Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1261/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

1. Pariskunta vuokraa mökin 500eur viikko —> pariskunta maksaa 500eur

2. Toinen pariskunta tulee mukaan —> 250eur per porukka (jaetaan kahdella)

3. Sinkku tulee mukaan —> 166,66eur per porukka (jaetaan kolmella)

Vinkki. Käy vaiheet 1, 2 ja 3 läpi ja mieti sen jälkeen vielä kerran miksi olit idiootti ja luulit, että summan voi jakaa jollain muulla kuin KOLMELLA.

Rautalankaa:

Pariskunta maksaa 500€ eli 250/hlö

Toinen pariskunta tulee mukaan jolloin hinta on 125/hlö

Sinkku tulee mukaan jolloin hinta on 100/hlö..

Vinkki: laske ihmisten määrä...

Vierailija
1262/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisissa tapauksissa olisi ehdottomasti parempi, että varataan kahden makkarin mökki, ja pariskunnat nukkuvat makkareissa maksaen kaiken ja sinkku nukkuu olkkarin sohvalla ilmaiseksi. 

Juuri näin. Sinkku voi vaikka hoitaa viikon muonituksen koko porukalle.

Sinkku = keittiöorja. Kuka haluu olla työntekijä koko lomansa?

Kuka haluaa majoittua toisten rahoilla? Sinkku voi myös maksaan oman 1/3 vuokrasta.

Ei vaan 1/5-osuuden, koska siellä on viisi ihmistä kolme sijaan. 

No miten vain. Mä en voisi kuvitella että tässä AP:n keississä olisi joku muu kuin 1/3 maksusuhde. Aika ahdistavaa olisi jos tollasesta päivänselvästä asiasta pitäisi alkaa vääntämään. Saisi mun puolesta sinkku jäädä pois reissusta, ja mieluummin maksaisin 250e, ja toinen pariskunta toisen puolikkaan.

M44

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Vinkki. Käy vaiheet 1, 2 ja 3 läpi ja mieti sen jälkeen vielä kerran miksi olit idiootti ja luulit, että summan voi jakaa jollain muulla kuin KOLMELLA.

Rautalankaa:

Eihän ihmisten määrällä ole väliä silloin kun on päätetty maksaa huoneittain.

Vierailija
1264/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on eri asia kuin hotellihuone. Mökissä yleensä sijainti ja mökin varustelu on se tärkein, ja sit riittävä vuodeluku. Mutta päikseen se maksetaan. Jos vaikka jollain on useampi lapsi, niin pitäiskö niiden silti maksaa vain yhdestä? Olen matkustanut kavereiden kanssa, järjestänyt perhetapaamisia vuokramökeille, ja järjestänyt sukujuhlia. Koskaan ei ole tullut nillitystä maksuista. Yhdessäolo ja kiva loma on tärkein. Ei sinne ole ketään maksunieheksi pyydetty. Jokainen maksaa nuppiluvun mukaan, lapsista pienempi hinta ja pikkulapset ilmiseksi. Ja hyvin on nähtävästi toiminut, kun samojen ihmisten kanssa näitä on järjestetty vuodikusia ( siis ei toki kaikkra joka vuosi). Meillä on l

Hinnä ollut ongelma siitä, että tiedetään että jollain on taloudellsesti tiukkaa, et kuinka se hienotunteišesti mutta reilusti huomioidaan, ettei tuu mitään armopala tai kiitollisuuden velka tuntemuksia. Ihan hyvin on mennyt, ja kaverit ja sukulaiset pitää edelleen yhteyttä. Ystävyyde n rikkominen jonkun kympin takia on tode lla, todella ryhmää.

Vierailija
1265/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Ei tässä tarvita kuin kohta 1) 5 kaverusta vuokraa 500 euron mökin -> jokainen maksaa 100 euroa.

