Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Ehdottomasti per henkilö. Ehdota että nukut olohuoneessa etkä näinollen maksa mitään ;)
Jako per pää, muuten jättäisin sinuna väliin.
Totta kai jaetaan tasan eli esimerkin tilanteessa 100 per henkilö.
Ihan outo tuo makuuhuoneittain. Jättäisin menemättä jos ei olisi 500:5.
Mukavan kuulosia kavereita sulla. Tulee varmaan hieno reissu.
Lopetin itse pariskuntien kanssa matkailun, lahjojen oston yms. koska he aina halusivat jakaa kulut kuten sinun kaverisi. Jos mentiin autolla, bensat puoliksi, mökki puoliksi, ruokaostokset puoliksi. Jos ostettiin yhteinen lahja kaverien häihin, tupaantuliaisiin tms. aina maksu "per perhe". Eivät olleet edes pienituloisia, kaikilla hyvät tulot, itse aina pienituloisin ja kaikki tiesivät sen.
Kiva kuulla että olette samaa mieltä!
En tajua mikä aivopieru mun kavereita vaivaa...
Aika ikäviä kavereita, itsekkäitä. Miksi haluat olla noiden ystävä?
Mielestäni jotain noiden kahden väliltä. Eli "lisämaksu" 1 hengen huoneesta. Esim. pariskunnat 190/pari ja sinkku 120.
Ei missään tapauksessa maksua makuuhuoneittain.
Oikeudenmukaisin tapa on jyvittää omat tilat ja yhteiset tilat esim. seuraavasti: 250 e makuuhuoneista ja 250 e yhteisitä tiloista, jolloin sinun osuutesi olisi 1/3 makuuhuoneista ja 1/5 yhteisistä tiloista (eli n 83 + 50 e = 133 e).
Oikeat kaverit tietysti huomioivat myös toisten elämäntilanteen ja joustavat sen mukaan.
Kysy, ovatko todella sitä mieltä, että sinä käytät mökkiä tuplasti sen, mitä pariskunnn yksi osapuoli.
Meillä on kaikki tuollaiset aina hoidettu niin, että koko summa jaetaan tasan pääluvun mukaan ja siten pariskunta maksaa yhteensä 200 e ja sinkku 100 e. Oli sitten kimppalahja tai mökkivuokra tai yhdessä ostettu ruokakassi. Minusta tasan ainoa reilu tapa, enkä suostuisi muuhun. Minä itse olen ollut melkein aina niitä pariskuntien edustajia, eikä tulisi mieleenkään maksattaa sinkuilla ekstraa.
Olen kerran ollut sinkkuna vastaavassa tilanteessa ja ilmoitin, että koska maksan saman kuin pariskunnat, niin en todellakaan tyydy siihen pienimpään makuuhuoneeseen, vaan vaadin, että arvotaan huoneet. Ja että minulla on samalla tavalla 2 arpaa/"perhe" kuin muillakin. Sain parhaan huoneen omalla kylppärillä ja ison riidan aikaiseksi.
Aina on nämä samat ongelmat. Puhukaa keskenänne, sanot, mitkä on sinun ehtosi ja se sittä.
Nämä kyselyt täällä ovat lapsellisia. Mihin ne vaikuttavat, tulostatko sinä ja menet sanomaan että av-palsta päätti näin? Typerää.
Ap ne vaatii sua sit maksamaan myös 1/3 ruokaostoksista. Kun "ruokaporukoita" on kolme.
Ehdottomasti jako per henkikö. Muuten en lähtisi. Eikä todellakaan mitään lisämaksuja yhden hengen huoneista. Kaveriporukalla per henkilö on tasapuolinen kaikille.
Höh. Enpä ole kuullut mitään yhtä typerää ehdotusta mökkireissuihin liittyen. Miksi pitää tehdä yksinkertaisesta asiasta hankalaa, vai noin pihejäkö vaan ovat!
Kiva huomata taas, miten pihit pihistelee ja rikastuu aina köyhimmän kustannuksella.
nimim. MOT
Jako per pää ja sillä sipuli...