Työterveyteen masennuksen vuoksi?
Olisi paljon kysymyksiä masennukseen ja työterveyteen liittyen. Onko työterveys oikea paikka, jos arvelee sairastavansa masennusta? Silloinkin, kun masennuksen syy ei liity millään tapaa työpaikkaan? Millä tavalla työterveydessä suhtaudutaan masennukseen? Jos minulla todetaan masennusta, niin lähteekö siitä joku viesti työnantajalle tai jääkö siitä joku merkintä valtakunnalliseen terveystietokantaan, josta voi olla haittaa myöhemmin elämässä esimerkiksi vakuutusten hakemisessa tai työnhaussa? Mikäli masennus todetaan ja suositellaan masennuslääkityksen aloittamista, niin saako potilas itse vaikuttaa mitä lääkettä alkaa käyttämään? Masennuslääkkeet peloittavat, koska lääkekuurin päättymisen jälkeen masennus todennäköisesti uusiutuu?
Kommentit (15)
Minä olen ollut työterveydessä kyllä. Omakannassa näkyy tiedot, kävit missä vaan. Jos löytyy sopiva lääke, kyllä sen käyttöä voi jatkaa, ei tartte lopettaa. Miksi lopettaa jos saa apua?
Meidän työterveydessä tapaat yleislääkärin ja psykologin, lähetteellä myös psykiatrin.
Voit mennä työterveyteen. Itsekin olen hakenut sieltä pari kertaa saikkua kun en ole psyk polille saanut aikaa.
Meillä ei ole sopimusta muusta kuin työperäisistä sairauksista, joten masennusta tai flunssaa ei hoidateta työterveydessä. Masennusdiagnoosi - antoi sen terveyskeskuslääkäri tai työterveyslääkäri - voi aina olla este vakuutuksen saamiselle ihan samalla tavalla kuin vaikka pitkälle edennyt syöpä.
Työterveys on hyvä paikka aloittaa. Vaikuttaahan se kuitenkin työterveyteesikin. Työpaikoilla on erilaisia työterveyssopimuksia. Joillakin työterveys kattaa kaikki työhönkin liittymättömät asiat ja joillain on suppeampi palvelu. Apua kannattaa hakea. Ainakin itse olen saanut aina hyvää hoitoa. Työnantajalle ei mene asiasta mitään tietoa, ei nykyiselle eikä tuleville. Vakuutuksista en osaa sanoa. Ainakin itse olen saanut vakuutuksia. Lääkäri ehdottaa jotain lääkettä. Voit tietysti itsekin ehdottaa jotain, mutta lääkäri osaa katsoa kokonaistilanteen ja mahdolliset muut lääkityksesi ja sairautesi. Masennus ei välttämättä uusiudu. Suosittelisin kuitenkin lääkityksen ohelle keskusteluapua.
Tsemppiä ja voimia sinulle. Suosittelen soittamaan työterveyteen heti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä työterveyteen. Itsekin olen hakenut sieltä pari kertaa saikkua kun en ole psyk polille saanut aikaa.
Kukaan ei voi täällä tietää voiko aloittaja mennä työterveyteen, lakisääteinen työterveys kattaa ainoastaan työhöntulo- ja tietyt ikävuositarkastukset. Riippuu siis ihan työpaikasta ja sopimuksesta, mitä kaikkea työterveys kullekin kattaa.
Meillä ei voisi mennä työterveyteen, koska sopimukseemme ei sisälly kuin pakolliset. Ihan perus flunssasaikutkin pitää hakea kunnalliselta tai toki itse maksaen yksityiseltä.
Selvitä siis aloittaja ensin oman työpaikkasi käytäntö.
On kyllä typerää, jos työterveyteen ei voi mennä masennuksen takia ja jos menee sitten pakotettuna (kun työterveys ei ota kantaa) julkiselle ja saa vaikka sairaslomaa, niin sitä ei työnantaja hyväksy eikä sairausajanpalkkaa saa. Itellä ei kyllä onneksi tätä tilannetta ole ollut, mutta jos tuo on mahdollista niin ei voi kyllä muuta sanoa kuin että epäkohta ja ihme työnantaja. Hakeuduin julkiselle masennuksen takia ja sain 2vk sairaslomaa ja lääkkeet, soitin työnantajalla, että nyt kävi näin ja pitääkö vielä työterveydessä käydä varmistamassa asia, niin vastaus oli, että tuskin se työterveyslääkäri sen kummempaa diagnoosia sinulle keksii kuin psykiatrian erikoislääkäri ja sain pitää sairaslomani palkallisena. Toki joutui myöhemmin hakea lisää, koska masennus ei parane viikossa, kahdessa tai usein pidemmälläkään aikavälillä. Ja ps. Suru on eri asia kuin masennus.
Työterveydestä saat apua. Varaa aika lääkärille tai työterveyshoitajalle. Itse pääsen myös psykologin juttusille työterveyden kautta ahdistuksen/masennuksen vuoksi. Lääkityskin (ecitslopram) aloitettiin työterveslääkärin toimesta ja se auttaa. Mielummin lääkitys kuin henki pois. Tuntuu taas hyvältä herätä aamulla. Tiedot jää arkistoon, mutta ainakin minä valitsisin elämän siitä huolimatta.
Ja siis meidän työpaikalla työnantaja ei hyksynyt muita sairauslomia kuin työterveyden kirjoittamia.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä typerää, jos työterveyteen ei voi mennä masennuksen takia ja jos menee sitten pakotettuna (kun työterveys ei ota kantaa) julkiselle ja saa vaikka sairaslomaa, niin sitä ei työnantaja hyväksy eikä sairausajanpalkkaa saa. Itellä ei kyllä onneksi tätä tilannetta ole ollut, mutta jos tuo on mahdollista niin ei voi kyllä muuta sanoa kuin että epäkohta ja ihme työnantaja. Hakeuduin julkiselle masennuksen takia ja sain 2vk sairaslomaa ja lääkkeet, soitin työnantajalla, että nyt kävi näin ja pitääkö vielä työterveydessä käydä varmistamassa asia, niin vastaus oli, että tuskin se työterveyslääkäri sen kummempaa diagnoosia sinulle keksii kuin psykiatrian erikoislääkäri ja sain pitää sairaslomani palkallisena. Toki joutui myöhemmin hakea lisää, koska masennus ei parane viikossa, kahdessa tai usein pidemmälläkään aikavälillä. Ja ps. Suru on eri asia kuin masennus.
Näin se ei mene. Jos työnantaja vaatii että palkallista sairauslomaa varten pitää olla käyty työterveyslääkärillä, niin työnantajan täytyy maksaa siitä aiheutuvat kustannukset. Se on työnantajan ongelma jos ei ole tehnyt sellaista sopimusta työterveysfirman kanssa joka käynnin kattaa.
Ei missään nimessä työterveyteen, vaan yksityiselle tai julkiselle ennemminkin, jos haluat pitää työpaikkasi. Masennus ei tietystikään ole irtisanomisperuste, mutta ei sinua kyllä hyvällä katsota työpaikalla sellaisen vuoksi.
Ihan hyvin voit hakeutua työterveyslääkärille masennuksesta. Jos sairauslomaa kirjoitetaan, työnantaja saa diagnoosin tietoonsa, mutta muuten asioistasi ei häntä infota. Päinvastoin kuin edellinen kommentoija sanoi, ei masennuksen vuoksi tarvitse mennä yksityiselle tai julkiseen terveydenhoitoon, vaan voi mennä ihan työterveyteen ja se on suotavaakin. Yleensä lääkäri suosittelee jotain lääkitystä, mutta voit toki neuvotella, minkälaista lääkitystä alat käyttämään. Masennus on niin tavallinen diagnoosi, ettei sillä valtakunnallisella tasolla ole huomiota. Masennuslääkitystä suositellaan käyttämään puoli vuotta vielä sen jälkeen, kun mieliala on normalisoitunut, eikä ole mitenkään todennäköistä, että masennus välttämättä sen jälkeen uusiutuu. Jossain myöhmmässä vaiheessa elämää, esim. 10 vuoden kuluttua saattaa uusiutua, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä ihan noinkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis meidän työpaikalla työnantaja ei hyksynyt muita sairauslomia kuin työterveyden kirjoittamia.
No silloin sairasloman voi kirjoittaa myös työterveys, vaikka olisi masrnnus. Jos siis lääkäri katsoo että sairasloma on sopiva hoito (yleensä lähinnä vaikeissa masennuksissa).
Onko työterveys oikea paikka, jos arvelee sairastavansa masennusta? Silloinkin, kun masennuksen syy ei liity millään tapaa työpaikkaan?
-Riippuu työnantajasi tekemän työterveyshuoltosopimuksen sisällöstä, että mitä asioita se työterveys kattaa ja hoitaa
Millä tavalla työterveydessä suhtaudutaan masennukseen?
-ihan normaalisti ja asiallisesti
Jos minulla todetaan masennusta, niin lähteekö siitä joku viesti työnantajalle
-ei
tai jääkö siitä joku merkintä valtakunnalliseen terveystietokantaan, josta voi olla haittaa myöhemmin elämässä esimerkiksi vakuutusten hakemisessa tai työnhaussa?
-kaikista lääkärikäynneistä ja terkkarikäynneistä siirtyy teksti myös Kantaan, oli se sitten työterveys, yksityinen lääkäriasema tai terveyskeskus
Mikäli masennus todetaan ja suositellaan masennuslääkityksen aloittamista, niin saako potilas itse vaikuttaa mitä lääkettä alkaa käyttämään?
-tietenkin ihminen voi vaikuttaa omaan hoitoonsa
Masennuslääkkeet peloittavat, koska lääkekuurin päättymisen jälkeen masennus todennäköisesti uusiutuu?
-sen vuoksi mene myös terapiaan