Kolmosluokkalainen haluaa vaan tuijottaa tubettajia - miten tuon saisi liikkumaan, lukemaan, osallistumaan?
Lapsi passivoitui pahasti, kun joutui viettämään meidän vanhempien töiden takia kesäloman mummolassa, jossa ei ollut "mitään tekemistä" = oli aina tilaisuuden tullen puhelimella. Nyt arjessa sama meno meinaa jatkua, ja kaiken huipuksi lapsi ei enää viitsi suunnilleen takapuoltaan pyyhkiä, kun on aina joko puhelimessa kiinni tai märisee tylsistymistään sohvalla.
Ennen tätä kesää ei YouTube, pelit tai piirretyt olleet mikään ongelma, vaikka lapsi sai käyttää niitä melko vapaasti. Arki on lähtenyt aika hektisesti käyntiin minkä vuoksi en ole itsekään ehtinyt esim. pyörälenkille lapsen kanssa.
Asialle olisi pakko tehdä jotain, mutta mitä ihmettä teen, kun lapsi vastustaa viimeiseen saakka kaikkea, mitä ehdotan? En nyt kaipaa syyllistämistä tilanteesta vaan oikeasti konkreettisia vinkkejä siihen, miten lapsen saisi aktivoitua taas. Tuntuu siltä kuin lapsi olisi kehittänyt suorastaan riippuvuuden YouTubeen, eikä mikään muu enää innosta tai stimuloi samalla tavalla.
Kommentit (24)
Jos katsoo suomeksi videoita niin laita katsomaan englanniksi, ainakin kehittää kielitaitoaan. Tai samantien vaikka ruotsiksi. Kuulunymmärrys siinä kehittyy kun harvemmin niissä on tekstityksiä. Jos oikein villillä päällä olet, laita lapsi opiskelemaan vaikka koreaa ja katsomaan videoita kyseisellä kielellä. Mitä nuorempana aloittaa sen helpompaa oppiminen on
Låhdet lapsen kanssa liikkumaan, viet kirjastoon ja osallistut lapsen elämään.
Poika lataa akkuja rankkojen koulupäivien jälkeen.
Anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan pädi tai kännykkä on toiminut muksun viihdykkeenä?
Ihan aina on saanut pelata tai katsoa Netflixiä/Areenaa padiltä. Taaperosta saakka. Aina homma on pysynyt lapasessa eikä olla tarvittu edes erillistä ruutuaikaa, ennen kuin lapsi löysi nuo tubettajat. AP
Pädi ja puhelin pois. Ei lapsi tarvi nettiä puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Låhdet lapsen kanssa liikkumaan, viet kirjastoon ja osallistut lapsen elämään.
Tämä on kyllä suunnitelmissa ja onnistuukin ok. Kotona lapsi ei kuitenkaan haluaisi kuin notkua puhelimella ja se on se ongelma. AP
Itse olet lapsesi kasvattanut niin ettei mitään tekemistä osata keksiä. Paitsi puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Poika lataa akkuja rankkojen koulupäivien jälkeen.
Anna olla.
Tätä mieltä olen itsekin aiemmin ollut, mutta nyt ruudun tuijottaminen on selvästi kääntynyt lapsen hyvinvointia vastaan. Tyttö kyseessä, jos sillä on mitään merkitystä. AP
Vierailija kirjoitti:
Pädi ja puhelin pois. Ei lapsi tarvi nettiä puhelimeen.
Tarvitsee, koska pidämme yhteyttä Whatsappilla. Pitää kuitenkin ensimmäiseksi pistää Youtube estoihin. Se vaan vaatii itseltänikin pinnaa jota ei juuri tänään ole (lapsi on tosi hankala temperamentiltaan, mutta oma läsnäoloni ja mukava yhdessä tekeminen auttaa). AP
Vierailija kirjoitti:
Itse olet lapsesi kasvattanut niin ettei mitään tekemistä osata keksiä. Paitsi puhelin.
No vaan kun sitä tekemistä on aina ennen löytynyt?? Lapsi on tykännyt ulkoilla, liikkua, piirtää ja leikkiä mutta nyt kaikki entinen mukava puuha on tylsääääää ja ainoastaan tubettajat kiinnostaa. AP
Kolmasluokkalainen ei itse päätä ruutuaikaansa, vanhemmat päättää. Jos on mennyt liialliseksi, sitä pitää rajoittaa. Puhelin pois vapaasta käytöstä, lapsi ulos, harrastuksia, kavereita. Kiinnosti tai ei, jotain muutakin pitää tehdä kuin tuijottaa luuria.
Vähän kuin antaisi lapselle heroiinia ja myöhemmin ihmettelee että miksi se nyt vieläkin vetää sitä
Älypuhelin pois ja vaihto mummo nokialaiseen. Loppuu se youtube siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kolmasluokkalainen ei itse päätä ruutuaikaansa, vanhemmat päättää. Jos on mennyt liialliseksi, sitä pitää rajoittaa. Puhelin pois vapaasta käytöstä, lapsi ulos, harrastuksia, kavereita. Kiinnosti tai ei, jotain muutakin pitää tehdä kuin tuijottaa luuria.
Ei tietenkään saa päättää, eikä ole ennenkään päättänyt. Olen vaan ihmeissäni, kun ennen tätä kesää ruutuaikaa ei edes tarvinnut rajoittaa, koska asia ei ollut ongelma ja tyttö halusi puuhata paljon muutakin - on vilkas ja mielikuvituksekas lapsi. Ja tuo passivoituminen hämmentää. Olen ottamassa puhelimen pois nyt ensimmäisenä, mutta muutkin vinkit ovat tervetulleita. AP
Hei, ehdotan että sovitte ruutuajasta. Meillä se on toiminut parhaiten niin että lapsilla on kaksi päivää viikossa jolloin ruudut ovat kokonaan poissa vapaa-ajalla kotona. Kun se puhelin/pädi ei ole näkyvillä ja päällä, voi keskittyä helpommin muuhunkin. Jos eivät itse keksi tekemistä, annan rauhassa marista kuinka tylsää on...
Sain tuttavalta myös vinkin F-Securen Safe-tuotteesta, jolla voi m.m. määrittää lapsen nettiajan, eli miten pitkäksi aikaa pääsevät nettiin laitteillaan. Muitakin vastaavia tuotteita varmaan löytyy googlaamalla, tai ehkä joku täällä tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aina on saanut pelata tai katsoa Netflixiä/Areenaa padiltä. Taaperosta saakka. Aina homma on pysynyt lapasessa eikä olla tarvittu edes erillistä ruutuaikaa, ennen kuin lapsi löysi nuo tubettajat. AP
Markoboy87 koukuttaa.
Lapsi on yksinäinen, kokee vanhempien hylänneen (koko kesä mummolassa ilman vanhempia) ja lääkkeeksi siihen tarjotaan vielä enemmän yksinäisyyttä. Mainiota. Ap voisi esimerkiksi ottaa kotiavaimen pois puhelimen lisäksi, oppisi lapsi, kuka kotona määrää.
Eipä tuohon oikein muuta konstia ole kuin että puhelin pois. Meillä myös toka- ja neljäsluokkalaiset tuijottaisi puhelinta vaikka miten paljon jos antaisin, mutta en anna. Sitä täytyy rajoittaa, ja sitten kyllä kummasti keksivät vaikka mitä kivaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ehdotan että sovitte ruutuajasta. Meillä se on toiminut parhaiten niin että lapsilla on kaksi päivää viikossa jolloin ruudut ovat kokonaan poissa vapaa-ajalla kotona. Kun se puhelin/pädi ei ole näkyvillä ja päällä, voi keskittyä helpommin muuhunkin. Jos eivät itse keksi tekemistä, annan rauhassa marista kuinka tylsää on...
Sain tuttavalta myös vinkin F-Securen Safe-tuotteesta, jolla voi m.m. määrittää lapsen nettiajan, eli miten pitkäksi aikaa pääsevät nettiin laitteillaan. Muitakin vastaavia tuotteita varmaan löytyy googlaamalla, tai ehkä joku täällä tietää?
Tuttavaperheen lapsille tehtiin tuo sama eli yhteydenpito kavereihin estyi samalla. Ulkoilun sijaan lapset meni nukkumaan illalla jo klo 20 tienoilla ja heräsi aamulla klo 5 uuteen päivään ja uuteen nettiaikaan. Lapset ei marisseet, he toimivat loogisesti.