Miksi lastensuojelussa ls-ilmoitus ja vastuu ulkoistetaan naapureille tms. vieraille?
Olen ollut naapurini lapsen hyvinvoinnista huolissani jo yli vuoden. Lapsesta on tehty ls-ilmoituksia, joihin ei ole reagoitu.
En erittele tähän syitä ilmoituksille, mutta aiheellisia ovat. Ko.lapsesta ovat huolissaan kaikki vieraanikin ja muut talossa asuvat.
Olen soittanut lastensuojeluun useasti ja lähettänyt heille jopa videon lapsen kaltoinkohtelusta, kuvasin siis omalta parvekkeeltani lapsen pahoinpitelyä (henkistä).
Kyseessä on alle 2-vuotias taapero.
Joka kerta minulta vaan kysytään vaan, että "haluatko tehdä tästä ls-ilmoituksen".
Ja joka kerta kysyn, että mitä se hyödyttää enää, kun ette tee mitään asialle kuitenkaan.
"Joo mutta kyllä me kirjataan ylös nämä jos jotain tulee".
JOS MITÄ TULEE? Pitääkö siis odottaa, että ko.lapsi kärsii pidempään, enemmän vai miten? Eikö vuosi henkistä pahoinpitelyä ja laiminlyömistä ole riittävä 2-vuotiaalle?
Kuinka kauan lasta voi lain puitteissa laiminlyödä, että jotain tehdään?
Olen informoinut ko. perheestä myös neuvolaa, josta sanottiin, että tämä on lastensuojelun asia.
Varhaisen perhetyön puolelta kertoivat samaa, vaikka molemmissa paikoissa allekirjoittivat ls-ilmoitukseen olevan vahvat perusteet. Mikään instanssi tai taho ei oikeasti välitä, vaan kaikki ulkoistetaan.
Sitten kun tulee uusi Vilja-Eerika, niin ollaan kyllä heti haukkumassa naapurit jotka eivät tehneet mitään.
NIIN KUIN MITÄ? Menenkö naapurin oven taakse ja saan syytteet häiriköinnistä? luuleeko joku, että mt-ongelmaisten ihmisten kanssa voi kommunikoida rationaalisesti? Ikään kuin en aivan alussa olisi tätä yrittänyt ja todennut, että kauhalla ei oteta, jos lusikalla on annettu.
Resurssipulasta ei meidän kunnassa ole kyse, täällä on itseasiassa oikein hyvä miehitys lastensuojelun puolella. Ongelma on piittaamattomissa virkailijoissa, jotka kirjaavat laiskasti ylös ilmoitukset, mutta levittelevät sitten käsiään.
Mä en enää jaksa tehdä yhtään ls-ilmoitusta, nostan kädet pystyyn. Suomesta puuttuu kokonaan taho joka ottaisi kopin näistä perheistä joissa asiat on pielessä, ei voi olla perheiden apu naapurin varassa. Itse en ainakaan halua käräjille naapurin stalkkaamisesta ja salakuvaamisesta, perheen isä on riittävän pelottava jo nyt.
Nimim. naapurissa tapahtuvaa perhesurmaa odotellessa.
Kommentit (42)
Ja se, että ilmoitus pitää tehdä omalla nimellä aina, vaikka onkin muka nimetön. Olet siis ainoa seinänaapuri ja pysytpä sitten anonyyminä joo.
Miksi ei ole sähköpostia johon voisi ESITTÄÄ huolensa, sellaista esiarviointia kuten sairaalan päivystyksessä? Mistä tavan talliainen voi tietää mikä on normaalia ja mikä ei? Jos kaikki mun vieraat, miesystävä ja muut naapurit ovat sitä mieltä, että lasta kohdellaan kaltoin, niin miten muka lastenSUOJELUSSA ei sitten voida tehdä mitään?
Olisipa edes joku huolipuhelin josta saisi NEUVOJA ja ohjeita, jossa sanottaisiin muutakin, kuin hoettaisiin "haluatko tehdä ilmoituksen".
Kysyin yhden kerran sossutädiltä, että hei kerro sä, pitäisikö mun tehdä, kun en tiedä onko normaalia, että parivuotias itkee päivässä 8 tuntia? Vastaus: kun nää on niin perhekohtaisia, mutta haluatko tehdä ilmoituksen? HALUANKO MINÄ tehdä, vitustako minä tiedän, että onko se normaalia kun ei ole tuota kokemusta vauveleista kauheasti. Viimeisessä puhelussa sanoin, että hei, enpä tee nyt ilmoitusta enää, mutta kirjaa sinne, että naapuri soitti ja kieltäytyi tekemästä enää uutta ilmoitusta, koska aikaisempiinkaan ei ole reagoitu.
Kun kysyin neuvolasta onko normaalia tuo itku, niin vastasi, että ei ole. Sitten kun mainitsin, että no tässä on perheen tiedot, kysykääs seuraavalla käynnillä, niin yhtäkkiä neuvolatätin ääni muuttui kellossa ja sanoi, että ota yhteys lastensuojeluun. Kerroin, että eivät reagoi lainkaan, miksette te ota kun nyt kerroin teille tästä? Neuvolatäti vaan sanoi, että kun neuvolaan ei voi ilmoittaa. Miksi ei voi? Miksi neuvolaan ei voi jättää viestiä, että teillä asioivassa perheessä on ongelmia, tsekatkaa nämä asiat ensi kerralla ja kyselkää, sitten vertaatte niitä vastauksia tähän mun kuvaamaan videoon?
Mulla on konkreettisia todisteita lapsen kaltoinkohtelusta, mutta kaikki levittelevät käsiään.
Mitä hyötyä tällaisesta järjestelmästä on, jos se ei suojele lasta? Miksi minun naapurina pitää tykittää viestejä sossuille, äänittää naapurin "elämisen ääniä" ja tulla itse leimatuksi stalkkeriksi.
En mä ihmettele yhtään, että lapset voivat huonosti. Jos sulla on paskat vanhemmat, niin tie on selvä. Ei susta vaan välitetä.
Sori nämä aggressiiviset viestini, mutta mun mitta on täysi. Suomessa lastensuojelu on iso vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin kamalaa naapurissa sitten tapahtuu? Kuvaile vähän. Pitkä viesti, jossa kerrot stalkkaavasi naapuria, muttet kerro mktään, mitä siellä tapahtuu.
Lapsen henkistä pahoinpitelyä ja itkusta päätellen ajoittain myös fyysistä. On jatkunut jo puolitoista vuotta. En erittele tähän sen kummemmin, koska olen aikaisemmin tehnyt tällaisen aloituksen ja se poistettiin, ilmeisesti oli tunnistettavissa. Ja stalkkaaminen johtuu siitä, että itsellä menee järki kuunnellessa sitä touhua. Etsin jo uutta kämppää, mutta eipä tuo naapurin lasta auta, että mä muutan.
Ensi kerralla soitat poliisit ja sanot että todistit juuri pahoinpitelyn. Tällöin poliisit tekevät la-ilmoituksen puolestasi.
Soita suoraan poliisi paikalle kun lasta seuraavan kerran pahoinpidellään, heillä on velvollisuus silloin myös tehdä lasu, jonka vakavuus on ehdottomasti huomioitava.
Ehkä teidän kunnassa on vielä töissä sellainen harvinainen maalaisjärjen omaava sosiaalityöntekijä joka ymmärtää, ettei kurin pitäminen lapselle ole lapsen pahoinpitelyä?
Heti silloin kun sitä tapahtuu, soitat poliisille. Lastensuojelun kuuluu jokainen ilmoitus tarkistaa ja se tarkoittaa sitä, että perheeseen, josta ilmoitus on tehty otetaan yhteyttä.
Jos lasta esim. itketytetään, niin kannattaa ensin soittaa poliisit ja sitten videoida sitä tilannetta kunnes poliisit saapuvat.
Jotain en nyt ymmärrä, mutta miksi et siis tee sitå ls-ilmoitusta?
Mistä tiedät ettei mitään ole tehty? Ei lastensuojelulain voida kommentoida lapsen asiaa sinulle. Jos todistat lapsen fyysistä pahoinpitelyä, soita poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Soita suoraan poliisi paikalle kun lasta seuraavan kerran pahoinpidellään, heillä on velvollisuus silloin myös tehdä lasu, jonka vakavuus on ehdottomasti huomioitava.
Ei poliisi tule paikalle, kun lapsi itkee hysteerisesti.
Naapurit selittivät lapsen parkumisen sossuun tekosyillä, jotka varmasti olisivat uskottavia JOS en sattuisi asumaan naapurissa ja tietämään, että ei muuten ole väliaikaista tuo itku.
Koska lasta ei hakata remmillä ja pahoinpitely on henkistä, ei sille poliisi mitään tee. Kysykää tätä huviksenne poliisista, olen meinaan kysynyt. "Hei naapurin lapsi itkee hysteerisesti, mitä teen". "Soita lastensuojeluun, mutta tuskin tekevät mitään, lapset kun tuppaavat itkemään".
Jee kiitti.
