Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omenasato, jota ei itse tarvitse. Miksei ihmiset lahjoita omenoita, vaan antavat niiden pudota maahan ja

Vierailija
15.08.2018 |

mennä ihan hukkaan? Samoin marjat.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä menee neljän omenapuun omenat metsään ja kaikki viinimarjat. ei kukaan tuttu lähde 100km päähän niitä sieltä hakemaan ja vieraille en saa sanaa.

Et siis osaa laittaa ilmoitusta edes tori.fille? Joku voisi niistä vaikka maksaakin.

En todellakaan jaksa laittaa mihinkään nettiin ilmoitusta, että menkää tyhjillään olevan mökkimme pihalle vaan keräämään omppuja ja marjoja. ei tunnu kivalta, että omalla pihalla pyörii vaikka kuinka paljon sakkia, kun ei ole itse paikalla. Netissä ilmoitus menee todella laajalle ja houkuttaa myös varkaat tyhjään mökkiin.

Tyypillistä nykyaikaa, puitteet ois, mutta EI JAKSA. Ja ilmoituksen voi kyllä laatia siten, ettei kukaan tiedä ennen paikkaa kun sen kerrot.

Pelkästään siksi, että joku saa ilmaista omenaa ei ole sen arvoista, että päästäisi ventovieraat tyhjillään olevaan mökkiin tutkimaan paikkoja.

Vierailija
22/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä menee neljän omenapuun omenat metsään ja kaikki viinimarjat. ei kukaan tuttu lähde 100km päähän niitä sieltä hakemaan ja vieraille en saa sanaa.

Et siis osaa laittaa ilmoitusta edes tori.fille? Joku voisi niistä vaikka maksaakin.

En todellakaan jaksa laittaa mihinkään nettiin ilmoitusta, että menkää tyhjillään olevan mökkimme pihalle vaan keräämään omppuja ja marjoja. ei tunnu kivalta, että omalla pihalla pyörii vaikka kuinka paljon sakkia, kun ei ole itse paikalla. Netissä ilmoitus menee todella laajalle ja houkuttaa myös varkaat tyhjään mökkiin.

Tyypillistä nykyaikaa, puitteet ois, mutta EI JAKSA. Ja ilmoituksen voi kyllä laatia siten, ettei kukaan tiedä ennen paikkaa kun sen kerrot.

Mitä uliset? Hommaa omat omenapuut, niin ei tarvitse vaatia muita näkemään vaivaa puolestasi jotta sinä voit kirjaimellisesti korjata hedelmät.

Minä en laskisi ketään tontilleni, koska takuuvarmasti ne samat lokit tulisivat tulevina vuosina keräämään omput omin lupinensa. Tai kertoisivat kavereilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että ne pitäisi kerätä ja tuoda sulle kotiovelle ilman että edes pyytäisit, näiden ihmisten pitäisi vaan tietää että sä haluut ja aktivoitua?

Niin just tätä ap varmaan tarkoitti?? Esim facessa oli ilmoitus että "hei kellä ylimääräisiä viinimarjoja puskissa ja omenoita puissa, voisinko tulla poimimaan ämpärillisen itselleni"

Ei yhtään vastausta......

No ei ole mummo ja pappa facessa.

Mitä jos laittaisit paikallislehteen rivi-ilmoituksen ja puhelinnumeron?

Saattaisi tavoittaa paremmin?

Näen vaivaa ilmoituksen tekoon ja lisäksi maksan siitä, että joku saa ilmaista omenaa? No ei se niin mene.

Mitä? Tietysti se joka haluaa sitä ilmaista omenaa, näkee vaivan, laittaa ja maksaa sen rivi-ilmoituksen.

Vierailija
24/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu laittoi tien viereen omenakorillisen ”saa ottaa” - kyltin kanssa.

Joku sitten otti sen korin ja kaatoi omenat maahan - hitto mitä dorkia tässä maassa...

Meillä kävi samoin, ensin vietiin kori omenoineen. En luovuttanut, laitoin ämpärin; sekin varastettiin. Sitten laitoin kolhuisen vanhan vadin, se oli potkaistu omenoineen nurin. Luovutin, loput ylimääräiset omenat menevät kompostiin.

Vierailija
25/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita kaiken maailman omenarinkejä FB:sisäjalkapalloa muita.

Ja mun vanhempien omppupuu pudottaa osan raakoina, kun tulee liikaa. Kypsiä ovat yleensä syyskuussa, jolloin niistä tehdään mehua.

Näimpä. Ja mistä Ap tiedät että kaikkien omenapuut tuottavat syötäviä omenia?

Anopin omepuu tekee niin kitkeriä, vaikkakin hyvännäköisiä omenoita, ettei niitä voi syödä tai muuten hyödyntää. On yritetty keittää niistä ties mitä, mutta sitä kitkeryyttä ei saa peittoon.

Vierailija
26/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkaveritkin sanoo, että tuo tänne niin kyllä ne kelpaa. Kun sanon, että tulkaa itse hakemaan, niin kukaan ei tule =) että niin paljon kiinnostaa.

Meidän työpaikalta yksi tuli keräämään omenoita ja viinimarjoja, kukaan muu ei viitsinyt. Moni luuli tekevänsä vissiin hirveän palveluksen, "no voin mä pari ämpärillistä ottaa jos tuot...".

Meillä on iso komposti takapihalla, vien ennemmin sinne...

Vierailija
27/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkaveritkin sanoo, että tuo tänne niin kyllä ne kelpaa. Kun sanon, että tulkaa itse hakemaan, niin kukaan ei tule =) että niin paljon kiinnostaa.

Meidän työpaikalta yksi tuli keräämään omenoita ja viinimarjoja, kukaan muu ei viitsinyt. Moni luuli tekevänsä vissiin hirveän palveluksen, "no voin mä pari ämpärillistä ottaa jos tuot...".

Meillä on iso komposti takapihalla, vien ennemmin sinne...

Samoin! Käsittämätön asenne! Jatkossa on ilman.

Vierailija
28/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on niin vanhoja omenapuita, että niistä ei saa omppuja ilman pitkiä tikkaita. Ei ole moottorisahaa eikä tarvetta kaataa niitä. Siksi ne putoavat maahan, josta ne kärrätään metsään

Vierailija
29/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä kesänä vastannut muutamalle torissa/facessa omenoita haluavalle, että tervetuloa, koska tulet noutamaan, niin näytän,mistä puista voi ottaa. Vastaus on joka kerta ollut, että ei me tulla niitä keräämään, koska tuot jonnekin 30 km päähän kotiovelle. Lisäksi täsmennetään, että rupisia, matoisia tai kolhiintuneita ei hyväksytä ja omenoiden pyytäjä on kotona odottamassa klo 15.15 - 15.30.

Kiitos ei, syötän omenat luonnoneläimille. Ei niitä koskaan ole keväällä enää pihan laidassa näkynyt, jollekin on kelvanneet kolhintuneinakin.

Vierailija
30/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt joka ikinen syksy poimijoita, joita en todella tunne, mutta tutuiksi on tultu poimimisen yhteydessä.

Jos joku valittaa kun linnut syö herukat, totean Taivaan Linnuillekin ruokaa tms.

Varkaat eivät tule marja-infon mukana. Ikäänkuin mökki olisi niin vaikean takana, että 'kiinteistöverolautakuntakaan' ei löydä.

Vierailija
31/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen näin kun kokonainen omenapuu omenoineen päivineen oli kaadettu ja laitettu roskalavalle. Naapurikin kaatoi omansa. Mutta kauniita ovat omenapuut! Itse en leivo piirakoita, enkä juo mehuja, pari kotimaista omenaa syksyllä on mulle luksus-tuote. Eilen luksusta oli rasiallinen mustaviinimarjoja, ostin senkin kaupanhyllyltä.

Vierailija
32/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelvannut kenellekään kun vein töihin.Sukulaiset ja tutut onneksi käyvät ottamassa osan.Yleisiä annetaan ilmoituksia en laita,koska en halya ketään pihoilleni pöyrimään.Huonoja kokemuksia tavaroiden annetaan ilmoituksista liikaa.

Vierailija
33/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna meidän omenissa on pihlajanmarjaoi eli ne eivät ole kunnollisia. Ja miksi kukaan niitä huolisi? Joskus olen vienyt jonnekin ja miehet tykkäävät niitä syödäkin, mutta naiset eivät huoli.

Joku tuttava on joskus vienyt ja poiminut marjojakin. Itse en poimi kenellekään. Ymmärrän täysin, ettei kukaan halua vieraita pöhköjä mökilleen. Ap voi itse kasvattaa omenansa. Voi se ymmärryskin kasvaa!

Vierailija
34/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töihin vienyt ämpärikaupalla omenoita, ei se nyt niin iso vaiva ole niitä kerätä valmiiksi. Saa työkavereille hyvän mielen. Omassa FB profiilissa olen huudellut että omenoita riittää muillekin ja kaverit ovat käyneet niitä poimimassa.

Ventovieraita en pihalle halua niin mitään yleisiä ilmoituksia en laita.

Marjat käytämme kaikki itse.

Vierailija
35/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisella fb-palstalla oli useampi pyyntö: "ne joilla on omenoita, kerätkää valmiiksi pussukoihin ja laittakaa portille josta voi ottaa". No niin varmaan alan lajittelemaan syömäkelpoiset ja huonoksi menneet! Kiitos, kerään ne suoraan kottikärryyn ja kompostiin. Jos joku olisi halukas itse keräämään, se sopisi. Tämä nykyajan vaatimus saada kaikki valmiiksi alkaa tympiä tosissaan!

Vierailija
36/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että ne pitäisi kerätä ja tuoda sulle kotiovelle ilman että edes pyytäisit, näiden ihmisten pitäisi vaan tietää että sä haluut ja aktivoitua?

Niin just tätä ap varmaan tarkoitti?? Esim facessa oli ilmoitus että "hei kellä ylimääräisiä viinimarjoja puskissa ja omenoita puissa, voisinko tulla poimimaan ämpärillisen itselleni"

Ei yhtään vastausta......

Eivät halua vieraita ihmisiä pihalleen.

Ja kun jonkin tavan aloitat, ilmaiseksi saaja suuttuu, jos sitten sen jonain vuonna lopetat. Hän on alkanut pitää itsestään selvänä.

Vierailija
37/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisella fb-palstalla oli useampi pyyntö: "ne joilla on omenoita, kerätkää valmiiksi pussukoihin ja laittakaa portille josta voi ottaa". No niin varmaan alan lajittelemaan syömäkelpoiset ja huonoksi menneet! Kiitos, kerään ne suoraan kottikärryyn ja kompostiin. Jos joku olisi halukas itse keräämään, se sopisi. Tämä nykyajan vaatimus saada kaikki valmiiksi alkaa tympiä tosissaan!

Niin vielä valmiisiin pussukoihin.  Ei mulla ole mitään ylimääräisiä pussukoita omenoille =)

Vierailija
38/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin mielelläni käydä keräämässä! Naapurin pihalta olenkin käynyt hänen luvallaan keräämässä jo pari ämpäriä ja tehnyt omenasosetta pakkaseen. Kuulemma saisin matkatkin pensaasta käydä poimimassa, hän en jaksa tai halua. Ajattelin leipoa omenapiirakan kiitoksena hänelle :)

Vierailija
39/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖhh... Onhan niitä ainakin meidän kadulla koreissa odottamassa. Sieltä sen kuin ottaa. Suurempi ongelma on se, että joku puupää aina kaataa sen korin.

Vierailija
40/56 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään en halua vieraita ihmisiä pihalleni pyörimään. Mistä minä tiedän millainen tyyppi se on, hakeeko vaan paikkaa, jonka voi talvella käydä ryöstämässä. Aika sinisilmäistä touhua.

Tutuille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi