Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten motivoidutte elämään? Minua vaivaa sisäinen tyhjyyden tunne ja negatiivisuuden kehä, neuvoja?

Vierailija
21.08.2018 |

Olen ollut jo pitkään jollain asteella masentunut. Söin vuosia SSRI-lääkkeitä ja elämä oli sellaista tasaista. En oikein saanut iloa mistään, mutta mikään ei oikeen tuntunut miltään. Päivät kului töitä tehden ja en oikeastaan ajatellut elämää sen syvemmin. Eikä minua kiinnostanutkaan ajatella sen kummempia. Olen nyt lopettanut lääkkeet ja en nyt varsinaisesti sanoisi, että masennus olisi pahentunut.. Minua kuitenkin vaivaa jonkinlainen tyhjyyden tunne.

Olen huomannut, että olen vuosia vain "hoitanut velvollisuuksiani" ja en ole oikeastaan miettinyt miksi herään aamulla, mitkä asiat tekevät päivästä hyvän. En ole miettinyt mitä oikeasti haluan ja mistä asioista nautin. Rutiinit töitä lukuunottamatta ovat olleen aika puutteellisia, syön kyllä tasaisin väliajoin, mutta mulla ei ole mitään "positiivisia tapoja".

Tämä sisäinen tyhjyys on alkanut vaivata yhä enemmän. Yritin harjoitella tällaista "5 minute journalia" eli ideana ois aamulla kirjoittaa muutama asia, joista on kiitollinen. Sen lisäksi joku motivaatiosana/lause ja lyhyt pohdinta, mitkä tekijät tekisivat päivästä hyvän. Illalla sitten kirjaisi asiat, jotka tekivät päivästä hyvän. Kauhukseni huomasin, että en keksi oikein mitään! Joka päivä listailin abstrakteja asioita kuten "olen kiitollinen miehestäni" ja en vaan ole osannut listata mitään arkipäiväisiä ja arkielämään konkreettisesti vaikuttavia asioita. On oikeastaan aika shokeeraavaa huomata, että en todella tiedä tai muka keksi tällaisia asioita elämästäni. Onko joku kokeillut jotain vastaavaa metodia ja saanut siitä jotain hyötyä? Oppiiko sitä ajan kanssa löytämään konkreettisia asioita, joista iloita?

Millaisia rutiineja teillä on? Meillä ei ole vielä lapsia. Herään aamulla, juon kahvit ja syön aamupalan. Menen töihin ja "kidun" siellä pakollisen ajan. Työ itsessään on ihan ok ja luppoaikaakin jää, joten en usko että vika on nyt työssä. Otan bussin takaisin kotiin ja olen kotona. Joskus joogaan ja joskus katson jotain sarjaa Netflixistä. Harvoin näen ystäviä. Siinäpä oikeastaan arkeni onkin ja tuntuu, että koko elämä jotenkin valuu ohi ja kiinnitän hirveästi huomiota negatiivisiin asioihin.

Olen miettinyt (en ole vielä päässyt toteuttamisasteelle) jos alkaisin käymään kävelyllä. En ole juuri koskaan ulkona. Kävelyn aikana voisi kuunnella vaikka Podcasteja tai jotain mielenkiintoista/positiivista. Olen huomannut, että roikun tosi paljon somessa ja katson usein hyvinkin negatiivisia Youtube-videoita tai jotenkin uppoudun negatiiviseen ajatteluun. Tai sitten luen tätä palstaa. Somen käyttöä olen jo koittanut vähän vähentää, mutta mitä mä teen sitten.. Istun sohvalla?

En edes tiedä miksi tein tämän aloituksen. Kai sen takia, että olen jälleen tullut töistä ja istahdin tähän sohvalle läppärin kanssa. Onko kellään kokemusta samasta tai antaa jotain neuvoja?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaassa persoonallisuushäiriössä on tuota tyhjyyden tunnetta. Monilla, kuten itselläni, enemmän tuota kuin vaikkapa impulsiivisuutta. Voi, kun osan tyhjyyden tunteesta voisikin vaihtaa impulsiivisuuteen (joka ei aiheuttaisi toimia, jotka vahingoitravat itseä tai muita).

Vierailija
22/26 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ongelmasi on luulla että "tyhjyyden tunne" on jotenkin hirveä paha asia. Ihan itse olet arvottanut sen sellaiseksi.

Jos olet viisas niin lopetat siitä välittämisen ja arvottamisen negatiiviseksi asiaksi ja ongelma katoaa. Ei se ole hyvä eikä paha, se vain on.

Tämä. Parempi antaa sen olon olla vaan vastustamatta mitenkään, yrittämättä olla erilaisessa tunnetilassa, ja yhtäkkiä mitään ongelmaa ei olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämästä puuttuu merkityksellisyys, ja siksi koen sisäistä tyhjyyttä ja masennusta. Ehkä sulla samaa?

Vierailija
24/26 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä kuuluu olla myös tylsistymisen tunne. Eli on sinulla tunteita. Hyvä! Lääkkeiden jälkeen kestää kun tunteet tasaantuu. Ja ylipäätänsä väriä tulee elämään pikkuhiljaa. Masentuneelle negatiiviset tunteet on tutumpia.

Kuulostat siltikin masentuneelta. Mitä jos juttelisit asiasta psyk.sh n kanssa? Kai käyt keskustelemassa vielä?

Hanki joku harrastus, äläkä odota että sen pitäisi tuntua euforisen ihanalta. Pikkuhiljaa se tukee muuta elämääsi.

Terveisin, pitkään masentunut ja siitä selvinnyt Kakkosvaiheen bibo ja hoiva-alan työläinen.

Tylsistymisen ja tyhjyyden tunne ovat eri tunteita. Aloituksessa puhutaan tyhjyyden tunteesta.

Vierailija
25/26 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kristitty ja toivo kantaa, tuohon ylempään viittaan, jee, mut ajattelin tulla kertomaan vinkiksi, et voit ihan itseksesi alkaa oppimaan asioita. Oppia innostumaan, ja useasta asiasta.Aloitin opiskelemaan kieliä, useampaa yhtäaikaa, ihan kotona. Sitten huomasin kesälomalla, et on hyvin paljon mitä voisin syventää..tietoa eläimistä, kasveista, luonnosta, maantiedosta jne. Laajenna someaika oppimiseen asti. On kiva oppia uutta kiinnostavista aiheista. Soittaminenkin on kivaa, ja käsityöt ja askartelu. Laadi itsellesi tavoitteita. Tee pieniä aikoja kerrallaan erilaisia asioita, niin ne eivät puuduta. Tunnissa ehtii monenlaista, siis eri juttuja. Jätä kesken, jatkat siitä mihin jäit, seuraavalla kerralla. Miten olis tähtitiede? Alkuaineet? Uusi urheilulaji haltuun? Tanssia?

Hyvää ruokaa uusin reseptein? Luovaa taiteilua? Mieti, mikä on sinun sydäntäsi lähellä, ala unelmoida. Kuumailmapallolennolle?

Vierailija
26/26 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan