Lapset menivät kolkille ja kuukille. Miten teillä päin sanotaan peruskoulun luokka-asteet?
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki. Näin meillä Keski-Suomessa! Onko muualla päin vastaavia omankielisiä nimityksiä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Täällä koko elämänsä Jyväskylässä asunut 27-vuotias mies. Voin vakuuttaa, että ainakin Jyväskylässä lähes kaikki käyttävät noita eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki termejä (ylä-aste sen sijaan on normaalisti seiska, kasi ja ysi). Niitä käyttävät myös opettajat koulussa ja myös vanhemmat. Ihan ''normaalia'' kieltä täällä. Itsestäni on aina hauska järkyttää muita näillä termeillä, koska LET'S FACE IT, onhan ne nyt suhteellisen kamalia, mutta sitä vähäistä ''murresanastoa'', jota Jyväskylästä ja muualta Keski-Suomesta löytyy. :)
Kaikkea sitä oppiikin, kun vauvapalstaa selailee. En ole ikinä kuullutkaan noita sanoja ja miksi olisinkaan. Koko elämäni olen asunu pk-seudulla enkä tunne ketään tuolta päin, missä noita näköjään käytetään.
Muutin Helsingistä Jyväskylään pari vuotta sitten ja kyllä, täällä ihan oikeasti puhutaan kuukeista ja viikeistä jne. Aivan järkyttävää ja koulun jälkeen mennään jälkkäriin WTF? Iltsi tai Iltis mutta miksi jälkkäri. No itse en noita käytä mutta enää en ihan oksenna suuhuni jos joku muu käyttää.
Meillä meni eskariin ja kolmoselle. Noi eput ja kuukit 🙄🤮
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsingistä Jyväskylään pari vuotta sitten ja kyllä, täällä ihan oikeasti puhutaan kuukeista ja viikeistä jne. Aivan järkyttävää ja koulun jälkeen mennään jälkkäriin WTF? Iltsi tai Iltis mutta miksi jälkkäri. No itse en noita käytä mutta enää en ihan oksenna suuhuni jos joku muu käyttää.
Mikä on iltsi tai Iltis? Jälkkäri nyt tulee selvästi jälki-istunnosta
Jyväskylässä kasvaneet kaverit käyttää niitä sanoja ihan luontevasti. Muualla on ollut eka, toka, kolmoset, neloset, viitoset, kuutoset, seiskat, kasit ja ysit. Eppu-sanaan olen törmännyt Savossa, mutta se voi tarkoittaa esikoululaista (eskarilaista), kun on sanottu eput ja ekat.
Aika lässynlää-kieltä, mutta kaikkeen tottuu.
Millä sanalla kutsutte tai kutsuitte kotitalous-oppiainetta? Kotsa oli meidän koulussa.
Eka, toka, kolmonen, nelonen, vitonen, kutonen. Hirveen kuulosia noi topput ja kolkut, voitteko lopettaa niiden käyttämisen
Meillä on enää yksi koululainen, joka meni lukion ekalle Jyväskylässä. Mutta alakoulussa hän oli epulla, topulla, kolkilla jne. Melkein kaikki käyttää Jyväskylässä noita nimityksiä eikä sitä täällä kukaan kummeksu.