1980-luvun loppu vs nykyaika
Oliko 80-luvun loppu parempaa aikaa kuin nykypäivä? Eläisitkö mielummin vuotta 1988 vai 2018?
Kommentit (2)
Tosi vaikea verrata, koska olen kai "liian nuori" tekemään kunnollisia vertailuja. Olin vuonna 1988 16-vuotias ja olihan elämä jo iän ja elämäntilanteen perusteella ihan erilaista kuin nyt kultaisessa keski-iässä. 16-vuotiaan teinitytön elämäni oli aika suojattua ja helppoa. Kunhan hoiti koulun kunnolla eikä edes harkinnut mitään nuorisorikollisen uraa, oli vanhemmat tyytyväisiä ja huolehtivat kaikesta. Minulta puuttuu aikuiselämän kokemus 80-luvulta.
Suurin kriisi noihin aikoihin taisi olla se, kun vanhempani (= tylsät ja mistään mitään ymmärtämättömät kivikautiset kalkkikset) eivät suostuneet ostamaan mulle valmiiksi reikäisiä farkkuja. Nokkelana neitinä nyrhin sitten saksilla ja leipäveitsellä uudet reijättömät farkut viiltoreikiä puolilleen ja keittelin melkoisen perhekriisin siinä yhteydessä. Äiti oli niin vihainen että naama punaisena ilmoitti, että seuraavaksi kun vaatteita haluan saan ostaa ihan itse. Isän naama oli lähinnä liilaan vivahtava ja hän ei kyllä paljon sanonut mutta sen mitä sanoi, sisälsi yllättävän paljon perkeleitä. 😉
Kaikesta aikuisen vastuusta, huolista sun muista huolimatta vastasin että eläisin mieluummin vuonna 2018. Huomattavasti kehittyneen teknologian myötä moni arkinen asia on nykyisin paljon helpompaa ja vaivattomampaa. Ja tietysti teknologia on luonut käytännössä ehtymättömän viihdevaraston, jolla tylsiä hetkiään täyttää. En toisaalta kokenut elämää tylsäksi kasarillakaan. Eihän sitä osaa kaivata sellaista, mitä ei ole edes olemassa ja millaista ei oikeastaan osaa kuvitellakaan olevaksi. Ja kyllähän sitä ajoittain tylsää oli eikä mitään tekemistä mukamas, mutta ei se vaarallista ollut. Varmaan oli ihan terveellistäkin oppia pienestä pitäen sietämään tylsyyttäkin ja oppia kehittelemään omatoimisesti siihen virikkeitä. Mutta kyllä mä tykkään elämästäni nyt.
Sanoisinko että olen onnekas saadessani olla lapsi ja nuori ennen tätä korkean teknologian ihmeellistä aikakautta, mutta tykkään olla aikuinen nyt. Ainakaan en kaipaa 80-luvulle. Jos minulle tarjottaisiin tilaisuutta muuttaa vuoteen 1988 asumaan esim. aikakoneen turvin, jättäisin tilaisuuden käyttämättä. Käymässä voisin käydä, kunhan pääsisin heti halutessani takaisin.
Ei kumpikaan vaan 1998