Voiko tässä hemmetin maassa ostaa mitään kotimaista, joka on OIKEASTI kotimaista?! Mistä saan omaan kotiini aidosti kotimaiset lautaset, sakset, kattilat!
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilta ja huutokaupoista ostamisessahan ei tueta muuta kuin sitä kirpparimyyjää ja huutokauppiasta. No hyvä periaate sekin, ei sillä. Ja tuote päätyy kiertoon ja käyttöön. Mutta jos haluaisi olla tukemassa kotimaista työtä, niin vaikeata on. (No onhan se kirpputorin pitäminenkin työtä ja sieltä ostaminen paikan tukemista).
Niin paljon kuin mahdollista kannattaisi sitten ostaa tavaroita näiltä pientekijöiltä, pikkupajoista ja käsityömyymälöistä. Pitää hyödyntää messut ja näyttelyt. Itse ostin viimeksi torilta maton, jonka tekijä on taatusti kotimainen, kutoja oli itse myymässä. Tietysti aina voi kysyä, mistä raaka-aine on peräisin, onko loimet ja kuteet kotimaista alkuperää.
Televisiosta tuli norjalaisten tekemä ohjelma sikäläisestä villasta. Sama ongelma oli siellä kuin meilläkin. Käsite "norjalainen villa" tai "norjanlampaan villa" hämää tavallisia norjalaisia luulemaan villaa kotimaiseksi. Todellisuudessa mikään kaupassa myytävä villalanka ei ollut puhtaasti norjalaista eikä siis näin ole meilläkään, ns. puhdas kotimainen villa on vain fraasi. On tietenkin myös niitä pienyrittäjiä, joilla lampaanhoito ja villantuotanto niistä on kuitenkin pitkälti verrattavissa kotiteollisuuteen. Sitä villaa tai siitä tejtyjä tuotteita myydään sitten joskus jossain messuilla tai nettikaupassa, määrät pieniä eikä voi verrata teolliseen tuotantoon ja hintakin on sitten omaa luokkaansa. Tutkikaa lankojen tuoteselostukset, niin eipä siellä kotimaisuudella hurrata. Toisaalta tuossa norjalaisessa ohjelmassa kerrottiin ihan suoraan, että sikäläisen lampaan villa ei edes ole niin kestävää, että sitä kannattaisi sellaisenaan käyttäkään, on pakko tuottaa parempilaatuista villaa muualta.
Tässä ollaan vähän puun ja kuoren välissä. Kun haluaisi nimenomaan tukea yritystä, joka työllistää ihmisiä täällä Suomessa.
Nyt puhut asiasta, josta et kauheasti tiedä. Suomalaista lankaa saa kyllä helpostikin, itse ostin viimeksi kainuunharmasta paikalliselta lankakauppiaalta, lampaat kasvatettu 30 kilometrin päässä kotoani. Tukuwool puolestaan on Suomessa kasvatetuista lampaista Suomessa kehrätty ja värjätty lankabrändi, jota myydään neulomisen harrastajille ulkomaita myöten, erinomaista lankaa.
Mitkä vaatemerkit ovat oikeasti kotimaisia? Ja jos vielä olisi kokemusta, että ovat myös hyvälaatuisia. Suosisin mielelläni.
Löydän itseni kerta toisensa jälkeen samasta tilanteesta, mieli on pettynyt ja loukkaantunut.
Itsellä sama tilanne päällä. Löydän itseni kerta toisensa jälkeen samasta tilanteesta, mieli on pettynyt ja loukkaantunut.
Lapuan Kankureiden tuotteista suurin osa tehdään kokonaan Suomessa suomalaisista raaka-aineista. Laatuunkin olen ollut tyytyväinen ja verkkokaupan asiakaspalveluun. Hinnoissa toki näkyy, että on kotimaista, mutta ehkä ovat sen verran kestävämpiä, että kokonaishinta koko tuotteen elinkaarella ei ole liian korkea.
Pidän siitä, että joka tuotteesta kerrotaan alkuperä yksityiskohtaisesti ja tarkasti. Ostin sieltä Suomessa tehdyt pellavaiset liinavaatteet, vaikka samalta valmistajalta olisi saanut myös Liettuassa tehdyt, puolta halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kädentaidot on ulkoistettu pois suomesta, nykyään ollaan "kädettömiä".
Ei lautasia, pannuja yms bulkkitavaraa KÄSIN tehdä!
Mene vaikka itse kansalaisopiston kurssille tekemään. Sielläpä näet miten lautasen voi tehdä ihan omin pikku kätösin. Uuniastiat voi myös valmistaa kätevästi itse. Siellä oppii myös arvostamaan sitä joka osaa jos ei itse satu osaamaan ja tekee mieli jo maksaa valmiista tuotteesta kun näkee mitä tekeminen vaatii. Uniikkeja lautasia kuitenkin saat vain tekemällä tai tilaamalla..
Itse en ole päässyt enää yhdellekään kansalaisopiston kurssille vuosiin, paikat menevät niin nopeasti. Toisekseen ne maksavat täällä niin paljon, ettei varaa olisi kuin yhteen, jos onnistuisikin pääsemään.
Pentikin sivuilta:
Missä Pentikin keramiikka-astiat valmistetaan?
Kaikki tällä hetkellä tuotannossa olevat Pentikin keramiikka-astiat valmistetaan Suomessa, Posion keramiikkatehtaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ostat lautaset Pentikiltä
Vähän omatekoisen näköisiä ovat kyllä.
Monella eri sektorilla. Itse ostan yhä useammin ulkomaisia tuotteita
Marimekonkin astiat tehdään nykyään ulkomailla.
Kiitos AP! Ihana kuulla, että on edes joku toinen, joka haluaa kotimaista!
Olen ollut jo pitkään järkyttynyt miten saidat suomalaiset pistää kylmästi toisiaan työttömiksi eikä ole valmiit maksaa kenellekään muulle sitä palkkaa, mitä ITSE -toistaiseksi- saavat.
Tee vaan parhaasi, se riittää. Itseäni on ahdistanut ihmisten rakkaudettomuus ja ahneus, mutta usko ei ole horjunut, vaikka moni kyllä jaksaa pilkata.
Yritin löytää listan, mutta en löytänyt. Joitakin vuosia sitten oli kysely, mitä kotimaisia tuotteita arvostetaan ja Jenkkipurkka oli yllättävän korkealla. Eihän se ole ollut kotimaista varmaan tällä vuosituhannella. Sisusta taas oli joku suomalaisuuteen liittyvä kilpailu. Mautonta, siinä vaiheessa Sisun valmistus oli jo Italiassa - se karkki siis.
Jotain pyyhkeitä löytyy pienilta kutomoilta, pellavaisia. Sukkia saa myös kotimaisia, eikä maksa edes paljon. Mutta näillä ei voi kokata.
Tää oli hyvä aloitus. Tullut paljon hyviä vinkkejä, jos joskus pitää jotain lähteä uusimaan. Paistinpannu on tähän mennessä ollut ainoa säännöllisesti uusittava ruuanlaittoväline. Kattilasarjan sain aikoinaan siskoltani, joka halusi muuton myötä ostaa itselleen uuden sarjan. En tiedä, mitä kattiloita noi on, mutta on kestänyt nyt omassa käytössä sen 10 vuotta ja siskollani ne oli ollut vuosia käytössä ennen sitä.
Joskus aloitin koko-sarjan keräämisen, mutta innostus loppui juuri tuohon ulkomailla valmistamiseen. Ostan tätä nykyä kirppiksiltä yksittäisiä lautasia sitä mukaa, kun vanhat menee rikki. Ei haittaa, jos sarjasta puuttuu, kun kaikki on sitä ja tätä ja erilaisia. Sakset ja veitset teroitetaan säännöllisesti, mutta jos joskus hajoaa käsiin, niin hyvä tietää tuo maammekauppa. Oikeastaan ostan kaiken käytettynä, hinta on pääasiallinen syy, mutta myös kierrättäminen ja sitä kautta maapallon varantojen säästäminen vaikuttaa asiaan.
Seuraava paistinpannumme tulee olemaan opalta.
Voin tulla vääntää sun matolle kotimaiset.
Jopo tehdään Suomessa. Jopo-hulluahan tämä ei tietenkään ilahduta. Mielestäni jokainen ostettu Jopo on hieno juttu Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalevalakorut tehdään Suomessa.
Mitä siitä? Ne pilattiin modernisoimalla rumaksi, yäk!
Mallistosta löytyy kyllä yhä niitä klassikkoja.
Miksi sä haluat kotimaista? Olen jo jonkin aikaa ollut sitä mieltä, että suomalainen laatu on surkeaa. Monella eri sektorilla. Itse ostan yhä useammin ulkomaisia tuotteita.