Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Radi diagnoosin pienellä ylityksellä saaneet, minulla olisi kysymys.

Vierailija
19.08.2018 |

Sain joitakin viikkoja sitten radi diagnoosin, koska paastoarvoni oli 0,1 koholla. Mittauksen jälkeen olen mitannut arvojani tarkasti kotona, eikä ylityksiä ole sattunut kertaakaan. Arvot ovat olleet täysin normaalit, eikä lähelläkään rajoja.

Asiaan: Diagnoosi on saanut minut varpailleni. En uskalla enää nauttia ruokailusta. En ole lähtökohdiltani ylipainoinen tai muutenkaan mikään herkuilla mässäiliä. Nyt en uskalla syödä esimerkiksi yhtä jäätelöä (siis tämän kuukauden sisään). Tuntuu, että ilo ja rentous odotuksesta on kadonnut.

Miten te muut olette suhtautuneet diagnoosiinne? Kuinka radikaalisti olette leikanneet sokerin ruokavaliostanne?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto oli 5,3 eli diagnoosi tuli. En karsinut ruokavaliota ollenkaan koska kotona paastot alle 5 eikä ruoan jälkeen ikinä yli 7.

Eli syö ja seuraa. Jos huomaat jonkun nostavan arvoja, jätä se pois ja syö herkut ruoan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain raja-arvon. En leikannut yhtään, eikä sanottu et olisi tarvettakaan. Jouduin sektioon vauvan ison koon vuoksi, vaikka muita ongelmia ei kummallakaan ollut.

En syönyt paljonkaan sokeria, mutta oli lähtökohtaisesti alttiutta radille. Seuraavassa raskaudessa vähentäisin silti sokerin saantia.

Vierailija
4/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos viesteistä! Omat arvoni eivät ole myöskään koskaan olleet ruoan jälkeen korkeat. 6 tai sen alle, kaksi kertaa on ollut kuuden päälle, mutta aina alle 6,5 (pitäisi olla alle 7,8). Aamupaasto on 4,8-5,2 (pitäisi olla alle 5,5).

Mua ahdistaa tämä ihan kamalasti. Pelkään, että aiheutan jotain haittaa vauvalle. Samalla tiedän, että tämä kyttääminen ja stressaaminen sitä vasta tekeekin.

Vierailija
5/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen, etkö saanut ollenkaan sitä ruokavalio-ohjelappusta? Minulle terveydenhoitaja neuvolassa antoi sen samalla kun laitteen. Ei tosin käskenyt millekkään dieetille tms.

T. Ap

Vierailija
6/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on radi, joten tämä on OT.

Helsingissä oli juuri tänä viikonloppuna kv. lääkärikonferenssi, jossa käsiteltiin turhia hoitoja. Konferenssin suomalainen pj. sanoi Ylen aamu-tv:ssä viime viikolla, että hoidoista 30 tai jopa 50% voivat olla tarpeettomia. Taudit voivat olla oireettomia, eivät haittaa potilaan arkea, paranevat itsestään ilman lääkitystä yms. yms. Ylidiagnosointi ja -lääkitys aiheuttaa paljon turhia ongelmia potilaille ja valtavasti kustannuksia. 

Voidaan varmaan ajatella, että ainakin osa USAn kammottavasta opioidiongelmasta on turhan hoidon tulosta. 

Vierailija
7/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös paasto siinä rajalla. Muut ok. Ei mitään riskitekijöitä. Mulla kyllä hiilarit selvästi nosti sokereita. Rajojen yli ne ei menneet koskaan mutta selvää nousua tuli verrattuna proteiinipitoisempaan ruokaan. Esim. kaurapuuro aamulla nosti sokereita paljon korkeammalle kuin munakas. Aloinkin vaistonvaraisesti syödä proteiinipitoisemmin. Mulla ei ollut tavoitteena se, että ylityksiä ei tule, vaan se, että sokerit olisi mahdollisimman tasaiset koko ajan.

Kyllähän se loppua kohti alkoi väsyttää, mutta suhtauduin siihen projektina, joka loppuu aikanaan. Jälkikäteen ajatellen olin onnekas. Oli paljon helpompaa tarkkailla vain hiilareita ja vain odotusajan, kun monilla tutuilla äideillä oli kohtalona joutua todella tarkoille imetysdieeteille.

Vierailija
8/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös tuo 0,1 yli raja-arvon. Herkuttelin ihan surutta ja arvot pysyivät hyvinä silti. Mittasin siis kerran päivässä ja kerran viikossa piti mitata useamman kerran. Vauva oli syntyessään 3700 vaikka meni 2 viikkoa yli la:n eikä vauvan sokereissa ollut mitään häikkää.

Vierailija
9/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, luin tuosta samasta jutusta ja laittoi kyllä miettimään.

Radi on raskausdiabetes.

Vierailija
10/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, etkö syönyt yhtäkään jälkiruokaa diagnoosin jälkeen? Mun tilanne on nyt se, etten uskalla.

T. Ap

Vierailija
11/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen paastoarvo oli rajalla, joten pääsin tarkempaan kontrolliin. Siirryin noudattamaan tarkemmin vhh-ruokavaliota ja annoin piutpaut neuvolan virallisterveellisille ohjeille, joiden mukaan pitäisi syödä leipää jo aterialla ja vaikka pullaa silloin tällöin. Kotona mittaillessani arvot eivät olleet koskaan koholla eikä paino noussut kuin 7 kg koko raskauden aikana. Neuvolassa kehuttiin, että kyllä ohjeiden noudattaminen kannattaa.

Vierailija
12/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7, etkö syönyt yhtäkään jälkiruokaa diagnoosin jälkeen? Mun tilanne on nyt se, etten uskalla.

T. Ap

Taisit saada radin ja liitännäisenä ahdistushäiriön.

Vierailija
13/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, ihmettelin myös sitä pulla-asiaa. Ei varmaankaan järkevää kehottaa ketään pullansyöntiin.

Jos söit ”herkkua”, mitä se oli?

T. Ap

Vierailija
14/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, no nimenomaan juuri näin. Tiedostan sen itsekin ja siksi yritän saada asiaan jotain suhteellisuudentajua.

Sokerista on tullut ajatuksena minulle myrkky.

T. Ap

Vierailija
15/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Ei, en syönyt diagnoosin jälkeen mitään herkkuja. Enkä siis rajoittanut pelkästään sokeria, vaan hiilareita yleensä ottaen, koska ne mulla nosti sokeriarvoja enemmän. En tietenkään kokonaan niitä lopettanut, mutta söin jonkun verran vähemmän hiilareita, kuin mitä virallisissa radi-suosituksissa on. Sain hiilareita lähinnä riisistä, kasviksista ja ruisleivästä.

Mutta kyllä mäkin sanoisin sulle, että sillähän sä opit, mitkä sun sokereita nostaa, että kokeilet eri ruokia ja mittaat ne sokerit. Jos jollain nousee, sitä et enää syö. Ja tosiaan, jos pystyt olemaan stressaamatta niin sekin on hyvä juttu. Mutta älä ota stressiä siitäkään, jos kuitenkin stressaat :) Lapsia on syntynyt ja syntyy koko ajan äärimmäisen stressaavissa olosuhteissa. Ei meidän stressit jostain sokereista ole mitään niihin verrattuna.

Vierailija
16/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yksi jätski esim. kahdessa viikossa ei aiheuta makrosomiaa eikä muutakaan isoa haittaa vauvallesi. Jatkuva stressi sen sijaan voi haitata sikiötä. Syö vaikka joku pieni jäde tai tee itse vähäsokerista vadelmajäädykettä kermasta, munista, vadelmista ja karppisokerista.

Vierailija
17/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, kiitos vastauksestasi.

Vierailija
18/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, kiitos sinulle myös. Ehkä pitäisi puhua näistä asioista enemmän muiden kanssa, koska se selvästi helpottaa. Ihanaa kuulla teidän muiden tavoista suhtautua radiin. Olette osanneet suhteuttaa asiaa hienosti ja olla stressaamatta. Yritän vähän höllätä pipoani nyt :)

T. Ap

Vierailija
19/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli radi, tosin 2h arvo oli silloin hieman koholla, paastoarvo oli normaali.Kyllähän se itelläni vaikutti syömisiin ja oli pieni stressin aihe. Aika äkkiä sitä kuitennin oppi huomaan, että mitkä ruoat nostivat sokeriarvoja ja mitä sai syödä enemmän ilman, että arvot nousivat.

Alkuun olin tosi tarkka, että mitään herkkuja ei tullut syötyä, mutta kun neuvolan mittauksissa vauva kasvoi kuitenkin normaalikäyrillä kokoajan, niin uskalsin sitten välillä niitä herkkujakin syödä.

Vierailija
20/25 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä sain makrosomisen vauvan vaikka ei ollut radia eikä sokeriarvot ole koskaan ylittyneet vaan olleet hyvät. Kaikkea ei voi kontrolloida. Vauva on nyt 1 kk ja aivan terve vaikka olikin iso. Sektio piti tehdä.