Ihmislapsen kasvattaminen aikuiseksi on ihan jumalattoman suuri työ!
Olen ihan nääntynyt vaikka olen vasta aika alussa tässä vanhemmuudessa. Jokainen, joka on siitä alleen kakkivasta ja maailman itsekeskeisimmästä räänsyöjästä kasvattanut yhteiskuntakelpoisen yksilön, niin ansaitsisi mitallin. Oikeasti. Kiitos äiti ja isä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Meillä hirveä kiukuttelu, inttäminen ja jatkuva riidan haastaminen vaikka kuinka yrittää pitää kuria, asettaa rajoja ja selventää sääntöjä. Oli helpompaa vielä silloin kun lapsi totteli ja teki kiltisti mitä pyydettiin, ei tarvinnut rangaistuksia, ei arestia, ei jäähypenkkiä.
Tinilapsen vanhempi
Tuokin vaihe menee ohi. Yhtäkkiä huomaat, että lapsi on taas normaali. Lapset 22 ja 18
Tuolla tuo taas parkuu.
T. 37 vuotiaan äiti
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä, lapset on pääosin helppoa ja mukavaa seuraa.
Menevät siinä sivussa kuten äitiyskin.Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.
Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.
Kuvitteleeko joku että kasvattamisen pitäisi olla helppoa? Tai lapsen saattaminen aikuiseksi muuten vaivatonta?
Meidän ainokainen 17v. ja olen niin kiitollinen että meillä on hänet, milloinkaan en ole valittanut vaikka on ollut raskaitakin aikoja (sairautta), mutta nyt hän on terve lukiolainen, ja parasta mitä elämässämme on.
Tuossa kohtaa se tuntuu siltä. Jälkikäteen ihmettelee, että mihin se aika hurahti.
Itse koin tämän lastenkasvatuksen mielenkiintoisena aikana ja usko tai älä, sitä eniten kaipaa sitä aikaa, kun lapset oli pieniä. Samaa sanoi joskus mummuni ja äitini myönteli, että se on ihmisen parasta aikaa, kun ne lapset oli pieniä. Ehkä se aika sitten kultaa muistot.
t: kaksi jo aikuiseksi saanutta, yksi ihan kynnyksellä ja yksi alakouluikäinen
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä, lapset on pääosin helppoa ja mukavaa seuraa.
Menevät siinä sivussa kuten äitiyskin.Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.
Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.
Kuinkas vanhoja sun lapset on?
Mun 14v. on ainakin tosi kiittämätön.
16v. ihana.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tsemppiä. vanhemmuus on alipalkattua ja aliarvostettua. onneksi ne lapset kasvaa jatkuvasti. toiset ikävaiheet on rankempia kuin toiset. Täydellisiä vanhempia ja perheitä ei ole olemassa ja aina ei jaksa!
Toiset kyllä esittää sitä.
Siinä tapaa käydä niin että itsekin kasvaa aikuiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Ja silti me naisetkin usein vähätellään omaa työmääräämme kutsumalla itseämme "vain kotiäidiksi". Kun oikeasti pitäisi sanoa Kotiäiti tai Äiti.
Mulle ei nyt ihan auennut tämä... Miksi äitiyttä, tuota elämän normaalia osaa pitäisi jotenkin erikseen glorifioida?
T. Kolmen teinin äiti, joka ei tosin koskaan ole kokenut että lasten aikaansaama ”työmäärä” olisi jotenkin erityisen suuri
Tämänkö takia mies sysäsi kaiken minulle, koska se oli työtä.. eipä tullut mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa se olisi, jos saisi käyttää maalaisjärkeä, vaistoja ja huomioida lapsen yksilöllisen persoonan. Ei siis mitään kaltoin kohtelua. Mutta stasi-suomen tarkka määrittely lasten normin mukaisesta kasvatuksesta ja lasun uhka sekä kyttäävä järjestelmä tekee asiasta todella stressaavan. Älkää tehkö lapsia Suomeen.
Niin totta. Sossun tatuoidut punatukkaiset wt-kanat ei tiedä mistään mitään. Varsinkaan lapsista.
Ja jos on vielä useampi lapsi ja jokaisella oma persoonansa, jokaiseen ei tepsi sama kasvatustyyli. Toinen tottelee helpommin kuin toinen. Ihmetellä täytyy miten kaksi ihmistä saa aikaiseksi niin monta eriluonteista lasta.
Jokainen äiti on paras äiti lapselleen, jos rakastaa lastaan 24/7. Ei tarvitse olla täydellinen, ei kukaan ole. Mutta ainainen huolihan niistä on. Oma äitinikin minusta vielä huolehtii vaikka olen 55 v. ja äitini 83 v. Ja elämässäni on kaikki ihan hyvin 🙄