Käytännöllinen huonejärjestely?
Meillä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Asumme kaksikerroksisessa talossa, jossa on kolme pienempää makuuhuonetta yläkerrassa ja yksi iso alakerrassa. Yksi pienistä makuuhuoneista on toiminut toisena olohuoneena, jossa on ollut telkkari ja pelikonsolit. Jossain vaiheessa on tarkoitus tehdä tuosta "poikien pelihuoneesta" kolmannelle lapselle oma huone, mutta tämä välivaihe ennen sitä tuottaa päänvaivaa.
Ollaan pohdittu eri vaihtoehtoja, mutta oikein mikään ei tunnu hyvältä ratkaisulta. Mulla oli itsellä ajatuksena, että vauva nukkuu meidän kanssa makuuhuoneessa pinnasängyssä ja sitten 6kk-12kk iässä siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan yöt (niin kuin vanhimmankin lapsen kanssa tehtiin). Mies ei (enkä minäkään) näe järkeväksi nukuttaa lasta eri kerrokseen mutta ei myöskään halua nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa, koska heräilee herkästi. Luulen, että miestä hieman harmittaa myös "pelihuoneesta" luopuminen.
Alakerran makuuhuone oli meille aikanaan itsestäänselvä valinta: isoimpaan huoneeseen mahtuu kahden aikuisen vaatteet. Lisäksi meillä on koiravanhus, jolta on pääsy evätty yläkertaan koska a) portaat on sille hieman jo haastavat ja b) jostain syystä merkkailee lastenhuoneiden mattoja. Yksikerroksisessa asunnossa merkkailua oli vaikea estää, kun aina joltain unohtui huoneen ovi auki. Nyt kaksikerroksisessa on ollut helppo evätä koiran pääsy kokonaan yläkertaan. Koira on kuitenkin ikänsä nukkunut omassa pedissään vieressäni, joten en tiedä osaisiko rauhottua muualle, esimerkiksi yksin olohuoneeseen. Ehkä osaisi, mutta taitaa ihan emäntää ahdistaa asia.. :) Ja jotenkin se koiran kantaminen ylös ja alas houkuttelee yhtä paljon kuin lapsenkin kanniskelu.. Harkittiin siis sitäkin, jos siirrettäisiin meidän makuuhuone yläkertaan ja vanhimman lapsen huone alas. Tuo koira on yksi ongelma ja toinen ongelma on se, että mieheni mielestä meidän tavaroita ei voi enää säilyttää isossa makuuhuoneessa, vaan sen pitäisi olla kokonaan lapsen käytössä. Se taas ei ole mielestäni mitenkään mahdollista, että kuudesta vaatekaapista siirrettäisiin vaatteet kolmeen vaatekaappiin. Yläkerran makuuhuoneet on sen verran pieniä, ettei meidän parisängyn lisäksi huoneeseen mahdu esim. lipastoa vaatteita varten. Eikä nyt sänkykaupoillekaan huvittaisi lähteä.
Kuten jo mainitsin "pelihuoneesta" luopuminen tuntuu harmittavan myös. Mies ei halua telkkaria tai pelikonsoleita kummankaan lapsen huoneeseen, ettei mene rikki tai niitä käytetä esim salaa yöllä. Mun mielestä uusilla huonekaluilla pelihuone saataisiin pidettyä ainakin pari vuotta kolmannen lapsen huoneessa, koska eihän pieni lapsi siellä huoneessa yksin hengaile. Mutta mies ei oikein pidä tästäkään ajatuksesta. En jaksaisi oikein ottaa kantaa tuohon pelihuoneeseen, koska en itse ole siellä koskaan enkä siksi näe sitä tarpeellisena.
Mä olisin valmis etsimään jopa uuden talonkin, mutta mies ei halua.
Kommentit (5)
Minkä ikäisiä ne kaksi muuta on? Jos alle kouluikäisiä, tehkää väliaikaisesti yhdestä yläkerran makkarista lasten yhteinen makuuhuone ja yhdestä leikkihuone. Pukuhuone jää paikoilleen, samoin vanhempien makkari. Sitten, kun koirasta on aika jättänyt ja lapset tarvitsevat omia huoneita, mietitte järjestelyn uusiksi. Mutta lopputulos on kyllä, että ilman muuttoa pukuhuone jossain vaiheessa siirtyy joko olkkariin tai teidän makkariin. Kyse on vaan milloin.
Liikaa tekstiä, en lukenut. Ota ero.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä ne kaksi muuta on? Jos alle kouluikäisiä, tehkää väliaikaisesti yhdestä yläkerran makkarista lasten yhteinen makuuhuone ja yhdestä leikkihuone. Pukuhuone jää paikoilleen, samoin vanhempien makkari. Sitten, kun koirasta on aika jättänyt ja lapset tarvitsevat omia huoneita, mietitte järjestelyn uusiksi. Mutta lopputulos on kyllä, että ilman muuttoa pukuhuone jossain vaiheessa siirtyy joko olkkariin tai teidän makkariin. Kyse on vaan milloin.
Varhaisteinejä. Ehdotin tätäkin vaihtoehtoa mutta niin että toisen pojan huoneesta tehtäisiin oleskeluhuone/pelihuone. Ja toisessa nukuttaisiin. Mies oli sitä mieltä että omaa huonetta ei voi ottaa pois vaan varhaisteinit kaipaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tekstiä, en lukenut. Ota ero.
Nykyihminen? Oletko koskaan kirjaa lukenut, tai juttua lehdestä. Jämäkkä mielipide kuitenkin löytyy, siitä pisteet.
Minä en ymmärrä, että pelit ovat aikuisille niin tärkeitä, mutta kaipa ne sitten ovat.
Mies muuttaa sinne pelihuoneeseensa. Simple.