Huoli lapsesta aiheellinen vai aiheeton?
Hei! Miten toimisitte? Tyttöni luokkakaveri asuu naapurustossa. Ekaluokkalaisista kyse. Hän joutuu aamuisin monta kertaa viikossa lähtemään yksin, vanhemmat töissä. Samoin hän joutuu olemaan yksin n. klo 17 saakka useita kertoja viikossa. Päivät ovat aika pitkiä yksin viettää jos koulukin päättyy jo klo 12. Jo nyt muutaman kerran hän on unohtanut avaimensa kotiin, kännykästä ollut akku loppu... Joku naapureista onneksi ollut kotona ja auttanut. Vanhemmat itse ilmaisseet suurta huolta pärjäämisestä, mutta iltapäiväkerhoon eivät lastaan laittaneet.. Voiko huolesta ilmoittaa johonkin? Onko tämä nyt taas se aiheeton turha huoli missä ei pidä puuttua? Mitä tekisit itse vai tekisitkö?
Kommentit (44)
Miksi lasta ei ole laitettu iltapäiväkerhoon? Joo oppii pärjäämään varmasti, mutta kuuluuko pärjätä? Jos ip olisi mahdollinen miksi ei ole laitettu sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin alakoulun 90-luvulla. Silloin koulun yhteydessä oli iltapäiväkerho, mutta sinne ei mahtunut kuin osa koulun lapsista ja jonot olivat pitkät. Yhtenä lukukautena siis pääsin ip-kerhoon, toisena en. Onko nykyään tilanne todellakin niin että kaupunki järjestää ip-kerhopaikan kaikille halukkaille?
Itse jouduin menemään läheiseen valvottuun leikkipuistoon niinä lukukausina kun ei ollut ip-paikkaa. En kovin hyvin siellä viihtynyt ja meninkin usein kotiin sen sijaan, mutta toki oli sekin vaihtoehto ajankäytölle.
Olen myös ymmärtänyt että monet ip-kerhot maksavat, ehkei naapurilla ole varaa laittaa ylimääräisiä satasia kuukaudessa lapsen iltapäiväkerhoon?
Hyvä että huolehdit lapsen hyvinvoinnista, mutta kuten moni täällä on jo sanonut, riippuu kovin paljon lapsesta miten hän viihtyy ja pärjää kotosalla. Monta tuntia yksin istuva ekaluokkalainen toki kuulostaa surulliselta, mutta ehkei perheellä ole hyviä vaihtoehtoja ja tytär viihtyy yksin?
No ei ne satasia maksa, vaan max satasen. Leikkipuisto Hesassa 35 euroa kuussa.
Leikkipuistot ovat kyllä ilmaisia, se niitten välipalatarjonta toki maksaa mutta on vapaaehtoinen.
Leikkipuiston iltis maksaa noin 35 euroa. Iltiksistähän tässä nyt puhuttiin.
No tuossa lainaamassasi osiossa puhuttiin kyllä yleisesti leikkipuistossa käymisestä eikä iltapäiväkerhosta. Lähileikkipuiston "iltapäiväkerho" tarkoittaa meillä sitä että saa leikkiä normaalisti sisällä ja ulkona mutta saa välipalaksi pari leipää. Ei-kerholaiset saa leikkiä ihan samat leikit mutta ilman leipiä. Joten halvemmallakin pääsee mikäli esim. äiti haluaa tehdä omat eväät.
Kontekstistä kyllä selvisi että tarkoitettiin leikkipuiston iltistä. Se kun on koko ketjun aihe ja sen hinnastakin puhuttiin.
Kannattaa ilman muuta panna iltikseen, eikä pelkästään hortoilrmaan sinne puistoon. Silloin ne ohjaajat valvoo, puistoon voi jättää varavaattert, eikä eväitä tarvitse roudata mukana koko päivää.
Eikö tuonikäiseltä voi kysyä mitä mieltä hän itse on kerhoon menosta? Minä ysäri lapsena olin vaan iloinen kun ei tarvinnut mihinkään kerhoihin enää mennä koulun jälkeen, koulumainen ympäristö se ainakin silloin oli se kerhokin. Oli vaan kiva itsenäisesti liiretellä kavereilla, mummolassa tai ihan vaan kotona itsekseen :)
No tuossa lainaamassasi osiossa puhuttiin kyllä yleisesti leikkipuistossa käymisestä eikä iltapäiväkerhosta. Lähileikkipuiston "iltapäiväkerho" tarkoittaa meillä sitä että saa leikkiä normaalisti sisällä ja ulkona mutta saa välipalaksi pari leipää. Ei-kerholaiset saa leikkiä ihan samat leikit mutta ilman leipiä. Joten halvemmallakin pääsee mikäli esim. äiti haluaa tehdä omat eväät.