Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmislapsen kasvattaminen aikuiseksi on ihan jumalattoman suuri työ!

lapset 3v ja 6v
20.08.2018 |

Olen ihan nääntynyt vaikka olen vasta aika alussa tässä vanhemmuudessa. Jokainen, joka on siitä alleen kakkivasta ja maailman itsekeskeisimmästä räänsyöjästä kasvattanut yhteiskuntakelpoisen yksilön, niin ansaitsisi mitallin. Oikeasti. Kiitos äiti ja isä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä, lapset on pääosin helppoa ja mukavaa seuraa.

Menevät siinä sivussa kuten äitiyskin.

Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.

Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.

Kiva jos sulla mennyt helposti. 👍

Onhan lapset aika itsekeskeisiä. Ja ainakin tähän ikään saakka sotkuisia (terv: taas kerran pissat sohvasta siivonnut).

Lukemattomat kerrat teet ne samat asiat läpi. Sanot ja toistat samoja asioita. Hoidat, putsaat, siivoat, järjestät, huolehdit, ennakoit, korjaat...

Järjestät lapsille kivan reissun ja kotiudut hyeenalauman kanssa..

Mutta tätäkin kaikkea rankempaa on kyllä tuo ikuinen huoli siitä että olenko minä riittävän hyvä vanhempi/ kasvattaja, annanko kaikki tarvittavat eväät elämään, saako lapsi meidän perhe-elämästä jotain traumoja kun ei olla läheskään täydellisiä vanhempia, miten se lapsi pärjää elämässä, saako kavereita, miten löytää paikkansa maailmasta...

Enpä tiedä. Olen ollut äiti nyt 6 vuotta ja tuntuu että vanhentunut olen sinä aikana ainakin tuplasti...

Ap

Jokainen äiti on paras äiti lapselleen, jos rakastaa lastaan 24/7. Ei tarvitse olla täydellinen, ei kukaan ole. Mutta ainainen huolihan niistä on. Oma äitinikin minusta vielä huolehtii vaikka olen 55 v. ja äitini 83 v. Ja elämässäni on kaikki ihan hyvin 🙄

Vierailija
22/34 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hirveä kiukuttelu, inttäminen ja jatkuva riidan haastaminen vaikka kuinka yrittää pitää kuria, asettaa rajoja ja selventää sääntöjä. Oli helpompaa vielä silloin kun lapsi totteli ja teki kiltisti mitä pyydettiin, ei tarvinnut rangaistuksia, ei arestia, ei jäähypenkkiä.

Tinilapsen vanhempi

Tuokin vaihe menee ohi. Yhtäkkiä huomaat, että lapsi on taas normaali. Lapset 22 ja 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnääkö" sinä senn koet?

Vierailija
24/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi miten terapeuttinen ketju. (:

Vierailija
25/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tuo taas parkuu.

T. 37 vuotiaan äiti

Vierailija
26/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.

Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.

Kuvitteleeko joku että kasvattamisen pitäisi olla helppoa? Tai lapsen saattaminen aikuiseksi muuten vaivatonta?

Meidän ainokainen 17v. ja olen niin kiitollinen että meillä on hänet, milloinkaan en ole valittanut vaikka on ollut raskaitakin aikoja (sairautta), mutta nyt hän on terve lukiolainen, ja parasta mitä elämässämme on.

Vierailija
27/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kohtaa se tuntuu siltä. Jälkikäteen ihmettelee, että mihin se aika hurahti.

Itse koin tämän lastenkasvatuksen mielenkiintoisena aikana ja usko tai älä, sitä eniten kaipaa sitä aikaa, kun lapset oli pieniä. Samaa sanoi joskus mummuni ja äitini myönteli, että se on ihmisen parasta aikaa, kun ne lapset oli pieniä. Ehkä se aika sitten kultaa muistot.

t: kaksi jo aikuiseksi saanutta, yksi ihan kynnyksellä ja yksi alakouluikäinen

Vierailija
28/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas vanhoja sun lapset on?

Mun 14v. on ainakin tosi kiittämätön.

16v. ihana.

Vierailija
29/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tsemppiä. vanhemmuus on alipalkattua ja aliarvostettua.  onneksi ne lapset kasvaa jatkuvasti. toiset ikävaiheet on rankempia kuin toiset. Täydellisiä vanhempia ja perheitä ei ole olemassa ja aina ei jaksa! 

Toiset kyllä esittää sitä.

Vierailija
30/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapaa käydä niin että itsekin kasvaa aikuiseksi :)

Vierailija
31/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti me naisetkin usein vähätellään omaa työmääräämme kutsumalla itseämme "vain kotiäidiksi". Kun oikeasti pitäisi sanoa Kotiäiti tai Äiti.

Mulle ei nyt ihan auennut tämä... Miksi äitiyttä, tuota elämän normaalia osaa pitäisi jotenkin erikseen glorifioida?

T. Kolmen teinin äiti, joka ei tosin koskaan ole kokenut että lasten aikaansaama ”työmäärä” olisi jotenkin erityisen suuri

Vierailija
32/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkö takia mies sysäsi kaiken minulle, koska se oli työtä.. eipä tullut mieleen.

Vierailija
33/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa se olisi, jos saisi käyttää maalaisjärkeä, vaistoja ja huomioida lapsen yksilöllisen persoonan. Ei siis mitään kaltoin kohtelua. Mutta stasi-suomen tarkka määrittely lasten normin mukaisesta kasvatuksesta ja lasun uhka sekä kyttäävä järjestelmä tekee asiasta todella stressaavan. Älkää tehkö lapsia Suomeen. 

Niin totta. Sossun tatuoidut punatukkaiset wt-kanat ei tiedä mistään mitään. Varsinkaan lapsista.

Vierailija
34/34 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on vielä useampi lapsi ja jokaisella oma persoonansa, jokaiseen ei tepsi sama kasvatustyyli. Toinen tottelee helpommin kuin toinen. Ihmetellä täytyy miten kaksi ihmistä saa aikaiseksi niin monta eriluonteista lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi