17-vuotias tyttö ei kunnioita vanhempiaan.
Ei tee kotitöitä, ei siivoa sotkujaan vaan tekee mitä lystää. Puhuu rumasti jos suuttuu. Keskustelut ei auta. Täyttää alkuvuodesta 18 vuotta. Harkinnassa kertoa, että joutuu huonon käytöksensä vuoksi muuttamaan pois. Mitä jos ei oma-aloitteisesti etsi asuntoa tai tee mitään muuton eteen? Niin mitä sillon voi tehdä? Voidaan varmasti auttaa muutossa, mutta mitä jos ei suostu muuttamaan?
Kommentit (70)
Itse 17-vuotiaana tyttönä voin sanoa, että meidän ikäisiltä voi ja pitää vaatia jo jotain. Joskus herätys todellisuuteen voi olla erittäin hyväksi.
Mitä nyt itselle tulee mieleen hyviksi tehokeinoiksi:
1. Puhelinliittymän (mobiiliyhteys) sekä kodin WiFi:n katkaiseminen. Itse voitte käyttää nettiä omilla laitteillanne jakamalla internetin omista kännyköistänne.
2. Rahahanat kiinni. Onko tytöllä pankkikortti? Kortti pois. Viikkoraha? Pois. Käteistä? Saa jättää lompakkoonsa 10€ hätätapauksia varten.
3. Vaatteita ei pestä eikä ruokaa laiteta valmiiksi. Jos hän kokee, etteivät velvollisuudet koske häntä, ei pääse myöskään käsiksi etuihin.
4. Ei juhlia ja kavereiden kanssa hillumista iltaisin. Kerrotte, että jos ei ole kotona tiettyyn sovittuun aikaan mennessä, ovi laitetaan sisäpuolelta lukkoon ja saa sitten viettää yön ulkona. Ja myös toimitte tämän mukaan.
Turha pelätä, että se teini menisi tuosta rikki; ei se mene. Itse olen seurannut monen tutun törkeää käytöstä vanhempiaan kohtaan ja lopulta tällaiset keinot ovat olleet niitä todellisuuteen herättäjiä näissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus pitää ansaita. Äitini menetti kunnioitukseni, kun hävisi mulle selvästi hesarin kuukausiliitteen yleissivistystestissä. Olin silloin 11v. Miten voi hävitä 11-vuotiaalle aikuisille suunnatussa yleissivistystestissä?
Johtuu siitä, että olit juuri siinä iässä, eli kouluiässä, jossa näitä yleissivistykseen kuuluvia asioita opetettiin. Sinulla asiat olivat siis tuoreessa muistissa. Voin kertoa, että korkeasti koulutettuna oman alani asiantuntijana en kyllä muista puoliakaan ala-asteella oppimistani triviaalitiedoista. Muuta itseäni kiinnostavaa ja hyödyttävämpää materiaalia on tullut tilalle.
Mutta kuitenkin isäni sai minua tuplasti paremmat pisteet, samoin kaverini vanhemmat. Kaikilla peruskoulusta yhtä pitkä aika
Se on lähdettava, jos ei kotona säännöt maistu.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos jututtaisit sitä teiniä vielä. Ehkä sillä on paha olla. Kysy onko jotain tapahtunut.
Ja sitten lopetat sen teinin passaamisen. Oman huoneensa saa siivota itse, lakanat vaihtaa itse. Laitat oven kiinni, jos häiritsee. Pyykkinsä voi hyvin pestä itse. Kotiintuloajoista pidät tiukasti kiinni. Kyllä se siitä.
Itse en heittäisi teiniä kotoa pois. Kodin pitää olla paikka, jonne lapsi voi aina tulla, kun siltä tuntuu. Jos heität teinin pois, kun hän käyttäytyy huonosti, näytät tavallaan myös, että et välitä hänestä. Ehkä hänestä pitäisi pitää tiukemmin kiinni nyt, kun asiat eivät ehkä ole hyvin.
Kotoa pois vaan niin oppii arvostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee kotitöitä, ei siivoa sotkujaan vaan tekee mitä lystää. Puhuu rumasti jos suuttuu. Keskustelut ei auta. Täyttää alkuvuodesta 18 vuotta. Harkinnassa kertoa, että joutuu huonon käytöksensä vuoksi muuttamaan pois. Mitä jos ei oma-aloitteisesti etsi asuntoa tai tee mitään muuton eteen? Niin mitä sillon voi tehdä? Voidaan varmasti auttaa muutossa, mutta mitä jos ei suostu muuttamaan?
Sitten haette oikeudesta häätöä.
Onko häntä kasvatettu kotitöihin pienestä pitäen vai saiko hän lorvia tuohon ikään asti? Jos kaikki on passattu eteen eikä mitään ole opetettu ei ole ihme jos lapsesta tulee tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus on ansaittava.
Juuri näin.
Oma narsistiäitinikin aina jaksoi ihmetellä, miksi käyttäydyn huonosti enkä kunnioita häntä ollenkaan. On vähän vaikeaa kunnioittaa sellaista ihmistä, joka on kohdellut sinua huonosti ja epäreilusti koko elämäsi ajan. Kyllä siinä alkaa lapsi voida pahoin, ja murrosikä on usein vaikeaa kun tajuaa sen koko tilanteen.Se vika kun ei aina ole niissä lapsissa. Katsokaa aikuiset välillä peiliin vaikka pahaa tekisi.
Oletko sä taas yksi sellainen joka haukkuu äitiään koska ei saanut Leviksen farkkuja vaikka kaikilla muilla oli ja kotona piti tehdä kotitöitäkin? Jos sua on toruttu kun et osaa käyttäytyä niin kyllä se toru on aiheesta tullut. Hän on hyvä ja katsoo ihan itse peiliin.
Toisilla tulee murrosikä muyöhemmin, tuo käytös voi johtua siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän täysin, että kasvatus epäonnistunut. Ja nyt luovutan. Tyttö ei halua muuttaa, tiedän sen. Mutta kyllä hänen pitää muuttaa muutenkin viimeistään 20-vuotiaana pois kotoa. Olen itsekin muuttanut yksin omaan kämppään 18-vuotiaana. Ei ollut ongelmia ja henkistä kasvua tapahtui paljon eli oli hyvä ratkaisu. Tosin minä kyllä kunnioitin vanhempiani, vaikka kotioloni oli melko huonot. Tytölläni taas on turvallinen koti ollut aina ja kannustetaan ja tuetaan kaikessa mutta hän on vaan ylimielinen silti.
Ap
Ylimieliset pissis-tytöt ja nuoret naiset ovat nykyajan normi. Eivät kunnioita vanhempiaan ja poikaystäväksi kelpuuttavat yhden miljoonasta.
Onkohan nykyajan nuoret miehetkin ylimielisiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus pitää ansaita. Äitini menetti kunnioitukseni, kun hävisi mulle selvästi hesarin kuukausiliitteen yleissivistystestissä. Olin silloin 11v. Miten voi hävitä 11-vuotiaalle aikuisille suunnatussa yleissivistystestissä?
Johtuu siitä, että olit juuri siinä iässä, eli kouluiässä, jossa näitä yleissivistykseen kuuluvia asioita opetettiin. Sinulla asiat olivat siis tuoreessa muistissa. Voin kertoa, että korkeasti koulutettuna oman alani asiantuntijana en kyllä muista puoliakaan ala-asteella oppimistani triviaalitiedoista. Muuta itseäni kiinnostavaa ja hyödyttävämpää materiaalia on tullut tilalle.
Ei johdu vaan siitä että vanhempi on palikka joka ei seuraa asioita.
Jos seuraat maailman tapahtumia, luet kirjoja ja aikakauslehtiä ja kehität itseäsi niin ei ole mitenkään mahdollista hävitä 11-vuotiaalle yleissivistyksessä. Ei siis mitenkään.
Jos tytöllä on toinen aste kesken niin et voi heittää ulos. Muutenkin ois viisaampaa keskustella.
"Johtuu siitä, että olit juuri siinä iässä, eli kouluiässä, jossa näitä yleissivistykseen kuuluvia asioita opetettiin. Sinulla asiat olivat siis tuoreessa muistissa."
11-vuotias on alakoulussa. Aikuisella pitäisi olla kaikki se valtava määrä tietoa joka opetettiin yläkoulussa, mahdolisesti lukiossa sekä vielä kaikki mitä elämän varrella oppii. Jos koko tämä oppi on unohdettu ja hukattu täydellisesti niin olisin kyllä hyvin huolissani.
Miten olisi kasvatus ja rajat? Tuleeko nuorelle mitään seurauksia koskaan?
Elatusvelvollisuus jatkuu toisen asteen loppuun.
Sitä se teettää kun ollaan lapselle kaveria eikä kasvattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus on ansaittava.
Kunnioitus ansaitaa lasten kanssa kasvattamalla.
Taas näkee täällä ihmisiä, joilla ei varmana ole omia lapsia. Lapsia ja nuoria kun on monenlaisia saman perheen sisällä. Luuletko, että ne lapset kasvatetaan eri tavalla? perheessä voi olla 2 täysin erilaista lasta. Siskolla hyväkäytöksinen teinipoika, mutta hänen kaksoissiskonsa haistattelee ja on aina huonolla päällä. Sotkee, ei siivoa jälkiään, ei tee kotitöitä yms. vaikka miten päin olisi. Joillakin murrosikä on todella hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän täysin, että kasvatus epäonnistunut. Ja nyt luovutan. Tyttö ei halua muuttaa, tiedän sen. Mutta kyllä hänen pitää muuttaa muutenkin viimeistään 20-vuotiaana pois kotoa. Olen itsekin muuttanut yksin omaan kämppään 18-vuotiaana. Ei ollut ongelmia ja henkistä kasvua tapahtui paljon eli oli hyvä ratkaisu. Tosin minä kyllä kunnioitin vanhempiani, vaikka kotioloni oli melko huonot. Tytölläni taas on turvallinen koti ollut aina ja kannustetaan ja tuetaan kaikessa mutta hän on vaan ylimielinen silti.
Ap
Ylimieliset pissis-tytöt ja nuoret naiset ovat nykyajan normi. Eivät kunnioita vanhempiaan ja poikaystäväksi kelpuuttavat yhden miljoonasta.
On varmaan raskasta olla se tyyppi nro 1 000 001
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu vaan siitä että vanhempi on palikka joka ei seuraa asioita.
Jos seuraat maailman tapahtumia, luet kirjoja ja aikakauslehtiä ja kehität itseäsi niin ei ole mit
No mitä nyt yrität todistaa? Että äitisi on sinua tyhmempi, ja olet siitä kovin ylpeä ja otettu? Pitää muistaa, että puolet perintötekijöistäsi olet saanut äidiltäsi.
Onko jäänyt remmi aikoinaan antamatta?
No minulla on 13 vuotias joka uhmailee ja uhoaa ja joka kerrasta syntyy jotain seuraamuksia. Kun syy-seuraussuhde hölmöilyn ja seuraamuksen välillä pysyy selvänä niin silloin pystyy omalla käytöksellään vaikuttamaan itse miten mukavaa tai hankalaa se elämä kulloinkin on.
Poistat 18 vuotiaana asukasluettelosta, heität kamat pihalle ja vaihdat lukot. Ei sen kummempaa vaadi.