Löysin kissanpennun metsästä, saanko pitää sen?
Vai pitääkö se viedä kenneliin?
Kommentit (21)
Kyllä saat pitää. Käytä eläinlääkärillä tarkistettavana että on terve. Pentu on jo sinun kerran löysit sen. Se on virallisesti omaisuuttasi ensimmäisen maksetun eläinlääkärin jälkeen.
Luultavasti saat. Se pitää silti käyttää eläinlääkärillä, eli joudut tunnustamaan mistä pentu on. Mulle on tullut pentu samalla lailla. Löysin harhailemasta ja vein lääkäriin, siellä kysyttiin voinko huolehtia vai viedäänkö esylle. Esy tiesi, että on mun hoivissa ja kun kukaan ei kaipaillut ilmoitin hakuajan päätyttyä, että katti jää mulle.
Saat pitää. Mutta varmistu ensin että se todella on kissa eikä ilves, muuten saattaa mennä kämppä remonttiin pian.
Etköhän saa pitää sen. Kannattaa ainakin soittaa eläinlääkäriin ja käyttää pentua tarkastuksessa. Tiedätkö pennun ikää? Tarvitseeko hän vielä emon maitoa / sijaisemoa? Eläinsuojeluyhdistykseenkin kannattaisi soittaa. Alueella voi olla piilossa muita pentuja. Yksi vaihtoehto on, että pentu on karannut jostakin. Onko kissa arka vai tottunut ihmisiin? Mutta soita nyt ensimmäisenä eläinlääkäriin.
Mistä päin Suomea löysit sen? Kotkassahan oli heitetty muovipussissa kissanpentuja tielle. Yksi jäi heti auton alle, muut pakeni metsään. Yksi pennuista löydettiin, muiden pelätään kuolleen (nuori ikä, ei maitoa, pedot uhkana).
Soita tosiaan sinne löytöeläinhoitolaan. Pentuja voi olla lähistöllä enemmän, harvoin kissa yhtä pentua saa, tuo alue pitäisi ainakin käydä tutkimassa tältä varalta. On myös mahdollista että pentu on päässyt karkuun.
Pitäminen on varkaus. Sillä voi olla omistaja. Se on vietävä löytöeläinkotiin tai eläinsuojelutyöntekijälle.
Jos eläimen omistaja ei ole tiedossa, tulee se toimittaa kunnan löytöeläintaloon.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläimen omistaja ei ole tiedossa, tulee se toimittaa kunnan löytöeläintaloon.
Löytöeläimen voi pitää myös kotonaan. Löytöeläintaloon kuvallinen ilmoitus. Jos kuluu 15 vrk,eikä kukaan kysele perään, löytäjä voi pitää eläimen.
Tee siitä karvahattu talveksi.
Tähteistä ravustussyöttejä - kohta on ravustusaika !
Se kissa on vietävä rehellisyyden nimissä oman kunnan löytöeläinhoitolaan tai siihen jonka kanssa kuntasi on tehnyt yhteistyösopimuksen.
Aika paskamainen keino hankkia itselleen kissa. Löytökissa kun saattaa olla jonkin perheen karannut rakas perheenjäsen!!!
Kaikilla kunnilla ei ole jatkuvaa löytöeläinpäivystystä tai löytöeläinsuoja voi sijaita naapurikunnankin alueella. Tällöin eläimen voi mahdollisuuksien mukaan ottaa itse hoidettavaksi, mutta siitä pitää ilmoittaa löytöeläinsuojaan heti tilaisuuden tullen.
Jos olet löytänyt sen metsästä niin se on luontokappale eikä sitä saa kotona pitää.
Oikea tapa palauttaa se luontoon on laittaa muovikassiin ja heittää tien poskeen.
Kissa kuuluu toimittaa löytöeläintaloon, josta lain mukaan omistajalla on 15 päivää aikaa hakea lemmikkinsä kotiin. Jos omistajaa ei tuona aikana kuulu, etsitään eläimelle uusi koti. Joten tuo 15 päivää pitää malttaa odottaa, ennen kuin saat kissan itsellesi.
Soita eläinsuojelyhdistykseen ja kuuntele ohjeet.