Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaunujen " verho"

Allisson
18.08.2018 |

Miksi kaikilla vauvoilla on nykyisin harsosta/kankaasta vaunuverho? Aikanaan, kun omat lapseni sain, joissain vaunuissa käytettiin kyllä kesäisin sääskiverkkoa. Tänäänkin, kun asteita oli reilu 20, näin useammat mustat vaunut, joiden edessä oli ihan kunnon kankaasta tehty vaunuverho. Kyllä mahtaa vauvalla olla kuuma siellä sisällä! Onko raitis ilma jotenkin vaarallista vauvalle? Käykö päivänvalo vauvojen silmiin? Kertokaa nyt nykyajan äidit, mihin tarkoitukseen ja miksi näitä käytetään?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt vuonna 1980 ja mun vaunuissa oli verhot, jotka äiti ompeli. Ne on sitä varten, ettei aurinko pääse paistamaan suoraan vaunuihin ja jos vauva nukkuu, ne ylipäätään pimentävät. Vaunuissa on kuomussa tuuletusaukkoja.

Vierailija
2/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoset ohuet harsot onkin ok. Nykyään näkee kunnon kankaisia rättejä ja vielä vaunun kaikki suojat päällä. Vauvat ei saa minkäänlaista ulkoilmaa siellä, joku hikinen reikä ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesällä ulkokahvilassa nuoren äidin joka itse meni varjoon (30astetta) ja asetti mustat vaunut suoraan aurinkoon ja vaunut oli peitetty paksulla harsolla :(

Vierailija
4/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoset ohuet harsot onkin ok. Nykyään näkee kunnon kankaisia rättejä ja vielä vaunun kaikki suojat päällä. Vauvat ei saa minkäänlaista ulkoilmaa siellä, joku hikinen reikä ei auta.

Mä luottaisin vauvan vanhempien harkintakykyyn. Vanhemmilla on noin ylipäätään tarve suojella vauvaansa ja yrittää tehdä vauvan olo mahdollisimman mukavaksi. Jos vauvan olo ei ole mukava, hänhän sitten yleensä huutaa eikä jää kohteliaasti hiljaa kärsimään, niin kuin aikuinen voisi tehdä. Mulla ei itsellä ollut tuollaista verhoa vaunujen eteen, vaan käytin harsoa, mutta muistan, kerran viritelleeni jotain paksumpaa paitaa kuomun eteen, kun olin joskus pitemmällä lenkillä ja yhdellä pätkällä aurinko paistoi suoraan vaunuihin. Se tuntui blokkaavan kyllä sitä lämpöä paremmin kuin  harso. Olen käsittänyt, että monissa noissa verhoissa on jotain UV-suojakangasta, mutta en oikeasti tästä asiasta kovin tarkasti tiedä, kun meillä ei ole sellaista ollut käytössä ja vaunuja ylipäätään käytettiin suhteellisen vähän.

Vierailija
5/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaununkorissa on tuuletusikkunat. Ne kun aukaisee, niin on läpiveto.

Vierailija
6/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luottaisin vauvan vanhempien harkintakykyyn. Vanhemmilla on noin ylipäätään tarve suojella vauvaansa ja yrittää tehdä vauvan olo mahdollisimman mukavaksi. Jos vauvan olo ei ole mukava, hänhän sitten yleensä huutaa eikä jää kohteliaasti hiljaa kärsimään, niin kuin aikuinen voisi tehdä. Mulla ei itsellä ollut tuollaista verhoa vaunujen eteen, vaan käytin harsoa, mutta muistan, kerran viritelleeni jotain paksumpaa paitaa kuomun eteen, kun olin joskus pitemmällä lenkillä ja yhdellä pätkällä aurinko paistoi suoraan vaunuihin. Se tuntui blokkaavan kyllä sitä lämpöä paremmin kuin  harso. Olen käsittänyt, että monissa noissa verhoissa on jotain UV-suojakangasta, mutta en oikeasti tästä asiasta kovin tarkasti tiedä, kun meillä ei ole sellaista ollut käytössä ja vaunuja ylipäätään käytettiin suhteellisen vähän.

Luotatko todella jokaisen vauvan vanhempien harkintakykyyn?

Ja jos tässä, niin muissakin vauvan asioissa?

Vierailija
7/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmään vuodenaikaan toimivat vähän tuulensuojana, aurinkoisella suojaavat auringolta ja siinä sivussa antavat vauvalle omaa rauhaa. Todella kätevät. Vaunujen tuuletus hoituu tuuletusaukoista ja siitä verhon sivusta. Ei ne nyt sentään ilmatiiviitä ole. Minulle oli sellainen malli, jonka alaosan sai solmittua kiinni työntökahvaan, tosi kätevä varsinkin aurinkosuojana. Se oli ohuehkoa trikoota.

Vierailija
8/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotatko todella jokaisen vauvan vanhempien harkintakykyyn?

Ja jos tässä, niin muissakin vauvan asioissa?

Missä mielessä kysyt tämän kysymyksen? Jos sanon, että noin ylipäätään luotan, tarkoittaako se mielestäsi enemmän sitä, että luotan jok'ikisen vauvan vanhemman arvostelukykyyn toimii hän sitten ihan millä tavalla tahansa, vai tarkoittaako se sitä, että noin keskimäärin luotan, koska keskimäärin ihmiset osaavat hoitaa lapsiaan ja haluavat lapselleen mahdollisimman hyvää?

Vierailija
9/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kesällä ulkokahvilassa nuoren äidin joka itse meni varjoon (30astetta) ja asetti mustat vaunut suoraan aurinkoon ja vaunut oli peitetty paksulla harsolla :(

Paksulla harsolla? Harsot ovat ohuita, harsomaisia. Siksi niitä kutsutaan harsoiksi.

Vierailija
10/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingoittuuko vauva tuulesta/auringosta? Vauvathan enimmäkseen nukkuu vaunuissa, joten tuskin tuuli/aurinko heitä siellä häiritsee. Omilla lapsilla 80-ja 90-luvuilla ei ollut kuin verkko, joka kesällä ötökkä-aikana viritettiin vaunujen päälle. Ja ihan terveitä , virkeitä ihmisiä niistä on tullut. Eivätkä sairastaneetkaan liiemmälti.

Vierailija
11/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Vahingoittuuko vauva tuulesta/auringosta? Vauvathan enimmäkseen nukkuu vaunuissa, joten tuskin tuuli/aurinko heitä siellä häiritsee. Omilla lapsilla 80-ja 90-luvuilla ei ollut kuin verkko, joka kesällä ötökkä-aikana viritettiin vaunujen päälle. Ja ihan terveitä , virkeitä ihmisiä niistä on tullut. Eivätkä sairastaneetkaan liiemmälti.

Kyllä. Vauvan iho on niin ohut, että se pitää oikein erityisen huolellisesti suojata auringolta. Samoin vauvaa pitää suojata vedolta.

Vierailija
12/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

No itseasiassa kyllä. Tuulessa voi vastasyntynyt lopettaa hengittämisen ja auringosta nyt tuskin tarvitsee edes aloittaa,..

Vierailija
13/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaunut ovat viileät vaikka ovat mustat ja vaikka on vaunuverho. Tuuletus pelaa ja vauva saa aurinkosuojaa ja äänenvaimenninta.

Oli mun vaunuissa 35v sitten harsoa ja huivia päällä suojaamassa auringolta, äänilta js hyttysiltä.

Vierailija
14/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, kun lapseni, saatikka minä olen hengissä selvinnyt. Ei hyvin ala lapsen elämä, jos jo vauvasta asti varotaan tuultakin. Ja kun näitä verhoja pidetään vaikka ei paistaisi aurinko/tuulisi yhtään. Talvella ymmärrän varsinkin pyryttäessä verhon käytön. Synnytysvuodeosastolla työskennelleenä en ikinä ole kuullut, että tuuli voi tappaa vauvan. Voi tätä nykymaailmaa!

Vierailija
15/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Kumma, kun lapseni, saatikka minä olen hengissä selvinnyt. Ei hyvin ala lapsen elämä, jos jo vauvasta asti varotaan tuultakin. Ja kun näitä verhoja pidetään vaikka ei paistaisi aurinko/tuulisi yhtään. Talvella ymmärrän varsinkin pyryttäessä verhon käytön. Synnytysvuodeosastolla työskennelleenä en ikinä ole kuullut, että tuuli voi tappaa vauvan. Voi tätä nykymaailmaa!

