Auttakaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää
Haluaisin laajentaa reviiriäni ja käydä uimahallissa, elokuvateatterissa ja Subwayssa.
Miten näissä paikoissa toimitaan, mitä minulta odotetaan, mitä pitää tarkalleen ottaen tehdä ja sanoa?
Kommentit (36)
Uimahalliin jos menet niin menet kassalle ja sanot että "moi, yksi uintilippu"
Elokuvateatteriin ostat lipun etukäteen netistä ja saat sen tekstiviestinä kännykkään. Sitten näytät kännykän ruudusta sen lipun tarkastajille jotka seisoo salin edessä ja etsit paikkasi.
Subwayssa en ole koskaan käynyt mutta kai sitä vaan katsoo minkä sämpylän haluaa ja tilaa sen.
Vierailija kirjoitti:
lisäkymysyksenä vielä, mihin kellonaikaan päivästä näissä paikoissa on vähän ihmisiä?
ap
Uimahallissa on ainakin vähiten ihmisiä näin lauantai-iltaisin.
Elokuvateatterissa arkisin päivällä ennen klo 15
Valitse ensimmäiseksi mihin menet, ota kaveri mukaan jos mahdollista.
Kukaan ei odota sinulta mitään vaikka itsestäsi siltä tuntuu.
Leffaan mennessä voit ostaa liput netistä ja näytät vaan saliin astuessa tämän, eikä edes tarvitse sanoa mitään.
Asutko muuten missä päin AP ja minkä ikäinen olet?
Uimahallin seinällä on ohjeet fiksuun saunomiseen. Helposti noudatettavissa, ei kannata jännittää ulkonäköä tms koska halleissa käy kaikenlaisia ihmisiä.
Elokuvateatterissa ostetaan lippu haluttuun elokuvaan. Oikeaan jonoon on helppo mennä. Voit yleensä valita istumapaikan kun kysytään, mutta ei ole pakko. Namit, naksut ja juotava parantavat fiilistä.
Subwayn myyjä kysyy mitä leipää haluat. Vaihtoehtoja on muutama, ja ne ovat esim. netissä nähtävissä. Sitten kerrot täytteet eri vaihtoehdoista, jos et osta listatuotetta. Valitset juoman, maksat ja nautit.
Subwayn kohdalla kannattaa jo etukäteen tutkailla vaikka netistä mitä ostaa. Välttyy siltä myyjän kysyvältä katseelta ja tunteelta, että takanaolijat odottaa kun tutkailet menua.
Näin siis jos haluaa päästä tilanteesta mahdollisimman helpolla ja pienellä jännityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Asutko muuten missä päin AP ja minkä ikäinen olet?
Etelä-Suomesta, 25 v
ap
Kiitos näistä neuvoista, osaisiko joku sanoa mikä olisi pahin virhe minkä voisi jossain näissä paikoissa tehdä ja miten sen voi välttää?
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä neuvoista, osaisiko joku sanoa mikä olisi pahin virhe minkä voisi jossain näissä paikoissa tehdä ja miten sen voi välttää?
ap
Ei kai noissa mitään pahoja virheitä voi juuri tehdä.
Pieniä virheitä sattuu täysin pelkäämättömille ihmisillekin.
Vinkkeinä kuitenkin että ennen kuin näytät lippua tarkastajalle niin laita kännykän näytön kirkkaus täysille asetuksista.
Ja uimahallissa tietty peseytyminen ennen altaaseen menoa ja uimapuku pois ennen saunaan menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä neuvoista, osaisiko joku sanoa mikä olisi pahin virhe minkä voisi jossain näissä paikoissa tehdä ja miten sen voi välttää?
ap
Rauhallinen käytös riittää. Vain huutaviin sekoilijoihin kiinnitetään huomiota. Pienet mokat, ovissa törmäily, esineiden pudottelu jne ovat arkisia ilmiöitä. Niitä tapahtuu kenelle tahansa.
Subwayssa on kahta kokoa leipiä. Päätä valmiiksi, kumman haluat, niin ostokset on helpompi tehdä.
Yleistasoisena ohjeena: mieti miten suhtaudut ihmiseen joka on opettelemassa jotain uutta. Ajattelet varmaan että siistiä, tuo haluaa mennä elämässä eteenpäin. Suhtaudut ehkä itseesi osapuilleen sanoilla "olen kelvoton kun en vielä osaa". Pohdi tätä eroa. Se että haluat tehdä jotain itsellesi vierasta on osoitus elämän voimasta sinussa, ja halusta päästä eteenpäin. Jos jollain pikaruokaketjulla on oma toimintatapansa, ei kukaan voi olettaa että sinä tiedät sitä ennen kuin käyt paikan päällä.
Olen tehnyt asiakaspalvelua kirjastossa ja erikoisliikkeessä ja olen todennut että meissä ihmisissä on paljon enemmän yhteistä kuin eroavaisuuksia. Asiakaspalvelija on 99% ajasta valmis opastamaan myös täyttä ummikkoa, ja itse asiassa monessa tapauksessa keskimääräistä enemmän "pihalla oleva" asiakas saa asiakaspalvelijan parhaan puolen esiin. Sinä olet maksava asiakas, kunnioita itseäsi ja luota siihen että saat apua kun sitä tarvitset. Pyydä apua, ota se vastaan ja kiitä - teille tulee molemmille hyvä olo.
T. pahasta sosiaalisesta pelosta kärsivä entinen asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä neuvoista, osaisiko joku sanoa mikä olisi pahin virhe minkä voisi jossain näissä paikoissa tehdä ja miten sen voi välttää?
ap
Rauhallinen käytös riittää. Vain huutaviin sekoilijoihin kiinnitetään huomiota. Pienet mokat, ovissa törmäily, esineiden pudottelu jne ovat arkisia ilmiöitä. Niitä tapahtuu kenelle tahansa.
Toivottavasti näin, vaikka tuntuu että olen ainoa joka tekee näitä pieniäkin mokia ja nolaa itsensä.
ap
No varmaanki paha virhe on jos kävelee vahingossa altaalle alasti.
Subway on mun mielestä outo, nii sinne kyll kandee mennä hiljaseen aikaan, nii saa kunnolla katella ympärillee missä mikäkin on.
Itelläki on sosiaalinen fobia sekä lisäks agorafobia, en missään noissa käy kuin vain kavereiden kanssa. Uimassa en käy kenenkää kaa ku kroppa ahistaa.
Ett en siis oo paras ihminen neuvomaan mutta hienoa että sulla on suunnitelma ja toteuta ne sellasella aikataululla ett ei ahista liikaa! Mee ekaks noista vähiten ahistavimpaan paikkaan.
Subissa ensin sanot minkä ja minkä kokoisen leivän haluat. Sitten sanot täytteen esim. tonnikala. Sitten se kysyy millä juustolla ja että paahdetaanko. Sen jälkeen sanot mitkä kasvikset haluat. Sitten minkä kastikkeen. Ja sitten se kysyy haluatko mausteita ja lopuksi otatko mukaan vai syötkö paikan päällä.
lisäkymysyksenä vielä, mihin kellonaikaan päivästä näissä paikoissa on vähän ihmisiä?
ap