Missä menee teidän mielestänne liiallisen alkoholinkäytön raja
Minkäverran hyväksyisitte kumppaniltanne juomista, missä menisi raja?
Kumppanini suvussa on erilaiset juomistottumukset ja tästä on tullut riitoja, ja vaikea päättää missä menee raja että mikä ei ole enää hyväksyttävää.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-7 olutta per päivä on vielä ihan ok.
Ei ole. Ihan hirvee työ polttaa se niiden energia ja elimistökään ei tykkää pilkkoa alkoholia ja ravinteita asetaldehydin poistamiseen.
Se on kuule yksilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kaksi annosta viikossa vielä menee, enempi on mun mielestä liikaa. Humalajuomista en katsele yhtään.
Miksi et katsele?
Mikä järki 1-2 annosta? Siis meillä on laillinen päihde, josta ei saisi päihtyä. Mikä idea?
Se järki, että sellainen määrä ei vielä humalluta. Inhoan ihmisiä, jotka tahallaan sekoittavat päänsä millä tahansa aineella.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa on ok. Useampana päivänä tai joka päivä juomista en katselisi yhtään!
Jaa. Miksi? Perustele.
Olen aikoinaan eronnut mm. miehen runsaan alkoholinkäytön vuoksi. Kuitenkin itse nautin alkoholia jopa useamman kerran viikossa (hän siis vain kerran viikossa). Meissä on se ero, että juominen oli humalahakuista ja selvästi tunteiden pakoa. Hän joi valtavat määrät ja muuttui aggressiiviseksi. Minä otan pari kertaa viikossa oluen/siiderin. Välillä ruoan kanssa, välillä saunajuomana. Vapaapäivänä usein käymme syömässä nykyisen mieheni kanssa ja jaamme pullon viiniä. Tykkään myös brunsseista joilla saa hyvän ruoan lisäksi kuohuvaa. Humalassa olen ollut kerran tänä kesänä ja se oli kamalaa. Sitä edellinen kerta oli vuosikymmenen alussa.
Kumppani on niin sosiaalinen ja liikkuu paljon juovassa porukassa että juominen on niin helppoa. Ei joka viikonloppu juo mutta kun juo niin tosi paljon ja joskus 2 päivää putkeen. Nyt on neljäs päivä menossa ja en tiedä mitä ajatella
ap
Vierailija kirjoitti:
Kumppani on niin sosiaalinen ja liikkuu paljon juovassa porukassa että juominen on niin helppoa. Ei joka viikonloppu juo mutta kun juo niin tosi paljon ja joskus 2 päivää putkeen. Nyt on neljäs päivä menossa ja en tiedä mitä ajatella
ap
Pitääkö jonkun kertoa sulle mitä sä tunnet? Jos sä et pidä juomisesta, sun ei tarvitse olla juovan ihmisen kanssa, niin yksinkertaista se on. Ihmisillä on oikeus juoda, ja myös oikeus valita seuransa. Ai niin mutta kun se on tietysti niin ihana ja täydellinen ja hyvä ja ahkera silloin kun se ei juo, niin pitäähän se hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pitääkö jonkun kertoa sulle mitä sä tunnet? Jos sä et pidä juomisesta, sun ei tarvitse olla juovan ihmisen kanssa, niin yksinkertaista se on. Ihmisillä on oikeus juoda, ja myös oikeus valita seuransa. Ai niin mutta kun se on tietysti niin ihana ja täydellinen ja hyvä ja ahkera silloin kun se ei juo, niin pitäähän se hyväksyä.
Kommentti oli ehkä vähän ivallinen mutta osui oikeaan, en oikein tiedä mitä tehdä tai tuntea. Kyllä itsekin pidän juomisesta, mutta kerran kuukaudessa korkeintaan. Sitä tässä juuri mietin että kuinka paljon kannattaisi joustaa kun muuten menee hyvin.
ap.
Jos vetää kunnon kännit joka viikko, se on liikaa. Muutama lasi on eriasia vaikka ruuan kanssa.
Mun mielestä elämän pitää pääsääntöisesti olla elettävää ilman alkoholia. Jos on sellainen olo, että tietyin väliajoin on saatava, on jo ongelma. Joka viikonloppuun ei kuulu alkoholi. Se kuuluu erityistilanteisiin. Onneksi mies on samoilla linjoilla!
Jos juo puoli litraa terävää päivässä, se ei ole vielä liikaa. Mutta jos läikyttää sen verran, niin sitten juo jo liikaa.
Alkoholin nauttiminen kännäystarkoituksessa, tai viikottainen tissuttelu on liikaa.
Jos jonkun on pakko juoda, niin silloin se on liikaa. Tai jos juominen rajoittaa normaalia tekemistä, esim. joka pe tai la (tai molempina) on juotava, mutta jos sunnuntaina ei minkään tekeminen tai suunnitellut menot onnistu, niin ryyppy on liikaa päällä.
Pakosta juomisesta: jos ei koskaan uskalla suunnitella mitään seuraavaksi päiväksi, kun toinen on krapulassa tai peräti vielä humalassa, tämä toinen juo liikaa.
Puhumattakaan nyt arkipäivien ryypäämisestä, eli jos haittaa työntekoa, harrastuksia tai normaalia elämää.
Yleinen neuvo alkoholineuvonnassa on myös: jos juominen alkaa vaivata itseä tai muita läheisiä, niin silloin on jo ongelma tasolla tai toisella.
Itse en katselisi juomista lainkaan, mutta se on vain oma näkökantani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa on ok. Useampana päivänä tai joka päivä juomista en katselisi yhtään!
Jaa. Miksi? Perustele.
En ole yllä oleva kirjoittaja, mutta MIKSI pitäisi perustella? Ei ole pakko perustella yhtään kenellekään, jos ei halua juomista katsella. Ihmisillä on omat syynsä - suuntaan tai toiseen.
Jos alkoholin nauttiminen on päivittäistä niin silloin kerta-annoksen on oltava pieni, ehkä pieni lasi päivässä (ruoan kanssa) viiniä tai yksi olut tms.
Jos harvemmin kuin päivittäistä kerta-annos voi olla vähän enemmän.
Mitään negatiivista känniörvellystä, sammumista, huonoa käytöksestä tai riidanhaastamista en jaksaisi katsella aikuiselta kumppanilta. Jos joskus esim. isompien juhlien yhteydessä nautitaan hieman reilummin ja ollaan ns. juhlatuulella, se ei minua haittaa.
Itse nautin noin 1-2 annosta alkoholi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No meidän perheessä se raja on selvä, ei pisaraakaan. Mutta noin yleisesti ottaen, ainakin koen että lasten seurassa ei tarvita ollenkaan, ja muutoin sen verran että ei humallu. Se tapahtuu yllättävän nopeastikin että alkaa käyttäytyä normaalista poikkeavasti, muuttuu äänekkäämmäksi, hilpeämmäksi. En pidä siitä, tuo mieleen sellaisia lapsuusmuistoja jotka eivät ole miellyttäviä.
Teillä otetaan varmaan virsikirjat esiin aika usein ja lapset on oikein herran nuhteessa. Jossa kaikki ilonpito on kielletty.
Humalaan juomisen tarve ylipäätään.
Jokailtainen tissuttelu millä tahansa verukkeella on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kaksi annosta viikossa vielä menee, enempi on mun mielestä liikaa. Humalajuomista en katsele yhtään.
Miksi et katsele?
Mikä järki 1-2 annosta? Siis meillä on laillinen päihde, josta ei saisi päihtyä. Mikä idea?
Päihtyminen on sou lääst siison! Olen tuosta kyllä ihan tyytyväinen, liian moni ihminen on alkoholista joutunut perheissään kärsimään. Hyvä, ettei sitä enää niin moni harrasta. On ihan eri asia ottaa se lasi tai kaksi, mutta humalahakuinen juominen ei ole kenellekään edes hyväksi.
Ap, sun täytyy nyt miettiä kunnolla, sillä asia vaivaa sinua jo paljon, jatkossa miehen määrät saattavat lisääntyä, kestäisitkö sitä? Alkoa kuluu silloin liikaa, kun se häiritsee elämää.
Joka päivä ei kännätä, krapulassa ei ajeta, duunit pitää hoitua ja lasten edessä ei keikuta ympärikännissä. Mutta kyllä omassa kodissa saa kaljoitella, ottaa napsua ja kalsarikännitkin on ok. Ei tarvitse lähteä baariin ja piiloon juomaan.
Noilla”säännöillä” pärjää pitkälle. Toki peruspalstamamma asettaa rajan yhteen olueen juhannuksena, ja sekin tulee nauttia piilossa lasten nukkumaanmenoajan jälkeen. Liika rajoittaminen on sairasta, ja kannustaa entistä enemmän humalahakuiseen juomiseen.
Tavaalaan see on hyvä renki mutta huoono isäntä.