Mistä harrastuksista löytää ystäviä?
Muutin toiselle puolelle Suomea pk-seudulle enkä tunne täältä ketään ja olen hirveän yksinäinen. Työkavereiden kanssa ei ole mitään yhteistä ja vaikka kahvitauolla heisyä seuraa onkin, ei se jotenkin riitä täyttämään sitä yksinäisyyden tunnetta. Mikä harrastus olisi sellainen, jossa tapaisi ihmisiä? Käyn kuntosalilla mutta siellä kaikki ovat omissa maailmoissaan. Enkä ole sellainen, että menisin randomisti vain juttelemaan muille ihmisille, vaan tarvitsisin, että siinä olisi joku tilanne, joka vaatisi muille puhumista vähän kuin väkisin ja siinä tutustuisi. Onko joku liikuntamuoto tällainen? En ole koskaan käynyt missään ryhmäliikunnassa, mutta ajatuksena tuntuu, ettei sielläkään paljon muihin tutustuttaisi. Mieluusti joku edullinen vaihtoehto myös.
Kommentit (65)
Jos tykkäät kuntosalilla käynnistä, mutta kaipaat tosiaan enemmän sosiaalisuutta, kannattaa tarkistaa, olisiko paikkakunnallasi crossfit-saleja (tai vastaavia, esim. TFW tai muu crosstraining-paikka). Todella yhteisöllinen meininki ja paljon erityyppistä porukkaa (ei siis vain himotreenaajia, jos se pelottaa). Tai sitten katso facebookista, onko paikkakunnalla jotain kimppalenkkiryhmää. Niihin on todella helppo lähteä mukaan, kun vain katsoo, että yhteislenkin vauhti ja pituus on omalle kunnolle sopivia.
Sitten kannattaa tosiaan miettiä muitakin kuin liikuntaan liittyviä harrastuksia. Kansalaisopistoilla on todella hyvin tarjontaa, ja muutenkin kannattaa googlata paikkakunnan nimellä ja vaikka harrastuksen tyypillä "kokkauskurssi" "mäntsälä". Jos löydät sellaisen kurssin, joka itseäsi kiinnostaa (kokkaus, käsityöt, valokuvaus, kielet, maalaus, mikä nyt onkaan sydäntäsi lähellä), on siellä muissa osallistujissa varmasti samanhenkistä porukkaa.
Välikommentti, sinun pitää olla mielellään nuori, mutta ainakin hoikka ja hyvännäköinen että mikään yllämainittu auttaa yksinäisyyteesi. Jos olet ylipainoinen ja/tai ruma niin ketään ei kiinnosta seurasi ja ystävyyssuhteesta tulee yksipuolinen, jossa sinä hoidat kaiken yhteydenpidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partio! Aikuisenakin voi aloittaa ja kavereita löytyy kyllä!
Partiota minäkin tulin ehdottamaan. Mistään ryhmäliikunnoista tms. en ole ystäviä saanut, mutta pari vuotta sitten aloitettu partioharrastus on tuonut jo kymmenkunta uutta kaveria tällaiselle keski-ikää lähestyvälle naisellekin.
Joskus sain käsityksen, että aikuisille on partiossa tarjolla lähinnä lasten tai nuorten ryhmien ohjaustehtäviä. Ei ehkä niin sopivaa ujolle ihmiselle. Onko aikuisille olemassa ihan aikuispartioryhmiä nykyään?
Jos on lapsii..niin niitten kavereiden vanhemmat on sun ystävii..oikeestii
Vierailija kirjoitti:
Välikommentti, sinun pitää olla mielellään nuori, mutta ainakin hoikka ja hyvännäköinen että mikään yllämainittu auttaa yksinäisyyteesi. Jos olet ylipainoinen ja/tai ruma niin ketään ei kiinnosta seurasi ja ystävyyssuhteesta tulee yksipuolinen, jossa sinä hoidat kaiken yhteydenpidon.
Vaikka sinä kelppuutaisit ystäviksi vain hyvännäköisiä, me muut näemme ihmisissä muutakin kuin naaman ja perseen.
Suosittelen kamppailulajeja. Alkeiskurssilla tutustuu taatusti ihmisiin ja alkuun kontakti on kevyempää, ekaksi ei todellakaan aleta potkimaan päähän tms😄
Ratsastus. Samanhenkinen porukka tallilla ja kukaan muu ei jaksa kuunnella heppahöpön pälätystä miten hevonen meni hienosti tänään. :)
Mä olen Lionseissa ja siellä tutustunut heti valtavaan määrään kivoja ihmisiä.
Suosittelen liittymään Facebookissa Naisten treffit -ryhmään. Siellä on jos jonkin laista tapahtumaa ja tapaamista, kertaluonteista tai jatkuvampaa ja ihmiset näyttävät tutustuvan helposti toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Boulderointi"
Miksei tuota ole käännetty vaikka "Kiviöinniksi"?
Vapaakiipeily on liian vaikea kun se on yhdyssana.
Kamppailulajit! Esim. brasilialaisessa jujutsussa käy porukkaa laidasta laitaan, myös naisia, ja siellä treenataan parin kanssa ja vaihdellaan paria, eli tutustuu väkisinkin tekniikoita kokeillessa. Olen saanut tämän harrastuksen kautta kamalasti ihania ystäviä, on myös kiehtova laji ja hyvää liikuntaa!
Jos on epäsosiaalinen introvertti, niin ei tutustu yhtään missään.
Ja jos on hymyilevä sosiaalisesti kykenevä jutustelemaan ja siitä siirtymään jopa vähän vaikeimpiin aiheisiin, niin tutustuu aina.
Ihan on itsestä kiinni, ei mistää "harrastuksesta".
Vierailija kirjoitti:
Jos on epäsosiaalinen introvertti, niin ei tutustu yhtään missään.
Ja jos on hymyilevä sosiaalisesti kykenevä jutustelemaan ja siitä siirtymään jopa vähän vaikeimpiin aiheisiin, niin tutustuu aina.
Ihan on itsestä kiinni, ei mistää "harrastuksesta".
Juuri näin.
Jotkut tutustuvat vaikka lähikaupassa tai kirjastossa.
Toiset ei edes festareilla, joissa ihmisillä on viisi senttiä tilaa seuraavaan.
Ihan itsestä riippuu ja roikkuu.
Erilaisilla kursseilla tutustuu. Esim. jonkun kieken keskusteluryhmät (lun kielitaito on riittävä). Niissä ryhmissä jutellaan koko ajan ja annetuista aiheista. Ainakin saa hyvänpäiväntuttuja.
Myös erilaiset intensiiviset viikonloppukurssit on hyviä tutustumiseen. Ainakin on seuraa ja jollain jatkokurssilla törmää tuttuihin. Saman aihepiirin kursseilla käy paljon samoja ihmisiä ja puheenaiheita ei tarvitse miettiä, kun jutellaan kurssien aiheista enimmäkseen.
On henkilökemioista kiinni kenestä sitten tulee ystävä. Ainakin mahdollisuudet paranevat.
Olen äitiyslomalla ja käyn joka päivä iltalenkin puoli tuntia, olen pistänyt merkille, että koiraihmiset on herttaisia ja helposti lähestyttäviä. Aina juttelevat ja hymyilevät toisilleen ja monesti meille yksin liikkuvillekin😊
Kukaan ei ehdottanut seurakunnan toimintaan tutustumista. Enpä ihmettele. Alkulämppäröinin jälkeen alkaa uskonnollinen painostus ja sitten kyttäily, oletko "kunnon" uskovainen ja kelpaatko sakkiin vai et.
Vierailija kirjoitti:
Olen äitiyslomalla ja käyn joka päivä iltalenkin puoli tuntia, olen pistänyt merkille, että koiraihmiset on herttaisia ja helposti lähestyttäviä. Aina juttelevat ja hymyilevät toisilleen ja monesti meille yksin liikkuvillekin😊
Reps! Joo olen itsekin huomannut saman, mutta koiraihmiset osaa olla myös hyvin toisenlaisia ja koirayhdistyksissä on yleensä aina jotain riitoja meneillään. :D Koirapiireistä saa kyllä hyviä ystäviä, mutta saattaa saada myös pahoja vihamiehiäkin. :DD
Tämä!