Tiesitkö että luokkayhteiskunta ei ole koskaan kadonnut minnekkään?
Suomen tulonsiirtojärjestelmä luotiin alunperi tasaamaan yhteiskuntaluokkien välisiä eroja ja syysteemiä muutettiin niin että luokkien välillä olisi enemmän liikkuvutta. Todellisuudessa yhteiskuntaluokat eivät kadonneet minnekkään vaan ainoastaan rajat niiden välillä hämärtyivät. Tämä on ihan perus kauraa joka opetetaan kaikille peruskoulun historian- ja yhteiskuntaopintunnilla. Tästä syystä tunnilla ei kannattaisi nukkua vaan keskittyä opiskeluun.
Kommentit (34)
Suomessa on kuitenkin maksuton koulutus ja työläisperheenkin lapsi voi hankkia hyvän ammatin ja nousta keskiluokkaan, ehkä jopa ylempään keskiluokkaan. Tulevaisuudessa kyllä luokkien erot voivat korostua kun sosiaalietuja joudutaan karsimaan ja köyhyys lisääntyy.
työttömien on tehtävä töitä +9 eur palkalla
samalla paperimies tienaa 5000 eur/kk
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kuitenkin maksuton koulutus ja työläisperheenkin lapsi voi hankkia hyvän ammatin ja nousta keskiluokkaan, ehkä jopa ylempään keskiluokkaan. Tulevaisuudessa kyllä luokkien erot voivat korostua kun sosiaalietuja joudutaan karsimaan ja köyhyys lisääntyy.
Montako ylemmän keskiluokan edustajaa tunnet, jonka vanhemmat ovat työläistaustaisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkän 9 eur varassa, tässä unohdetaan ne rahat, jotka saa vaikka haistattaisi kaikille peet.
Käytännössä työttömän bruttopalkka (käytetään ilmaisua peruspäiväraha) on noin 6 eur / tunti, pelkästään siitä, että hengittää samaa ilmaa, kuin työssäkäyvät. Suomessa työtön tienaa kuukauden ensimmäiset 500 euroa helpommin, kuin 90% työssäkäyvistä. Se ilman hengittäminen kun ei ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa yhteiskuntaluokkaa ovat molemmat.
Mun taustani on ELITISTINEN. On välillä vaikeaa, kun suurimmalla osalla kansasta ei ole, kun oma elämäni ei kuitenkaan pyöri nykyisessä eliitissä. En omaa paljoakaan yhteistä karkeasta rahvaasta polveutuvien ikäisteni kanssa.
Jos koulussa sanotaan näin niin silloin sen täytyy olla totta, eiköstä vain? Minä en aina usko kaikkeen mitä koulussa sanotaan.
Jaa harmi, etteivät kertoneet minulle, kun menin yliopistoon ja nousin firman huipulle, vaikka vanhempani ovat duunareita.
Työttömiä ylipäätään on jotta meillä voisi olla 5% "kunkaallisia" muiden yläpuolella olevia, muiden panoksesta tulonsa tekeviä. Sama juttu kummalaakin ryhmällä. Järjestelmän olisi muututtava työtä suosivaksi ei muiden selkänahasta repimistä eikä lorvimista. Kapitalismi pitää huolen tästä epäoikeudenmukaisena järjestelmänä että ääripäät eivät itse oikeasti osallistu vaan ovat järjestelmän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ovatko todella, jos toinen ajaa mersulla, ja toinen kävelee?
Mikä estää sinua opiskelemasta lakimieheksi?
Laiskuus vai tyhmyys?
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ylipäätään on jotta meillä voisi olla 5% "kunkaallisia" muiden yläpuolella olevia, muiden panoksesta tulonsa tekeviä. Sama juttu kummalaakin ryhmällä. Järjestelmän olisi muututtava työtä suosivaksi ei muiden selkänahasta repimistä eikä lorvimista. Kapitalismi pitää huolen tästä epäoikeudenmukaisena järjestelmänä että ääripäät eivät itse oikeasti osallistu vaan ovat järjestelmän ulkopuolella.
Minäkin kannata itse pärjäämistä, tai jos ei pärjää niin siitten olis painotettava enemmän sukulaisten vastuuta auttaa läjiomaista. Suoraan sanottuna se että työttömille annettavat rahat revitään rehellisten veronmaksajien selkänahasta on suoraansanottuna perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi olla vaikeampaa koska työpaikkoja ei enää riitä kaikille eikä koulutus takaa töitä niin kun aikaisemmin. Suhteilla ja varallisuudella on merkitystä työpaikkoihin haettaessa, varakkaammat vanhemmat auttavat lapsensa uran alkuun. Jos ei ole varakkuutta niin hyvän ulkonäön avulla voi päästä töihin. Jos puhutaan koulutuksesta niin lääkäreille riittää hyvin töitä mutta ei kaikista voi tulla lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus vai tyhmyys?
Ihan vain varallisuus. Peruskoulun päättyessä mietin mihin jatko-opintoon minun kannattaa suunnata ja mihin minulla oli varaa. Valitsin merkonomi opinnot kosla ne olivat kaikista toisenasteen opinnoista materiaalikustannuksiltaan halvin.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus vai tyhmyys?
Voiko lakimieheksi opiskella etäopintoina? Omalla paikkakunnalla ei voi opiskella. Ei lakimiehen tutkinto sitäpaitsi takaa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Luokkarajat eivät määrity tulojen vaan tuotantovälineiden omistuksen mukaan. Paperimies ei tehdastaan omista sen enempää kuin työtönkään.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus vai tyhmyys?
Miksi työttömät eivät opiskele lakimiehiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus vai tyhmyys?Voiko lakimieheksi opiskella etäopintoina? Omalla paikkakunnalla ei voi opiskella. Ei lakimiehen tutkinto sitäpaitsi takaa töitä.
Sitten vaihdat paikkakuntaa! Kuvitteletko, että jokainen se vaan opiskelee kotipaikkakunnallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat, tai ehkä toinen on työväenluokkaa ja toinen kurjalistoa. Sieltä, mistä minä tulen se on sivistyksellisesti käytännössä sama asia.
Postmoderni keskustelu on tasannut myös sukupuolten välisiä eroja ja löytänyt uusia sukupuoliluokkia (muunsukupuolisia, gender blendereitä, you name it). Todellisuudessa sukupuolet eivät ole kadonneet minnekään. Tämä on ihan peruskauraa, joka opetetaan peruskoulun biologian tunnilla. Ei kannattaisi nukkua niillä.