Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokamenoissa säästäminen, ideoita?

tuhlaajaäiti
15.08.2018 |

Perheemme ruoka-ja talousmenot ovat järkyttävän suuret. Perheemme kuluttaa REILUSTI yli tonnin ruokakauppoihin. Ostoksiin sisältyy jonkin verran pesuaineita, hygieniatuotteita jne, mutta suurin osa menee ruokaan. Onko mahdollista valmistaa 4 henkiselle perheelle ruuat 600 eurolla kk:ssa, kun taloudessa on 2 aikuista ja 2 kouluikäistä poikaa? ideoita tähän? Jotenkin tuntuu,että 150 € ruokaan viikossa on tosi vähän.Pelkkään maitoon kuluu jo 10-15 euroa viikossa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet ja marjat ovat ilmaisia, monet lahjoittaa puutarhastaan omenoita. Lähtekää yhdessä keräämään niin saatte samalla hyötyliikuntaa. Sienet kannattaa kuivata tai säilö, marjat ja omenat voi hillota tai pakastaa.

Vierailija
22/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry liidiin, vaihda hevi pakasteisiin, viinakset ja röökit pois. 5 eur/nenä/päivä ja herkutellakin saa. paariruokaa vain matkoilla ja juhlapäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasta.

Vierailija
24/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Uskomattoman vähillä kuluilla pärjäätte. Kadehdin. :) -ap

Vierailija
25/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta ja valmista normaalirasvaista ruokaa. Se on halpaa ja sitä kuluu vähemmän kuin kevytversioita.

Olin tulossa kirjoittamaan täysin samaa vinkkiä. Tämä oikeasti toimii.

Vierailija
26/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä ja leikkeleet tulevat kalliiksi, ei tästä mihinkään pääse.

Hiukan voi karsia kuluja mutta kasvuikäisten nälkä voi olla pohjaton.

Vierailija
27/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei soijaa pojille!

Paskapuhetta. Usein kuulee vastaavaa roskaa, mutta soijarouheesta ja soijamaidosta ei ole ollut mitään haittaa meidän pojille. Molemmat voi hyvin ja harrastaa aktiivisesti jalkapalloa.

Vierailija
28/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet ja marjat ovat ilmaisia, monet lahjoittaa puutarhastaan omenoita. Lähtekää yhdessä keräämään niin saatte samalla hyötyliikuntaa. Sienet kannattaa kuivata tai säilö, marjat ja omenat voi hillota tai pakastaa.

Tosiaan, omenia on nyt yllinkyllin tarjolla aivan ilmaiseksi. Ne kun soseuttaa ja pakastaa, niin saa talveksi vaikka jogurtin mausteeksi.

Vierailija
29/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei soijaa pojille!

Paskapuhetta. Usein kuulee vastaavaa roskaa, mutta soijarouheesta ja soijamaidosta ei ole ollut mitään haittaa meidän pojille. Molemmat voi hyvin ja harrastaa aktiivisesti jalkapalloa.

Eivät taida kuitenkaan olla vielä lisääntymässä?

Vierailija
30/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan ruokintasuunnitelman. Kuinka paljon kcal tarvitaan per nenä. Aikuinen nainen tarvitsee n. 2000 kcal esimerkiksi. Sitten lasket millä ruoka-aineilla tulee edullisin hinta/kcal.  Sitten kaikki onkin jo ihan selvää.

Vierailija
31/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirry liidiin, vaihda hevi pakasteisiin, viinakset ja röökit pois. 5 eur/nenä/päivä ja herkutellakin saa. paariruokaa vain matkoilla ja juhlapäivinä.

Tuoreissa hedelmissä ja vihanneksissa on paremmat ravintoaineet kuin pakasteissa. Lisäksi moni vitamiini kärsii tai katoaa pakastettaessa. Lisäksi monissa vihanneksissa ja juureksissa eniten ravintoaineita ja vitamiineja on nimenomaan kuoressa kuten esim omenassa, banaanissa, perunassa ja porkkanassa.

Ps. Jos haluaa vähentää kuluja niin joko ostaa tai tekee itse pelkästään ruisleipää. Useista kaupoista saa ruisleipää 0.99 tai 0.95 hintaan. Margariini sensijaan kannattaa jättää pois ja tehdä siihen levite itse soseutetusta banaanista.

Vierailija
32/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pata ynnä muiden kiinteiden ruokien sijaan kannattaa valmistaa enemmän keittoa. Liemellä vatsan saa nopeaamin pikkubudejetilla täyteen, jolloin ruoka-aineksia kuluu vähemmän. Suosikaa punalappuisia ale tuotteita ja kauden vihanneksia. Ostakaa perunat, kaalit ja porkkanat varastoon silloin kun ne on halpoja, monissa kerrostaloissa on kylmäkellari.

Saahan sen vatsan täyteen vaikka pelkällä vedellä, mutta ei se nälkää pidä.

Vierailija
33/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet ihan ruokintasuunnitelman. Kuinka paljon kcal tarvitaan per nenä. Aikuinen nainen tarvitsee n. 2000 kcal esimerkiksi. Sitten lasket millä ruoka-aineilla tulee edullisin hinta/kcal.  Sitten kaikki onkin jo ihan selvää.

Noin 1200 kcl riittää myös hyvin, tärkeämpää on se mitä ravintoaineita ruuat sisältävät esim saatko ruuasta tarpeeksi rautaa, sinkkiä tai D-vitamiinia.

Vierailija
34/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, omenia on nyt yllinkyllin tarjolla aivan ilmaiseksi. Ne kun soseuttaa ja pakastaa, niin saa talveksi vaikka jogurtin mausteeksi.

No ei niitä ilmaiseksi saa, kaupassa kotimaiset omenat maksaa melkein 3 euroa kilolta.

Vierailija
35/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhanpäiväiset patukat ja herkut pois ostoskärrystä, ei joka päivä tarvitse napostella. Janojuomaksi riittää hanavesi. Hulluutta noin paljon litkiä maitoa, kohtuus kaikessa. Hintojen vertailu kannattaa! Itse tehden, myös ne herkut, säästää. Arkena ei tarvitse tehdä sisäfileistä ruokaa.

Vierailija
36/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmislapset eivät tarvitse maitoa saman verran kuin vasikat, janojuomaksi vettä kannuun jääkaappiin.

Järkevällä suunnittelulla ja alusta asti itse tekemällä 150e riittää oikein hyvin nelihenkisen perheen viikon ruokiin, erityisesti nyt kun ainakin lapset saavat koulussa lounaan. Tee kahden päivän ruoka- annoksia, edullisia keittoja, laatikoita ja pataruokia. Seuraa tarjouksia ja pakasta jos löydät hyviä. Oma säästövinkkini on soijarouhe, jatkan sillä jauhelihaa kastikkeissa ja laatikoissa.

Soija ei tee hyvää poikalapsille.

Av- palstalla pitää aina muistaa rautalanka. Ei, _pelkkä_ soijan syöminen ei tee hyvää kenellekään, mutta jos soijarouheella jatkaa silloin tällöin esim jauhelihaa ruuanlaitossa niin se on aika pieni osa ravitsemuksesta. Toki proteiinia saa lisättyä ruokaan esim. pavuilla tai linsseilläkin.

Vierailija
37/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoreissa hedelmissä ja vihanneksissa on paremmat ravintoaineet kuin pakasteissa. Lisäksi moni vitamiini kärsii tai katoaa pakastettaessa. Lisäksi monissa vihanneksissa ja juureksissa eniten ravintoaineita ja vitamiineja on nimenomaan kuoressa kuten esim omenassa, banaanissa, perunassa ja porkkanassa.

Ps. Jos haluaa vähentää kuluja niin joko ostaa tai tekee itse pelkästään ruisleipää. Useista kaupoista saa ruisleipää 0.99 tai 0.95 hintaan. Margariini sensijaan kannattaa jättää pois ja tehdä siihen levite itse soseutetusta banaanista.

Vieläkinkön on näitä, jotka ei älyä, että tuoreena pakastetut tuotteet säilyttää vitamiininsa siinä missä neljä kuukautta ympäri maailman kulkeneet tuoreet vastaavat ovat melkoisen vitamiiniköyhiä.

Margariinia saa alle eurolla ison paketin, joten hinnan puolesta ei päätä huimaa.

Vierailija
38/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ei pakasteet missään nimessä huono vaihtoehto ole, jos vertaa siihen miten paljon helpommin tuoreet menevät pilalle ja näin hävikkiin. Itsellä tahtoo käydä näin, etten ehdi syödä vaikka jotain salaattia loppuun kunnes se on jo roskiin menevä. Harmittaa heittää ruokaa pois.

Sama homma kilohinnan tuijottelussa. Ehtii mennä pilalle, jos ostaa niitä suuripakkauksellisia. Mutta minä asunkin yksin, monihenkisessä perheessä tämä voi olla eri asia.

Vierailija
39/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ei pakasteet missään nimessä huono vaihtoehto ole, jos vertaa siihen miten paljon helpommin tuoreet menevät pilalle ja näin hävikkiin. Itsellä tahtoo käydä näin, etten ehdi syödä vaikka jotain salaattia loppuun kunnes se on jo roskiin menevä. Harmittaa heittää ruokaa pois.

Sama homma kilohinnan tuijottelussa. Ehtii mennä pilalle, jos ostaa niitä suuripakkauksellisia. Mutta minä asunkin yksin, monihenkisessä perheessä tämä voi olla eri asia.

Muistaakaa sitten että pakasteet pitää aina KEITTÄÄ kiehuvassa vedessä ennen käyttöä.

Vierailija
40/43 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta ja valmista normaalirasvaista ruokaa. Se on halpaa ja sitä kuluu vähemmän kuin kevytversioita.

Olin tulossa kirjoittamaan täysin samaa vinkkiä. Tämä oikeasti toimii.

Niinpä. Light-versiot ovat yleensä vain vedellä&tärkkelyksellä jatkettuja. Hintalappu on kuitenkin sama.