Kuperkeikka!
Minkä ikäisenä lapset keskimäärin oppii etu-ja takaperin kuperkeikan?
Kommentit (4)
lapsi oppi etuperin kuperkeikan 4 v ikäisenä.
Takaperin en ole edes yllyttänyt ja lopetin itse yrittämisenkin, kun kuulin perheenisästä, joka aikoi näyttää, kuinka se kuperkeikka takaperin tehdään..
Oli kai aikaa edellisestä kerrasta. Niksaus kuului niskasta ja pienten lasten isä elää loppuikänsä neliraajahalvaantuneena.
Totta. Harvinaista, mutta opetelkoon jokainen itse omaan tahtiin. Ketään ei pidä edes puolipakottaa kuperkeikkaan takaperin!
Esikoiseni harrasti pienempänä vähän aikaa judoa ja kyllä siellä ainakin liki kaikkien piti takaperin-kuperkeikka oikein /opetella/ - ja ennen kaikkea, Arnicankin kirjoitukseen viitaten, se takaperin-homma varsin *opetettiin*. Ja tosiaan, eivät kaikki aikuisetkaan osaa etuperin-kuperkeikkaa! Puhumattakaan siitä, että tämäkin on taas asia, jossa toiset ovat "lahjakkaampia" kuin toiset - ilman mitään arvotusta, siis. Toisilla on parempi hino- ja toisilla taas karkea motoriikka, toisilla parempi suuntavaisto kuin toisilla, kuin yös avaruudellinen hahmotuskyky jne. Ei liene mitään nyrkkisääntö, jolloin kuperkeikan "pitäisi" olla hallussa...?
Ja nyt n.4,5-vuotiaana osaa takaperinkin. Poika, joka on aina ollut melkoinen trapetsitaiteilija, oppi etuperin kuperkeikan 2-vuotiaana.
On varmastikin yksilöllistä. Eiköhän jotkut opi vasta koulussa? Toiset vaan on ketterämpiä kuin toiset, ja toisilla on jotain muita lahjoja.
Ensimmäisemme oppi 5-vuotiaana, toinen 2-vuotiaana, kolmas 3-vuotiaana. Itse en ole vielä oppinut lainkaan, mies pyörii iästään huolimatta kuin pallo molempiin suuntiin. Siis pysähtymättä yli pihanurmen.