Tajusin juuri että äitiys tuhosi minut
Muistelin aikaa ennen lapsia ja tajusin, että äitiys on muuttanut minut katkeraksi, pelokkaaksi ja nihkeäksi ihmiseksi. Lapset ovat ihania ja parasta elämässäni, se ei ole ongelma, mutta äitydelle asetetut vaatimukset, neuvoloiden vanhanaikaiset sukupuoliroolit ja äitien keskinäinen kyräily ja nokittelu ovat muuttaneet minut. Olin vapaa ja villi ja oma itseni ennen lapsia, nyt suoritan äidin roolia ja identiteetti meni pesuveden mukana. Aina kun ajattelen omilla aivoillani, mieleen putkahtaa joku asiantuntija tai hiekkalaatikkonatsi, joka tuomitsee. Se on tehnyt sen että tunnen olevani vääränlainen ja huono.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo? Odotapa kouluvuosia.
Lapset ovat jo kouluiässä, siksi onkin niin kauheaa tajuta että olen ollut vuosikausia ristiriidssa omien tunteiden ha arvojen kanssa.
Minä taas aloin elämään lasten myötä. Koskaan ei ole ulkopuoliset tahot saaneet minua tuntemaan huonoksi.
Minä olen uusi mummo ja saan koko ajan kuulla miten nykyään ei enää tehdä niin tai näin. En nähtävästi osaa enää mitään enkä tiedä mistään mitään.
Siis pilasit itse oman elämäsi väärillä valinnoilla. Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas aloin elämään lasten myötä. Koskaan ei ole ulkopuoliset tahot saaneet minua tuntemaan huonoksi.
Ehkä se äidin rooli sopii sinulle. Minustakin on siinä mielessä ihanaa olla äiti, että lapset ovat parasta maailmassa ja elämä heidän kanssaan on onnellista. Tunnen eläväni kuin jossain dystopiassa jossa naisten pitää olla tietynlaisia. Ennen lapsia ei ollut näin ankaraa painostusta. Jos joku puhuttelisi nuoria lapsettomia naisia kuin vaikka Jari Sinkkonen tai neuvolan ohjeet äitejä, niin ne naurettaisiin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole väärä valinta, mutta se on väärä valinta, että olen välittänyt niin paljon ympäröivän yhteiskunnan normeista. Katson peiliin ja etsin oman itseni vuosien jälkeen. Tietysti ikävää salata todellinen luontonsa masilmalta, mutta se on edessä koska en halua avoimia ristiriitoja.
Mikä pakottaa tekemään asiat odotusten mukaan? En vain minä ole tehnyt. Antaa naisten kyräillä ihan rauhassa. Annoin piut paut neuvolan tätien neuvoille ja muille asiantuntijoille ja tein asiat itselleni sopivasti. Hyvin on pärjätty. Poika aloitti nyt ylä-asteen. Järkevä nuori on.
Olet liian riippuvainen näistä neuvolan tädeistä ja Sinkkosista. Se on vaan niiden työ, siviilissä hekin saattavat elää ihan omaa elämäänsä, joten elä sinäkin. Ei elämä ole neuvolakortti...
Olet oikeassa että äideille asetetaan liikaa paineita, vaatii henkistä kypsyyttä irtautua niistä!
Vierailija kirjoitti:
Kortsu.
Hyvä ratkaisu kun ap kertoo että lapset jo on?
Kaikille ei äitiys sovi. Muista ehkäsy jatkossa.
Itselläni oli samanlaisia tunteita Suomessa asuessa. Sitten muutimme pois ja lapset on käyneet tarkastuksessa vain kun on ollut jotain asiaa. Ei se neuvola ole pakollinen Suomessakaan, sitä ei vain tule ajatelleeksi. Myöskään äitiyspalstojen lukeminen ei hyödytä mitään, hirveä vertailu ja stressi vaan tulee.
Hanki itseluottamus! Suhtaudu asiantuntijoihin jne. vinkin antajana, mutta loppujen lopuksi luota itseesi äitinä. Ei äitiys ole mikään suoritus vaan ihmissuhde lapseen, jota pitää vaalia niin kuin muitakin ihmissuhteita oman persoonansa kautta.
Ehkä kannattaisi nyt keskittyä oman itsetunnon ja itseluottamuksen kehittämiseen. Syytät nyt ulkopuolisia tahoja omasta huonosta olostasi kun todellisuudessa itse estät itseäsi olemasta sellainen äiti kun haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole väärä valinta, mutta se on väärä valinta, että olen välittänyt niin paljon ympäröivän yhteiskunnan normeista. Katson peiliin ja etsin oman itseni vuosien jälkeen. Tietysti ikävää salata todellinen luontonsa masilmalta, mutta se on edessä koska en halua avoimia ristiriitoja.
Kuuntelepa ikäisiäsi lapsettomia naisia. Heillä yhtä paljon paineita mutta eri asioista. Ulkonäkö, vaatetus, liikunta, sisustus, harrastukset... Hieman vanhempana ihmettelen nuorempien ikäluokkien elämäntyyliä. Instagram sukupolvi miettii kaikesta kuinka pitäisi, miltä näyttää sen sijaan, ettö eläisi ja tekisi niin kuin itsestä hyvöltä tuntuu.
Nyt kun silmät on vähän avautuneet tuolle suorittamisäitiydelle, käy oikeastaan vähän sääliksi eräskin kaveri joka raportoi facebookiin kuinka monta kertaa imettää päivässä ja miten lapsen pään ympäryskin oli hyvin kasvanut kun neuvolassa mitattiin ja miten lapset sitä ja tätä ja parisuhteelle aikaa ehkä sitten kymmenen vuoden päästä. Kukaan ei hänellekkään taida siitä mitään palkintoa myöntää että elää pelkästään lapsilleen.
13
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei äitiys sovi. Muista ehkäsy jatkossa.
Onko tämä joku sama idiootti täällä kommentoimassa? En ole ajatellut lisää lapsia tehdä, ehkäisy on kunnossa, kiitos vain. Muille oikeasti Kiitos järkevistä kommenteista. Olen kai ollut epäkypsä kun tulin äidiksi vaikka en ollut niin nuorikaan. Minulla ei ollut paljon kokemusta lapsista entuudestaan ja halusin olla hyvä äiti. Uskoin kai liikaa niitä sinkkosia. Tai jos en uskonut niin aloin mielessäni kapinoimaan ja tunsin että jotenkin maailma tuomitsi. Nyt kun muistelen varsinkin ensimmäisiä vuosia äitinä, niin oli kyllä jatkuvasti paha olo ja syyllisyys.
Olen huomannut, että nyt kotona lasten kanssa ollessa (vauva ja taapero) tulee liikaa ajateltua ja analysoitua toisten sanomisia. Se mitä pyörii netissä keskusteluissa, mitä mummot ja kaverit sanoo. Eivät välttämättä tarkoita mitään pahaa tai olen itse saanut pyöriteltyä jonkun kommentin mielessäni arvosteluksi.
Sitä tulee vähän vainoharhaiseksi kun yrittää tehdä kaiken oikein. Eli taitaa olla niin että paineita äideille luodaan paljolti ihan itse.
Jos tästä sepustuksesta mitään selvää sai :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen uusi mummo ja saan koko ajan kuulla miten nykyään ei enää tehdä niin tai näin. En nähtävästi osaa enää mitään enkä tiedä mistään mitään.
Niin, varmasti on paljon uuden oppimista ja samalla uuden roolin oppimista :)
voin kuvitella, että jos joskus mummoksi pääsen kun lapset kasvaa aikuisiksi niin mun pitää käydä joku kurssi, että oppii kaikki uudet suositukset ja tutkimustulokset 😆 toisaalta ihana kun tietoa karttuu.
Kortsu.