No luuletko sitten, että nämä vauvat eivät selviä hengissä? Oikeasti, keksi elämääsi jotain hedelmällisempää tekemistä kuin toisten ihmisten vauvanhoidon arvosteleminen. Kait aika yleinen tapa on pitää harsoa tai verhoa edessä, kun vauva nukkuu. 

Jos kiinnitettäisiin huomio sellaisiin asioihin, jotka ovat oikeasti vahingollisia lapsille sen sijaan, että märistäisiin joka somessa, miten nykyäidit ovat sellaisia ja tällaisia, ja kyllä minä silloin 1800-luvulla tein näin, ja lapset jäivät henkiin melkein kaikki.

(Tässä on mahdollisuus, että olet vaikkapa se synnyttäjien vuodeosastolla työskennellyt lastenhoitaja, joka vähätteli kätilöiden ammattitaitoa mm. ihmetellen suureen ääneen asioita, joita he olivat neuvoneet. Tämän lisäksi tällä hoitajalla oli runsaasti hajusteita, vaikka ne oli osaston henkilökunnalta kielletty.)

Vierailija
16/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kommentissa sanottiin selvästi, sikäli, kun mielestäsi osaan edes lukea, että vauva voi lakata tuulessa hengittämästä. Ja sorry, en ole syntynyt 1800-luvulla. Haen tässä vaan terveen järjen käyttöä. Olen oikeasti huolestunut noista vauvoista, jotka vaunuissaan kesän lämpiminä/helteisinä päivinä ovat vaunuverholla tiiviisti piiloitettuna vaunuissaan. Laittakaapa joskus lämpimänä päivänä lämpömittari vauvan pään viereen. Kannattaa kokeilla, lämpötila voi olla yllätys! Ja mikähän se on ettei äidit kestä minkäänlaista kritiikkiä. Niin kuin vanha sananlaskukin sanoo; se koira älähtää johon kalikka kolahtaa! Kannattaa muistaa, että äidiksi ei synnytä, äidiksi opitaan!

Vierailija
17/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Kyllä, vauvojen herkkä iho voi palaa herkästi, eikä noin pienillä voi käyttää aurinkovoidetta. Minkä lisäksi suoraan silmiin paistava aurinko on tosi ikävä. Ja kylmällä säällä kova tuuli tuntuu ikävältä.

Omissa vaunuissani oli 70-luvulla ihan verhot. Minustakin tuli terve ja virkeä ihminen.

Vierailija
18/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Kannattaisiko välillä päivittää tietoja?

Vierailija
19/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Yhdessä kommentissa sanottiin selvästi, sikäli, kun mielestäsi osaan edes lukea, että vauva voi lakata tuulessa hengittämästä. Ja sorry, en ole syntynyt 1800-luvulla. Haen tässä vaan terveen järjen käyttöä. Olen oikeasti huolestunut noista vauvoista, jotka vaunuissaan kesän lämpiminä/helteisinä päivinä ovat vaunuverholla tiiviisti piiloitettuna vaunuissaan. Laittakaapa joskus lämpimänä päivänä lämpömittari vauvan pään viereen. Kannattaa kokeilla, lämpötila voi olla yllätys! Ja mikähän se on ettei äidit kestä minkäänlaista kritiikkiä. Niin kuin vanha sananlaskukin sanoo; se koira älähtää johon kalikka kolahtaa! Kannattaa muistaa, että äidiksi ei synnytä, äidiksi opitaan!

Heh, turhaan märiset ja oletat että kaikki ovat nuoria ja kokemattomia. Esikoiseni on 19-vuotias, nuorimmaiseni 2-vuotias. Luulisin tässä vuosien varrella oppineeni jotain äitiydestä. Ja kyllä, käytin nuoremmilla kätevää vaunuverhoa.

Vierailija
20/27 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allisson kirjoitti:

Sitä voi saada sakkoa jättää koirankin autoon kuumana päivänä.Se on hengenvaarallista koirille vaikka ikkunakin olis raollaan.Entäs sitten pienet vauvat?

Monet koirat ja lapsetkin ovat kuolleet autoon.

Ei se ole terveellistä sulkea koppaa.

Olkaa varovaisia ennenkuin tapahtuu jotain kamalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan