Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän toiminta ja äidin vanhemmuuden mitätöinti

Vierailija
12.08.2018 |

Haluaisin apua ja näkemystä tilanteeseemme, joka meinaa väsyttää jo aika tavalla. Olemme toista vuotta sitten eronneet Jan lapset ovat meidän vanhempien luona viikko/viikko-sopimuksella. Ongelmia on ollut alusta lähtien, koska lasten isä ei tahdo ilmeisesti päästä erosta yli ja se näyttäytyy katkeruutena minua, äitiä kohtaan.
Huonoimmillaan se on kuitenkin alkanut näyttäytymään nyt lasten kanssa ”pelaamisena”, etenkin vanhimman 16-vuotiaan pojan kanssa. Viime talvesta lähtien on tullut ilmi kertoja, jolloin isä on päästänyt poikaa yöksi erinäisiin paikkoihin (poika tuolloin 15v), joista minulle ei kysyessään annettu mitään informaatiota ja ne esitettiin ikäänkuin ”miesten juttuina”, jotka eivät kuulu minulle. Kuitenkaan sen enempää isä ei myöskään tunne näitä nuoria, joiden luona poika on yöpynyt, saati heidän vanhempiaan ja aina ei ihan tarkkaa paikkaakaan missä he asuvat. Eräällä kerralla sain myös törkeän viittauksen samassa asiayhteydessä siihen, miten pojan pitää päästä toteuttamaan miehisyyttään 😳
Viimeisin episodi on kuluneelta viikolta minun vastuuviikoltani, jolloin poika yhtäkkiä hieman ennen kotiintuloaikaa illalla ilmoittaa jäävänsä isänsä luo yksi ja että siitä on jo sovittu. Samalla sinne tulee nuoria, jotka muuten kuulemma olisivat jääneet taivasalle yöksi. Sen enempää minulle ei tietoja annettu kummankaan taholta, vaikka niitä yritin saada. Niin epäselvältä tilanne vaikutti ja en todella ollu asiaa puoltamassa. Yhteisen vanhemmuudesta tehdyn sopimuksen rikkominen on ollut isän taholta säännöllistä ja isä näin toimiessaan on jo opettanut pojalle, ettei minua äitinä tarvitse kunnioittaa eikä sanastani välittää. Asiasta ei kanssani neuvoteltu eikä isä olisi ollut asiasta lainkaan yhteydessä vaan asia välitettiin minulle pojan kautta. Isään otin itse yhteyttä

Koen, että näitä pojan ja isän välillä olevia salaisuuksia alkaa olla liikaa ja samalla oma vanhemmuuteni on mitätöity siinä sivussa. Poika osaa jo sujuvasti käyttää tilannetta hyväkseen, koska ei näissä tilanteissa noteeraa sanomisiani millään tavalla, onhan niistä jo isän kanssa sovittu. Poika on sen ikäinen ettei vielä voi elää ihan niinkuin itsestä tuntuu ja kulkea öitään missä vaan. On ihan eri tilanne, jos nuoret ja paikat olisi tuttuja ja vanhempien kanssa voisimolla tarpeen tullen yhteydessä, olivatpa nuoret tyttöjä tai poikia. Koen kuitenkin, että tällaisessa tilanteessa on vaara ja mahdollisuus nuorella monenlaiseen harmaalla alueella olevaan ja jos jotain sattuisi niin eihän me vanhemmat edes tiedettäisi missä nuori menee, minä etenkään, jolle ei mitään tietoja edes kerrota.
Mikä teidän näkemyksemme on, miten toimisitte?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aapee puhua, mutta et voi päättää toisen puolesta. Joko lapsesi viisastuu jossain vaiheessa tai sitten ei.

Voit puhua. Se varmaan on se tärkein. Toisen elämää et voi elää.

Ole siellä olemassa. Se tieto pojalle on tärkeä.

Ikävää, että pojan isä on mäntti.

Vierailija
22/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on ehkä parasta seurata tilannetta ja tarkkailla poikaasi. Jos alat epäillä jotain vakavampaa sinulla on oltava siitä jonkinlaista näyttöä ennen kuin otat yhteyttä lastenvalvojaan. Ymmärrän hyvin huolestumisesi mutta jäitä hattuun nyt toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vähän epäilen, että nämä tässä sulle näsäviisaasti vastailevat ei ole itse joko vanhempia ollenkaan tai ei ainakaan vielä nuoren vanhempia.

Haluan sulle antaa tukea, että jatka poikasi terveellä linjalla olevaa kasvatuspohjaa. Yleisenä ohjenuorana nuoren vanhemmalle sanoisin, että niin kauan kuin teitä nuorenne kaveripiiri ja menemiset kiinnostaa niin niin kauan myös teillä on pitävä suhde lapseenne. Köyttä pitää toki jo jonkin verran antaa ja ymmärrän kirjoituksesta, että sitä olet valmis antamaan, kun taustat on selvillä. Ei ole mikään nuoren autuus ja tie onneen, että kaikki on mahdollista ja nuori pääsee päättämään liian aikaisin itselleen liian isoista asioista. Kysynkin, miksi ihmeessä esim. tämän nuoren pitäisi saada mennä ja kulkea tuntemattomissa paikoissa yöaikaan? Mikä isän toiminnasta tekee parempaa? Itselläni heräsi kirjoituksestasi kysymys, että onko lapsen isällä millainen perhe- ja kasvatustausta? Onko hän ollut nuori, joka on saanut mennä ja tehdä mitä haluaa? Onko isän ns.helpompi päästä, kun antaa nuorellekin vapaat kädet?

Nuori voi todella häntä kuultua päätä muuttavansa isänsä luo asumaan, mutta itse alalla olevana miettimisen molempia vanhempia tietysti ensin kuultuani, että mitä parempaa siellä toisen vanhemman luona on, jotta siellä olisi nuoren parempi kasvaa. Vai onko nuoren tahto riippuvainen siitä, että siellä on enemmän vapauksia, joita ei tarvisi välttämättä vielä ollakaan.

Koittakaa löytää vanhempina keskusteluyhteys, vaikka ymmärrän ettei sitä taida tilanteessanne juurikaan olla nyt. Mikäli se ei teiltä kahden kesken onnistu, Niininen olemassa esim.perheneuvoloita, jossa voisitte käydä ammatti-ihmisen välityksellä kasvatuksellista keskustelua ja peilata näkökulmianne.

Vierailija
24/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit aapee puhua, mutta et voi päättää toisen puolesta. Joko lapsesi viisastuu jossain vaiheessa tai sitten ei.

Voit puhua. Se varmaan on se tärkein. Toisen elämää et voi elää.

Ole siellä olemassa. Se tieto pojalle on tärkeä.

Ikävää, että pojan isä on mäntti.

Kiitos järkevästä vastauksestasi! Näin olen ajatellut, että olen täällä saatavilla ja koitan pitää puheyhteyden, vaikka se haasteelliselta välillä tuntuu. Olisi sääli menettää hyvä suhde ja yhteys pojan kanssa, kun meillä on ennen näitä juttuja mennyt suurimmaksi osaksi hyvin aina. Surullisinta olisi menettää hyvä suhde pojan kanssa tällaisten takia.

Vierailija
25/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kaikki sympatiani sulle. Olen aikoinaan sydän syrjällään

kasvattanut poikani Hesan keskustassa. Pelkäsin joka viikonloppu, kun hän lähti kavereiden kanssa ulos. Minä kuitenkin tunsin kaikki kaverit ja heidän perheensä. Olin maailman helpottunein äiti, kun poikani pääsi ylioppilaaksi. Isäänsä hän tapasi yleensä vain lomilla ja matseissa. Voimia sinulle Ap.

Vierailija
26/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä onko poika pahoilla teillä. Epäilet, että on. On vain sinun epäilysi.

Poika rulossa pahimpaan murrosikään. Kuulostaa siltä, että pojalla ja isällä läheinen, avoin suhde. Sekö sinua kismittää? Että tulevat hyvin toimeen. Todella pikkumaista sinun puoleltasi.

Sekin, että uskot eksän tekevän tämän vain sinulle kostaakseen. Taitaisit toivoa, että sinulla on vielä valtaa häneen.

Minusta kuulostat kontrollifriikiltä. Työnnät pojan pois.

Sinä taas kuulostat 16v pojalta.

Isä vaikuttaa vastuuttomalta idiootilta ja ap kunnon vanhemmalta.

Vierailija
27/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ottaisit yhteyttä siihen lastenvalvojaan, jonka ohjauksessa tehtiin tuo sopimus? Jossakin mainittiin perheneuvola, mutta ne voivat olla pienemmille lapsille. Meneekö poika nyt lukioon vai amikseen? Kai tämä lastenvalvoja ohjaa sua ottamaan yhteyttä oikeaan instanssiin.

Poika on jo kaltevalla pinnalla. Voi käydä huonosti t. ei käy kuinkaan, sitä emme tiedä. Epämääräisissä ympyröissä pyöriminen ei ole hyväksi eikä välttämätöntä. Itse olen kiitollinen poikieni kaveripiiristä, siinä oli hyvä kasvaa. Ja vanhemmilla oli keskusteluyhteys, siis kaveripiirin vanhemmat hieman tunsivat toisiaan.

Vierailija
28/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ottaisit yhteyttä siihen lastenvalvojaan, jonka ohjauksessa tehtiin tuo sopimus? Jossakin mainittiin perheneuvola, mutta ne voivat olla pienemmille lapsille. Meneekö poika nyt lukioon vai amikseen? Kai tämä lastenvalvoja ohjaa sua ottamaan yhteyttä oikeaan instanssiin.

Poika on jo kaltevalla pinnalla. Voi käydä huonosti t. ei käy kuinkaan, sitä emme tiedä. Epämääräisissä ympyröissä pyöriminen ei ole hyväksi eikä välttämätöntä. Itse olen kiitollinen poikieni kaveripiiristä, siinä oli hyvä kasvaa. Ja vanhemmilla oli keskusteluyhteys, siis kaveripiirin vanhemmat hieman tunsivat toisiaan.

Kiitos ihanista ja tsemppaavista viesteistänne sekö myötätunnosta! ❤️

Poika aloitti nyt lukion, kapasiteettia olisi kyllä opiskella ja pärjätä. Sitä pelkään, että fiksu poika ”kadottaa” itsensä ja päämääränsä, jos ja kun hälläväliä meininki saa jatkua.

Kaveripiiri pysyi pitkään tuttuna ja meillä oli jopa äitien yhteinen whatsapp-ryhmä, jossa voitiin jakaa asioita ja kysellä omiemme perään. Nyt kun reviiri laajenee, on tullut uusia ihmisiä paljon elämään, joita en tunne saati vanhempia, asuinpaikasta puhumattakaan. Luotan ja haluan luottaa, antaa nuoren elää nuoruuttaan, mutta sellaisissa mittasuhteissa, että sitä on hyvä elää.

Vierailija
29/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erosit? Näin siinä käy, sulla ei ole mitään valtaa silloin kun nuori on isällään. Voipi vaikka kokonaan muuttaa sinne.

Nää on kyllå hyviä, nää tollot jotka kuvittelee että noin 15-vuotiaan henkisellä tasolla tehdyt kommentit jotenkin kirpasisi. Sitä varten jonkun pitäisi ottaa nämä vakavasti.

Vinkki sulle: takas ulilaudalle, hopi hopi.

Vierailija
30/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tästä ennenkin kirjoittanut. Sinun ei knnara puuttua tapahtumiin isän luona. Etkä voi myöskään kieltää poikaa jäämästä isän luo yöksi

Yhtään kertaa en ole asiasta tänne kirjoittanut. Meillä on mustaa valkoisella oleva sopimus lasten kasvatuksesta, joten takuulla minulla on oman lapseni kasvatukseen ja huolehtimiseen oikeus! Ja ilman sopimuksiakin on, myöskin velvollisuus?! Jos on vastuuviikkoni niin ei voida mennä sopimatta tekemään tällaisia päätöksiä. Vai puollatko myös niitä tapauksia, joissa toisesta maasta oleva vanhempi tapaamisaikanaan viekin lapsen kotimaahansa mitään kellekään ilmoittamatta ja sen pitäisi olla kaikille Ok?

Asiassa ei olisi mitään ongelmaa, jos nämä hoidettaisi asiallisesti ja sopien, mutta näin tämä ei toimi. Enhän edes tiedä millaisissa tilanteissa poika on mukana, kun isä sallii kaiken.

Oliko poika paikalla ja häntä myös kuultiin, kun teitte tuon sopimuksen? Lakikin sanoo, että 12 vuotta täyttänyttä lasta pitää kuulla häntä koskevissa asioissa ja lapsi saa itse päättää kumman vanhemman luona asuu.187

Vierailija
31/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tästä ennenkin kirjoittanut. Sinun ei knnara puuttua tapahtumiin isän luona. Etkä voi myöskään kieltää poikaa jäämästä isän luo yöksi

Yhtään kertaa en ole asiasta tänne kirjoittanut. Meillä on mustaa valkoisella oleva sopimus lasten kasvatuksesta, joten takuulla minulla on oman lapseni kasvatukseen ja huolehtimiseen oikeus! Ja ilman sopimuksiakin on, myöskin velvollisuus?! Jos on vastuuviikkoni niin ei voida mennä sopimatta tekemään tällaisia päätöksiä. Vai puollatko myös niitä tapauksia, joissa toisesta maasta oleva vanhempi tapaamisaikanaan viekin lapsen kotimaahansa mitään kellekään ilmoittamatta ja sen pitäisi olla kaikille Ok?

Asiassa ei olisi mitään ongelmaa, jos nämä hoidettaisi asiallisesti ja sopien, mutta näin tämä ei toimi. Enhän edes tiedä millaisissa tilanteissa poika on mukana, kun isä sallii kaiken.

Oikein sopimus... kuulostaa hyvin erikoiselta. Eli sinä kuulostat kontrolloivalta

Menetät lapsen

Kyllä, ihan normaali lastenvalvojalla tehty sopimus lasten kasvatuksesta ja elatuksesta, missä määritelty lähiviikot, loma-ajat jne. Menetän siis lapseni, koska haluan huolehtia hänestä ja hänen tasapainoisesta kasvatuksestaan enkä antaa maleksia teillä tietämättömillä yökausia? 🤔

16-vuotias saa päättää ihan itse missä asuu. Ei nuo sopimuksessa joskus aikaisemmin kirjatut asiat päde enää. Näin se menee asumisen osalta.

Ei saa jos lastensuojelu arvioi ettei isän luona ole riittävän tukevaa vanhemmuutta ja ikätasoon sopivia rajoja ja sääntöjä.

Vierailija
32/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallinen tilannehan tuo on. Mutta vaikea sitä on muuttaa, jos isä ei ole yhteistyöhön halukas. Teidän näkemyksenne ovat molemmat yhtä painavat. Ei ehkä yhtä järkevät, mutta sanan valtaa teillä on saman verran.

Arvattavaa on, että kes ei lähde perheneuvolaan millään, ja kaikki muukin ulkopuolinen apu on myrkkyä hänelle.

Sinähän et voi puuttua siihen, että ketä isä esim majoittaa asuntoonsa, vaikka niitä pojan kavereita. Se on hänen asiansa ja vallassa. Minu neuvoni olisi, että älä puutu sellaisiin asioihin. Rajaa tarkasti tuollaiset jutut pois ja keskity vain sellaisiin, joihin sinulla on valtaa. Se missä poika viettää yönsä isällä ollessaan, on jo harmaata aluetta, isän vastuuviikko näes. Niinhän te olette sopineet. Minusta sinun pitäisi keskittyä oman viikkosi aikana tapahtuviin asioihin.

Valitettavasti näin. Toki voi tehdä lasun, mutta siitäpä se hel*etti aukeaa sitten.

Vierailija
33/34 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallinen tilannehan tuo on. Mutta vaikea sitä on muuttaa, jos isä ei ole yhteistyöhön halukas. Teidän näkemyksenne ovat molemmat yhtä painavat. Ei ehkä yhtä järkevät, mutta sanan valtaa teillä on saman verran.

Arvattavaa on, että kes ei lähde perheneuvolaan millään, ja kaikki muukin ulkopuolinen apu on myrkkyä hänelle.

Sinähän et voi puuttua siihen, että ketä isä esim majoittaa asuntoonsa, vaikka niitä pojan kavereita. Se on hänen asiansa ja vallassa. Minu neuvoni olisi, että älä puutu sellaisiin asioihin. Rajaa tarkasti tuollaiset jutut pois ja keskity vain sellaisiin, joihin sinulla on valtaa. Se missä poika viettää yönsä isällä ollessaan, on jo harmaata aluetta, isän vastuuviikko näes. Niinhän te olette sopineet. Minusta sinun pitäisi keskittyä oman viikkosi aikana tapahtuviin asioihin.

Valitettavasti näin. Toki voi tehdä lasun, mutta siitäpä se hel*etti aukeaa sitten.

Sepä se, kun se harmaa alue ulottuu minunkin vastuuviikoille. Minun vastuuviikollani tämä viimeisinkin yhtäkkinen ”isän kanssa sovittu” yöksi sinne meno ja epämääräinen porukka nuorisoa, jotka olisi muuten jääneet yöksi ulos. Miksi niin ja ketä ja mikseivät nuoret menneet kotiinsa jne? Kysymyksiä olisi vaikka kuinka. Tähän minulla ei ollut mitään mahdollisuutta puuttua, ohitseni oli jo niin sovittu, minulta mitään kysymättä tai informoimatta tilanteesta. Lastensuojeluilmoituksilla en ala ”leikkimään”, sen tehköön virallinen taho mikäli sellaiseen päätyy. Lastenvalvojalle palaaminen taitaa olla ainut oikea ja järkevä ratkaisu. Siellä uskon näkemystä ja kokemusta riittävän.

Huoli on silti kova, poika niin rakas minulle.

Vierailija
34/34 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein sopimus... kuulostaa hyvin erikoiselta. Eli sinä kuulostat kontrolloivalta

Menetät lapsen

Kyllä, ihan normaali lastenvalvojalla tehty sopimus lasten kasvatuksesta ja elatuksesta, missä määritelty lähiviikot, loma-ajat jne. Menetän siis lapseni, koska haluan huolehtia hänestä ja hänen tasapainoisesta kasvatuksestaan enkä antaa maleksia teillä tietämättömillä yökausia? 🤔

16-vuotias saa päättää ihan itse missä asuu. Ei nuo sopimuksessa joskus aikaisemmin kirjatut asiat päde enää. Näin se menee asumisen osalta.

Ei saa jos lastensuojelu arvioi ettei isän luona ole riittävän tukevaa vanhemmuutta ja ikätasoon sopivia rajoja ja sääntöjä.

Näin olen myös ymmärtänyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän