Rakas koirani lopetetaan huomenna, millä verukkeella saisin sairauslomaa?
Olen aivan palasina. Itken vaan ja ahdistaa. En ole kykenevä työhön jossa käytetään koneita ja pitää olla tarkkuutta. Tää lopetuspäätös tuli ihan puskista eli en ole vielä edes ehtinyt sopeutumaan tilanteeseen. Koiralta löytyi viikonloppuna suuri kasvain läheltä sydäntä. Menetän perheenjäsenen jonka kanssa 10 vuotta on ollut täynnä riemua ja toveruutta. Mitä voisin sanoa lääkärille, että saisin edes pari päivää rauhassa surra? Tälläkin hetkellä kyyneleet valuu ja sydän murtuu.
Kommentit (62)
Lämmin halaus suureen suruusi! <3
Minun käy sääliksi työnantajia. Tällaisa lusmuporukkaa nykyisin "työntekijöinä"
Meillä kesätyössä olleen kassatytön koira kuoli äkillisesti ennen työvuoron alkua. Tyttö soitti pomolle joka sanoi näreissään että ilman sairasloma todistusta ei olla poissa töistä. Kohta tyttö soittikin uudestaan että oli käynyt hakemassa lääkäristä todistuksen. Siitäkös se sota syttyi kun pomo rupesi etsimään pykäliä ettei tarvitse maksaa palkkaa. Kyse siis yhdestä 5tunnin työvuorosta suuressa automarketissa. Ton jälkeen sitä tyttöä ei enää näkynyt. En tiedä oliko koeajalla ja pomo sanoi ettei tarvi enää tulla vai tajusko tyttö sanoa että pidä v*ttu tunkkis!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on syy sairauslomaan. Eli kerrot totuuden.
Jaa, että jos undulaattini kuolee niin saisin palkallista lomaa? Miksi työnantajan pitäisi maksaa siitäkin, että ihmisillä on eläimiä lemmikkeinä?
Kuka jää sairaslomalle kun lemmikki kuolee? Voi kun kallekultakala tukehtui kiveen ja kuoli. Sairaslomaa. Kestä niin kuin mies.
Kaikkein helpointa; vatsatauti. Ei tarttee käydä missään terkkarilla tms. Saat olla pari päivää kotona ja surra rauhassa.
Tuo on ihan kamalaa. Jouduin muutama vuosi sitten lopettamaan kissani yllättäen. Soitin eläinlääkäriltä itkien pomolleni, etten varmaan pysty nyt töihin. Pomo oli erittäin myötätuntoinen, ja sain loppupäivän palkatonta. Eläinlääkärikäynti oli aamulla, myös tietysti palkattomalla ajalla.
Voimia ap:lle! Uskon, että pomosi ymmärtää tilanteen, ja saat vähintään palkatonta. En lähtisi poissaolon syystä valehtelemaan.
Itse soittaisin pomolle ja kertoisin asian, niin pari päivää heltiäisi sillä. Kaverille kävi vastaavasti ja hänen pomonsa lähetti herkkukorin ja osanotot ja viitteellä, että olet loppu viikon pois. Ihanaa, että on ymmärtäviä työnantajia.
Sun tapauksessa pitää selkeesti käydä ihmisten lääkärissä ja pyytää sitä saikkua.
Hurjasti voimia ap:lle!
Lapsi itkee kun lemmikki kuolee mutta että aikuinen jähmettyy niin että ei kykene työskentelemään.. jotkut tietysti kasvavat pumpulissa..
Ap: miksi sinun pitäisi saada palkallinen sairausloma? Miksi koet, että työnantajan tulee maksaa sinulle siitä, että koirasi kuoli sen sijaan että sinä tekisit töitä ja ansaitsisit palkkasi.
Esimerkiksi kampaamossa olisi ihan reilua laittaa kyltti, jonka mukaan hiustenleikkaus maksaa normaalisti 40 e, mutta koska Mintun koira kuoli ja joudumme maksamaan hänelle palkan tekemättömästä työstä, niin joudumme nyt laskuttamaan asiakkailta 48 e. Reilua, koska kyllähän se asiakas ymmärtää, että Minttu on palkkansa ansainnut ja jonkun se pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä oli sairas riipuvuus suhde koiraansa. Ihmiset ei pidä lapsistaan niin hyvää huolta kun tämä piti koirastaan. Koira eli kyllä todella vanhaksi mutta silti lopettamis päätös oli pakko tehdä extemporee. Ystävä meni eläinlääkäristä suoraan työterveyteen missä lääkäri katsoi että on siinä pisteessä että kirjoitti suoraan 2viikkoa sairaslomaa.
No on kyllä saanut olla todella hysteerinen! Ja luultavasti lääkäri todella eläinrakas että pystynyt asettumaan potilaan asemaan.
Ymmärrän, että lemmikki on rakas, on mullakin kissa joka on mulle rakas. Mutten kyllä ymmärrä sairaslomaa lemmikin lopetuksen/kuoleman takia. Ainakaan päivää pitempää.
Itse menetin läheisen täysin yllättäen pari vuotta sitten. Mulle soitettiin hänen kuolemastaan töissä ollessani. Menin shokkiin ja jouduin lähtemään kesken kaiken pois. Ja jouduin tekemään loppupäivän tunnit takaisin.
Joten parin-kolmen päivän sairasloma eläimen kuoleman takia kuulostaa uskomattomalta, puhumattakaan parista viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että lemmikki on rakas, on mullakin kissa joka on mulle rakas. Mutten kyllä ymmärrä sairaslomaa lemmikin lopetuksen/kuoleman takia. Ainakaan päivää pitempää.
Itse menetin läheisen täysin yllättäen pari vuotta sitten. Mulle soitettiin hänen kuolemastaan töissä ollessani. Menin shokkiin ja jouduin lähtemään kesken kaiken pois. Ja jouduin tekemään loppupäivän tunnit takaisin.
Joten parin-kolmen päivän sairasloma eläimen kuoleman takia kuulostaa uskomattomalta, puhumattakaan parista viikosta.
Minulle on käynyt samoin, olin loppupäivän pois.
Vierailija kirjoitti:
No kun meillä ei mielellään anneta palkatonta ja sitä me työntekijät ollaan aina ihmetelty. Mun pomo on myös sellainen että töihin tullaan missä kunnossa tahansa, tai siis hän tulee. Ei taatusti heru sympatiaa koiransa menettäneelle.
Mut jos sit kerron hoitsulle totuuden ja toivon että saan pari päivää
Ap
Älä kerro, eivät ymmärrä. Mahatauti on aina hyvä syy saada 3pv saikkua.
Työ on parasta lääkettä. Saat hetkeksi ajatukset muualle.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tuollaisen syyn takia ollut poissa työstä. Kyllähän rakkaan lemmikin kuolema itkettää kun sitä ajattelee, mutta työssä on keskityttävä muihin asioihin. Voihan sen itkuisuuden selittää työkavereille. Surra voi työtä tehdenkin, ei siitä surussa vellomisesta mitään hyötyä ole. Ihan riittävästi jäi suruaikaa kun itkin aamut ja illat, päiväksi kokosin itseni ja menin töihin.
Suru ei ole sairaus.
Suru ei ole sairaus mutta työkyvyttömäksi se voi tehdä, me ihmiset kun ollaan erilaisia ja myös elämäntilanteet eroavat toisistaan.
Itse olen ystävätön ja lapseton ja romahdin täysin muutamaksi päiväksi kun rakas koirani kuoli. Elinhän ja harrastinhan sen kanssa yli 10 vuotta. Sen turkkiin vuodatin kyyneleet lapsettomuuskriisiä läpikäydessäni, se kiskoi minut ulos liikkumaan kun en olisi sohvalta jaksanut nousta. Se oli iloisena vastassa kun tulin töistä kotiin, töistä jossa minua kiusattiin ja suljettiin työyhteisön ulkopuolelle. Se otti vastaan sen hellyyden jota minulla oli antaa. Toki se oli "vain" koira, mutta se oli myös paras ystäväni.
En tuntenut tippaakaan syyllisyyttä kun sen äkillisesti kuollessa hain (ja sain) 3pvän saikun. Olinhan täysin työkyvytön. Onhan ihan yleisesti hyväksyttyä olla töistä pois esim. flunssan takia kun olo on vetämätön ja kipeä eikä työtä voi hoitaa kunnolla. (Itse tosin harvoin tällaisessa tilanteessa olen pois kun jaksan skarpata työpäivän ajan, työkaverit useinkin)
AP.lle tsemppiä, hae vaan saikkua juurikin sillä perusteella ettet pysty tarkkaa työtä hoitamaan. Palkallista se tuskin on, mutta saat olla töistä pois ja surtua alkujärkytyksen pois.
Pyydä PALKALLISTA vapaata, älä palkatonta.. ;)
Kai ne pienetkin murheet on sitten isoja jos kaiken patoutuman puristaa kerralla pihalle.
En ole koskaan tuollaisen syyn takia ollut poissa työstä. Kyllähän rakkaan lemmikin kuolema itkettää kun sitä ajattelee, mutta työssä on keskityttävä muihin asioihin. Voihan sen itkuisuuden selittää työkavereille. Surra voi työtä tehdenkin, ei siitä surussa vellomisesta mitään hyötyä ole. Ihan riittävästi jäi suruaikaa kun itkin aamut ja illat, päiväksi kokosin itseni ja menin töihin.
Suru ei ole sairaus.