Kuinka pitkää päivää teidän lapset on hoidossa?
Kommentit (36)
Mun työaika on 8 tuntia ja työmatkoihin menee tunti. Joten pitkää päivää on. Jos saan tasauksia niin silloin tietysti haen aiemmin. On ollut kaksivuotiaasta noin. Eskari menossa.
Me ollaan saatu aina töidemme vuoksi sumplittua lapsille mukavan lyhyet hoitopäivät, minä olen töissä 10-18 ja vien lapset hoitoon 9.00, mies on töissä 5.30-14.00 ja hän hakee lapset 14.30. Perjantaisin usein pappa hakee lapset jo 11.30 ja he menevät yhdessä uimaan. Lapset on 5- ja 4-vuotiaita.
Tyttö 2v ja poika 4v
Mies ei pysty kuljettamaan lapsia ollenkaan töittensä vuoksi, minäkin teen työmatkojen vuoksi pitkää päivää, joten lapset ovat hoidossa 7.00-16.30. Isovanhemmat ovat onneksi apuna ja hakevat kerran tai kahdesti viikossa lapset jo kolmen maissa.
Minulla on 3-vuotias, joka on viettänyt ihan liikaa aikaa päiväkodissa, tänä vuonna sitten päätin että nyt riittää ja vähensin työtuntejani. Päiväkodissa siis ei ole mitään vikaa, ihana paikka, mutta tuntui etten ehtinyt kunnolla enää nähdä omaa lastani kun hoitopäivät alkoi jo 6.45 ja kotona oltiin vasta lähempänä viittä. Lapsen isä on valitettavasti menehtynyt, joten hoidan kuljetukset itse. Vanhempani tosin tulevat luoksemme noin kerran kuussa pariksi päiväksi ja silloin lapsi on kotona tai käy vain hetken päiväkodissa.
Nyt pari viikkoa sitten alkoi tämä uusi arki ja aamulla vien lapsen 7.30 ja kotona ollaan jo puoli neljän maissa. Ero näkyy isosti tietty palkassa, mutta tullaan toimeen tälläkin tarpeeksi hyvin.
Me (ja lapsi) ollaan sen verran onnekkaassa asemassa että hoitopäivät on lyhyitä ja lisäksi hoitoviikko on vain neljä päivää. Marraskuussa kaksi vuotta täyttävä on hoidossa 8.30-15. Sumplimme omat työvuoromme sekä isovanhemmat tarjosivat apuaan, tämä systeemi onnistuu ainakin tämän vuoden loppuun, sitten päivät pitenevät varmaan noin tunnilla.
Vien lapsen vähän seiskan jälkeen ja mies hakee puoli neljän-neljän välillä.
Valitettavasti me ollaan miehen kanssa samassa työpaikassa jossa voi tehdä vain yhtä vuoroa, joten lapset (6v, 3v, 2v) ovat hoidossa aina 7.20-16.30. Silloin tällöin isovanhemmat hakee aiemmin, ehkä 2-3 kertaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset 2 ja 4 hoitoaika klo 8-16
Pienempi on poika, joka aina ottaa äidin ilolla vastaan ja haluaa kotiin. Vanhempi tyttö ei haluaisi vielä neljältäkään lähteä kun leikit kesken ja kavereita vielä paikalla.
Lasten hoitoaika oli koko päiväkodin ajan n 6,5-7h.
Lapset 4 ja 6, hoitopäivien pituus yleensä n. 7,5 h (9-16.30 tai 8-15.30). Välillä myös alle 7 h päiviä. Hyvä näin. :)
Meillä vuorotyö molemmilla vanhemmilla niin saadaan hyvin soviteltua. Joskus tuntuu että lapsi (pian 2v.) on liian vähän hoidossa, kaikki retket yms menee ohi kun on 2-4 hoitopäivää viikossa. Harvoin iltahoidossa, silloin hoitoaika 13.15-21. Tämä on huono kun päikkärit jää lyhyeksi. Aamuhoito on 5:30-14:30, tämä hyvä koska nukkuu vielä hoidossa ja siellä herätellään aamupalalle, päivä tuntuu lapsesta varmaan lyhyemmältä. Vuorotyössä on hyvätkin puolensa :)
4- ja 6-vuotiaat. Viedään n. 8:30 hoitoon, haetaan 14:30-16:30, riippuen työvuoroista. Joskus haen ennen puoltapäivää ja lähes joka viikko on 1-2 vapaapäivää viikonloppujen lisäksi. Saa nähdä mitä esikouluopet tykkää meidän vapaapäivistä jatkossa :D
Nelivuotias on hoidossa maanantaista keskiviikkoon tai torstaihin, vähän riippuu viikosta. Menee 9.15 ja haetaan 15.45. Esikoinen on koululainen, hänellä on kaikki yhdeksän aamuja. On ma-ke iltapäiväkerhossa klo 16 asti, to-pe tulee bussilla kotiin. Me tehdään molemmat miehen kanssa töitä kotona, joten voidaan vähän sumplia.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä mitä esikouluopet tykkää meidän vapaapäivistä jatkossa :D
Miksi eskarissa pitäisi viettää vapaapäiviä? Miksi lapsi ei voi olla eskarissa sitä 4 tuntia kun olet pienemmän kanssa viettämässä vapaapäivää?
Meillä eskarissa sanottiin, että mielellään ei olla pois koska se valmistaa kouluun ja koulusta ei olla pois turhan takia. Toki meilläkin eskarista oli muutama oma vapaapäivä. Mutta kyllä se antoi kouluun sellaset eväät että koulusta ei olla pois.
Meidän reilu 1,5v aloittaa päiväkodin kolmena päivänä viikossa klo 11-15(16).
Hoitakaa pienokaisenne itse. Tinkiä voi muusta, muttei pienen ainoasta lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä mitä esikouluopet tykkää meidän vapaapäivistä jatkossa :D
Miksi eskarissa pitäisi viettää vapaapäiviä? Miksi lapsi ei voi olla eskarissa sitä 4 tuntia kun olet pienemmän kanssa viettämässä vapaapäivää?
Meillä eskarissa sanottiin, että mielellään ei olla pois koska se valmistaa kouluun ja koulusta ei olla pois turhan takia. Toki meilläkin eskarista oli muutama oma vapaapäivä. Mutta kyllä se antoi kouluun sellaset eväät että koulusta ei olla pois.
Siksi koska minä en tilannut mitään pakollista eskaria, kun muksuja tein. Ja siksi että saatan olla koko viikonlopun töissä, niin saan viikolla viettää molempien kanssa kotipäivää.
Meillä 2-vuotias (täytti toukokuussa) aloitti hoidon pari viikkoa sitten ja nyt on ollut hoidossa 8.45-14.30. Ja maanantait on vapaata kun mummo hoitaa silloin. Marras-joulukuussa hoitopäivät pitenee varmaan 7.45-15.30.