Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tässä hemmetin maassa ostaa mitään kotimaista, joka on OIKEASTI kotimaista?! Mistä saan omaan kotiini aidosti kotimaiset lautaset, sakset, kattilat!

Vierailija
12.08.2018 |

ÄÄÄRH!!

Kommentit (545)

Vierailija
161/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapuan kankureiden tuotteet ehkä hintavia, mutta kestävät sitten vuosikymmenien ? käytön.

Vierailija
162/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ensimmäinen viesti tulikin perille. Se meni tarkastukseen ja ajattelin, ettei sitä julkaista enää. AP 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilla paljon suht edullisia Arabian vanhoja astioita myynnissä. Suomessa tehtyjä.

Vierailija
164/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiva että ketju elää edelleen. 

Nuoresta iästäni huolimatta olen hyvin tietoinen siitä, että Suomessa tuottaminen on kalliimpaa kuin halvan työvoiman maissa ja vastauksena monien kysymyksiin: Kyllä, olisin maksamaan 30-50% enemmän esimerkiksi juurikin keittiövälineestä, Koska olen melko pienituloinen, joutuisin säästämään kauemmin tai vastaavasti ostamaan vähemmän, mutta olisin siihen valmis, JOS tuotteet täyttävät kaikki kriteerini:

- lähellä (Suomessa) tuotettu

- suomalaisia työllistänyt

- kestävä

- tyyliltään miellyttävä

Minä olin jo nyt pistänyt rahaa sivuun, jotta saisin hankittua mm. Sarpaneva-padan ja Savonian aterinsetin. Ajattelin, että nämä tuotteet täyttävät kriteerini ja ovat muutenkin sellaisia kerran elämässä -hankintoja. Selvisikin, että Sarpanevat tehdään Kiinassa ja Savoniat Vietnamissa. Olo tuntuu huijatulta. En halua tukea h-alpamaiden teollisuutta yhtään enempää kuin on pakko, koska puutteellisten lakien ja dokumentoinnin  takia jäljitettävyys (työolot, myrkyt, saasteet, linjaukset, alihankkijat, l-apsityövoima ym.) on lähes mahdotonta.

Kiitos kaikille, jotka ovat vinkanneet pienyrittäjiä. Etsin vielä netistä lisää. Onpahan nyt rahaa tukea heidän työtään!

AP

Eu alueella mukaanlukien Suomessa on kyllä todella tarkka lainsäädäntö koskien elintarvikekontaktimateriaaleja jota valvoo rajalla mm. tullin kuluttajasuojelu. Kokemuksesta tiedän, että tulli ottaa testiin todella usein kokonaisia tuotantoeriä ja jos tuotteet eivät vastaa määräyksiä hävitetään vaikkapa koko laivakontillinen tavaraa.

Vierailija
165/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, sama asia turhauttanut mua! Mä muutan omilleni 1.9. ja oon koko tän vuoden säästänyt rahaa KOTIMAISIA kodintarvikkeita varten ja ku menin ostaa astiastoo, ni eiköhän siellä Taika-mukin kyljessä lukenu et Made in Thailand. Jäi mukit ja paistinpannut kaupan hyllylle. Mukaan lähti Iittalan juomalasit, vaik tarkotus oli ostaa kerralla kaikki keittiöjutut. Se siitä eettisyydestä, kotimaisuudesta ja laadusta sitten :) 

Fiskarsin kattilat ja pannut tehdään Sorsakoskella. Toki ummikosta se voi olla Suomen ulkopuolella.

Vierailija
166/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiva että ketju elää edelleen. 

Nuoresta iästäni huolimatta olen hyvin tietoinen siitä, että Suomessa tuottaminen on kalliimpaa kuin halvan työvoiman maissa ja vastauksena monien kysymyksiin: Kyllä, olisin maksamaan 30-50% enemmän esimerkiksi juurikin keittiövälineestä, Koska olen melko pienituloinen, joutuisin säästämään kauemmin tai vastaavasti ostamaan vähemmän, mutta olisin siihen valmis, JOS tuotteet täyttävät kaikki kriteerini:

- lähellä (Suomessa) tuotettu

- suomalaisia työllistänyt

- kestävä

- tyyliltään miellyttävä

(Tosiaan Iittalan lasit ja Kovanaama-paistinpannut tehdään Suomessa.)

Minä olin jo nyt pistänyt rahaa sivuun, jotta saisin hankittua mm. Sarpaneva-padan ja Savonian aterinsetin. Ajattelin, että nämä tuotteet täyttävät kriteerini ja ovat muutenkin sellaisia kerran elämässä -hankintoja. Selvisikin, että Sarpanevat tehdään Kiinassa ja Savoniat Vietnamissa. Olo tuntuu huijatulta. En halua tukea halpamaiden teollisuutta yhtään enempää kuin on pakko, koska dokumentoinnin puutteen takia jäljitettävyys (työolot, myrkyt, saasteet, linjaukset, alihankkijat, lapsityövoima ym.) on lähes mahdotonta enkä tosiaankaan voi tietää millaista touhua penneilläni tuen. 

M44hanmuutt0 ei kuulu tähän keskusteluun nyt, ei myöskään lällättely eikä näsäviisastelu. 

Kiitos kaikille, jotka ovat vinkanneet pienyrittäjiä. Etsin vielä netistä lisää. Onpahan nyt rahaa tukea heidän työtään!

AP

Faktat oikein. Savoniat tulee Kiinasta, ei Vietnamista.

Vierailija
167/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että Suomessa vuonna 2018 valmistettaisiin tuollaisia alhaisen jalostusasteen tuotteita olisi lähinnä huolestuttavaa talouden kannalta.

Ei olisi huolestuttavaa, jos robotisoitu tehdas tekisi Suomessa lautasia ja saksia.

Huolestuttavaa on se, että Suomesta myydään edelleen paljon puutavaraa Al naturell. Eli aivan raakatavaraa.

Aika vähän meiltä tukkeja ja kuitupuita myydään ulkomaille. Ainakin jos uskomme tullitilastoja.

Niin kun se lähtee sahatavarana. Työstetään Suomessa, mikä työllistää aika helkatisti porukkaa ja valmis tavara vientiin.

Vierailija
168/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että Suomessa vuonna 2018 valmistettaisiin tuollaisia alhaisen jalostusasteen tuotteita olisi lähinnä huolestuttavaa talouden kannalta.

Jännä että se onnistuu Saksassa....

Saksassa on suuri kotimarkkina. Lisäksi palkkakustannukset ovat nykyään hieman Suomea pienemmät.

Vierailija
169/545 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen sitä päivää, kun siirretään tuotantoa kuluttajien pyynnöstä takaisin Suomeen ja sitten kauhistellaan silmät lautasina miten hir-ve-än kalliita ne tuotteet onkaan, kun hinta nousee rytisten. Aina pitäisi saada se yli 30e tuote kympillä ja mielellään vielä joku lisä-ale päälle, kun muuten maksaa liikaa.

T. Yksi niistä vaate-/sisustusdesign-myyjistä

Vierailija
170/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tuon Vaja keramiikan verkkosivuja, todella kauniita astioita.

Harmi vaan kun minulla on tarpeeksi vanhaa Arabiaa ja koluan kirppareita.

Pojalle olen ostanut Ruska sarjaa todella paljon ja halvalla huutokaupoista ja kirpparilta sina kun sattuu kohdalle.

Vierailija
171/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasia ei tehdasmaisesti enää valmisteta lainkaan Suomessa. Sinänsä on kyllä mahdollista, että pienet yhden hengen yritykset tekevät pieniä eriä ja niitä kyllä löytyy. Hinta on toki moninkertainen siihen mitä Pentikin tai Arabian myymälöissä on ulkomailla valmistetuille massatuotteille. Toki onhan ne hienoja, näitä olen siis itsekin ostellut. 

Vierailija
172/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko "oikeasti kotimaisella" sitä että 100% tuotteesta ja raaka-aineista on tehty Suomessa. Mikäli kyllä, niin aika harvat tuotteet nykymaailmassa on tehty vain yhden valtion sisällä omista raaka-aineista. Pohjois-Koreasta varmaan löytyy kyseisiä tuotteita, toki sielläkin taitaa iso osa raaka-aineista tulla Kiinasta.

Vierailija
173/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädentaitomessuilta löytyy jos jonkinlaista käsityönä valmistettua astiaa ja muuta härpäkettä.

Vierailija
174/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoreilta ja huutokaupoista ostamisessahan ei tueta muuta kuin sitä kirpparimyyjää ja huutokauppiasta.  No hyvä periaate sekin, ei sillä.  Ja tuote päätyy kiertoon ja käyttöön.  Mutta jos haluaisi olla tukemassa kotimaista työtä, niin vaikeata on.  (No onhan se kirpputorin pitäminenkin työtä ja sieltä ostaminen paikan tukemista).

Niin paljon kuin mahdollista kannattaisi sitten ostaa tavaroita näiltä pientekijöiltä, pikkupajoista ja käsityömyymälöistä.   Pitää hyödyntää messut ja näyttelyt.  Itse ostin viimeksi torilta maton, jonka tekijä on taatusti kotimainen, kutoja oli itse myymässä.  Tietysti aina voi kysyä, mistä raaka-aine on peräisin, onko loimet ja kuteet kotimaista alkuperää. 

Televisiosta tuli norjalaisten tekemä ohjelma sikäläisestä villasta.  Sama ongelma oli siellä kuin meilläkin.  Käsite "norjalainen villa" tai "norjanlampaan villa" hämää tavallisia norjalaisia luulemaan villaa kotimaiseksi.  Todellisuudessa mikään kaupassa myytävä villalanka ei ollut puhtaasti norjalaista eikä siis näin ole meilläkään,  ns. puhdas kotimainen villa on vain fraasi.  On tietenkin myös niitä pienyrittäjiä, joilla lampaanhoito ja villantuotanto niistä on kuitenkin pitkälti verrattavissa kotiteollisuuteen.  Sitä villaa tai siitä tejtyjä tuotteita myydään sitten joskus jossain messuilla tai nettikaupassa, määrät pieniä eikä voi verrata teolliseen tuotantoon ja hintakin on sitten omaa luokkaansa.  Tutkikaa lankojen tuoteselostukset, niin eipä siellä kotimaisuudella hurrata.  Toisaalta tuossa norjalaisessa ohjelmassa kerrottiin ihan suoraan, että sikäläisen lampaan villa ei edes ole niin kestävää, että sitä kannattaisi sellaisenaan käyttäkään, on pakko tuottaa parempilaatuista villaa muualta.

Tässä ollaan vähän puun ja kuoren välissä.  Kun haluaisi nimenomaan tukea yritystä, joka työllistää ihmisiä täällä Suomessa.

Vierailija
175/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottelen sitä päivää, kun siirretään tuotantoa kuluttajien pyynnöstä takaisin Suomeen ja sitten kauhistellaan silmät lautasina miten hir-ve-än kalliita ne tuotteet onkaan, kun hinta nousee rytisten. Aina pitäisi saada se yli 30e tuote kympillä ja mielellään vielä joku lisä-ale päälle, kun muuten maksaa liikaa.

Tämän olen huomannut. Jos suomalaisia kenkiä myyt noin 140e/pari, niin vähintään joka toisen asiakkaan kanssa väännät hinnasta. Ihan sama, onko se tehty Suomessa ja suomalaisella palkalla, on kestävä, aitoa nahkaa ym, niin pitäisi saada alle satasella. Harmi, että sisäänostohinta voi olla sen verran korkea, että siitä alle satasesta ei jää sitten juuri mitään käteen. Mieluummin ostetaan sitä kertakäyttöistä rojua joka vuosi uudestaan. Toisaalta osa on valmiita maksamaan esimerkiksi merkkilenkkareista tai laukuista reippasti yli satasen ja ne on tehty ties missä.

Vierailija
176/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi ku vein ulkomaille Marimekon keittiöpyyhkeitä tuliaisena ja niis luki Made in Estonia nii se saaja ei ees tajunnu et se on suomalainen yritys 😅

Vierailija
177/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan mutta minä en kyllä tue sellaista firmaa joka teettää edes osan tuotteistaan ulkomailla. Ei minua lämmitä se että juuri kyseinen kattila on tehty Suomessa kun valtaosa yrityksen tuotteista teetetään halvalla jossain ihan muualla. En voi tukea yritystä joka tukee riistoa ja työpaikkojen siirtämistä pois Suomesta.

Vierailija
178/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän olen huomannut. Jos suomalaisia kenkiä myyt noin 140e/pari, niin vähintään joka toisen asiakkaan kanssa väännät hinnasta. Ihan sama, onko se tehty Suomessa ja suomalaisella palkalla, on kestävä, aitoa nahkaa ym, niin pitäisi saada alle satasella. Harmi, että sisäänostohinta voi olla sen verran korkea, että siitä alle satasesta ei jää sitten juuri mitään käteen. Mieluummin ostetaan sitä kertakäyttöistä rojua joka vuosi uudestaan. Toisaalta osa on valmiita maksamaan esimerkiksi merkkilenkkareista tai laukuista reippasti yli satasen ja ne on tehty ties missä.

140euroayhdestä kenkäparista on aivan järkyttävä summa. Tuo on mun koko kuun elämisrahat! :D

Vierailija
179/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

www.maammekauppa.fi myy nimenomaan Suomessa valmistettuja tuotteita.

Niinpä niin. Tämä on jo toinen ketju parin päivän sisään, joka on tehty mainostamaan ko. verkkokauppaa. Pikkusen läpinäkyvää touhua.

Voit esittää meille hyvin toisen vastaavan Suomessa valmistettuja tuotteita myyvän nettikaupan?

Vai eikö löydy?

Vierailija
180/545 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

140euroayhdestä kenkäparista on aivan järkyttävä summa. Tuo on mun koko kuun elämisrahat! :D

Tiedätkö, monenko kuun elämisrahat tarvittiin kenkiin sata vuotta sitten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme