KÄÄK! Lounaan hinta
Olen nyt noin vuoden työttömyyden jälkeen viimeinkin työllistynyt. Ja tietysti ihan innoissani siitä. Uudessa työyhteisössä olisi mukava tutustua ihmisiin ja lounaalle lähteminen työkavereiden kanssa olisi hyvä tie siihen. Mutta kenellä on varaa käydä lounaalla??? 10,90€ yhdestä lounaasta, ihan kamalaa! Mä olen tottunut ruokkimaan sillä summalla koko meidän 5-henkisen perheen.
Ei me edes mitään ihan köyhiä olla ja mun työttömyysjaksokin pärjättiin kun sain ansiosidonnaista ja kun osaan pyörittää perhettä aika pienelläkin budjetilla. Mutta siihen tottuneena tuollainen hinta lounaasta tuntuu aivan pöyristyttävältä
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti sanoo KÄÄK? Eikö se ole Aku Ankasta pikkulapsien käyttämä sanonta?
Mä käytän kun oon niin nuori sydämeltäni :)
Ihmetyttää ihmiset, jotka valittavat, kun kahvilassa juotu/mukaan otettu kahvi maksaa 3-4 euroa, vaikka sillä hinnalla saa ”kotona monta kuppia!!!”. Tai, että ”ihan riistohinnat, yksi jäätelöpallo 4 euroa?!? Sillähän saa monta litraa ostettua kotiin!!!!”
Hmm, no niinpä. Mutta jos on noin yksinkertainen, ettei ymmärrä mistä kaikesta se yhden jäätelöpallo tai kahvikupin hinta koostuu, niin itsestään siinä tekee vain hölmön päivittelemällä jäätelön kotipakkauksista.
Ei niitä jäätelöpalloja tai lounaita ole pakko ostaa, jos ei halua. Mutta pitää pitää mielessä, siinä hintojen päivittelyn lomassa, ettei kukaan siellä kotona teille olekaan sitä ruokaa laittamassa, tiskaamassa astioita, siivoamassa jälkiä jne :) Sillä lounaan hinnalla kun katetaan _paljon_ muutakin kuin vain ne raaka-aineiden hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää ihmiset, jotka valittavat, kun kahvilassa juotu/mukaan otettu kahvi maksaa 3-4 euroa, vaikka sillä hinnalla saa ”kotona monta kuppia!!!”. Tai, että ”ihan riistohinnat, yksi jäätelöpallo 4 euroa?!? Sillähän saa monta litraa ostettua kotiin!!!!”
Hmm, no niinpä. Mutta jos on noin yksinkertainen, ettei ymmärrä mistä kaikesta se yhden jäätelöpallo tai kahvikupin hinta koostuu, niin itsestään siinä tekee vain hölmön päivittelemällä jäätelön kotipakkauksista.
Ei niitä jäätelöpalloja tai lounaita ole pakko ostaa, jos ei halua. Mutta pitää pitää mielessä, siinä hintojen päivittelyn lomassa, ettei kukaan siellä kotona teille olekaan sitä ruokaa laittamassa, tiskaamassa astioita, siivoamassa jälkiä jne :) Sillä lounaan hinnalla kun katetaan _paljon_ muutakin kuin vain ne raaka-aineiden hinnat.
No tottakai mä tiedän, että siinä maksaa moni muukin asia kuin ne raaka-aineet. Mutta kyllä se silti kirpaisee maksaa niin paljon yhdestä ateriasta.
Ja on vähän eri asia hemmotella vaikka perhettä silloin tällöin käymällä jätskikiskalla (on muuten kallista hommaa kun mennään koko perhe) tai syödä lounasta työpaikalla JOKA PÄIVÄ. Kyllähän sen kertaluonteisesti maksaa, mutta nyt olikin pointti se, että olisi kiva uudessa työpaikassa ikään kuin kuulua joukkoon ja lähteä heidän kanssaan lounaalle joka päivä, mutta se tuntuu hurjalta näillä hinnoilla
Ja tilanne olisi varmaan vielä erilainen, jos tässä työyhteisössä olisi ollut jo pitkään. Mutta näin kun tulee uutena porukkaan (joka on työskennellyt yhdessä kauan), niin lounaille lähteminen olisi hyvä tapa tutustua. Kuulisi vähän muitakin juttuja kun työasioita ja tulisi ne työkaverit tutuiksi muillakin tavoilla
Tuo on normaali lounashinta. Minä taas aloitin pienessä työyhteisössä, joka käy poikkeuksetta paikoissa, joissa lounas maksaa 18-33 euron väliltä. Se 18 annos on aina kasviskeitto, jolla en pärjää loppupäivää. Lisäksi en suostu maksamaan keitosta tuollaista hintaa. Tässä ei paljon lounarit auta, ja jos tahtoo pysyä mukana porukassa on tuo summa maksettava - joka ikinen arkipäivä.
Alussa käyt useammin lounaalla ja sitten hiljalleen vähentää käyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on normaali lounashinta. Minä taas aloitin pienessä työyhteisössä, joka käy poikkeuksetta paikoissa, joissa lounas maksaa 18-33 euron väliltä. Se 18 annos on aina kasviskeitto, jolla en pärjää loppupäivää. Lisäksi en suostu maksamaan keitosta tuollaista hintaa. Tässä ei paljon lounarit auta, ja jos tahtoo pysyä mukana porukassa on tuo summa maksettava - joka ikinen arkipäivä.
Ihan kamala hinta jostain kasviskeitosta!!!! Sitä mä ihmettelen, miten niillä muilla on siihen rahaa päivittäin.
Vai onko vaan niin, että kun siitä on tullut sellainen tapa, niin kukaan ei kehtaa sanoa, että mentäiskö joskus vähän edullisempaan paikkaan.
Meillä lounas maksaa 6 tai 7 euroa, riippuen siitä mitä syö. Onneksi työpaikka ei ole Hesassa.
Monissa lounaspaikoissa on halvempi hinta, jos ottaa pelkkää salaattia tai pelkän keiton. Eikö teillä ole sellaista mahdollisuutta?
Ajattele lounasta investointina tulevaisuuteesi firmassa. Lounaalla tutustut muihin, pääset ns ”porukoihin” ja luot suhteita. Muutaman kuukauden päästä voit sitten vähentää kertoja. Itse tein näin ja pikkuhiljaa muutkin rupesi tuomaan omia eväitä ja ne lounastelut siirtyi työpaikan keittiöön. Nykyään käydään ulkona lounaalla kerran tai kaksi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan käy töissä pelkästään harrastuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Älä muista välitä, hanki omat eväät ja säästä.
Meillä henkilöstöravintolassa maksaa lounas 6,5 €. Se on mulle kohtuullinen hinta. Useimmiten silti otan omat eväät. Kollegoiden kanssa kun käytiin syömässä niin halusivat paikkaan, jossa oli lounasbuffet 15 €. Kyllä kirpaisi! En kävisi sellaisessa edes kuukausittain. Enkä ole varsinaisesti vähävarainen mutta haluan säästää lounaskuluissa, ja käydä mieluummin vaikka perheen kanssa välillä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai mä tiedän, että siinä maksaa moni muukin asia kuin ne raaka-aineet. Mutta kyllä se silti kirpaisee maksaa niin paljon yhdestä ateriasta.
Ja on vähän eri asia hemmotella vaikka perhettä silloin tällöin käymällä jätskikiskalla (on muuten kallista hommaa kun mennään koko perhe) tai syödä lounasta työpaikalla JOKA PÄIVÄ. Kyllähän sen kertaluonteisesti maksaa, mutta nyt olikin pointti se, että olisi kiva uudessa työpaikassa ikään kuin kuulua joukkoon ja lähteä heidän kanssaan lounaalle joka päivä, mutta se tuntuu hurjalta näillä hinnoilla
No kyllähän se varmasti kirpaisee, jos joka päivä syö lounaan ulkona eikä ole oikeasti niin paljon ylimääräistä rahaa. Mutta ei kukaan niin pakota tekemäänkään... Paljon sinusta olisi sitten kohtuullinen hinta? Samako kuin omat eväät Tupperware-kiposta? Heh.
Se on kumma, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi tai vähintään samalla hinnalla kuin kotona/paikassa X... Mielestäni 10,90e on ihan kohtuullinen hinta lounaasta. En minäkään ulkona syötyä lounasta maksaisi kuukauden jokaisena työpäivänä. Mutta en myöskään todellakaan itke, kun sitä ei saa samalla rahalla kuin omia eväitä. Koska ymmärrän miksi se maksaa enemmän. Joten en ihan ymmärrä tätä marinaa ”kääk, niin kalliista lounaasta”.
Vierailija kirjoitti:
Alussa käyt useammin lounaalla ja sitten hiljalleen vähentää käyntejä.
Näin olen nyt vähän suunnitellutkin tekeväni. Alkuun 3-4 kertaa viikossa ja sitten ehkä pikkuhiljaa vähentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se varmasti kirpaisee, jos joka päivä syö lounaan ulkona eikä ole oikeasti niin paljon ylimääräistä rahaa. Mutta ei kukaan niin pakota tekemäänkään... Paljon sinusta olisi sitten kohtuullinen hinta? Samako kuin omat eväät Tupperware-kiposta? Heh.
Se on kumma, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi tai vähintään samalla hinnalla kuin kotona/paikassa X... Mielestäni 10,90e on ihan kohtuullinen hinta lounaasta. En minäkään ulkona syötyä lounasta maksaisi kuukauden jokaisena työpäivänä. Mutta en myöskään todellakaan itke, kun sitä ei saa samalla rahalla kuin omia eväitä. Koska ymmärrän miksi se maksaa enemmän. Joten en ihan ymmärrä tätä marinaa ”kääk, niin kalliista lounaasta”.
No varmaan minä vertaan myös siihen edelliseen työpaikkaan, jossa hinnat oli tosiaan jotain 4-6€/ateria (4€ jos söi keittolounaan, n 5€ perus lounas (yksi liha ja yksi kasvisvaihtoehto) ja n 6€ sellainen grillilounas (joka oli usein kokolihaa, kalafile tms).
Ymmärrän toki myös, että keskustan ravintola ei pysty siihen hintaan lounasta tarjoamaan (onhan kulurakenne vähän erilainen, ja tuo entisen työnantajan henkilöstöruokala taisi jopa saada yritykseltä tukea). Mutta silti, kun on tottunut puolet halvempaan, niin tuntuihan tuo lounas kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan uudessa työpaikassa käytössä lounasseteleitä? Tuolloin maksat itse siitä lounaasta vain reilun 6 euroa ja työnantaja ”loput”.
Siitä saa alvin pois, eli 10,40€ lounarista maksat 8€, ja sen erotuksen hyvittää valtio.
Tai sitten lounarit voi saada ihan palkan päälle, itse maksan niistä ainoastaan sivukulut, eli parisen euroa per lounari.
Lounareita ei saa koskaan PALKAN PÄÄLLE vaan ne ovat osa palkkaa, josta maksetaan verot.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele lounasta investointina tulevaisuuteesi firmassa. Lounaalla tutustut muihin, pääset ns ”porukoihin” ja luot suhteita. Muutaman kuukauden päästä voit sitten vähentää kertoja. Itse tein näin ja pikkuhiljaa muutkin rupesi tuomaan omia eväitä ja ne lounastelut siirtyi työpaikan keittiöön. Nykyään käydään ulkona lounaalla kerran tai kaksi viikossa.
Pikkupalkkaisena ei ole varaa työpaikkalounaisiin, tänäänkin söin omia eväitäni yksin työpaikan taukotilassa. Monesti työpäivän jälkeen työporukka lähtee työpäivän jälkeen baariin, mutta pikkupalkkaisena joudun jättäytymään siitäkin pois.
Opiskellessani totuin 2,60 hintaiseen lounaaseen, vaikka se oli kelan tukemaa. Kun valmistuin ja aloitin nykyisessä työssäni, tuntui jo pahalta maksaa 6-7 euroa lounaasta, ja usein otinkin omat eväät. Mieheni käy töissä pienessä firmassa, jossa ei ole samankaltaista työpaikkaruokalaa, joten he käyvät aina noissa 12-16 euroa maksavissa lounaspaikoissa. En olisi opiskelija-aikana koskaan käyttänyt yhteen lounaaseen 10 euroa...
Kuka helvetti sanoo KÄÄK? Eikö se ole Aku Ankasta pikkulapsien käyttämä sanonta?