Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lastensuojelussa ls-ilmoitus ja vastuu ulkoistetaan naapureille tms. vieraille?

Vierailija
13.08.2018 |

Olen ollut naapurini lapsen hyvinvoinnista huolissani jo yli vuoden. Lapsesta on tehty ls-ilmoituksia, joihin ei ole reagoitu.
En erittele tähän syitä ilmoituksille, mutta aiheellisia ovat. Ko.lapsesta ovat huolissaan kaikki vieraanikin ja muut talossa asuvat.
Olen soittanut lastensuojeluun useasti ja lähettänyt heille jopa videon lapsen kaltoinkohtelusta, kuvasin siis omalta parvekkeeltani lapsen pahoinpitelyä (henkistä).
Kyseessä on alle 2-vuotias taapero.
Joka kerta minulta vaan kysytään vaan, että "haluatko tehdä tästä ls-ilmoituksen".
Ja joka kerta kysyn, että mitä se hyödyttää enää, kun ette tee mitään asialle kuitenkaan.
"Joo mutta kyllä me kirjataan ylös nämä jos jotain tulee".
JOS MITÄ TULEE? Pitääkö siis odottaa, että ko.lapsi kärsii pidempään, enemmän vai miten? Eikö vuosi henkistä pahoinpitelyä ja laiminlyömistä ole riittävä 2-vuotiaalle?
Kuinka kauan lasta voi lain puitteissa laiminlyödä, että jotain tehdään?

Olen informoinut ko. perheestä myös neuvolaa, josta sanottiin, että tämä on lastensuojelun asia.
Varhaisen perhetyön puolelta kertoivat samaa, vaikka molemmissa paikoissa allekirjoittivat ls-ilmoitukseen olevan vahvat perusteet. Mikään instanssi tai taho ei oikeasti välitä, vaan kaikki ulkoistetaan.
Sitten kun tulee uusi Vilja-Eerika, niin ollaan kyllä heti haukkumassa naapurit jotka eivät tehneet mitään.

NIIN KUIN MITÄ? Menenkö naapurin oven taakse ja saan syytteet häiriköinnistä? luuleeko joku, että mt-ongelmaisten ihmisten kanssa voi kommunikoida rationaalisesti? Ikään kuin en aivan alussa olisi tätä yrittänyt ja todennut, että kauhalla ei oteta, jos lusikalla on annettu.
Resurssipulasta ei meidän kunnassa ole kyse, täällä on itseasiassa oikein hyvä miehitys lastensuojelun puolella. Ongelma on piittaamattomissa virkailijoissa, jotka kirjaavat laiskasti ylös ilmoitukset, mutta levittelevät sitten käsiään.
Mä en enää jaksa tehdä yhtään ls-ilmoitusta, nostan kädet pystyyn. Suomesta puuttuu kokonaan taho joka ottaisi kopin näistä perheistä joissa asiat on pielessä, ei voi olla perheiden apu naapurin varassa. Itse en ainakaan halua käräjille naapurin stalkkaamisesta ja salakuvaamisesta, perheen isä on riittävän pelottava jo nyt.

Nimim. naapurissa tapahtuvaa perhesurmaa odotellessa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on kaikessa muussakin. Vanhukset ja mielisairaat myös. Esim yhdestä kaverista siskonsa teki useampia ilmoituksia mielisairaalaan, mutta ei vaan otettu pakkohoitoon.

Naapurit ilmoittelua at, ei mitään. Lopulta taloyhtiö antoi varoituksen asunnon haltuunotosta. Vihdoin alkoi viranomaisia kiinnostaa tyypin pakkohoitoon ottaminen. (Asunnottomasta mielisairaasta olisi enemmän vaivaa.)

Vierailija
22/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelua ohjaa laki. Lasta ei voi sijoittaa kiireellisesti kuin silloin, kun lapsi on akuutissa vaarassa. Muut toimet ovat hitaampia etkä voi tietää mitä on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei mitään ole tehty? Ei lastensuojelulain voida kommentoida lapsen asiaa sinulle. Jos todistat lapsen fyysistä pahoinpitelyä, soita poliisit.

Mitään ei ole tehty, koska tilanne on edelleen sama, paitsi että meikäläistä luimistellaan nyt pihalla ja tuijotetaan murhaavasti. Jos jotain olisi tehty, lapsi varmasti ei olisi kotihoidossa enää.

Et taida tietää lastensuojelusta ihan hirveän paljon, lasta ei todellakaan kovin helposti HETI oteta pois perheestään. Kyllä siellä tehdään ja toimitaan, jos ilmoituksia on tehty, ei niitä tutkimatta jätetä. Avohuollon tukitoimet eivät näy perheen ulkopuolelle, ja apu harvoin tuottaa tulosta ihan hetkessä.

Olen itse tehnyt omastani ls-ilmoituksen, eikä kukaan ulkopuolinen olisi voinut sanoa ekaan pariin vuoteen, että saimmeko apua vai emme ja millaista.

Vierailija
24/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei mitään ole tehty? Ei lastensuojelulain voida kommentoida lapsen asiaa sinulle. Jos todistat lapsen fyysistä pahoinpitelyä, soita poliisit.

Mitään ei ole tehty, koska tilanne on edelleen sama, paitsi että meikäläistä luimistellaan nyt pihalla ja tuijotetaan murhaavasti. Jos jotain olisi tehty, lapsi varmasti ei olisi kotihoidossa enää.

Et taida tietää lastensuojelusta ihan hirveän paljon, lasta ei todellakaan kovin helposti HETI oteta pois perheestään. Kyllä siellä tehdään ja toimitaan, jos ilmoituksia on tehty, ei niitä tutkimatta jätetä. Avohuollon tukitoimet eivät näy perheen ulkopuolelle, ja apu harvoin tuottaa tulosta ihan hetkessä.

Olen itse tehnyt omastani ls-ilmoituksen, eikä kukaan ulkopuolinen olisi voinut sanoa ekaan pariin vuoteen, että saimmeko apua vai emme ja millaista.

Moni kaltoinkohtelijavanhempi ei suostu ihan vaan tavallisella painostamisella ("avohuollon tukitoimet") korjaamaan käytöstään vaan tarvitaan konkreettinen seuraamusten uhka ("sijaishuolto" eli huostaanotto) jotta motivaatiota siihen alkaa löytyä.

Vierailija
25/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kaltoinkohtelijavanhempi ei suostu ihan vaan tavallisella painostamisella ("avohuollon tukitoimet") korjaamaan käytöstään vaan tarvitaan konkreettinen seuraamusten uhka ("sijaishuolto" eli huostaanotto) jotta motivaatiota siihen alkaa löytyä.

Tietenkin, mutta prosessihan harvoin alkaa heti niin, että lapsi viedään pois perheestään. Vanhemmat osaavat sumuttaa, mutta jos ei varmuutta ole, niin ei ole perusteita mihinkään.

Vierailija
26/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tavoitteesi onsaada lapsi pois vanhemmiltaan. Ok. Tuntuu, että jotenkin ylireagoit tai ei sullaitselläs ainakaan lapsia ole.

Vierailija
27/42 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi itku tätä hysteriaa. Tulisi vaikka Venäjä ja valtaisi Suomen niin saataisiin joku tolkku takaisin lastenkasvatukseen. Se, että lapselle on paha mieli, lasta komennetaan, lasta kuritetaan tai lapsi itkee kovaa ei ole osoitus lapsen kaltoinkohtelusta.

Sinähän se vissiin täällä olet asunut pari vuotta naapurin lapsenkasvatusta kuunnellen, kun tunnut tietävän? Ole hiljaa kun et tästä keissistä mitään tiedä. Yksikään mun vieras ei ole sanonut, että kyseisen lapsen elämä on normaalia. Joten ehkäpä luotan sellaisten tahojen arvioon, jotka ovat tuota kuunnelleet.

Ehkäpä teillä on joukkopsykoosi?

Vierailija
28/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän lapsi voi nykyään, jos on edelleen vanhemmillaan? On jo isompi, eli rääkätty rikki.

Vierailija
29/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yksikään nainen ei ole rehellinen vaan jokainen valehtelee niin ei todellakaan voida luottaa pelkästään naisen eli äidin sanaan

Vierailija
30/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta esim. itketytetään, niin kannattaa ensin soittaa poliisit ja sitten videoida sitä tilannetta kunnes poliisit saapuvat.

No johan nyt kummallista tämä elämä. Toisia ei sitten häiritä millään ja toisia aivan tikusta tehden asiaa mutta poliisi jos näyttää siltä että henki on vaarassa!

Vierailija
31/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossu tässä. Lasuhan ei tietenkään raportoi ilmoittajille mitä on tehnyt lapsen ja tämän perheen kanssa. Se on salassapidettävää tietoa. Ap siis ei mitenkään tiedä mitä siellä perheessä on tehty. Aika usein nämä tämän tyyppiset jutut muuten johtuvat siitä, että lapsi on sairas. Lapsi voi olla vaikkapa autistinen tai mistä ap tietää vaikka lapsella olisi esim. diabetes. Se pikkulapsen insuliinilla hoitaminen ei todellakaan ole helppoa ja itkeehän ne. Kaikki varmaan voisivat paremmin, jos ap lopettaisi sen naapurinsa stalkkaamisen, äänittämisen ja kiusaamisen.

Vierailija
32/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelua ohjaa laki. Lasta ei voi sijoittaa kiireellisesti kuin silloin, kun lapsi on akuutissa vaarassa. Muut toimet ovat hitaampia etkä voi tietää mitä on tehty.

Kyllä ne voi jos lapsilla on etähuoltaja joka järkyttyy siitä lastensuojelun puhelusta ja häntä uhkaillaan sillä että lapset joutuvat kodin ulkopuolelle sijoitettavaksi kiireellisesti jos hän ei ota niitä luokseen asumaan heti. Kyllä onnistui heti ja kertomatta lähille yhtään mitään. Hätä keinot keksii! Tämän jälkeen lähillä oli hätä kun ei nyt pystynyt ymmärtämään mistä on niinkuin kysymys, normaali siivouspäivä yksin kotona kun lapset ovat tekemässä töitä yhteiskunnassa. Onnistuu siis tämä.

Vierailija
33/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän lapsi voi nykyään, jos on edelleen vanhemmillaan? On jo isompi, eli rääkätty rikki.

Sitten on taas lastensuojelu tehnyt virheen.

Vierailija
34/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monesti itketyttänyt lasta, kun en ole sallinut hänen saavan tahtoaan läpi. Oikeastiko tämän johdosta sossun olisi tullut hakea lapsi huostaan?

Vierailija
35/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen monesti itketyttänyt lasta, kun en ole sallinut hänen saavan tahtoaan läpi. Oikeastiko tämän johdosta sossun olisi tullut hakea lapsi huostaan?

Hyi helkutti. Miten tunnekylmiä te olette? 

Vierailija
36/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsii.

:D

Vierailija
37/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän sen lapsen tarvitse saada tahtoaan aina läpi, mutta ottakaa nyt se itkevä lapsi edes syliin ja lohduttakaa. Pieni lapsi ei vielä itse pääse siitä tunnetilasta ulos.

Vierailija
38/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jos hakisin noutoruokaa tänään. Ehkä pieni kävelyretki olisi kiva samalla reissulla.

Vierailija
39/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus on rakennettu työkaluksi sossulle ja sitä he käyttävät. He noudattavat lakia. Tee se hiton ilmoitus! 

THL:n sivuilla lukee seuraavaa: Jos sinulla ei ole työn puolesta velvollisuutta tehdä lastensuojeluilmoitusta, voit tehdä sen nimettömänä. Jos sosiaalitoimen työntekijä tietää henkilöllisyytesi, hän ei voi luvata, että tieto salataan lapselta ja hänen huoltajaltaan. Heillä on pääsääntöisesti oikeus tietää, kuka on tehnyt lastensuojeluilmoituksen.

Eli tee ilmoitus mutta älä kerro kuka olet!

Vierailija
40/42 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän sen lapsen tarvitse saada tahtoaan aina läpi, mutta ottakaa nyt se itkevä lapsi edes syliin ja lohduttakaa. Pieni lapsi ei vielä itse pääse siitä tunnetilasta ulos.

Jos lapsi esimerkiksi rääkyy ihan kiukutellakseen tai sen takia että häntä on rangaistu, niin lohduttaminen antaa vääriä signaaleja lapselle.

Toki tunnekasvattajat lohduttavat lapsia aina, mutta heillä onkin se ajatus, että lapsi on "tunnetilojensa" orja eikä ymmäreä asioiden syy- ja seuraussuhteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi