2. kierros, exän sukunimi?
Onko ihan säälittävää/outoa, jos pitää uudelleen avioituessaan vielä exän sukunimen?
Lapset kuitenkin tuolla nimellä, uusia ei ole tulossa...
Ja itsestäni tuntuisi vielä hassummalta ottaa käyttään exän-nyxän yhdistelmänimi.
Mielipiteitä? Omia ratkaisuja vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (66)
Jos minä olisin mies, niin en ihan helpolla sulattaisi exän nimeä. Se viestisi kiinnipitämisestä.
Minä otin eron jälkeen mummoni tyttönimen. Mitä väliä, että lapset ovat eri nimisiä, ja uuden aviomieheni myötä ovessa on kolme nimeä?
Jos eroaisin ja menisin uudelleen naimisiin, vaihtaisin sukunimen. Mieheni on aatelinen enkä uudessa liitossa enää haluaisi käyttää hänen nimeään. Antaa vähän väärän kuvan siitä kuka aatelinen on ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin mies, niin en ihan helpolla sulattaisi exän nimeä. Se viestisi kiinnipitämisestä.
Minä otin eron jälkeen mummoni tyttönimen. Mitä väliä, että lapset ovat eri nimisiä, ja uuden aviomieheni myötä ovessa on kolme nimeä?
Minä olen mies, eikä minulle ole koskaan ollut kynnyskysymys se, mikä hänen sukunimensä on. Voisin hyvin harkita ottavani kumppanini nimenkin. - Ja mitä pahaa on "kiinni pitäisessä" jos siihen on olemassa jokin hyvä syy, kuten että mahd. lapsilla on sama nimi, tai itse on kasvanut tai tullut tunnetuksi ex-kumppaninsa nimellä vuosien ellei vuosikymmenten aikana. - Ja jos oma aiempi "tyttönimi" vaikutta sanoisinko tylsältä tai ei enää oikein omalta, niin mitä jää vaihtoehdoksi; hoputtaa uudempi kumppani nopeasti avioon, että voi ottaa "hyvällä syyllä" mahd hänen nimennsä tai keksiä kokonaan uusi nimi tai etsiä omasta suvusta joku kiva nimi... Toki jos joku haluaa vaihtaa itse nimensä niin siitä vaan, mutta mikään pakko tai velvollisuus se ei ole, vaan yksi vaihtoehto toimia ja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä tapaa lapsiaan harvoin niin milset vaihtaisi lastenkin sukunimi omaan tyttönimeesi?
Anna nyt hyvänen aika lasten pitää oma nimensä.
Jos nyt ihan uuteen avioliittoon menet niin etkö ottaisi uuden aviomiehen sukunimeä? Sitten lapset ovat eri nimisiä kuin sinä mutta mitä sitten? Minä pidän exän nimeä koska juu haluan peitellä eroa ja olla lasten kanssa saman niminen. Voisin ottaa uuden miehen sukunimen jos kosija ilmaantuisi näköpiiriin. Tämä on epätodennäköistä niin jatkan näin ainakin vielä vuosia eteenpäin. Kun lapset ovat aikuisia voidaan ehkä vaihtaa kaikki minun tyttönimeni kun heidän isä ei pysty estämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isä tapaa lapsiaan harvoin niin milset vaihtaisi lastenkin sukunimi omaan tyttönimeesi?
Anna nyt hyvänen aika lasten pitää oma nimensä.
- Juuri näin. Onneksi nimilaki suojaa tässä,ainakin hieman lapsia ja heidän oikeuttaan omaan identiteettiinsä ja siten myös omaan nimeen(kin),
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan uuteen avioliittoon menet niin etkö ottaisi uuden aviomiehen sukunimeä? Sitten lapset ovat eri nimisiä kuin sinä mutta mitä sitten? Minä pidän exän nimeä koska juu haluan peitellä eroa ja olla lasten kanssa saman niminen. Voisin ottaa uuden miehen sukunimen jos kosija ilmaantuisi näköpiiriin. Tämä on epätodennäköistä niin jatkan näin ainakin vielä vuosia eteenpäin. Kun lapset ovat aikuisia voidaan ehkä vaihtaa kaikki minun tyttönimeni kun heidän isä ei pysty estämään.
Hmmm..aikuiset lapset varmaan ihan itse päättävät sukunimestään. Ehkä menevät jopa naimisiin ja valitsevat puolison sukunimen...
Jokainen tekee mun mielestä kuten haluaa. Tunnen yhden naisen, joka on edelleen exän sukunimellä, vaikka liitto kesti vain muutaman vuoden, ei ole lapsia ja erosta yli 10 vuotta. Olen ajatellut, että se haluaa korostaa eksän nyksälle, että he olivat naimisissa. Nyksä kun ei ole. Ja toisaalta tyttöni tavallinen- eksän nimi erikoinen.
Olen aina ollut sitä mieltä ,että hänen pitäisi vaihtaa nimi
Asian vierestä...Postilaatikkoa kaunistaa oma sukunimi, miehen sukunimi, lapsen sukunimi tai sukunimet. Monikaan ei tunnu ymmärtävän, että postilaatikossa riittää asunnon numero. Mikä olisi tuossa sukunimien viidakossa hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm..aikuiset lapset varmaan ihan itse päättävät sukunimestään. Ehkä menevät jopa naimisiin ja valitsevat puolison sukunimen...
Eikä kyllä tarvitse odottaa edes siihen asti, että ovat täysi-ikäsiä. Vaan jo huomattavasti nuoremmalla lapsella on oikeus vaikuttaa ja sanoa viimeien sana siihen, mikä hänen sukunimensä on tai vaihtaako sen tai onko vaihtamatta sen johonkin muuhun, kuten äitinsä tyttönimeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kyllä tarvitse odottaa edes siihen asti, että ovat täysi-ikäsiä. Vaan jo huomattavasti nuoremmalla lapsella on oikeus vaikuttaa ja sanoa viimeien sana siihen, mikä hänen sukunimensä on tai vaihtaako sen tai onko vaihtamatta sen johonkin muuhun, kuten äitinsä tyttönimeen...
Jos on yhteishuoltajuus niin nimen vaihtoon tarvitaan myös isän suostumus
Pidä se nimi josta itse tykkäät. Lain näkökulmasta nimi jonka naimisiin mennessä otat, on sinun oma nimesi. Jos joskus eroan, pidän nykyisen nimeni enkä vaihda tyttönimeen josta en koskaan tykännyt. Täysin oma asiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä: Vaikkapa 6- tai 14-vuotias pystyy tekemään tälläisissä asioissa tarkalleen miten rationaalisia, myös pitkälle tulevaan kantavia päätöksiä miten? Kun vaikeaa se näyttää olevan meille aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee mun mielestä kuten haluaa. Tunnen yhden naisen, joka on edelleen exän sukunimellä, vaikka liitto kesti vain muutaman vuoden, ei ole lapsia ja erosta yli 10 vuotta. Olen ajatellut, että se haluaa korostaa eksän nyksälle, että he olivat naimisissa. Nyksä kun ei ole. Ja toisaalta tyttöni tavallinen- eksän nimi erikoinen.
Olen aina ollut sitä mieltä ,että hänen pitäisi vaihtaa nimi
Onneksi sun mielipiteellä ei ole merkitystä. Se on vaan NIMI. Jokainen saa tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu, outoa että toiset kokevat asiakseen muodostaa siitä jotain päätelmiä roikkumisesta tai kostamisesta. Jessus.
Kaveri erosi aviomiehestään, jonka kanssa oli tehnyt kaksi lasta. Löysi uuden miehen, jonka kanssa kihlautui, mutta ei mennyt naimisiin. Saivat uuden avopuolison yhteisen tyttären, jolle kaveri antoi EXÄNSÄ sukunimen. Perusteluna oli, että halusi kaikkien lastensa olevan samalla sukunimellä.
Aivan käsittämätön ratkaisu. Antaa lapselle oman isän sukunimen sijasta äidin exän sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä exän-nyxän yhdistelmäsukunimestä? Itsestä se tuntuu naurettavalta "tämän naisen omistaa" listalta.
Ap
Nimilaki ei tällaista vaihtoehtoa salli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä exän-nyxän yhdistelmäsukunimestä? Itsestä se tuntuu naurettavalta "tämän naisen omistaa" listalta.
Ap
Tiedän ainakin yhden leskeksi jääneen jolla on yhdistelmänimi: kuolleen kumppanin sukunimi-nyxän sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedän ainakin yhden leskeksi jääneen jolla on yhdistelmänimi: kuolleen kumppanin sukunimi-nyxän sukunimi.
Lain mukaan tällainen yhdistelmä ei ole sallittu. Tiedä sitten, kuka on tehnyt virheen jos näin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lain mukaan tällainen yhdistelmä ei ole sallittu. Tiedä sitten, kuka on tehnyt virheen jos näin on käynyt.
Äitini ystävällä ainakin oli tällainen nimi. Nyt iäkkäänä poistatti exän nimen.
Lapset eivät halua.
Ap