Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysvapaa: työnantaja maksaa palkkaa?

02.05.2006 |

Kuinka tavallista on, että työnantaja maksaa äitiysrahakaudella palkkaa? Perustuuko tuollainen etu työehtosopimukseen vai onko täysin yrityskohtaista? Säilyykö tämä etu esim toisen ja kolmannenkin syntyvän lapsen äitiyskaudelle?

(Tulipa nippu aloittelijatason kysymyksiä... suurkiitos vastauksista!)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja maksaa vakituisessa työsuhteessa ja niille joiden työsuhde on kestänyt vähintään 6 kk ennen äitiysloman alkua 3 kuukautta palkkaa äitiysloman alusta laskien.

Vierailija
2/16 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmelta kuukaudelta saa palkkaa jos työsuhde on ehtinyt kestää 5 kk ennen loman alkamista. En tiedä miten käy jos jää hoitovapaalta uudelle äitiyslomalle, eihän siinäkään periaatteessa työsuhde katkea hoitovapaan ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miläköhän aloilla se on kirjattu työehtosopimukseen?

oisko ravintola-alalla??

Vierailija
4/16 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin juuri kaksi viikkoa sitten äitiyslomalle ja valitettavasti meidän ala ei maksa tuota palkkaa...

Dolosa ja sintti 36+4

Vierailija
5/16 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta yritys maksoi 3 kk:n palkan, nyt ei euroakaan. Syynä viime syksynä olleet yt-neuvottelut joissa karsittiin kuluja. Suoraan sanottuna sapettaa ja paljon. Tuntuu että tässäkö on kiitos siitä että on ollut uskollisesti saman työnajan palveluksessa 10 v.

Vierailija
6/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksessa lukee " Työnantaja maksaa naispuoliselle työntekijälle lakimääräisen synnytysloman yhteydessä palkan kolmelta kuukaudelta. Edellytyksenä on, että työsuhde on yhdenjaksoisesti jatkunut vähintään viisi kuukautta ennen synnytystä." .

Eiköhän tuo koske myös seuraavia mukuloita.

Vierailija
7/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle työnantaja maksoi kolmenkuukauden palkan kun jäin ensimmäiseltä äitiyslomalle. Nyt olen ollut hoitovapaalla ja jään suoraan äitiyslomalle, työnantaja ei maksa tässä tapauksessa palkkaa kolmeltakuukaudelta.

Vierailija
8/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kunta-alan työehtosopimuksessa on tuo 3kk palkka....

Vierailija
9/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. sanotaan, että palkkaa maksetaan 72 päivältä äitiysloman alettua, jos työsuhde kestänyt vähintään 4kk. En sitten tiedä, koskeeko vain vakituisia, ei ainakaan erikseen mainittu. Itselläni päättyy työsuhde äitiysloman aikana.

-piias- rv 21+2

Vierailija
10/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sen maksetaanko 3 kk ajalta täysi palkka vai ei. Itse kävin juuri viime viikon hirveätä taistelua työntantajani kanssa tästä. Voit tarkistaa oman alasi yleissitovasta työehtosopimuksesta tuon asian ja ne löytyvät osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/. Itse työskentelen ns. villillä työnantajalla joka ilmoitti kylmän rauhallisesti että he ovat " päättäneet" olla maksamatta! Minä tyttöhän selvitin asian juurta jaksain ja kyllä vaan joutuvat maksamaan. Jokainen villikin työnantaja joutuu noudattamaan oman alansa YLEISSITOVAA työehtosopimusta vaikka ei olisi muuten mihinkään sitoutunut. Suomessa työntekijän turva on onneksi aika hyvä kuitenkin. Voit tarkistaa asian myös Työsuojelutoimistosta, puh: 09-774 711. Ota ihmeessä selvää!!! Joku sanoi joskus saaneensa palkkaa tuolta ajalta ja nyt työnantaja on " päättänytkin" olla maksamatta. Se ei mielestäni ole laillista, koska saavutettuja etuja EI voi ottaa pois!!! Älkää uskoko niitä työnantajia, vaan ottakaa selvää. Todella montaa naista on suorastaan pissitty iirikseen tässä asiassa. Sorry kun vaahtoon, mutta mua kyllä tällainen raivostuttaa. Pidetään vaan yhtä mimmit!!! =)

Vierailija
11/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista kaikille vastanneille!

Tuntuu ja näyttää siltä, että monilla aloilla tai monet työnantajat maksavat äitiysvapaan kolmen kuun palkan iloisesti, kun naistyöntekijä jää ensimmäisen kanssa kotiin ja hänen odotetaan noin vuoden jälkeen palaavan. Mutta muissa tapauksissa palkkaetuutta ollaan heti nyhtämässä pois. Pitää olla hereillä ja ottaa selvää, kuten kasperi kirjoitti.

Vierailija
12/16 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että olisi aiemmin saanut äitiysvapaalta palkkaa ja nyt ei saisikaan. Kyseessä on ilmeisesti hoitovapaa, jolla työntekijä on nyt ja jää hoitovapaalta uudelle äitiyslomalle? Tällaisessa tapauksessa ei varmasti työnantaja maksa palkkaa äitiysvapaan ajalta sillä työntekijähän ei ole työnantajan palveluksessakaan vaan hoitovapaalla. Eri asia on, jos työntekijä palaa töihin ja jää sitten uudelleen äitiysvapaalle. Tuolloin työnantajan kuuluu tietenkin maksaa palkkaa jos se kerran on työehdoissa määrätty ja aiemminkin maksettu!

Vierailija
13/16 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin asia varmasti on, että jos teet toisen lapsen palaamatta välillä töihin, niin silloin työnantajan ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. Siinä tilanteessa en ole ollut, joten en osaa sanoa juuta enkä jaata =). Olen yleisesti ottaen kuullut tehdessäni pientä gallupia ystäväpiirissäni, että osa on saanut koko palkan ja osa on ollut siinä uskossa että työnantaja saa itse päättää maksaako vaiko eikö. Siitä voi jo päätellä että moni varsinkin pieni firma yrittää uskotella työntekijöilleen etteivät he ole maksu velvollisia. Minäkin sain kuulla kuinka kamalan kalliiksi tulen heille ja miksi he maksaisivat kun en kerran ole töissäkään silloin. No, tavallaanhan heidän kantansa on ymmärrettävä, mutta jos raha lakien ja asetusten mukaan kuuluu minulle niin silloinhan he sen maksavat. Mehän emme ole näitä lakeja säätäneet... Tsemppiä kaikille odottajille =).

T. Kasperi " kummitus" 27+3

Vierailija
14/16 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena vielä kerron että sain siis esikoisen äitiysloman aikaan 3 kk:n palkan. Palasin töihin ja tulin uudelleen raskaaksi vasta töihin palattuani. Nyt firma ei maksa 3 kk:n palkkaa vedoten säästöihin (yt-neuvottelut, 25 ihmistä pihalle, kännykät pois yms yms). Ja saman firman palveluksessa olen ollut 10 vuotta, vakituinen työ.

Vierailija
15/16 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten jos on hoitovapaalla, katsotaanko, että työsuhde on yhdenjaksoisesti jatkunut? Jos hoitovapaan jälkeen en olisi päivääkään töissä vaan jatkaisin mahdollisesti seuraavalla äitiyslomalla.

Esim. minun työehtosopimuksessani yhdenjaksoinen työsuhde on ainoa ehto sille, että työnantaja maksaa äitiysloman kolmelta ensimmäiseltä kuulta täyden palkan. Jos hoitovapaalla työsuhde ei katkea, niin eikö seuraavaltakin äitiyslomalta tulisi saada tuo 3kk:n palkka, kävi välissä töissä tai ei?

Vierailija
16/16 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kohdalla minulle maksettiin 3 kk:n palkka. Olen äitiysloman jälkeen ollut hoitovapaalla. Hoitovapaani laitoin loppumaan siihen, kun seuraava äitiyslomani alkaa. Onneksi! Jos ymmärsin oikein keskustellassa työnantajani kanssa minulle maksetaan nyt toisessa raskaudessa 3 kk:n palkka, koska hoitovapaani loppuu ennen seuraavan äitiysloman alkua. Jos olisin hakenut hoitovapaata pidemmälle ajalle, ei sitä olisi maksettu. Tietääkö joku, ymmärsinkö asian oikein?