Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omenasato, jota ei itse tarvitse. Miksei ihmiset lahjoita omenoita, vaan antavat niiden pudota maahan ja

Vierailija
15.08.2018 |

mennä ihan hukkaan? Samoin marjat.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kahta ok-taloa,joiden pihalla omenapuita. Näyttäähän se ohi kulkijasta varmaan pahalta kun pudokkaat on maassa ja oksat notkollaan. Päivittäin kuitenkin kerään ja menevät peurojen ruuaksi. Kori on tien vieressä, kummassakin paikassa, josta saa ottaa ja ihan jokaiselle kysyjälle on omenaa tarjolla. Aktiivisesti sen enempää en tuputa. Ihmisillä on perusoletus,että omenoiden tulisi olla priimaa ja ilman vaivaa noudettavissa.

Vierailija
42/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ei nykypäivänä kelpaa samoin kuin ennen vanhaan koska vhh ja hedelmäsokerin pelko: "Omenoiden syöntihän nyt kiistatta on epäterveellistä koska siinä on sokeria ja se mädättää maksan ja lihottaa". 

Tästä syystä omput ei kelpaa.

Itse kyllä mielelläni haen itselle ja hepoille tallille jossa käyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat ei nykypäivänä kelpaa samoin kuin ennen vanhaan koska vhh ja hedelmäsokerin pelko: "Omenoiden syöntihän nyt kiistatta on epäterveellistä koska siinä on sokeria ja se mädättää maksan ja lihottaa". 

Tästä syystä omput ei kelpaa.

Itse kyllä mielelläni haen itselle ja hepoille tallille jossa käyn.

Siis omput ei kelpaa :D :D

Vierailija
44/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisin jollekin randomille ilmaisia omenia tai marjoja? Ihmettelen noita fb-ilmoituksiakin, joissa ihmiset tarjoutuvat hakemaan ylimääräisiä omppuja tai marjoja, muttei mitään halua maksaa.

Tutuille annan mielelläni ja tietyt tyypit käyvät joka vuosi hakemassa. Yleensä tuovat esim suklaata, kahvipaketin tai jotain leivonnaisia vastineeksi. Tai valmista hilloa, mehua, mitä nyt tekevätkään saamistaan hedelmistä tai marjoista. Se tuntuu kivalta, win-win.

Vierailija
45/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita kaiken maailman omenarinkejä FB:sisäjalkapalloa muita.

Ja mun vanhempien omppupuu pudottaa osan raakoina, kun tulee liikaa. Kypsiä ovat yleensä syyskuussa, jolloin niistä tehdään mehua.

Näimpä. Ja mistä Ap tiedät että kaikkien omenapuut tuottavat syötäviä omenia?

Anopin omepuu tekee niin kitkeriä, vaikkakin hyvännäköisiä omenoita, ettei niitä voi syödä tai muuten hyödyntää. On yritetty keittää niistä ties mitä, mutta sitä kitkeryyttä ei saa peittoon.

Kokeileppa tehdä siideriä niistä. Hapokas ja kitkerä on paras yhdistelmä.

Vierailija
46/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan kaikille halukkaille mahdollisuutta tulla keräämään. Aika moni olettaa, että omenatkin kerättäisiin valmiiksi...

Vierailija
47/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on tapana laittaa omenalaatikko tien viereen ja sieltä sitten otetaan. Ottaa koululaiset koulumatkalla ja jotkut vie koko laatikollisen kotiin.

Kannattaa laittaa ainakin nettiin ilmoitus.

Vierailija
48/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, että omenapuita kasvaa villinä luonnossakin? Erityisesti tuolla itärajan takaisissa maissa on ikivanhoja erämaita, joissa on alkuperäisiä omenapuulajeja (näin kerran mahtavan dokumentin näistä). Siellä ne omput kypsyy ja tippuu maahan, mitä nyt karhut välillä pistelevät vatsan täyteen niitä.

En ikinä ilmoittelisi marjoista tai omenista netissä. Kuten joku totesikin, turha kutsua tuntemattomia omille tiluksilleen.

Vierailija
49/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kukaan huoli.

Voin kyllä ottaa ja ajaakin sen 100 km ja itse jaksaisin poimiakin.

Jos osoite vain olisi🤭

Vierailija
50/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kerran tutuilla omenoita poimimassa kun kertoivat että hyvää Lobo-omenaa piha täynnään. No, jotain jauhoisen makuista villiomenaa se oli, soseestakin tuli ihan mautonta. Loput meni roskiin.

Vierailija
51/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkaveritkin sanoo, että tuo tänne niin kyllä ne kelpaa. Kun sanon, että tulkaa itse hakemaan, niin kukaan ei tule =) että niin paljon kiinnostaa.

Juuri näin!Ketään ei kiinnosta kiipeillä tikkailla tai kurkotella poimijalla niitä sieltä puusta _ennenkuin_ne putoaa ,ei kiinnosta poimia edes maasta niitä jotka olisivat vielä ok.Omena menee päivässä pilalle maassa lajikkeesta riippuen.Jos toimitus suoraan kotiovelle niin saattaisi kelvata.

Olisin ollut aikoinaan melkeinpä valmis maksamaan kun joku ois hakenut pois.Niitä hävitettäviä omenoita riitti hyvinä satovuosina lähes marraskuulle.

Miksi en hävittänyt puita? Ne eivät olleet minun,mutta omenavyöryn jouduin useamman vuoden jollain lailla hoitamaa.

Vierailija
52/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on epäluuloista porukkaa! Uskoisin että suurin osa omenoiden hakijoista olisi varmaan ihan tavallisia ihmisiä eikä mitään varkaita kartoittamassa kohteita. Tällaiseksi tämä maailma on siis mennyt.

Vierailija
53/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein aikoinani töihin omenoita syötäväksi tai kotiinnvietäväksi.

Kyllä aina kelpasivat, laitoin lapun, että saa ottaa.

Kahvihuoneeseen, ruokalaan jne.

Mieluummin annan muille kun mädäntyä maahan, tulihan niitä usein niin paljon, että jäi peuroillekin ruokaa.

Vierailija
54/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap siirtolapuutarhan portille kysymään, onko jossain omenoita, joita voisi saada mukaansa? Kun minulla oli siirtolapuutarhapalsta, siellä olo ihan liikaa omenia kaikilla ja alueen portin pielessä oli laatikko, johon niitä sai jättää vapaasti otettaviksi. Kun se tuli täyteen, eikä kukaan ottanut niitäkään, loput kärrättiin kompostiin.

Vierailija
55/56 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin kans portin pieleen ämpäreitä joissa luki "Saa ottaa omenia, mutta jätä ämpärit" niin joku ihminen oli pissannut niihin omeniin :/ toisella kertaa joku oli vienyt ämpärit, ja heitellyt omenilla postilaatikoita (ja murskanneet sitä omenamössöä niiden sisälle) ja olivat heitelleet niitä myös tielle. Luovutin, pussitin omenat ja vein ne paikalliseen ruokajakoon. Ainakin siellä toivottavasti menevät hyvään käyttöön.

Vierailija
56/56 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kukaan huoli.

Köyhät opiskelijat poimisivat mutta jos hinta on paketillinen Juhlamokkaa per muovipussillinen omenoita niin tulee halvemmaksi ostaa omenat kaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi