H#lvetin luomet. Olenko mä ainoa joka kärsii luomien takia?
Olen perinyt äidin puolelta pskat luomigeenit. Mulla on useita koholla olevia luomia enkä voi edes raapia kutiavaa ihoa ilman että pitää varoa repimästä luomia verille.
Olen harkinnut pitkän aikaa poistattamista mutta näissä on niin järkyttävä työmaa. Pitäisi poistaa ainakin 10 luomea, joista kärsin koko ajan.
Kohtalotovereita? Onko ihan mahdoton ajatus että 10 luomea saisi poistettua saman lääkärikäynnin aikana vai kuinka pitkä prosessi tästäkin tulisi?
Kommentit (27)
Minä kärsin silmäluomistani, mutta sitä ei näköjään kysytty.
Tervetuloa kerhoon! Minulla on varmaan lähes tuhat luomea, jos kaikkein pienimmätkin laskee mukaan. Poistettu on yhteensä parikymmentä.
Kerran poistettiin seitsemän luomea kerralla, siinä meni lähes tunti aikaa ja olin vähän kipeä sen jälkeen. Ainakin minulla on jäänyt poistoista melko isot arvet, joten ihan vain huvin vuoksi ei välttämättä kannata poistaa. Tietysti hankaukselle altistuvat ja muuten "vaaralliset" kannattaa poistaa.
Ja mitä vanhemmaksi tulee niin sitä enemmän niitä luomia tulee.
Minulla on ruskeita rasvaluomia, varsiluomia ja sitten vielä fibroomia. HYI!
Poistosta jää arvet koska iho on ohut ja tosi vaalea.
4 jatkaa...ai niin ja pisamat kaupan päälle.
Hirtät ne luomet itse. Ihan helppoa. Ohut lanka vaan luomen ympärille tiukalle niin verenkierto estyy ja luomi kuivuu.
No et ole ainoa. Ja se on vain paheneva vaiva iän myötä. Selkä täynnä, ja pitää valita vaatteetkin aina niin ettei yläselkä näy, kun ällöttää itseäkin ne luomet. On niitä poistettu, ja poistatan varmaan lisääkin, mutta sekin on sellainen loputon suo, ja arvet jää kuitenkin.
Kosmetologi poistaa puolessa tunnissa kivuttomasti kymmeniä varsiluomia tai rasva- tai mansikkaluomia diatermialla tai jäädyttämällä.
Ei jää edes arpia.
Kaikkia luomia ei voi/kannata poistaa. Niitä on n. 60 eri tyyppiä.
Lääkäri rouhii puukolla, jolloin jää iso arpi.
Olen poistattunut kymmenisen koholla olevaa luomea! Kaksi kasvoista, loput selästä. Ekat pari monta vuotta sitten. Sitten on ollut kaksi käyntiä noin vuoden välein, eli n. 3 luomea aina poistettu kerrallaan. Terveyskeskuslääkäri poisti, kun kerroin, että niihin osuu koko ajan joku pipon reuna tai paidankaulus tai rintsikanolkain. Ei maksanut kuin käyntimaksut × 2. Eka lekuri katsoo ne, toka kerral poistaa. Hyvin pienet, vaaleat arvet jäi. Olen niin iloinen, et poistin. Muita ne ei häirinnyt ( esim. miesystäviä) mut mua häiritsi.
Tosi pieni juttu ne on poistaa.
Ei jaksa häiritä. Mulla on siis satoja ruskeita, karvaisia luomia joka puolella kroppaa. Naamassa onneksi vain pari pientä.
Käyn kerran vuodessa näyttämässä luomia ihotautilääkärillä ja aina mielestäni muutama luomi näyttää hieman epäilyttävältä. Ihotautilääkäri vilkaisee niitä ja sanoo että ovat ihan kilttejä. Tiedän kyllä mitkä ovat vaarallisten luomien piirteet, mutta välillä yllättyy miten nopeasti lääkäri ohittaa ne "kiltit".
Minulla on kaksi luomea kyljessä, jotka hankautuvat aina paitaan. Esim. toinen on n. 6 mm toiselta sivulta ja toiselta sivulta n. 2 mm. (Eli sama luomi, ympyrämäinen, mutta ei kuitenkaan ympyrä vaan soikea)
Luomet kutiavat jonkun verran, mutta en tiedä, onko tämä "luulosairautta". Kävisittekö näyttämässä näitä lääkärillä, vai nauravatko minut ulos sieltä?
Sama homma, sukuvika. Itse en ole vielä käynyt poistattamassa yhtään, kaikki luomet kuitenkin aika pieniä, mutta niitä on paljon ja lisää tulee. Ärsyttävää. Olen myös vähän vainoharhainen välillä ja pelkään ihosyöpää, näissä sitä riittää vatvomista. Vaikka tiedän kyllä riskiluomien piirteet, eikä mikään niitä täytä.
Vierailija kirjoitti:
Hirtät ne luomet itse. Ihan helppoa. Ohut lanka vaan luomen ympärille tiukalle niin verenkierto estyy ja luomi kuivuu.
Tämä sopi vain varsiluomille.
Ihotautilääkäri voi poistaa luomia hiilihappolaserilla, muuttuu ruveksi ja tippuu pois. Kannata kysyä lääkärikeskuksesta tehdäänkö siellä noita toimenpiteitä. Sopi kaikentyyppisiin luomi. Kosmetologi voi poistaa myös jäädyttäääämälä. Etsi dermacryo, saattaa löytyä hoitola läheltä. Kaikki kosmetologit noita ei tee, kun ei ole sitä työkalua. Lisäksi jotkut tekevät poistoja sähköpolttamallla.
Mulla on laakari laskenut 300+ luomea. Ei kaikki koholla, mutta osa, ja me sitten hinkkautuu verille vaatteisiin jne. Muakin kiinnostaa tietaa..
Mulla on kainalossa ja niskassa tosi rumat luomet, näyttävät ihan rusinoilta. Nuorempana testasin tuota hirttämistä yhteen pienempään varsiluomeen mutta ei onnistunut. Se tuli vaan tosi kipeäksi ja jouduin poistattamaan sen lääkärillä.
Minullakin on paljon luomia, mutta mikään niistä ei ole mitenkään elämää haittaava. Yksi varsiluomi on tosin sisäreidessä pari senttiä haaravälistä, joskus olen miettinyt sen hirttämistä mutta aina on vaan jäänyt tekemättä kun ei hinkaudu mihinkään.
Mulla on myös paljon luomia ja niutä on poistettu vuosien myötä varmaan parikymmentä. Arpiakin on jäänyt. Paria on pitänyt tutkia enemmän, mutta ovat onneksi olleet terveitä.
Olen päättänyt että en välitä enkä valita luomista, koska niin kauan kuin ovat terveitä, olen onnekas.
Käy hyvällä ihotautilääkärillä kysymässä poistosta. Terveitä luomia ei nykyään mielellään poisteta, koska arpokudos on myös ihosyöpäriski.
Osa voi olla muuta kuin luomia ja niitä on helppo poistaa.
Riipuu kuinka isoja ja helposti poistettavia ne ovat mutta epäilen. Varaudu ainakin 2-3 käyntiin.