Au pair perheessä töissä - mitä haluaisit kysyä isäntäperheeltä? Istun hetken vastailemassa.
Kommentit (25)
Asumme pk-seudulla.
Täyden ylläpidon lisäksi (eli oma huone, ruuat + ytv:n kuukausikortti) 250 euroa taskurahaa.
Olemme kokopäivätöissä. 2 lasta, joista vanhempi koulussa ja nuorempi päiväkodissa. Au pair otettiin lähinnä vanhemmalle lapselle korvaamaan iltapäiväkerho eli tyttö hakee lapsen koulusta (ei ole lähikoulussa), viettää hänen kanssaan iltapäivät ja hakee vielä nuoremmankin lapsen päiväkodista ennen kuin tulemme kotiin n. klo 17.
Vai pidätkö pimeää työvoimaa kotonasi hommissa?
Etkö lukenut edellistä vastaustani. Meillä on 2 lasta. On siis työntynyt todistettavasti 2 kertaa siis :-)
250 euroa kuussa tienaavan vuositulot jäävät niin alhaisiksi, että niistä ei veroa pidätetä.
Meillä on kirjallinen työsopimus ja hän on tehnyt osoitteenmuutoksen maistraattiin (siihen tarvitaan tuo työsopimus juuri) ja on Kela-korvausten piirissä.
t. ap
Ei sen nuoren veroista vain teidän isäntäperheen kuluista työnantajina.
Mies hoitaa sen puolen, en osaa valitettavasti tuohon vastata.
Au pair asuu meillä, hänellä on oma huone. Saa toki käyttää koko taloa, mutta käytännössä viettää vapaa-aikansa omassa huoneessaan, missä hänellä on oma telkkari ja tietsikka.
Pääsääntöisesti olemme tyytyväisiä.
.
Muutamalla meiän tuttavalla on au pairit, ja ne kyl maksa mitään sossu ym maksuja, en oo ainakaan kuullut.
... onko hän suomalainen vai ulkomaalainen? Kauan paperisota jne. kestää eli kuinka paljon aiemmin pitää ruveta au pairia hakemaan?
Oletteko mitään erityistä aktiviteettia au pairille kehitelleet?
on ulkomaalainen. Suomalaista ei ehkä saisi näillä ehdoilla töihin...
Netin kautta voi löytää tytön nopeastikin. Ensimmäisen tytön kanssa meni noin 2 viikkoa ensimmäisestä yhteydenotosta siihen että hän oli jo meillä.
Nyt meillä on kesätauko tytöistä, seuraava tulee elokuussa, kun koulut alkavat, ja häneen olen ollut yhteydessä jo huhtikuussa, toukokuussa hän kävi meillä tutustumassa.
Hankalinta hommassa on kivan tytön löytäminen, paperisota on pikkujuttu.
Emme sinänsä ole kehitelleet mitään erityisiä aktivitetteja tytöillemme, he ovat olleet oma-aloitteisia ja löytäneet muita au paireja pk-seudulla ja viettävät paljon aikaa keskenään. Toki olemme tarjonneet aina mahdollisuutta tulla mukaan kanssamme, jos johonkin olemme olleet menossa, mutta useimmiten tytöt ovat mieluummin omien kavereidensa kanssa.
Toki jokaisen tytön olemme vieneet ulos syömään ennen kuin he ovat lähteneet kotiin.
au pairinne ovat olleet? Onko ollut mtn ongelmia, esim. ette ole tulleet juttuun tms?
Miten lapset ovat suhtautuneet vieraaseen kieleen/korostukseen?
Miten näette nopeasti au pairista onko hän kiva tyyppi?
Tekeekö tytöt myös kotitöitä?
19-25-vuotiaita. Tuossa iässä 5-6 vuoden ikäero on huomattava.
Lapsille englantiapuhuva au pairi on tehnyt erittäin hyvää, ovat joutuneet käyttämään kieltä muuallakin kuin päiväkodissa ja koulussa (eivät siis ole suomenkielisessä päiväkodissa/koulussa).
Tyttö tekee jonkin verran kotitöitä, mutta pääasiallisesti hän on meillä lapsia varten. Tosin siivooja käyntikertoja olen harventanut siten, että siivooja on käynyt vain kerran kuussa ja muilla viikoilla tyttö on siivonnut. Syksyllä ajattelin jättää siivoojan kokonaan pois ja ohjeistaa au pairin siivoamaan.
Ruokaa hän ei ole pahemmin laittanut, vaan minä olen tehnyt yleensä iltaruuan, jota he sitten ovat syöneet myös seuraavana päivänä lounaaksi.
Silittäminen on kuulunut tytön viikkotehtäviin, samaten pyykinpesu. Tosin minä olen vienyt vaatteet takaisin kaappeihin, mutta hän on siis pessyt, laittanut kuivauskaappiin tai -rumpuun, ja viikannnut valmiit vaatteet omiin pinoihinsa.
Tuon kivan tyypin näkeminen ja löytäminen onkin sitten vaikeampi juttu. Yksi tyttö kävi meillä myös etukäteen, ja vaikutti kaikin puolin erittäin avoimelta, ulospäinsuuntautuneelta ja reippaalta tytöltä, mutta osoittautuikin olevan ihan katastrofi. Hän onneksi irtisanoi itsensä 2 kuukauden jälkeen...
Isoja ongelmia ei ole ollut, suurin ongelma ehkä on ollut se, että tyttö on välillä kuin 3. lapsi, jonka jäljiltä saan siivota esim. keittiötä. Mutta - hänestä on kuitenkin niin iso apu meillä, että pieniä miinuspuolia kestää kyllä.
t. ap
Että tytöt ovat viettäneet meidän kanssa liikaakin aikaa. En tiedä, olinko sitten liiankin tuttavallinen. Fakta on, että jokainen aikuinen kaipaa omaakin aikaa, enkä jaksanut että vielä parikymppinenkin on lahkeessa kii. Onko teillä kaikki olleet tollasia et ovat viihtyneet myös kavereidensa kanssa ja huoneessaan? Netti ja telkka ja dvd-soitin on meilläkin au pairin huoneessa (asutaan ulkomailla). Vai oletko asettanut jonkun säännön tai toiveen? En tarkoita sitä, etteikö silloin tällöin voisi olla perheenkin kanssa vapaa-ajallaan, mutta meillä oli koko ajan.
vielä yks juttu:
Mistä voit tietää että au pair on luotettava jne? Onko ollut suosituksia / todistuksia / lääkärintodistuksia jne? Oletteko käyttäneet toimistoja vai mitä?
Joudun/saan ehkä ottamaan au pairin pienelle tulevalle lapsellemme ensi vuonna. En tiedä oikein mistä löydän luottamusta vieraaseen ihmiseen, vaikka olen itsekin työskennellyt au pairina kahteen otteeseen.
Onko ollut mitään ongelmia?
Ei mitään isompia. Työn jäljestä olen joskus huomauttanut, mutta sitten hän on petrannut. Tyyliin on pitänyt kehottaa imuroida myös sängyn alta ja laittaa paitoja uudelleen silitettäväksi ja kehottaa tiskaamaan astiat (joita ei voi laittaa tiskikoneeseen), eikä jättää niitä lojumaan tiskipyödälle. Mutta totuushan on se, että ei nämä tytöt mitään täydellisiä justiinoja ole, ja minkä verran he sitten ovat kotonaan kotitöitä tehneet, onkin eri juttu. Senpä vuoksi välillä ihan kädestä pitäen on saanut näyttää, miten asioita tehdään.
Luotettavuus onkin vaikea asia. Meillä on siis ollut 3 tyttöä tähän asti ja olen todennut, että en enää ota tyttöä, jolla ei ole suosituksia.
Yhdellä tytöistä oli suosituskirjeet edellisestä perheestä (ulkomailta) ja yksi tyttö oli työskennellyt aiemmin Suomessa au pairina, joten olin yhteydessä tähän entiseen suomalaiseen isäntäperheeseen. Ihan ehdottomasti paras tapa saada minkäänlaista kuvaa tytöstä on siis jutella entisen perheen kanssa!
Meillä tietty jo niin isot lapset, että he osaavat kertoa, mitä talossa tapahtuu, eivätkä lapset vietä koko työssäoloaikaani au pairin kanssa, vaan ovat siis päiväkodissa ja koulussa.
Emme ole käyttäneet toimistoja, vaan olen bonganut tytöt sellaiselta nettisaitilta kuin au pair world (saksalaisen ylläpitämä sivusto).
Niin - ja noista suosituksista puheenollen - olen myös toiminut toisinpäin: olen antanut tulevalle tytölle entisen tytön yhteystiedot (luvallaan tietenkin), jolloin tuleva tyttökin on saanut mahdollisuuden saada mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan meistä ja siitä, millaista elämä meidän kanssaan on...
t. ap
"Jos ulkomailta tulevan au pairin ansio (taskuraha) on bruttona alle 940 € kuukaudessa (v.2007), ei työnantajan eli perheen tarvitse maksaa työnantajan sosiaaliturva- eikä sairausvakuutusmaksua. Tällöin on erityisen tärkeää, että au pairin vakuuttaminen on hoidettu vapaaehtoisella vakuutuksella (tai vähintään EU/ETA-kansalaisen sairaanhoitovakuutuksella), koska au pair ei pääse Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin eikä ole vakuutettu sairausvakuutuslain mukaisesti. Jos au pair tulee kuitenkin yli kahdeksi vuodeksi Suomeen, joutuu perhe maksamaan molemmat maksut ellei au pairilla ole todistusta siitä, että hän olisi vakuutettu jossakin toisessa maassa (harvinaista). Jos au pair on vakuutettu toisessa EU/ETA-maassa, tulee oikeus sairaanhoitoetuuksiin Suomessa todistaa eurooppalaisella sairaanhoitokortilla. Lisäksi perheen on joka tapauksessa maksettava TaEL-eläkemaksu yli 18-vuotiaasta au pairista (v. 2007 20,3 % bruttopalkasta) ja tapaturmavakuutusmaksu. Lisätietoa vakuutuksista ja työnantajan sosiaaliturvamaksuista Keskinäisestä Eläkevakuutusyhtiöstä Eterasta."
http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/02_rekrytointi_ulkomailta/07_au…
Lueppas ap hitaasti ja hartaasti tuon lainauksen loppuosa kohdasta "Lisäksi perheen on joka tapauksessa maksettava" eteenpäin.
Täytyy sanoa, että kaikki 3 tyttöä ovat kyllä olleet aikalailla huoneeseensa vetäytyjiä iltaisin tai sitten ovat lähteneet heti "kylille", kun ensimmäinen aikuinen on tullut töistä kotiin.
Emme ole asettaneet mitään sääntöjä tai toiveita, en todellakaan kehtaisi tehdä edes niin... vaikka rehellisesti sanottuna se ehkä toiveeni onkin...
Täytyy oikein koputtaa puuta, että näin on ollut. Tosin, mehän siis asumme pk-seudulla, tytöllä on kuukausilippu julkisiin, ja täällä on paljon au paireja!!!
Paljonko on kustannukset kuukaudessa?
Montako lasta, oletteko kokopäivä töissä?