Vierailija
1266/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki on eri asia kuin hotellihuone. Mökissä yleensä sijainti ja mökin varustelu on se tärkein, ja sit riittävä vuodeluku. Mutta päikseen se maksetaan. Jos vaikka jollain on useampi lapsi, niin pitäiskö niiden silti maksaa vain yhdestä? Olen matkustanut kavereiden kanssa, järjestänyt perhetapaamisia vuokramökeille, ja järjestänyt sukujuhlia. Koskaan ei ole tullut nillitystä maksuista. Yhdessäolo ja kiva loma on tärkein. Ei sinne ole ketään maksunieheksi pyydetty. Jokainen maksaa nuppiluvun mukaan, lapsista pienempi hinta ja pikkulapset ilmiseksi. Ja hyvin on nähtävästi toiminut, kun samojen ihmisten kanssa näitä on järjestetty vuodikusia ( siis ei toki kaikkra joka vuosi). Meillä on l

Hinnä ollut ongelma siitä, että tiedetään että jollain on taloudellsesti tiukkaa, et kuinka se hienotunteišesti mutta reilusti huomioidaan, ettei tuu mitään armopala tai kiitollisuuden velka tuntemuksia. Ihan hyvin on mennyt, ja kaverit ja sukulaiset pitää edelleen yhteyttä. Ystävyyde n rikkominen jonkun kympin takia on tode lla, todella ryhmää.

Niin sehän on kyllä ap tässä joka on eri mieltä muiden kanssa ja rikkomassa ystävyyttä.

Vierailija
1267/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Rautalangasta: jaollasi henkilöt A, B, C ja D maksavat kukin 83 euroa ja E maksaa 166 euroa.

Jos olisin E, en osallistuisi. Jos olisin A-D, kokisin epäreiluksi yrittää maksattaa ystävälläni yhteisestä lystistä enemmän kuin itse maksan.

Vierailija
1268/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D tuntuisi "hölmöltä" maksaa yhtä paljon kuin jokainen osallistuja? Tätä yksinkertaisuuden määrää! :D :D

No kun en ole mitenkään rahapulassakaan niin kyllä ihan mielelläni maksan tuollaisissa vähintään oman osuuteni. En koe että viiteen jako olisi kuvailemassasi tilanteessa oma osuuteni, joten siksi tuntuisi kuin olisin siellä osittain toisten siivellä. Minulla ei ole tarvetta sellaiseen. Ehkä jos olisi niin voisin siihen suostua.

Tämä nyt on ihan normaalia, noita penninvenyttäjiä kutsutaan lokeiksi. En ikää kehtaisi alkaa säätämään tällaisen kanssa, jos mä olen kolmas porukassa niin maksan kolmanneksen. Ei se parisuhteessa olevien vika ole minun sinkkuuteni.

Niin jos sä olet kolmas. Mutta kun oletkin viides. :D

Mä olen kolmas. Mun frendit on pariutuneet ja hyvä niin, en mä niillä maksata mun osuuttani. Huomaan kyllä että täällä ei ole kovinkaan ihmiset lähtenee reissuun muuta kuin omalla porukalla, ja hyvä heitellä tollasia "viisaita" aivopieruja et jaetaan viidellä...

Vierailija
1269/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Jaa. Jos minä ja aviomieheni vuokrataan mökki 500 €, niin mies maksaa 250 € ja minä 250 €. Jos tulee mukaan ystävöpariskunta niin he maksaa meille 250 € ja minä 125 € ja mieheni 125 €. Jos mukaan lähtisi vielä sinkku, niin sinkku maksaisi meille 100 €, ystäväpariskunta 200 €, minä 100 € ja mieheni 100 €.

Jos haluatte maksaa miehenne kanssa 100+100 euroa, niin se ei tarkoita että toinen pariskunta haluaisi. Toinen pariskunta haluaa maksaa vain oman osuutensa, eli kolmasosan loppusummasta ==> 166eur.

Tässä tapauksessa (jos välttämätt haluatte maksaa 100+100) jää sinkulle 150 ja toiselle pariskunnalle 150 maksettavaksi.

Vierailija
1270/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Rautalankaa:

Kuka on päättänyt maksaa huoneittain? Aivan, ne neljä jotka silloin pääsevät halvemmalla.

Vierailija
1271/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sinkku maksaa yhtä paljon kuin pariskunnat eli loppusumma jaetaan kolmella. Kai nyt hölmökin tämän ymmärtää. Peukut pelkkää provoa.

Hah. Sinkku kuluttaa mökin tiloja, saunaa, astioita, wc-paperia, sähköä jne. aivan saman verran kuin ne muutkin neljä.

Sinkun ei ole pakko lähteä, jos oma 1/3 osuus mökin vuokrasta aiheuttaa ongelmia. AP käyttää mökin tiloja siinä missä muutkin. Toivottavasti AP ei lähde, ja antaa näiden kahden pariskunnan viettää mukava mökkiloma ilman kitisevää sinkkua.

Nimenomaan. Ap käyttää tiloja siinä missä muutkin. Siksi hänen pitäisi maksaa siinä missä muutkin. Eikä kaksinkertaisesti kaikkiin muihin nähden.

Vierailija
1272/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenkaikkiaan opettavainen ketju. Näemmä sanonta aivojen n*ssimisesta pihalle ei ole lainkaan kaukaa haettu.

Vierailija
1273/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Jaa. Jos minä ja aviomieheni vuokrataan mökki 500 €, niin mies maksaa 250 € ja minä 250 €. Jos tulee mukaan ystävöpariskunta niin he maksaa meille 250 € ja minä 125 € ja mieheni 125 €. Jos mukaan lähtisi vielä sinkku, niin sinkku maksaisi meille 100 €, ystäväpariskunta 200 €, minä 100 € ja mieheni 100 €.

Jos haluatte maksaa miehenne kanssa 100+100 euroa, niin se ei tarkoita että toinen pariskunta haluaisi. Toinen pariskunta haluaa maksaa vain oman osuutensa, eli kolmasosan loppusummasta ==> 166eur.

Tässä tapauksessa (jos välttämätt haluatte maksaa 100+100) jää sinkulle 150 ja toiselle pariskunnalle 150 maksettavaksi.

Kuuleppas. Se on meidän vuokraama mökki, johan niin sanoin, että "jos minä ja aviomieheni vuokrataan mökki...". Ei me sinne oteta mitään toista pariskuntaa hintaan 166 €, koska se ei ole niiden osuus, se on ihan alihinta tuosta 500 € mökistä. Toisen pariskunnan osuus on 250 € tai 200 €, riippuen lähteekö se sinkku. Vuokratkoon itse itselleen erillisen mökin hinnalla 166 € (jos jostain sellaisen saavat, en kyllä usko). Meidän mökkiin ei oteta lokkeja loisimaan. Voi loiset tarttua vahingossa ja lokki kakkia päähän.

Vierailija
1274/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D tuntuisi "hölmöltä" maksaa yhtä paljon kuin jokainen osallistuja? Tätä yksinkertaisuuden määrää! :D :D

No kun en ole mitenkään rahapulassakaan niin kyllä ihan mielelläni maksan tuollaisissa vähintään oman osuuteni. En koe että viiteen jako olisi kuvailemassasi tilanteessa oma osuuteni, joten siksi tuntuisi kuin olisin siellä osittain toisten siivellä. Minulla ei ole tarvetta sellaiseen. Ehkä jos olisi niin voisin siihen suostua.

Tämä nyt on ihan normaalia, noita penninvenyttäjiä kutsutaan lokeiksi. En ikää kehtaisi alkaa säätämään tällaisen kanssa, jos mä olen kolmas porukassa niin maksan kolmanneksen. Ei se parisuhteessa olevien vika ole minun sinkkuuteni.

Niin jos sä olet kolmas. Mutta kun oletkin viides. :D

Mä olen kolmas. Mun frendit on pariutuneet ja hyvä niin, en mä niillä maksata mun osuuttani. Huomaan kyllä että täällä ei ole kovinkaan ihmiset lähtenee reissuun muuta kuin omalla porukalla, ja hyvä heitellä tollasia "viisaita" aivopieruja et jaetaan viidellä...

Eli onks noista pariskunnista siis tullut YKSI ihminen???

Miten muuten 5 tulee 3?? Jos siis kukaan ei kuole....

Vierailija
1275/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju, en lukenut kuin aloituksen, jottei kantaani vaikuttaisi muiden vastaukset.

Mielestäni kulut jaetaan osallistujien määrällä, kukaan pariskunta ei ole yksi yksikkö. Sitten jos lähtijät olisivat vain pariskuntia, olisi ihan sama kummin päin jakolaskun ajattelisi, koska lopputulos olisi sama.

Minusta tämä on selviö, että sinkulla ei ole mitään perustetta joutua maksamaan enemmän.

Hotelliin jos mentäisiin omiin huoneisiin, niin tällöin hinnoittelu toimisi hotellihinnoittelun mukaisesti eli huoneittain. Mökkireissussa taas ollaan kokonaisuuden äärellä, ei vain yöpymässä yhdessä huoneessa, jolloin on reiluinta jakaa kustannukset per naama.

Vierailija
1276/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisissa tapauksissa olisi ehdottomasti parempi, että varataan kahden makkarin mökki, ja pariskunnat nukkuvat makkareissa maksaen kaiken ja sinkku nukkuu olkkarin sohvalla ilmaiseksi. 

Juuri näin. Sinkku voi vaikka hoitaa viikon muonituksen koko porukalle.

Sinkku = keittiöorja. Kuka haluu olla työntekijä koko lomansa?

Kuka haluaa majoittua toisten rahoilla? Sinkku voi myös maksaan oman 1/3 vuokrasta.

Vastauksena kysymykseesi, ilmeisesti tämän ketjun pariskunnat.

Vierailija
1277/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta:

Rautalankaa:

Eli joko alkup. pariskunta on ottanut mökin 3:lla makkarilla vaikka ovat kaksin, tai mökin hinta ei lisäänny huoneiden mukaan?

Vierailija
1278/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1250, 1 ja 2 vaiheen esimerkki toimii silloin kun kaikki ovat pariskuntia.

Laskutusperuste ja ryhmädynamiikka muuttuu kun joku ei pariskunta tulee kuvioon.

Jos ja kun ryhmässä on sekä sinkkuja että pariskuntia, niin silloin oikeudenmukaista on maksaa henkilömäärän mukaan.

Jos kaksi pariskuntaa ja sinkku viettävät iltaa ja pariskunta 1 tuo viinipullon, pariskunta 2 tuo viinipullon ja sinkku tuo viinipullon ja juovat yhdessä ne pullot tyhjiksi niin onko jako oikeudenmukainen?

Onko siinä kolme henkilöä vai viisi juomassa?

Kaadetaanko viiniä kolmeen vai viiteen lasiin?

Oikeudenmukaista olisi, että pariskunnat tuovat kaksi pulloa kukin ja sinkku yhden.

Vierailija
1279/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sehän on kyllä ap tässä joka on eri mieltä muiden kanssa ja rikkomassa ystävyyttä.

Miten ihmeessä pariskunnasta tulee yksi? Vai istuuko ne vessassa yhtäaikaa, istuu ruokapöydässä Yhdellä tuolilla, sohvalla sylikkäin, samoin saunanlauteillq. Juovat samasta mukista, syävät yhteiiseltä lautaselta, käyttäät yhteistä vessapaperia, ja vain oinen käyttää venettä, puutarhatuolia, tai ui tai grillAa. Hehän maksavat vain yhdestä?

Vierailija
1280/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis muka pariskunnat ovat yksi ja sama henkilö ja maksavat vain yhden ihmisen osuuden.  Kun he ovat kaksi eri henkilöä.

Varmaan se puoliso on sitten koko ajan sylissä tai rattaissa, sillä perusteellahan saa useisiin tapahtumiin viedä alle 1-vuotiaan ilmaiseksi :'D

Jos HSL:n bussiin vie rattaissa, niin molemmat pääsee ilmaiseksi!

Maksavat saa käyttää grilliä, ilmaisena mukaan tuleville sylipuolisoille saa lämmittää piltin mikrossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi