KÄÄK! Lounaan hinta
Olen nyt noin vuoden työttömyyden jälkeen viimeinkin työllistynyt. Ja tietysti ihan innoissani siitä. Uudessa työyhteisössä olisi mukava tutustua ihmisiin ja lounaalle lähteminen työkavereiden kanssa olisi hyvä tie siihen. Mutta kenellä on varaa käydä lounaalla??? 10,90€ yhdestä lounaasta, ihan kamalaa! Mä olen tottunut ruokkimaan sillä summalla koko meidän 5-henkisen perheen.
Ei me edes mitään ihan köyhiä olla ja mun työttömyysjaksokin pärjättiin kun sain ansiosidonnaista ja kun osaan pyörittää perhettä aika pienelläkin budjetilla. Mutta siihen tottuneena tuollainen hinta lounaasta tuntuu aivan pöyristyttävältä
Kommentit (63)
toisila on millä mällätä kirjoitti:
Siiri kirjoitti:
Olen nyt noin vuoden työttömyyden jälkeen viimeinkin työllistynyt. Ja tietysti ihan innoissani siitä. Uudessa työyhteisössä olisi mukava tutustua ihmisiin ja lounaalle lähteminen työkavereiden kanssa olisi hyvä tie siihen. Mutta kenellä on varaa käydä lounaalla??? 10,90€ yhdestä lounaasta, ihan kamalaa! Mä olen tottunut ruokkimaan sillä summalla koko meidän 5-henkisen perheen.
Ei me edes mitään ihan köyhiä olla ja mun työttömyysjaksokin pärjättiin kun sain ansiosidonnaista ja kun osaan pyörittää perhettä aika pienelläkin budjetilla. Mutta siihen tottuneena tuollainen hinta lounaasta tuntuu aivan pöyristyttävältä
No vielä vois joskus tuonkin hinnan hyväksyä mutta kun mun työkaverit menee lounaille joiden hinta on 35 e niin menee jo yli hilseen. Sillähän saa jo pari kassillista ruokaa.
HÄH??? 35€ lounaasta. Ei oo todellista!!!!!! Taitaisin itse kääntyä ympäri nähtyäni hinnan
Vierailija kirjoitti:
Onkohan uudessa työpaikassa käytössä lounasseteleitä? Tuolloin maksat itse siitä lounaasta vain reilun 6 euroa ja työnantaja ”loput”.
Siitä saa alvin pois, eli 10,40€ lounarista maksat 8€, ja sen erotuksen hyvittää valtio.
Uteliaisuutta kysyn: mitä ruokaa koko perheesi syö tuolla hinnalla?
Varmasti erilaisia vaihtoehtoja, mutta laita esimerkki.
Ilmaiseksiko se lounas pitäisi sulle valmistaa? Itse valitetaan omasta huonosta palkasta, mutta sitten odotetaan muiden tekevän ilmaiseksi. Haloo se on palvelu, ei se tietenkään ole yhtä halpa kuin itsetehty lounas. Raaka-aineet, sähkö, vuokra, palkat, eläkemaksut, verot.... Oikeasti toi on edullinen.
Lounasseteliarvot vuonna 2018
Nimellisarvo €10,40 9,80 9,30 8,70
Verotettava arvo €7,80 7,35 6,98 6,53
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuutta kysyn: mitä ruokaa koko perheesi syö tuolla hinnalla?
Varmasti erilaisia vaihtoehtoja, mutta laita esimerkki.
Voi vaikka mitä!
Meidän perheen ruoka (siis yksi ateria) ei varmaan ikinä maksa enempää, kun syödään aika perus kotiruokaa:
Tällä viikolla meillä on ollut esim:
- makaroonilaatikkoa (jauhelihapaketti n 4€, lisäksi pussi makaronia 0,2€, vajaa litra maitoa 1€, pari kananmukaa 0,4€ ja mausteita) ja salaattiaineisiin pari euroa
- Kananmunakastiketta ja uusia perunoita (10 kananmunaa 1,5€, kilo perunoita 1€, keitettyjä porkkanoita 1€) ja salaattiaineksiin pari euroa
- nakkikeitto (paketti nakkeja 1,5€, kilo perunoita 1€, muutama porkkana 0,5€) lisäksi ruisleipää 1€
- spagetti bolognese (jauhelihapaketti n 4€, paseerattua tomaattia n 1€, spagettia n 1€) ja salaattiin pari euroa
Tänään tehdään kanakastiketta (siihen kanat maksoi n 6€), lisäksi perunoita ja salaattia, joten tänään päästään aika lähelle kymppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä onko kyseisessä lounaspaikassa myynnissä sellaista "lippuvihkoa" että saa pienen alennuksen kun ostaa vaikka 10 lounaslipuketta kerrallaan. Näin on aika monessa paikassa.
Ei ole mitään sellaista. Tai jos onkin, niin sellanen kortti pitäisi ottaa moneen paikkaan. Nää kun on ihan keskustan ravintoloita, joilla lounaslista ja mahdollisia ruokapaikkoja on kävelyetäisyydellä paljon598
Aika monta lounaspaikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan uudessa työpaikassa käytössä lounasseteleitä? Tuolloin maksat itse siitä lounaasta vain reilun 6 euroa ja työnantaja ”loput”.
Siitä saa alvin pois, eli 10,40€ lounarista maksat 8€, ja sen erotuksen hyvittää valtio.
Tai sitten lounarit voi saada ihan palkan päälle, itse maksan niistä ainoastaan sivukulut, eli parisen euroa per lounari.
Mun mielestä toi on ihan järkyttävä hinta yhdestä ateriasta. Kyllä mä tuolla rahalla teen itselleni hyvän lounaan useaksi päiväksi. En koe tarvetta syödä tuhtia lounasta jälkiruokineen vaan ruokaisan salaatin, munakkaan tai esim keittoa ja näkkileipää. Itse kävisin alkuunsa silloin tällöin lounaalla mutta siirtyisin pian omiin eväisiin. Enkä itse harrasta eväitä vain rahan takia vaan tykkään päättää mitä syön ja tietää mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä onko kyseisessä lounaspaikassa myynnissä sellaista "lippuvihkoa" että saa pienen alennuksen kun ostaa vaikka 10 lounaslipuketta kerrallaan. Näin on aika monessa paikassa.
Ei ole mitään sellaista. Tai jos onkin, niin sellanen kortti pitäisi ottaa moneen paikkaan. Nää kun on ihan keskustan ravintoloita, joilla lounaslista ja mahdollisia ruokapaikkoja on kävelyetäisyydellä paljon598
Aika monta lounaspaikkaa...
Joo, eikös 😊
No oikeesti toi luku oli se joku tarkistusnumero, joka tonne pitää laittaa. En tiedä miten se tonne keskustelun päätteeksi joutui 😊
No saahan sitä joka päivä ateriakorvauksen 10,50€ työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksiko se lounas pitäisi sulle valmistaa? Itse valitetaan omasta huonosta palkasta, mutta sitten odotetaan muiden tekevän ilmaiseksi. Haloo se on palvelu, ei se tietenkään ole yhtä halpa kuin itsetehty lounas. Raaka-aineet, sähkö, vuokra, palkat, eläkemaksut, verot.... Oikeasti toi on edullinen.
Et sä voi mua syyllistää siitä, että eväiden syönnin takia kaikki lounaspaikat elää konkurssin partaalla!
Ei aloittajakaan sitä kyseenalaistanut, etteikö ateria olisi sen kympin arvoinen - ainoastaan sen, ettei hänellä itsellään ole varaa kantaa kuukausittain kahtasataa euroa vain siksi, että saa lounaan syödäkseen.
Koska olen perheellinen (eronnut, mutta lapset asuu pääsääntöisesti kanssani), meillä syödään ruoka päivittäin sen perheen kanssa. Tästä jää yleensä sen verran yli, että syön niitä ylijäämiä eväänä. Kun jostain syystä ei ole tiedossa perheateriaa (esim lapset ovat isällään) niin syön mielelläni maksullisen lounaan, koska se on päivän ainoa kunnon ateria.
Minäkin jään ulkopuolelle työpaikan sosiaalisesta elämästä, koska lounaan hinta on minusta yksinkertaisesti liian kallis. Olen yksinhuoltaja ja rahani pitää riittää monelle, ja vaikka faktisesti pystyisinkin lounaan kustantamaan, en voi mitenkään perustella itselleni, miksi kuluttaisin niin suuren osuuden perheen ruokabudjetista itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jään ulkopuolelle työpaikan sosiaalisesta elämästä, koska lounaan hinta on minusta yksinkertaisesti liian kallis. Olen yksinhuoltaja ja rahani pitää riittää monelle, ja vaikka faktisesti pystyisinkin lounaan kustantamaan, en voi mitenkään perustella itselleni, miksi kuluttaisin niin suuren osuuden perheen ruokabudjetista itseeni.
JUURI TÄMÄ!!! Kyllä minulla se raha sinänsä on, mutta minun on vaikea perustella itselleni, miksi käyttäisin niin paljon rahaa omaan lounaaseeni (kun sille rahalle aina jotain muutakin käyttöä viiden hengen perheessä on)
Kyllähän kaikki ruokaisat salaattiateriat on YLI kympin Helsingin keskustassa. Usein 13, 14 euroa. Nämä on varmaan niitä arvostuskysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä joka päivä ateriakorvauksen 10,50€ työnantajalta.
Minkä ihmeen ateriakorvauksen???
Vierailija kirjoitti:
Niin se varmaan on! Mutta kyllä se hirveältä summalta tuntuu, kun on vuoden verran pyörittänyt taloutta aika tiukalla budjetilla.
Miksi puhut vain siitä, millä summalla pyöritit talouttasi työttömänä ollessasi? Sitä ennen olit töissä ja ilmeisesti tienasit ihan hyvin kun ansiosidonnaisella pärjäsitte mainiosti. Millä summalla ennen ruokit perheesi? Etkö aiemmin ihmetellyt kympin lounaita? Jos et, niin turha nyt on pyöritellä silmiä.
Palaa henkisesti takaisin siihen maailmaan, jossa olit ennen työttömyyttä. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se varmaan on! Mutta kyllä se hirveältä summalta tuntuu, kun on vuoden verran pyörittänyt taloutta aika tiukalla budjetilla.
Miksi puhut vain siitä, millä summalla pyöritit talouttasi työttömänä ollessasi? Sitä ennen olit töissä ja ilmeisesti tienasit ihan hyvin kun ansiosidonnaisella pärjäsitte mainiosti. Millä summalla ennen ruokit perheesi? Etkö aiemmin ihmetellyt kympin lounaita? Jos et, niin turha nyt on pyöritellä silmiä.
Aikana ennen työttömyyttä, olin töissä yrityksessä, jonka omassa ruokalassa lounas maksoi n 4-6€/pvä (riippuen siitä mitä söi). Palkka oli kohtuullinen (ei hyvä) ja ansiosidonnaisella pärjättiin, kun mies on töissä ja minun kulut väheni (jäi matkustuskulut pois ja rupesin laskemaan tarkemmin perheen ruokabudjettia). Nyt sitten uudessa työpaikassa ei ole tuollaista omaa ruokalaa, eikä lounasetua ja kun yritys on keskustassa, niin tarjolla on vain keskustan kalliita ravintoloita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen ruoka on koko ajan pysynyt aika samanlaisena (perus suomalaista kotiruokaa). Erona ehkä enemmänkin se, että työttömänä oli enemmän aikaa metsästää tarjouksia ja enemmän aikaa käyttää ruoanlaittoon, jolloin erilaisia pataruokia ym pystyi tekemään halvemmista lihoista kun oli aikaa haudutella tms. Ja oli aikaa leipoa itse leipää ja sämpylöitä ym
No vielä vois joskus tuonkin hinnan hyväksyä mutta kun mun työkaverit menee lounaille joiden hinta on 35 e niin menee jo yli hilseen. Sillähän saa jo pari kassillista ruokaa.