Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinun pitäisi sijoittaa 800 euroa kuussa niin, että sijoitusaika olisi 25 vuotta, mitä tekisit?

Vierailija
22.08.2018 |

Sen verran jää ylimääräistä kuussa sijoitettavaksi. Mitä tekisitte? Yksi vaihtoehto olisi ostaa sijoitusasunto velaksi ja maksaa lyhennystä tuosta, mutta en koe itseäni aktiiviseksi vuokranantajaksi, joka ramppaisi esittelemässä kämppää ja antamassa avaimia ja remppaamassa vuokralaisten välillä kolhuja kuntoon.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

240000 EUR. No tuolla nyt ei osta vielä ensimmäistäkään asuntoa. Sijoittaisin vaikka viinaan ja pimeisiin takseihin, siihen ei vaadita niin paljon aktiivisuutta. Tupakankin arvo vain nousisi, jos ne malttaisi olla polttamatta.

Vierailija
2/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kultaa. Joskus tämä korttitalo romahtaa ja silloin on hyvä omistaa jotain konkreettista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsisin jatkuvan sijoituksen indeksirahastoon. Se on vaivaton ja suhteellisen matalariskinen noinkin pitkällä sijoitusajalla. Siitä huolimatta tuon pitäisi tuoda kohtalaisen hyvän tuoton. Minusta on yksi turvallisimmista vaihtoehdoista, tuskin haluat tehdä säätötilitalletusta 0-korolla.

Riskinottaja pelimies miettii tietysti parempia tuottoja, niihin minä en ota kantaa.

Vierailija
4/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä teksiisn? Henkilökohtaisen konkurssin. Nettotulot ovat 1400€/kk.

Vierailija
5/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan vaastaajaa nro 3. Lisäksi pohtisin sinuna paria eri rahastoa, tuolla summalla se voisi olla jo järkevää.

Tämä siis silloin, jos ei kiinnosta perehtyä sijoittamiseen kunnolla, olla aktiivinen sen suhteen ja ottaa isoja riskejä.

Vierailija
6/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailman indeksiin.

Vierailija
7/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi avaisin Nordnetillä tilin, sillä heillä voi säästää ilman merkintäpalkkioita varsin kattavaan valikoimaan erilaisia passiivisia indeksi- ja ETF-rahastoja. Sitten hajauttaisin tuon 800 e/kk tasan neljään eri rahastoon eli 200 e/kk kuhunkin. Esimerkiksi voisi laittaa 200 e/kk passiiviseen Suomi-osakkeet indeksirahastoon, 200 e/kk kehittyneet markkinat ETF:ään (esim. iShares Core MSCI World UCITS), 200 e/kk kehittyvien markkinoiden tai BRIC-maiden ETF:ään ja 200 e/kk johonkin pitkien korkojen ETF:ään/indeksirahastoon. Korkorahasto hieman vähentää riskiä ja tuotto-odotusta, mutta jos haluat olla suuremmalla riskillä mukana, tuon korkoihin menevä 200 e/kk voi jakaa tasan Suomi-osakkeiden ja kehittyneiden markkinoiden kesken.

Vierailija
8/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin sijoitusasunnon edullisemmalta alueelta, kun ei ollut noin paljoa kuussa laittaa sivuun. Nyt olen saanut jo maksettua vuokralla lainaa pois ihan kivasti. Minusta asunto on helppo sijoittaminen, kun itse en ymmärrä osakkaista paljoakaan.

Vierailija
9/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin sijoitusasunnon edullisemmalta alueelta, kun ei ollut noin paljoa kuussa laittaa sivuun. Nyt olen saanut jo maksettua vuokralla lainaa pois ihan kivasti. Minusta asunto on helppo sijoittaminen, kun itse en ymmärrä osakkaista paljoakaan.

Sinulla on käynyt hyvä tuuri. Asuntosijoituksessa on suuret riskit. Vuokralainen vaihtuu tuhkatiheään ja jokaisen jälkeen tulee muutama kuukausi ilman tuloja ja asuntoremppa. Entä jos joku ei suostu maksamaan mitään etkä saa häädettyä ennen kuin vuosien kuluttua ja asunto on siinä vaiheessa tuhottu. Nämä nyt pahimpina ja helpoimmasta päästä jatkuvat riitelyt sekä oikeudenkäynnit siitä mikä kuuluu normaalin asumisen jälkiin ja mikä vuokralaisen pitää korvata. Ja vaikka vuokralaisen pitäisikin korvata, niin tuon rahan saaminen onkin sitten toinen juttu.

Vierailija
10/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin suoraan pörssiosakkeisiin.

Vierailija
11/18 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin kultaa. Joskus tämä korttitalo romahtaa ja silloin on hyvä omistaa jotain konkreettista.

Ja mitä helvettiä kullalla tekee jos tapahtuu romahdus? Ketään kiinnosta siinä vaiheessa sun kultahilut, niitä ei voi syödä eikä niistä ole mitään hyötyä kenellekään. Pässi.

Vierailija
12/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet kuluttomaan indeksirahastoon ja puolet suoraan osakkeisiin. Valitse firmoja joiden p/e on suhteellisen matala (alle 20). Tämä tarkoittaa, että maksavat kohtuullisen hyvää osinkoa.

Vierailija
13/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin sen ASP-tililleni. En tiedä mistään sijoittamisesta yhtään mitään, ja ensiasuntoa varten säästäminen on käynnissä, joten se olisi varmasti turvallisin vaihtoehto.

Vierailija
14/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahan. Tontti jostain.

Vierailija
15/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin sen ASP-tililleni. En tiedä mistään sijoittamisesta yhtään mitään, ja ensiasuntoa varten säästäminen on käynnissä, joten se olisi varmasti turvallisin vaihtoehto.

Tosin en usko että se makaisi siellä 25 vuotta... En muutenkaan sijoittaisi mihinkään missä aika on noin pitkä. Elämästä ei voi tietää noin pitkälle.

Vierailija
16/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin suoraan pörssiosakkeisiin.

Niin mäkin. Maallikkokin voi lukea osakesijoittamisesta helposti jo netistä ja vakaat hyvin osinkoa maksavat yhtiöt on aina suht turvallinen sijoitus. 

Vierailija
17/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajauttaisin moniin eri varmoihin sijoitusmuotoihin. Ihmisten laiskuus tulee lisääntymään, eli kannattaa sijoittaa asioihin, jotka auttavat helpottamaan ihmisten arkea.

Sijoitusasunnot eivät tule kannattamaan, sillä seuraavan 10-30 vuoden aikana suuret ikäluokat kuolevat pois ja ihmisillä alkaa olla perintöasuntoja liikaakin myytäväksi. Samaan aikaan on rakennettu uutta, joka pääasiassa on sekundaa.

Vierailija
18/18 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pidät asuntosijoittamista helppona ja pörssisijoittamista vaikeana, sanoisin, että et ymmärrä kummastakaan paljoakaan (jos ollenkaan)

Asuntosijoittamisen vaikeus lähtee jo hinnoittelusta. Itse en ainakaan en osaa arvioida asuntosijoituskohteen hintatasoa, enkä oikeastaan markkinoiden hintatasoa. Luulen, että harva pystyy, mutta se ei ole estänyt heitä ostamasta asuntoa.

Pörssimarkkinoiden ja pörssiyhtiöiden arvon arvioiminen on yhtä vaikeata, mutta toisaalta; osakemarkkinat ovat tehokkaat (asuntomarkkinat eivät) joten pörssissä tarjottava hinta on riittävän lähellä oikeata. Lisäksi pörssiosakkeet voi hajauttaa moneen yhtiöön ja toimialaan ja mahdolliset hinnoitteluvirheet kumoavat toisensa. Mitä tulee markkinariskiin, sijoitukset tulee kuukausisäästämisessä automaattisesti hajautettua pitkälle aikavälille.

Eli asuntosijoittaminen on todellisuudessa vaikeata, koska siinä joudut tekemään itse paljon tai sitten ostamaan asunnon enemmän tai vähemmän summamutikassa tai mutu-periaatteella. Pörssisijoittamisessa summamutikassa ostaminen tuottaa jo itsessään, koska voit aina sijoittaa indeksiin. Tällöin muut hoitavat hinnoittelun ja analysoinnin puolestasi.