Minkä ikäisenä lapsesi oppi sanomaan r-äänteen?
Kommentit (16)
esikoiselta tosin sitten hukkui kun oli liima korva ja palaili kolmevuotis synttäreiden jälkeen
Vanhempi lapsi tosi myöhään, kävimme r-koulussa opettelemassa, olisko ollut 6, juuri ennen kouluun menoa.
Nuorempi oppi 4-5 vuotiaana sanomaan r-kirjaimen, on nyt 5 vuotias, mutta r ei tule puheessa sujuvasti vieläkään.
kävi erillisessä r-ryhmässä. Nuorempi 5-vuotiaana ei vielä osaa.
oli 3v 8kk kun oppi sanomaan r-äänteen. Sitä ennen ei osannut ollenkaan.
Itse olin sen ikäinen. Veli oli vuoden vanhempi.
ja yhtäkkiä on parin viikon ajan aina välillä sanonut kunnolla r:n. Itsekin innostuu ja käyttää paljon r-sanoja. Usein vielä ärrä ei tule kunnolla.
Esikoinen oppi 4-v 8kk ikäisenä puheterapiassa (kävi n. 8 kertaa opettelemassa s ja r-kirjaimia, s:ään meni n. 6 kertaa, ja r tulikin tosi nopeesti,
pikkuveljensä oppi viime kuussa ja on nyt 2-v 10kk vanha. Osaa kaikki kirjaimet.
Nyt poika täyttää 2v ja r äänne viellä tallella.
Esikoinen noin 2,5v iässä.
Ja ihan itsestään molemmat oppivat ilman puheterapiaa (täällä on niin kauheat jonot että pelkän r-vian takia ei pääse).
toinen taisi olla 3v. ja kolmas osannut "aina". Kuopuksesta (1v.) ei vielä tietoa.
R ei suinkaan ollut sille äänteistä vaikein. Vielä kolmevuotiaanakin sillä on vaikeuksia mm. d-kirjaimen kanssa, jonka ääntää helposti ärräksi.
Sanoo ärrän tosi hyvin, nyt vähän vajaa 2v. Ässä vähän suhahtaa, mutta puhuu kyllä tosi selkeästi tuon ikäiseksi. Ollaan miehen kanssa iloisena ihmetelty että miten onkin noin aikaisin oppinut ärrän ja yleensäkin puhumisen. Auttaakohan ppimista se että on jo paljon hampaita suussa..
nyt piirua vaille 4-vuotiaana alkaa pikkuhiljaa lähestyä ärrän oppiminen, ei siis osaa kuitenkaan vieläkään... saa nähdä minä päivänä (huomenna vai kolmen kuukauden vai vuoden päästä) se ärrä pärähtää.