Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset oikeasti tiedä että "sisarukset" voi tarkoittaa poikia, tyttöjä tai molempia :D Siis saman perheen lapsia vain

Vierailija
22.08.2018 |

Ei hyvä luoja miten noloa!

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties törmännyt johonkin, joka ei ole sisäistänyt sanaa ja nyt suureen ääneen haukut kaikki.

Vierailija
2/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa on vähän hämmentynyt ihmiset kun oon puhunut sisaruksista (siskoa ja veljeä tarkoitin) mut kaikkialla ei kai käytetä tuota sanaa? Tai sitten oon onnistunu möhlimään ja sanonut epäselvästi 😂

Vierailija
4/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa on vähän hämmentynyt ihmiset kun oon puhunut sisaruksista (siskoa ja veljeä tarkoitin) mut kaikkialla ei kai käytetä tuota sanaa? Tai sitten oon onnistunu möhlimään ja sanonut epäselvästi 😂

Sama homma kun lysyn englanniksi "siblings", moni menee ihan puihin.

Vierailija
5/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla ei käytetä? Mitä se tarkoittaa? Ei varmaan Suomen ulkopuolella käytetä. Mikään murresana se ei ole.

Vierailija
6/100 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne tunnu tietävän edes sitä, että isoäiti tarkottaa mummon tai papan äitiä, tai että äiti on aikuisellekin perheenjäsen, ei sukulainen.

Vierailija
7/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että isoäiti tarkottaa mummon tai papan äitiä

Öööö mitä??

Vierailija
8/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, 34, ei tiennyt tuota asiaa. Ei myöskään tiedä mitä mikäkin sukulaissana tarkoittaa, esim. joku setä tai eno. Tosi raskasta.

Vierailija
9/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen kaikki ei todellakaan tiedä. Luulevat että sisarukset on synonyymi siskoksille ja sisarus synonyymi siskolle. Väärinkäsityksiä syntyy ihan supisuomalaisten kanssa, joillakin se sanavarasto on aikuisenakin samaa tasoa kuin alakoululaisella. Eikä tämä onneton sanasto aina edes katso sosiaalista statusta.

Vierailija
10/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä ongelmia on myös ymmärtää mitä eroa on enolla ja sedällä, "monimutkaisemmat" termit, kuten käly ja lanko, on jo ihan hepreaa.

Vierailija
11/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, 34, ei tiennyt tuota asiaa. Ei myöskään tiedä mitä mikäkin sukulaissana tarkoittaa, esim. joku setä tai eno. Tosi raskasta.

Eikö miehen äidinkieli ole suomi vai onko hänellä älyssä jotain vikaa? Ei tuo muuten ole mahdollista.

Vierailija
12/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö miehen äidinkieli ole suomi vai onko hänellä älyssä jotain vikaa? Ei tuo muuten ole mahdollista.

Kyllä on suomi, mutta mies ei ole mikään penaalin terävin kynä, vaikka ihan hyvässä ammatissa onkin ja koko perheen elättää. Jotain vain selvästi puuttuu.

Vierailija
13/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon epäselvyyttä näyttää olevan myös termien "teini" ja "nuorukainen" käytössä (ja ei, en nyt todellakaan viittaa mitenkään siihen miten öyhöttäjät näitä käyttää, vaan ihan yleiskieleen).

Vierailija
14/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma kun lysyn englanniksi "siblings", moni menee ihan puihin.

Siis missä yhteydessä kysyt ja keneltä? Siblings ei ole ns. selkokieltä joten riippuu ihan yhteydestä miten se tulee ymmärretyksi.

Samalla tavalla suomen kielen monet kerrokset ja vivahteet jäävät unholaan. Pahimmassa tapauksessa kohta kaikki puhumme selkosuomea, kun kuvitellaan että englantia puhuvat kaikki. Niin, selkoenglantia - pahimmassa tapauksessa suuri osa väestöstä on kohta kielipuolia, myös äidinkielellään.

Vierailija
15/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuserkku on myös sellainen käsite, jota yllättävän moni käyttää väärin. Ei ole vain yksi tai kaksi ihmistä, joiden olen kuullut käyttävän tuota omien serkkujen lapsista. Oikeastihan siis vanhempien serkkujen lapset ovat pikkuserkkuja.

Vierailija
16/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuserkku on myös sellainen käsite, jota yllättävän moni käyttää väärin. Ei ole vain yksi tai kaksi ihmistä, joiden olen kuullut käyttävän tuota omien serkkujen lapsista. Oikeastihan siis vanhempien serkkujen lapset ovat pikkuserkkuja.

Joo, tämän meinaisin kirjoittaa itsekin. Tuntuu olevan vaikeaa monelle, vaikka oikeasti ihan yksinkertainen määritelmä.

Vierailija
17/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne tunnu tietävän edes sitä, että isoäiti tarkottaa mummon tai papan äitiä, tai että äiti on aikuisellekin perheenjäsen, ei sukulainen.

Nyt pikapikaa mene itse tarkistamaan sanakirjasta isoäidin merkitys. Joissakin tapauksissa ne kaikki muut ovat oikeassa....

Vierailija
18/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämän meinaisin kirjoittaa itsekin. Tuntuu olevan vaikeaa monelle, vaikka oikeasti ihan yksinkertainen määritelmä.

Ex-poikaystäväni mukaan ainoastaan isän puolen serkut ovat serkkuja.

Äidin puolelta ollaan pikkuserkkuja. Perusteluna oli se, että miehet on tärkeämpiä.

Tämä älykkö muisti aina kertoa olevansa minua huomattavasti fiksumpi, hänhän sentään oli ylioppilas.

Vierailija
19/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-poikaystäväni mukaan ainoastaan isän puolen serkut ovat serkkuja.

Äidin puolelta ollaan pikkuserkkuja. Perusteluna oli se, että miehet on tärkeämpiä.

Tämä älykkö muisti aina kertoa olevansa minua huomattavasti fiksumpi, hänhän sentään oli ylioppilas.

Apua :D Ei ihme että on ex!

Vierailija
20/100 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksiksi sanotaan tyttöä ja poikaa, mutta myös jos perheessä on esimerkiksi kaksi tyttöä ja kolme poikaa.

Jos perheessä on vain kaksi poikaa niin on järkevämpää käyttää heistä nimitystä veljekset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän