Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö kaikkien lapset oikeesti verkkareissa koulussa (HS)?

Vierailija
17.08.2018 |

Tänään Hesarissa haastateltiin viidesluokkalaisia kouluvaatteista. Kaikilla sekä tytöillä ja pojilla verkkarit jalassa? Milloin kouluun on alettu mennä urkkavaatteissa? Meillä tytöllä aina mekko/Häme tai housut ja nätti paita. Pojalla chilnot tai farkut. Opettakaa lapsenne pukeutumaan oikein eri tilaisuuksiin. Koulu ei ole urheilukenttä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ala-asteella pojilla ollu verkkarit tai collegehousut, joskus harvoin ehkä farkut. Yläasteella vasta tulee se parempiin vaatteisiin pukeutuminen ja hiusten muotoilu kun alkaa tytöt kiinnostamaan 😁 Nykyään verkkarit on muotia vielä teineilläkin 👍

Vierailija
22/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Ei tullut mieleenkään lapsille eikä minulle laittaa verkkareista muulloin kuin urheilutunneille. Ovat koko kouluajan ja sen jälkeenkin pukeutuneet asiallisesti, tilanteeseen sopivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt koulussa mekkoja kuin ainoastaan kevätjuhlassa eikä aina sielläkään. Etenkään yläasteen mekot eivät kuulosta uskottavilta :D 

Vierailija
24/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Ei tullut mieleenkään lapsille eikä minulle laittaa verkkareista muulloin kuin urheilutunneille. Ovat koko kouluajan ja sen jälkeenkin pukeutuneet asiallisesti, tilanteeseen sopivasti.

Mitä on tilanteeseen sopiva pukeutuminen koulun kontekstissa?

Ne verkkarit ovat tosiaan nyt muotia koululaisten keskuudessa. Ei mulla ole mitään syytä kieltää sitä lapsilta. Olen ihan riittävästi lukenut aikuisten muisteloita siitä, miten vanhemmat kielsivät lapselta aikansa muotivaatteet ja lapsi jäi silmätikuksi vaatteidensa takia.

Vierailija
25/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkka? :D

Vierailija
26/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelosluokkalaisella on per sefarkut ja helteellä stringit ja toppi.

- wt - pissisäiti 42v malmilta

Vierailija
27/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ala-asteella pojilla ollu verkkarit tai collegehousut, joskus harvoin ehkä farkut. Yläasteella vasta tulee se parempiin vaatteisiin pukeutuminen ja hiusten muotoilu kun alkaa tytöt kiinnostamaan 😁 Nykyään verkkarit on muotia vielä teineilläkin 👍

Sitten yliopistossa siirrytään takaisin collareihin, kun huomataan, että ei tyttöjä kiinnosta kuitenkaan :D

Vierailija
28/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme poikaa (nelos-, kutos- ja ysiluokkalaiset) ja verkkareissa ovat kulkeneet ihan koko kouluajan. Joskus olen ehdottanut muita housuja mutta ovat ihan systemaattisesti kieltäytyneet jyrkästi joten olen antanut olla. Juhliin toki puetaan muuta. Nyt ysiluokkalainen sanoi ekaa kertaa haluavansa (merkki-)farkkuja, joten muutamat ajattelin ostaa.

Vierailija
29/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa kun lapseni meni verkkareissa kouluun opettaja soitti kotiin jos lapsi oli kipeän tuntuinen aamulla ja siksi ei halunnut laittaa muita. Täällä kouluissa on lähinnä tytöillä hameita& neuleita pojilla chinot ja rennompi kauluspaita tai neule

kyllä näin on, tyypillinen pukeutuminen ruotsalaiskoululaisilla

http://www.svenskaskolanihetgooi.nl/wp-content/uploads/svenskabarn1600x…

Eiku hups, oisko tää tyypillisempi, tytöillä farkkuleggarit, pojilla kollareita ja farkkuja...T-paitoja, huppareita. Ei eroa suomalaisesta koulusta.

http://marma4bht17.motnyahojder.com/wp-content/uploads/sites/369/2017/1…

Vierailija
30/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti ihaillaan jotain ranskalaista kasvatusta, mutta toisella suupielellä pidetään jotain virttynyttä verkkariasua sopivana kouluvaatteena. Ranskassa varmaan lähetettäisiin takaisin kotiin lapsiparka, jota ei ole kotona puettu asianmukaisesti kouluun. 

Pukeutumiskulttuuri tässä asiassa on mennyt kovasti alaspäin. 70-luvulla oli farkut, muut kunnolliset housut ja tytöillä usein hameet. Kengät olivat kunnon nahkakengät eivätkä mitkään tarralenkkarit. 

Ja liikuimmeko vähemmän? Emme, vaan paljon enemmän. Ihan kuin liikkuminen olisi mahdotonta, jos on tavalliset vaatteet? 

Vierailija
31/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti ihaillaan jotain ranskalaista kasvatusta, mutta toisella suupielellä pidetään jotain virttynyttä verkkariasua sopivana kouluvaatteena. Ranskassa varmaan lähetettäisiin takaisin kotiin lapsiparka, jota ei ole kotona puettu asianmukaisesti kouluun. 

Pukeutumiskulttuuri tässä asiassa on mennyt kovasti alaspäin. 70-luvulla oli farkut, muut kunnolliset housut ja tytöillä usein hameet. Kengät olivat kunnon nahkakengät eivätkä mitkään tarralenkkarit. 

Ja liikuimmeko vähemmän? Emme, vaan paljon enemmän. Ihan kuin liikkuminen olisi mahdotonta, jos on tavalliset vaatteet? 

Minä olen käynyt koulua 80- ja 90-luvulla ja ihan verkkareissa silloin kuljettiin. Mitään hameita ei todellakaan ollut kuin ehkä joulujuhlissa.

Vierailija
32/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Suomeen!

Vierailija
33/33 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on lapsen työpaikka, varustus työn mukaan. Alakoululainen juoksee, hyppii, ryömii, maalaa, liimaa, näyttelee, tutkii luontoa ihan aidossa ympäristössä ja paljon muuta. Tunneilla toimitaan enemmän kuin esim omana kouluaikana 80-luvulla. Rento ja likaa kestävä vaatetus on hyvä. Pari vuotta sitten sain ekaluokkalaisen, joka käytti suoria housuja ja kauluspaitoja. Pari viikkoa äitinsä jaksoi kitistä metsäretkien ja pihaleikkien harmeista, kunnes hankki lapselle kunnon kamppeet 😁

Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän