Miksi Jätkäsaari-hanke epäonnistui niin pahasti?
Jätkäsaaresta piti tulla modernien keskiluokkaisten perheiden vehreä asuinalue, alueen rakennuksien piti edustaa uudenlaista hienoa arkkitehtuuria, liikenteen piti soljua hyvin. Tiet ovat jälleen täysin tukossa tallinnan-lautan rekka ja henkilöliikenteestä, tulin juuri 7 ratikalla kotiin ja se oli tupaten täynnä tylyjä ja juovuksissa olevia itä-blokin ja baltian kansalaisia. Alueella mekastavat humalaiset nuorisojoukot arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Rakennukset ovat rumia, löytyy myrkynvihreää ja mustaa, sysiruma oranssi kävelysilta jne. Apua, haluan täältä pois vaikka muutin juuri!
Kommentit (16)
Kuule muuta pois, kukaan ei valittajia kaipaa.
Kukaan (varsinkaan kaupunki/kasvottomat ihmiset) ei ota vastuuta siitä, että juuri sinulle taiotaan kuin tuhka tuulesta täydellinen asuinalue. Ota itse vastuuta. Hankkiudu kaupungille töihin, hanki tarvittava koulutus, lueskele, opiskele, opi). Itsekin katselisin kauniisti hoidettua Jätkäsaarta mieluusti, mutta vaikea valittaa kun itse en ole käytännössä osallisena luomassa sitä...
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaresta piti tulla modernien keskiluokkaisten perheiden vehreä asuinalue, alueen rakennuksien piti edustaa uudenlaista hienoa arkkitehtuuria, liikenteen piti soljua hyvin. Tiet ovat jälleen täysin tukossa tallinnan-lautan rekka ja henkilöliikenteestä, tulin juuri 7 ratikalla kotiin ja se oli tupaten täynnä tylyjä ja juovuksissa olevia itä-blokin ja baltian kansalaisia. Alueella mekastavat humalaiset nuorisojoukot arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Rakennukset ovat rumia, löytyy myrkynvihreää ja mustaa, sysiruma oranssi kävelysilta jne. Apua, haluan täältä pois vaikka muutin juuri!
Itäblokin asukkaat ovat ehkä tylyjä, mutta juovuksissa ovat satamassa yleensä ihan oman maan kansalaiset. Mummotkin laivalla usein umpikännissä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005794550.html?ref=rss
Jätkäsaaren suunnittelussa tehtiin suuri virhe
Nykyiset liikenneongelmat olisi voitu ratkaista alun perin siten, että Länsiterminaalista olisi vedetty suora ja leveä väylä Länsiväylälle, ja kaikki muu olisi rakennettu tämän ympärille.
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005794482.html?ref=rss
Tove Jansson kirjoitti vuonna 1979 onnettomaksi tekevästä arkkitehtuurista – se tulee mieleen, kun katsoo Jätkäsaarta ja Kalasatamaa
Mikä se ihme jallukka siellä on? asuuko siellä juoppoja?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005794550.html?ref=rss
Jätkäsaaren suunnittelussa tehtiin suuri virhe
Nykyiset liikenneongelmat olisi voitu ratkaista alun perin siten, että Länsiterminaalista olisi vedetty suora ja leveä väylä Länsiväylälle, ja kaikki muu olisi rakennettu tämän ympärille.
Miksi Länsiväylälle? Onko ne kaikki menossa Kirkkonummelle?
Sun olisi pitanyt Kayda siella ensin ennen muutton suunnittelua.
Jätkäsaaren asunnot ovat sieviä, mutta eivät hintansa arvoisia. Järkyttävän huonot liikenneyhteydet, jatkuva kova tuuli, harvasta kämpästä on merinäköalaa kun edessä on toinen kolossitalo, vähän palveluita, jatkuva sataman melu. Ja hinta varmaan kymppitonni neliöltä uudiskohteissa, vuokrakämpissäkin n. 30 euroa. "Puisto" valmistuu ehkä 10 vuoden päästä ja sekin on vain pieni, kapea ruohopläntti. En muuttaisi. Sataman viereinen betonierämaa ei muutamalla puulla vehreäksi idylliksi muutu.
Hgin kaupungin sunnitteluvirastot on miehitetty itseään täynnä olevilla arkkitehdeillä, joiden tehtävänä on kaavoittaa näitä projektialueita (kalasatama, postipuisto, jätkäsaari, malmin kenttä jne.). Ja he yrittävät tehdä alueistaan jotain arkkitehtuurin monumentteja ja oman parhautensa ilmentymiä. Ei mitenkään vaan riitä porukalla ammattitaito siihen kaikkeen ajatteluun, mitä toimiva alue vaatii. Mutta eivät anna periksi, vaan vievät läpi kaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Hgin kaupungin sunnitteluvirastot on miehitetty itseään täynnä olevilla arkkitehdeillä, joiden tehtävänä on kaavoittaa näitä projektialueita (kalasatama, postipuisto, jätkäsaari, malmin kenttä jne.). Ja he yrittävät tehdä alueistaan jotain arkkitehtuurin monumentteja ja oman parhautensa ilmentymiä. Ei mitenkään vaan riitä porukalla ammattitaito siihen kaikkeen ajatteluun, mitä toimiva alue vaatii. Mutta eivät anna periksi, vaan vievät läpi kaavansa.
Lisänä viherideologia joka kuvittelee että jos teitä ei rakenneta niin ihmiset ei käytä autoja.
Äänestäkää vihreitä ja saatte lisää tätä.
Viharatikkaa (linja 7) kannattaa välttää viimeiseen asti. Jos haluaa keskustaan, suosittelen kaikkia ehdottomasti hyppäämään ysin kyytiin. Kävelymatka toiselle (linja 9) pysäkille ei ole ylitsepääsemättömän pitkä. Näiden lisäksi suosittelen kaikille pyörää. Nyt kun Hyväntoivonpuisto on osittain auennut, niin varmasti viimeistään ensi kevään pääsee suht näppärästi puiston läpi porkkanaa pitkin Ruoholahteen ja siitä Baanalta keskustaan.
Autoliikenne on todellinen ongelma, kukaan ei tahdo ottaa vastuuta.... Joku valitti tuulesta - kadut/talot on rakennettu kivasti limittäin, että tuuli ei mielestäni ole ylitsepääsemättömän paha.
Olen samaa mieltä talojen rumuudesta, mutta edelleen otan osaa kaikkiin hitas-arpajaisiin.... Mielelläni asuisin alueella, juurikin keskustan läheisyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Homojen asuinalue.
Tuskin. Homoilla on yleensä hyvä maku, joten jätkäsaari tuskin heille kelpaa. Kallis ja mauton asuinalue.
Makunsa itse kullakin. Sinne on tarkoituksella rakennettu sekaisin omistus-, aso-, sekä kaupungin, että säätiöiden vuokrataloja segmentoitumisen ehkäisemiseksi. Kenellekään tuskin tuli yllätyksenä, että sieltä ei kovin kummoiset liikenneyhteydet ole. On kuitenkin merenrantaa ja kävelymatka keskustaan. Muuta vaikka Vantaalle, jos on niin kauheaa.