Siis sinä et ole kuitenkaan tehnyt lasua, vaan ilmaissut huolesi? Soitatko sossuun myös anonyyminä? Eihän sinun nimeäsi perheelle anneta. Eikö ilmoituksen voi täyttää netissä valenimellä? Eihän sossukaan voi toimia, jollei se saa ilmoitusta. Ei sossu itse voi alkaa spontaanisti tutkia milloin kenenkin kansalaisen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät ettei mitään ole tehty? Ei lastensuojelulain voida kommentoida lapsen asiaa sinulle. Jos todistat lapsen fyysistä pahoinpitelyä, soita poliisit.
Mitään ei ole tehty, koska tilanne on edelleen sama, paitsi että meikäläistä luimistellaan nyt pihalla ja tuijotetaan murhaavasti. Jos jotain olisi tehty, lapsi varmasti ei olisi kotihoidossa enää.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä et ole kuitenkaan tehnyt lasua, vaan ilmaissut huolesi? Soitatko sossuun myös anonyyminä? Eihän sinun nimeäsi perheelle anneta. Eikö ilmoituksen voi täyttää netissä valenimellä? Eihän sossukaan voi toimia, jollei se saa ilmoitusta. Ei sossu itse voi alkaa spontaanisti tutkia milloin kenenkin kansalaisen asioita.
On siitä lapsesta tehty useita ilmoituksia, muutkin kuin minä. Mutta en soita sinne enää, koska ne kysyvät vaan, että haluanko tehdä ilmoituksen. No enpä halua enää, olen sen sinne kertonutkin, koska se ei hyödytä mitään.
Voi itku tätä hysteriaa. Tulisi vaikka Venäjä ja valtaisi Suomen niin saataisiin joku tolkku takaisin lastenkasvatukseen. Se, että lapselle on paha mieli, lasta komennetaan, lasta kuritetaan tai lapsi itkee kovaa ei ole osoitus lapsen kaltoinkohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän kunnassa on vielä töissä sellainen harvinainen maalaisjärjen omaava sosiaalityöntekijä joka ymmärtää, ettei kurin pitäminen lapselle ole lapsen pahoinpitelyä?
Ongelma on oikeastaan päinvastainen.
Laita video lehteen ja jutun aiheena "sossu ei reagoi".
Vierailija kirjoitti:
Voi itku tätä hysteriaa. Tulisi vaikka Venäjä ja valtaisi Suomen niin saataisiin joku tolkku takaisin lastenkasvatukseen. Se, että lapselle on paha mieli, lasta komennetaan, lasta kuritetaan tai lapsi itkee kovaa ei ole osoitus lapsen kaltoinkohtelusta.
Sinähän se vissiin täällä olet asunut pari vuotta naapurin lapsenkasvatusta kuunnellen, kun tunnut tietävän? Ole hiljaa kun et tästä keissistä mitään tiedä. Yksikään mun vieras ei ole sanonut, että kyseisen lapsen elämä on normaalia. Joten ehkäpä luotan sellaisten tahojen arvioon, jotka ovat tuota kuunnelleet.
Mistä tiedät lastensuojelun työntekijöiden mitoituksen? Asiakasmäärästähän se riippuu, onko tarpeeksi.
Huomaatteko, että sama asenneilmapiiri on tässäkin keskustelussa? Minua syyllistetään siitä, että miksi et tee ilmoitusta/miksi et soita poliisia jne.
Ihan oikeasti, huomaatteko, että kaikki päätyy takaisin siihen mun alkuperäiseen ongelmaan? Minä olen luovuttanut jo kaiken tietoni videoita myöten ls-viranomaisille, informoinut neuvolaa ja perhetyöntekijää, kysynyt neuvoa eri tahoilta, ja kaikkialla neuvotaan "tekemään ls-ilmoitus". No tehty on, useita, ja mikään ei muutu.
Joten onko vika tosiaan täällä päässä tai meidän intsanssissa, joka ei ota koppia??? Toivoisin oikeasti muitakin kokemuksia kuin tätä "mikset tee sitä ja tätä".
Muistatteko keskustelut Vilja Eerikan naapureista, heitä syytettiin "kun eivät tehneet mitään". Tekiväthän, useita ilmoituksia ja sossut mokasivat. Jos naapuri marssii oven taakse ja vie lapsen ominpäin turvaan, niin siitä tulee syyte. Ei yksittäinen ihminen voi tehdä mitään.
Ja entä jos naapurit olisivat soittaneet poliisit kun Vilja Eerikaa juoksutettiin? Olisi tehty ls-ilmoitus! Tadaa, samaa paskaa vaan.
Herätkää nyt keskustelemaan tästä, tämä on oikea ongelma Suomessa.
Mitä niin kamalaa naapurissa sitten tapahtuu? Kuvaile vähän. Pitkä viesti, jossa kerrot stalkkaavasi naapuria, muttet kerro mktään, mitä siellä tapahtuu.