Miten päästä eroon ahmimisesta?
Käyn terapiassa, en syömisen takia, mutta se ei ole vaikuttanut ahmimiseen mitenkään. Päätän joka päivä lopettaa ahmimisen ja alkaa syödä terveellisesti mutta päätös pitää max kaksi päivää. Olen koukussa herkkujen ahmimisesta tulevaan hyvänolontunteeseen, se on vähän kuin rauhoittava lääke. En syö ikinä esim yhtä suklaapatukkaa koska pointti on siinä ahmimisessa, ei yksittäisessä herkussa vaikka ne ovatkin hyviä. Rauhoittavia ei saa kun niihin tulee riippuvuus mutta herkut on kyllä minusta pahempi asia.
Kommentit (12)
Et osta ollenkaan herkkuja, säännöllinen ateriarytmi ja kun tulee tarve herkkujen ahmimiselle niin lähde juoksulenkille.
Itse pistän purkan suuhun kun tekee mieli herkkuja. Riittävät, säännölliset ruoka-ajat.
Toimii kirjoitti:
Et osta ollenkaan herkkuja, säännöllinen ateriarytmi ja kun tulee tarve herkkujen ahmimiselle niin lähde juoksulenkille.
Niin, tämä päätös kestää juuri sen 2 päivää. Kauppoja on sadan metrin päässä, sitten kun mieliteko yltyy liian kovaksi niin kävelen kauppaan. Itsekurin tielle tulee tunne siitä että koska kaikki on muutenkin elämässäni paskaa ja olo on paska niin mitä väliä millään. Sitten koitan taas lopettaa. Kunnes ks yllä
Etkö saisi terapiasta mitään ammattilaisen apua myös tuohon asiaan?
Oletko koukussa sokeriin?
Korvaa herkut kasviksilla. Nyt on ihania tuoreita marjoja ja kirsikoita.
Minulle viljat ja erityisesti paha, paha sokeri laukaisee syömisdraivin, jota on vaikea hillitä.
Kun syön kasviksia ja jätän sokerit ja viljat pois, tulen paljon vähemmästä kylläiseksi.
Suosi avokadoa, manteleita, siemeniä ja pähkinöitä. Nämä natural muodossa. Suolatut ja rasvassa uitetut ovat taas hula-baloo sapuskaa.
Muista käyttää riittävästi rasvaa. Se antaa kylläisyyden tunnetta, eikä keikuta verensokeria.
Rasvoissa unohtaisin margariinit. On paljon ihania, luonnollisessa muodossa olevia rasvoja. Olen pärjännyt ilman margariineja vuosien ajan. Vältän niitä suorastaan kuin ruttoa.
Tsemppiä ja hyvää kesän jatkoa
💛
Ongelmani on luultavasti jatkuva ahdistus johon ei mikään masennuslääke tai liikunta auta, joskus kun otin rauhoittavia tuli niistä samantyyppinen olo kuin sokeriövereistä. Niistä vain menee minulla muisti. Lääkitsen itseäni herkuilla.
Hae apua sieltä terapiasta ahmimiseen, mielenhäiriöhän tuo on kuin anoreksiakin.
Käyn nyt traumaterapiassa, onko syömishäiriöterapiaan kenties jotain omia erikoistuneita terapeutteja? Tosin tuskin on varaa sellaiseen. Mieleni tekee usein oksentaa ahmimisen jälkeen mutta koska inhoan oksentamista niin en ole sitä koskaan tehnyt. Joten virallisesti minulla ei ole syömishäiriötä vaikka ruoka/kroppa pyörii mielessä aamusta iltaan.
Anna itsellesi lupa herkutteluun ja osta vain niitä herkkuja joista pidät kaikkein eniten. Lisäksi syö jotain mahdollisimman maistuvia terveellisiä ruokia joka päivä ja harrasta jotain liikuntaa josta pidät.
Minulla auttaa 14 tunnin jokapäiväinen paasto.
Kiitos vastauksista, minulle valkeni vasta nyt n 10 vuoden "häiriösyömisen" jälkeen että minulla on kaikki muut bulimian tai vastaavan oireet paitsi oksentelu. Esim "itsetunto suoraan yhteydessä kehon ulkonäköön", tämä myös silloin nuorempana kun söin superterveellisesti ja harrastin liikuntaa 15 tuntia viikossa. Kaipaan kyllä sitä kroppaa ja huomautteluja siitä että näytän tikulta.
Laihduta.