Kuinka pitkää päivää teidän lapset on hoidossa?
Kommentit (36)
Meidän lapset 10kk, 2v ja 4v ovat hoidossa vaihtelevasti 3-6tuntia, joskus ovat 8tuntia, riippuen mun ja miehen töistä. Mies vuorotöissä ja minä olen yrittäjä ja pystyn melko hyvin sumplimaan omia töitä, ettei lasten hoitopäivät ole kovin pitkiä ja pystyy oleen mahdollisimman paljon itse lasten kanssa. Kerran tai kaksi kuussa ovat 1-2arkipäivää isovanhempien hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä mitä esikouluopet tykkää meidän vapaapäivistä jatkossa :D
Miksi eskarissa pitäisi viettää vapaapäiviä? Miksi lapsi ei voi olla eskarissa sitä 4 tuntia kun olet pienemmän kanssa viettämässä vapaapäivää?
Meillä eskarissa sanottiin, että mielellään ei olla pois koska se valmistaa kouluun ja koulusta ei olla pois turhan takia. Toki meilläkin eskarista oli muutama oma vapaapäivä. Mutta kyllä se antoi kouluun sellaset eväät että koulusta ei olla pois.
Siksi koska minä en tilannut mitään pakollista eskaria, kun muksuja tein. Ja siksi että saatan olla koko viikonlopun töissä, niin saan viikolla viettää molempien kanssa kotipäivää.
Niin, pakollinen tai ei olisi kiva tietää mitä sanktioita tulee perheelle, jonka lapsi pitää lomapäiviä tästä pakollisesta eskarista. Juurihan täällä oli ketju, jossa päiviteltiin kuinka varsinaista oppimista (akateemiset taidot) ei ole ehkä kun n. puoli tuntia koko eskarista. Paljon on sitä vapaata oppimista leikin ohessa mutta tuskin se nyt niin kamalaa on jos joskus se aamupiiri ja ulkoilu jää väliin. ”Mikäs päivä Mikko nyt on, tai millainen ilma on” jos nuo jää nyt käsittelemättä joku päivä niin tuskin lapsen tiedot ja taidot ovat huolestuttavalla tasolla sen takia että ei ole käsittelemässä näitä arkisia toistuvia asioita ihan joka päivä.
Tämä. Eikä Suomessa ole edes koulupakkoa, vaan oppivelvollisuus. En usko että meillä noista vapaista on paljoa haittaa, kun lapsi osaa numerot satoihin, englanniksikin. Laskee itsenäisesti yhteen- ja vähennyslaskuja, sekä kertolaskuja. On osannut kaikki kirjaimet, isot ja pienet jo monta vuotta. On aikuisiakin paremmin kartalla siitä mikä ja mones viikonpäivä, kuukausi, vuosi on menossa. Ja osaa myös kellonajat...
3v lapsi aloitti päiväkodissa 1v3kk iässä ja ollut koko ajan klo9-15/15.30 sekä 4pv/kk vapaalla. Yritän sumplia työt vielä tämän vuoden siten että jatkuu tuolla tavalla, vuoden päästä jouduttaneen pidentämään tunnilla mutta edelleen 4pv/kk vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eskarissa pitäisi viettää vapaapäiviä? Miksi lapsi ei voi olla eskarissa sitä 4 tuntia kun olet pienemmän kanssa viettämässä vapaapäivää?
Meillä eskarissa sanottiin, että mielellään ei olla pois koska se valmistaa kouluun ja koulusta ei olla pois turhan takia. Toki meilläkin eskarista oli muutama oma vapaapäivä. Mutta kyllä se antoi kouluun sellaset eväät että koulusta ei olla pois.
Meille taas on aina sanottu päiväkodista ja eskarista, että vapailla kannattaa olla niin paljon kuin vaan voi olla, koulusta ei enää voi olla samalla tavalla...
Minäkin aion pitää lapsen kanssa edelleen eskarissa omia vapaapäiviä, kyllä siellä koulussa sitten ehtii olemaan paikalla 5pv viikossa. Ihan sen takia että itsekin voin pitää töistä vkolla vapaita, lapsi on pieni vain muutaman vuoden ennen koulun aloitusta ja kun kerran olen tehnyt lapsen niin aion hänen seurastaan myös nauttia. Ja joo on ainoa lapsi koska useampaa ei yrityksistä ja hoidoista huolimatta ole saatu. Minulle on siis yksi hailea mitä vakio-ohjeet sanovat. Samoin lomamatkojen suhteen, en aio synkata niitä esikouluohjelman mukaan sillä työni projektit ja työnantaja määrittelee mikä ajankohta osuu lomaksi.
Lapsi 4,5v. Hoitopäivä yleensä noin 9-16 ja perjantait vapaat, on silloin mummolassa. Olen yksinyrittäjä, joten pystyn joustamaan - usein pidetään lapsen kanssa laiskoja aamuja tai kokonaisia vapaapäiviä. Silloin teen työni illalla/yöllä.
Vierailija kirjoitti:
5v.
8:30-12:30.
Haetteko aina kesken lepo/päiväuniajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille taas on aina sanottu päiväkodista ja eskarista, että vapailla kannattaa olla niin paljon kuin vaan voi olla, koulusta ei enää voi olla samalla tavalla...
Kuulostaapa oudolta, eskari kun kuitenkin on nykyään pakollinen, toisin kuin ennen. Silloin voisi kuvitella että on noin sanottu mutta että nykyään.
2,5v aloitti 1,5-vuotiaana ja on aina ollut 9-14 kiitos meidän työvuorojen.
Meidän poika aloitti eskarin silloin, kun se tuli pakolliseksi. Oli vain 10pv/kk eskarissa eli silloin, kun tarvittiin myös hoitoa. Eskariopelle tämä oli aivan ok asia. Hän sanoi, että tämä pakollisuus on tullut lähinnä mamuperheiden vuoksi.
Kyllähän tämä yhteiskunta kovasti yrittää meitä holhota monin keinoin..
On teillä lyhyitä päiviä. Meillä kumpikin tekee normityöpäivää ja siihen työmatkat päälle. Lapset 1,5 ja 4 v menevät hoitoon 7.00-7.30 välillä ja heidät haetaan klo 16-17 välillä. Isovanhemmista ei ole apua.
Noinhan se menee kun ei apuja saa muualta.. Meillä lapset oli aikoinaan hoidossa 6.30-15.30. Eivät tosin välttämättä joka päivä jos mulla oli viikonloppu töitä. Mutta pitkähän tuo päivä on..
9h/pv, ajat vaihtelee. 5-vuotias lapsi, nyt alkoi neljäs vuosi päivähoidossa. Kiva pk, kavereita on ja lapsi viihtyy. Muuten olisi sääli kun on noin pitkät päivät.
Lapset 4v ja 6v eskarilainen. Vien klo 6.30 ja haen klo 16. Kerran viikossa joko lyhyempi päivä (8-12) tai kokonaan vapaata.
Kun lapset ovat aloittaneet päiväkodissa (vähän alle 2v iässä) niin tein vuorotöitä. Hoitopäiviä oli silloin viikossa 3-4 kpl ja osa niistä oli 11-16.30 ja osa 7.30-16.30.
Kun isompi oli 4,5v ja nuorempi 2v pääsin päivätöihin alalle mille olin edellisen työn ohessa opiskellut tutkinnon. Lapset aloittivat viisipäiväisen hoitoviikon, eli 7.30-16.30 ma-pe. Olen onnellinen, että edes tuo alun reilu pari vuotta meni osapäiväisenä, kun olivat vielä ihan pieniä.
Nyt ikää 5v ja 7,5v, pienempi hoidossa 8-17 ja isompi koulussa + iltapäiväkerhossa about saman ajan.
Katson silti päivätyön parhaaksi vaihtoehdoksi meille ja näin ajattelin jo silloin muutama vuosi sitten, koska väistämättä eteen tulee se aika, jolloin yksi tai molemmat lapset ovat koulussa ja milloin niitä sitten näkisi kaikkien ilta-, joulu-, pääsiäis- ja viikonloppuvuorojen keskellä?
Niin, pakollinen tai ei olisi kiva tietää mitä sanktioita tulee perheelle, jonka lapsi pitää lomapäiviä tästä pakollisesta eskarista. Juurihan täällä oli ketju, jossa päiviteltiin kuinka varsinaista oppimista (akateemiset taidot) ei ole ehkä kun n. puoli tuntia koko eskarista. Paljon on sitä vapaata oppimista leikin ohessa mutta tuskin se nyt niin kamalaa on jos joskus se aamupiiri ja ulkoilu jää väliin. ”Mikäs päivä Mikko nyt on, tai millainen ilma on” jos nuo jää nyt käsittelemättä joku päivä niin tuskin lapsen tiedot ja taidot ovat huolestuttavalla tasolla sen takia että ei ole käsittelemässä näitä arkisia toistuvia asioita ihan joka päivä.