Millä ravinnolla pysyt virkeänä?
Tuosta 40-vuotiaana iskee kaikki kolotukset, vitutukset ym. ketjusta tuli mieleen että millä ravinnolla ja elintavoilla sitä pysyy pirteänä ja elinvoimaisena?
Antakaas nyt vinkkejä ja vaikka hyviä ruokaohjeita.
Kommentit (43)
Olen huomannut, että hiilarit ja muu raskas ruoka väsyttää päivällä syötynä ihan hirveesti. Aikaisemmin söin esim, tuhdin annoksen jauhelihakastiketta ja spagettia lounaaksi ja sen jälkeen olin koko loppupäivän tosi väsynyt. Nyt olen vaihtanut kevyempään ruokaan. Salaattia, kanaa tai kalaa, possun ja naudanlihan olen jättänyt pois ja olen paljon virkeempi. olen 38 v nainen.
Vältän punaista lihaa ja nopeita hiilareita. Suosin kasviksia, kokojyväviljaa ja kalaa. Työpäivän aikana syön mahdollisimman kevyesti (toimistotyö). Raskas lounas väsyttää ihan hirveästi.
Whole food plant based ruokavaliolla, energiatasot paremmat kuin ikinä, vatsa toimii, iho on hyvä , kivut ja närästys poissa.
Pms aisoissa, paino putoaa. Jaksaa urheilla.
Syön kun on nälkä, vatsan sopivan täyteen. Paljon erivärisiä kasviksia,hedelmiä, marjoja tuoreena ja kaikkea muuta kasvikunnasta. Paljon hyviä hh ja kuitua. Avokadoja ,pähkinöitä ja siemeniä. Palkokasveja ,sieniä, täysjyvää (kaura eteenkin).
Kestää pari viikkoa makuaistin tottua, mutta sitten on helppoa.
Mieliala positiivinen ja hyvä, kun ennen oli jatkuvia masennuskausia ja ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruoka on tuoretta ja itsetehtyä, kasvispitoista, vähän punaista lihaa. En käytä valmisruokia, vältän turhaa sokeria ja prosessoituja tuotteita. Ei alkoholia eikä virvoitusjuomia. Pieniä annoksia säännöllisin välein.
Kuin minun "kynästäni". Vältän myös (huonoja) hiilareita, ne lähinnä väsyttävät.
Jos haluaa olla tasaisesti virkeä niin sitten hiilihydraatit pois. Ketoosissa on aina energinen olo eikä väsytä.
Jos haluaa olla virkeä silloin kun tarvitaan, niin sitten sokerista energiajuomaa ja kokista suuhun aina kun väsyttää.
Vehnäjauho muuttuu sokeriksi, tiesittekös.
Kaikki millä on joskus ollut elämä, kasvit marjat juurekset.
Vierailija kirjoitti:
Whole food plant based ruokavaliolla, energiatasot paremmat kuin ikinä, vatsa toimii, iho on hyvä , kivut ja närästys poissa.
Pms aisoissa, paino putoaa. Jaksaa urheilla.Syön kun on nälkä, vatsan sopivan täyteen. Paljon erivärisiä kasviksia,hedelmiä, marjoja tuoreena ja kaikkea muuta kasvikunnasta. Paljon hyviä hh ja kuitua. Avokadoja ,pähkinöitä ja siemeniä. Palkokasveja ,sieniä, täysjyvää (kaura eteenkin).
Mieliala positiivinen ja hyvä, kun ennen oli jatkuvia masennuskausia ja ahdistusta.
Tämä! Omaan ruokavaliooni kuuluu lisäksi kala ja kananmunat, oliiviöljy ja erilaiset juustot. Voin hyvin ja näytän hyvältä :-)
Mielestäni rautalisä on tärkeä. En ole kasvisyöjä, mutta syön kovin vähän lihaa. Kun aikoinaan söin ensimmäisen kunnon rautakuurini, muutuin aivan eri ihmiseksi. Aiemmin nukuin jatkuvasti päiväunia, mutta nykyään teen yrittäjänä pitkää päivää ja muutenkin elän aktiivista elämää virkeänä pääsääntöisesti. Syön kaksi rautakuuria vuodessa. Muuten syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen myös huoleti. En tupakoi.
Minulla on paljon naispuoleisia ystäviä joita aina väsyttää. Olen vinkannut että rautaa kannattaa ehkä kokeilla. Ei ole normaalia että tervettä aikuista aina väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pms aisoissa, paino putoaa. Jaksaa urheilla.Syön kun on nälkä, vatsan sopivan täyteen. Paljon erivärisiä kasviksia,hedelmiä, marjoja tuoreena ja kaikkea muuta kasvikunnasta. Paljon hyviä hh ja kuitua. Avokadoja ,pähkinöitä ja siemeniä. Palkokasveja ,sieniä, täysjyvää (kaura eteenkin).
Mulla myös toimii tämä, olen ollut itsekin ihan ällistynyt. Suurin ero aikaisempaan lakto-ovo-elämään on energiataso. Tällainen ruoka on niin ravintorikasta että sillä jaksaa ihan mitä vaan, vaikka tässä ovat kilotkin tippuneet ja ikä lähestyy viittäkymppiä.
Kasvista, ituja, versoja, marjoja, maitorasvaa, luu-lihalientä, oliiviöljyä, pähkinöitä, munia, juustoja, sisäelimiä, lihaa, myös perunaa voi vähän syödä.
Suurin osa päivän energiasta rasvaa, sopivasti proteiinia, vähän hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rautalisä on tärkeä. En ole kasvisyöjä, mutta syön kovin vähän lihaa. Kun aikoinaan söin ensimmäisen kunnon rautakuurini, muutuin aivan eri ihmiseksi. Aiemmin nukuin jatkuvasti päiväunia, mutta nykyään teen yrittäjänä pitkää päivää ja muutenkin elän aktiivista elämää virkeänä pääsääntöisesti. Syön kaksi rautakuuria vuodessa. Muuten syön perusterveellisesti, mutta herkuttelen myös huoleti. En tupakoi.
Minulla on paljon naispuoleisia ystäviä joita aina väsyttää. Olen vinkannut että rautaa kannattaa ehkä kokeilla. Ei ole normaalia että tervettä aikuista aina väsyttää.
Itse laitoin juuri tilaukseen valurautaisen paistinpannun ja kattilan. Niistä kuulemma irtoaa rautaa luonnollisesti ruokaa.
Syön kasvispainotteisesti, mutta en ole täysin kasvissyöjä vaan syön välillä lihaa, kalaa ja kananmunia. Kasviksia ja hedelmiä pyrin syömään monipuolisesti. En myöskään välttele hiilareita vaan syön aika paljon perunaa, riisiä, pastaa...leipäänkin joka viikko. Maitotuotteita en käytä, enkä alkoholia tai virvoitusjuomia. Herkkuja syön kun tekee mieli, mutta ei kauhean usein edes tee. Yleensä teen ruoat itse, mutta käyn kyllä ravintoloissa välillä.
Kasviksilla ja muutenkin kevyellä ruokavaliolla. En syö usein punaista lihaa ja, koska olen allerginen kalalle, pyrin valitsemaan kasvisruokaa, josta saan edes jotain rasvoja. Pidän kyllä tosin kanasta ja perunasta, mutta syön niitä herkkuna. Muutem tosiaan kasviksia, marjoja sekä kirpeitä vihersmoothieita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieliala positiivinen ja hyvä, kun ennen oli jatkuvia masennuskausia ja ahdistusta.Tämä! Omaan ruokavaliooni kuuluu lisäksi kala ja kananmunat, oliiviöljy ja erilaiset juustot. Voin hyvin ja näytän hyvältä :-)
Kala ja munat, oliiviöljy ja juustot eivät todellakaan kuulu WHOLE food PLANT based ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vehnällä ole ollut elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieliala positiivinen ja hyvä, kun ennen oli jatkuvia masennuskausia ja ahdistusta.Mulla myös toimii tämä, olen ollut itsekin ihan ällistynyt. Suurin ero aikaisempaan lakto-ovo-elämään on energiataso. Tällainen ruoka on niin ravintorikasta että sillä jaksaa ihan mitä vaan, vaikka tässä ovat kilotkin tippuneet ja ikä lähestyy viittäkymppiä.
Monet luulee, että tämä ruokavalio on kauhean rajoittava, mutta itselle on jotenkin avautunut koko ravitsemus uudelleen.
Syömiseen on tullut iloa ja väriä.
Rautaa saan syömällä melkein päivittäin smoothien, jossa on lehtikaalia/pinaattia, punajuuri, siemeniä, marjoja ,banaania.
Ruokavalio on äärimmäisen tulehdusta laskeva ja immuunipuolustusta tehostava.
Sen huomasi, kun kaikki läheiseni olivat syksyllä yli viikon kovassa kuumeessa ja räkätaudissa, niin minulla tauti meni alle vuorokaudessa. Illalla nousi kuume, yön aikana hikoilin ja palelin, aamulla olo oli jo melkein terve ja ruoka maistui.
Ja tosiaan, kun makuaisti tottuu, normaaleihin ,luonnollisiin makuihin, joita ei ole pilattu sokerilla ja suolalla, aromivahventeilla ja lisäaineilla, niin mustaherukatkin alkavat maistua makealta.
Valitsin ruokavalion nimenomaan sen terveellisyyden takia, samalla maapallo ja eläimet eivät minun takiani kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki viljat+ perunat muuttuu sokeriksi!
Vierailija kirjoitti:
Kasvista, ituja, versoja, marjoja, maitorasvaa, luu-lihalientä, oliiviöljyä, pähkinöitä, munia, juustoja, sisäelimiä, lihaa, myös perunaa voi vähän syödä.
Suurin osa päivän energiasta rasvaa, sopivasti proteiinia, vähän hiilaria.
Aika surkeaa.
No kyllä mä alkoholilla aika hyvin pysyn vireänä. Oleko alkoholisti? Olen kyllä. Sitä ei kysytty?
Kaikki ruoka on tuoretta ja itsetehtyä, kasvispitoista, vähän punaista lihaa. En käytä valmisruokia, vältän turhaa sokeria ja prosessoituja tuotteita. Ei alkoholia eikä virvoitusjuomia. Pieniä annoksia säännöllisin välein.