Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä pyöräilyvaatteet ovat kovinkin ihmeellinen asia?

Vierailija
17.08.2018 |

Moni puhuu "spandex-pelleistä", "sukkahousupyöräilijöistä" jne jne.

Miksi aina kiinnitetään huomiota pyöräilyvaatteisiin ihan kuin se olisi jokin ihmeellinenkin asia? Mikä ihme siinä on, ettei pyöräilyä saisi harrastaa pyöräilyvaatteissa?

Ovatko ihmiset tosiaan näin vieraantuneita urheilusta? Saako ratsastusta harrastaa ratsastushousuissa vai onko sekin silloin "liian vakavaa" ? Pitääkö hiihtoa harrastaa farkuissa?

Mitä ihmettä!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani pyöräilijät pyöräilkööt vaikka avaruuspuvuissa, kunhan eivät tule yleisille pyöräteille "pääsemään lujaa". Urheilusuoritukset voi suorittaa jossain velodromilla ja antaa meidän ei-urheilevien pyöräilijöiden ajaa työ- ja kauppamatkamme turvallisesti.

Ahaa, nyt kielletään jo pyöräily pyörätielläkin. On tämä hankalaksi menossa.

Ainoastaan spandexpelleiltä. Muut pyöräilköön rauhassa pyöräteillä tulevaisuudessakin. Ja autoilijana tähän vielä lisähuomautus, että sinne autotielle ei tarvitse tulla yhdenkään spandexpellen riehumaan ja kiroilemaan ja muuten tientukkeeksi.

Vierailija
22/24 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani pyöräilijät pyöräilkööt vaikka avaruuspuvuissa, kunhan eivät tule yleisille pyöräteille "pääsemään lujaa". Urheilusuoritukset voi suorittaa jossain velodromilla ja antaa meidän ei-urheilevien pyöräilijöiden ajaa työ- ja kauppamatkamme turvallisesti.

Ahaa, nyt kielletään jo pyöräily pyörätielläkin. On tämä hankalaksi menossa.

Ei, ei kielletä. Sen sijaan nämä spandexissa pyöräilevät voisivat miettiä sitä tosiasiaa, että heillä on yleensä aivan liian suuri nopeus  sellaisella reitillä, joka on tarkoitettu kaikille liikkujille: lapsille, vanhuksille, liikuntaesteisille, koiranulkoiluttajille, potkupyörillä liikkuville taaperoille, pyörätuolissa istuville jne.

Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, ettei tällaisella tiellä ole turvallista ajaa 50 km/h ja sitten raivota nyrkki pystyssä kun mutkan takana onkin mummo ja puudeli keskellä tietä.

Täällä Jyväskylässä on Rantaraitti niminen kävely-ja pyörätie. Lähes päivittäin joutuu todella inhottaviin tilanteisiin, kun todella, todella lujaa pyöräilevä  ajaa ihan läheltä ohi ja vaaratilanteita on jatkuvasti, viimeksi eilen tuli pyöräilijä vähintään 50 km/h mäkeä alas sellaisessa kohdassa, jossa sen mäen päältä ei näe sinne mäkeen eikä sen alapuolelle ja siinä on risteävä tie rantaan/ylös asuintaloille. Olin itse juoksulenkillä ja minua ohitti rullaluistelija sauvojen kanssa (toinen joskus hyvinkin törkeästi käyttäytyvä ryhmä), kun alamäkeä viiletti pyöräilijä. Rullaluistelija väisti tietenkin sivuun, suoraan minua päin.  Siinä sitten oltiin lähestulkoon ojassa, pyöräilijä jatkoi tietty matkaansa.

Jos tuolla tiellä ajaisi auto huoltoajoa, ainoa järkevä nopeus olisi 5-10 km/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyöräily nyt niin kovin uusi asia ole. Olen aloittanut spandex-pyöräilyn 30 vuotta sitten. Varusteet ja pyörät ovat toki kehittyneet mutta vahdit ovat samoja kuin silloin. Ajan edelleen samoja maanteitä kuin aloittaessani. Osassa taitaa olla vielä pinnoitekin tuolta ajalta. Osan matkasta joudun aina ajamaan kaupunkialueella pyörätiellä. Nopeus silloin tietysti tilanteen mukainen. Jalankulkijat eivät juuri katsele eteensä ja ne kännykät. Itsekin kävelijänä saatan olla huoleton. Ja kauppapyörällä hidas. Nopeampi pyöräilijä kuitenkin väistää vaikka toisinaan arvaamatontakin kulkijaa. Pyöräily on hyvä harrastus ja teille sopii kaikennäköistä menijää. Oli spandexit tai ei ;)

Vierailija
24/24 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kiinnnittänyt pyöräilijöiden vaatetukseen mitään huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi