Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?

Vierailija
15.08.2018 |

Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.

Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.

Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.

Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.

No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.

No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.

Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.

Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.

Kommentit (270)

Vierailija
21/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mä kävin töissä 13-vuotiaasta (jaoin lehtiä). Ammattilukioon mentäessä aloin 16-vuotiaana tekemään keikkaa omalla alalla. Vanhemmat ei maksaneet muuta kuin ruoan ja asunnon kulut, jossa asuttiin. 17-vuotiaana tienasin nettona 1000-1500€/kk tekemällä keikkaa. Itse maksoin amiksen ja lukion kulut. Onks lapset nykyään näin saamattomia? Valmistuin ylioppilaaksi 2012 ja amiksesta 2013.

Vierailija
22/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oo tullut yllätyksenä. Eikä me miehen kanssa oleteta että lapset tekevät jotakin erityistä sen eteen että saavat juttuja jotka kuuluvat heidän ikäänsä. Lapset ovat osallistuneet kodinhoitoon, hoitavat omat huoneensa ja suunnilleen siinä vaiheessa kun ikää on ollut 12-13 vuotta niin ovat alkaneet pesemään myös pyykkiä. Ei ole tarvinnut keskustella koskaan sen enempää miks roskis pitää viedä tai täyttää astianpesukone. Koulu on jokaisella mennyt tosi hyvin.

Me toki keskustellaan ostoksista. Mulla on mielessä kuinka paljon rahaa tarvitaan vaatteisiin ja kenkiin ja sellaiseen ja sitten autokoulut ja semmoiset maksetaan automaattisesti niiden ajankohta ei tuu yllätyksenä, ei pitäis tulla kellekään. 

Ei niin, mutta sairaudet tulee yllätyksenä. Mulla meni kaikki säästöt kun sairastin ja joudin olemaan pois työelämästä (työsuhteessa olin koko ajan, mutta yli kolme vuotta sairauslomalla ja sitten osa-aikaisella sairauslomalla joten tiesin koko ajan että autokoulu ja lukio tulee maksettavaksi mutta niin tuli sairauskin kalliiksi).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi maksat autokoulun lapsellesi! Miksi nuori ei ole itse kesätöistä säästänyt rahoja???

Kesätöitä ei kuule niin helpolla nykyään saa, hakemuksia laittoi vaikka kuinka tammikuusta asti. Oli todella rikki siitä, ettei töitä saanut.

Miten voit kirjoittaa noin julmasti? Kamalia sydämettömiä ihmisiä täällä.

Vierailija
24/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lastenteko on suomessa täysin vapaaehtoista ja 100% ihan oma arvovalinta. Että tältä pohjalta...

Tuo on pohjana sille miksi abortoin viidennen raskauteni.

Olen saanut toivotusti neljä lasta, kaikki rahat mitä tienataan löytää osoitteensa.

Lasten harrastukset ovat myös minun harrastuksia.

En valita tätä tässä, en vaihtaisi mitään ja olen ollut tietoinen että lapsen kasvaminen vie rahaa.

Aina voi olla tekemässä leikkauksia rahan kanssa eikä tämä pääty siihen että lapsi kasvaa aikuiseksi; syntyy toivottavasti lapsenlapset joita toivon Paljon, Monta ja Täydeltä sydämeltä :)

Onpa tekopyhää. Mun viides raskaus mönkii tossa lattialla.

Vierailija
25/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori AIKUINEN maksaa itse autokoulunsa ja ottaa lainaa kirjoihin, niin se menee.

Älä uhriudu.

Vierailija
26/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiaikaa tuetaan Suomessa niin hyvin, ettei perhesuunnittelussa usein tarvitse miettiä kovin pitkälle talousasioita. Itse asiassa kotona ollessa usein tuet kasvavat per lapsi, päiväkotivaiheessa tulee sisaralennusta tai tulojen ollessa pienet voidaan olla kokonaan 0-maksuluokassa. Sitten ajatellaan, että lasten kasvaessa on helpompaa, kun on kahdet tulot eikä mene enää päivähoitomaksuja. Totuus iskee usein silmille monelle vasta tuossa yläkoulu- ja lukiovaiheessa, tai jos lapsi harrastaa, niin jo alakouluvaiheessa.

Pikkulapsivaiheessa monista menoista maksetaan oman maksukyvyn mukaan, isompien lasten kohdalla se ei enää mene niin. Tässä vaiheessa ne tuloerot alkaa näkymään. Siinä vaiheessa ei enää se pikkulapsiajan mantra "lapset eivät tarvitse materiaa" niinkään päde.

Osalla tosin menee jo pikkulapsivaiheessa tosi paljon rahaa, maksavat päivähoidosta yms. enemmän.

Vierailija
27/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en minäkään autokoulua olisi maksanut. Lukion kyllä.

Vierailija
28/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hillitön tuo, joka osti kirkasta laivalta ja myi voitolla eteenpäin.

Ei juonut itse - siitäkin jo pisteet.

Tuo poika tulee pärjäämään, yrittäjä ainesta!

Vierailija
29/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä rahaa kuluu, mutta meidän perheessä kyllä ollaan tasapuolisia sen suhteen, että kaikkia rahoja ei laiteta esim lasten harrastuksiin, vaan myös aikuiset saavat harrastaa. Ei meillä ainakaan säästetä omista menoista sen takia että lapsi saisi aina kaiken ja voisi harrastaa mitä ikinä haluaa ja kuinka paljon tahansa. Jokaiselle jotakin, kenenkään harrastukset eivät ole toisen harrastuksia tärkeämpiä.

Vierailija
30/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulua ei tarvitse vanhemman maksaa. Kyllä sen voi teini sitten aikuisena itsekin kustantaa, kun on työelämässä.

Meillä aloitti esikoinen nyt lukion ja yllätyin, että niitä kirjoja saakin todella hyvin koulun kirjastosta! Ostimme vain kielten, äikän ja matikan kirjat, koska ne on varmoja kirjoitettavia.

Vierailija
31/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulua ei ole mikään pakko kustantaa! Sano nuorellesi että säästää siihen ihan itse niin aktivoi häntä

etsimään työtä. Koiranulkoilutusta, lapsenhoitoa, lehdenjakoa ym.

Autokoulua ei ole mikään pakko käydä ellette maaseudulla asu. Maapallo hukuu saasteisiin.

Vierailija
32/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hillitön tuo, joka osti kirkasta laivalta ja myi voitolla eteenpäin.

Ei juonut itse - siitäkin jo pisteet.

Tuo poika tulee pärjäämään, yrittäjä ainesta!

Valitettavasti osaa kyllä itsekin juoda....

Poika lensi kesällä Espanjan lomalta yksin kotiin. Oli ostanut17-vuotiaana lentokentältä rommia ja sai voittoa 15 euroa eteenpäin myydessään - alaikäisille kavereille.

Osti myös eräältä rahapulaiselta kaveriltaan D&G - vyön ja myi sen fb:ssa voitolla.

Kun on pokkaa ja rohkeutta, niin kyllä sitä rahaa näköjään saa...

Vierailija
33/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katto pään päällä, ravitsevaa ruokaa, tarvittavat koulukirjat/tavarat, puhtaat siistit vaatteet, yksi mieleinen harrastus ovat ne jotka mielestäni riittävät vallan mainiosti nuorelle. Siis vanhempien kustantamana. Jos nuori haluaa hörppiä ystävien kanssa lattea ostarilla, ostaa meikkejä ja muotirääsyjä, niin siihen voi tienata itse humputtelurahansa. Meillä ei kyllä todellakaan kustanneta kaikkea mitä nuori vaan keksii pyytää. Joku nyt varmaan tästäkin vetää herneen nenään että kylläpä on kamalat kotiolot ja huh huh. Kyllä nuoren täytyy jo ottaa vastuuta omasta elämästään.

Vierailija
34/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, pojalla tosiaan pokkaa ja röyhkeyttäkin.

Tässä maailmassa tulee siis pärjäämään hyvin.

Vierailija
35/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hyvin pitkälti riippuu myös siitä mihin elintasoon ja rahankäyttöön lapsensa opettaa. Oma 16 vuotias saa 20 e viikossa ja bussikortin vakiona, kaikesta muusta keskustellaan. Koulujutut maksetaan toki myös mutta ei opiskele lukiossa joten tulee halvemmaksi. Nuori tekee myös oman alansa pikkuhommia tutuille ja kavereille joilla kustantaa harrastustaan. 

Vierailija
36/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on kallista. Lukiokirjojen osto on ärsyttävää kun se on törkeää rahastusta johon tulisi kyllä jotenkin puuttua. Yliopisto-opintoihin ei mennyt rahaa kirjoihin yhtään kun kaiken saa lainattua, miksi ihmeessä lukiokirjat on niin ihmeellisiä että niitä ei voi vuotta-kahta pidempään käyttää? Muuten meillä on tehty valintaa ostojen suhteen, ei ole ostettu uusinta ja kalleinta mallia puhelinta mutta toisaalta on hankittu mopot ja kortit. Myös vaatteita ei ole ostettu kalleimpia merkkejä ja löytyy niitäkin käytettynä. Lapset ovat olleet kesätöissä ja niillä rahoilla sitten ostavat mitä haluavat tai säästävät.

Vierailija
37/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, komppaan sinua. Teinit tulevat oikeasti kalliiksi, se tuntuu taloudessa vaikka kaikkensa haluaakin lasten eteen tehdä. Kun sitä oikeasti haluaa antaa hyvän alun aikuiselämään niille lapsilleen, toivoo, että pärjäävät. Lukiokirjat maksoivat, autokoulu maksaa, yliopiston preppauskurssit maksaa. Ja aina voi heitellä ettei noita tarvitse lapselle kustantaa, hankkikoon rahansa itse.

Me maksoimme lapsillemme kyllä koska halusimme tarjota lapsille hyvät mahdollisuudet. Poika ei mennyt töihin vaan kävi abikursseja, me kustansimme sen ja autokoulun. Ajokortti on auttanut poikaa myöhemmin saamaan kesätöitä, abikurssit paransi matikan osaamista, kirjoitti hyvin ja pääsi lukemaan haluamaansa alaa papereiden perusteella. Tyttö halusi prinsessamekon tansseihin ja sai, on saanut kampaajalla värjäykset ja kaupoista kohtuuhintaiset vaatteet. Kannustettiin muutenkin niin harrastuksissa ja opinnoissa, kehitti hyvän itsetunnon ja halusi pyrkiä oikikseen jolloin maksettiin preppauskurssi. Nyt molemmat opiskelevat omillaan eri kaupungeissa, autamme rahallisesti silloin tällöin mutta melko pian hankkivat jo alan kesätöissä niin hyvin etteivät enää tarvitse apuamme.

Joskus olen miettinyt kuinka ihmiset eivät pikkulapsivaiheessa ajattele taloudellista puolta kun halutaan se kolmas tai neljäs lapsi. Vaipat on halpaa ostaa, päiväkoti ei paljon maksa jos tulotaso on alhainen. Mutta entä sitten kun oikeasti tehdään lapsen tulevaisuutta? Tavallaan epäreilua, että meidän kaltainen hyvätuloinen perhe kykenee tukemaan taloudellisesti paljon paremmin niitä harvoja lapsiaan kuin monilapsinen pienituloinen perhe. Vaatemerkit tai kännykän malli on toissijaista, mutta juuri nuo lapsen tulevaisuuteen vaikuttavat asiat, kurssit, preppaukset, kieltitaidon harjoittelu ulkomailla, kalliit harrastukset jne., nuo maksavat ja vaikuttavat kuinka lapsi pärjää kouluissa, löytää opiskelupaikan ja kykenee tulevaisuudessa käyttämään lahjojaan. Toisaalta tärkeintä on hyvä itsetunto, ja sen AP selvästi kykenee antamaan lapsilleen huolehtimalla ja rakastamalla heitä.

Vierailija
38/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oo tullut yllätyksenä. Eikä me miehen kanssa oleteta että lapset tekevät jotakin erityistä sen eteen että saavat juttuja jotka kuuluvat heidän ikäänsä. Lapset ovat osallistuneet kodinhoitoon, hoitavat omat huoneensa ja suunnilleen siinä vaiheessa kun ikää on ollut 12-13 vuotta niin ovat alkaneet pesemään myös pyykkiä. Ei ole tarvinnut keskustella koskaan sen enempää miks roskis pitää viedä tai täyttää astianpesukone. Koulu on jokaisella mennyt tosi hyvin.

Me toki keskustellaan ostoksista. Mulla on mielessä kuinka paljon rahaa tarvitaan vaatteisiin ja kenkiin ja sellaiseen ja sitten autokoulut ja semmoiset maksetaan automaattisesti niiden ajankohta ei tuu yllätyksenä, ei pitäis tulla kellekään. 

Ei niin, mutta sairaudet tulee yllätyksenä. Mulla meni kaikki säästöt kun sairastin ja joudin olemaan pois työelämästä (työsuhteessa olin koko ajan, mutta yli kolme vuotta sairauslomalla ja sitten osa-aikaisella sairauslomalla joten tiesin koko ajan että autokoulu ja lukio tulee maksettavaksi mutta niin tuli sairauskin kalliiksi).

Ap

No just. Tämän sairaskertomuksen olisi voinut kertoa heti alkuunsa niin koko ketju näyttäisi erilaiselta. Mun mies sairastui myös vakavasti kun meidän kaksi lasta olivat kummatkin vauvoja , vastasyntynyt ja 1-vuotias. Ei se kuitenkaan meidän taloutta kaatanut, vähän tiukkaa oli pidempään mutta elettiin suu säkkiä myöten. Sen jälkeen on ollut ylä -ja alamäkeä mutta se raha on jostakin kuitenkin tehtävä oli sairas tai ei silloin kun on lapsia. Kaikkeen voi vaikuttaa ihan itse. Se on niin säälittävää kun aikuiset ihmiset jättävät kaiken viimetippaan ja ihmettelevät sitten h-hetkellä kun ei ole rahaa. 

Vierailija
39/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lastenteko on suomessa täysin vapaaehtoista ja 100% ihan oma arvovalinta. Että tältä pohjalta...

Tuo on pohjana sille miksi abortoin viidennen raskauteni.

Olen saanut toivotusti neljä lasta, kaikki rahat mitä tienataan löytää osoitteensa.

Lasten harrastukset ovat myös minun harrastuksia.

En valita tätä tässä, en vaihtaisi mitään ja olen ollut tietoinen että lapsen kasvaminen vie rahaa.

Aina voi olla tekemässä leikkauksia rahan kanssa eikä tämä pääty siihen että lapsi kasvaa aikuiseksi; syntyy toivottavasti lapsenlapset joita toivon Paljon, Monta ja Täydeltä sydämeltä :)

Onpa tekopyhää. Mun viides raskaus mönkii tossa lattialla.

Ohis, mut tää kommentti naurattaa mua jostain syystä nyt aika paljon. :D

p.s.

Tekopyhämpää olisi ehkä turauttaa lapsi josta jo ennakkoon tietää ettei voi elättää.

Vierailija
40/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yletön käyttörahan työntäminen nuorelle on typerää, nuori oppii siihen että päivittäin voi istua mäkkärillä, kahvilla jossakin, hengailla ja kuluttaa rahaa turhuuksiin. Ei aikuisillakaan ole monestikaan varaa siihen että voi elää niin, miksi nuorella pitäisi olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi