Mikä auttaa ihon kutinaan? Ongelmana nivusalueen
Kutina, varsinkin iltaisin ja öisin. Perusvoidetta laittanut, mutta ei auta. Olen raapinut niin paljon, että ovat ihan kipeät ja arpikudosta alkanut tulla.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sieni nivusiin voi tulla?
Nivussilsa. Se paranee ihan niillä samoilla voiteilla/liuoksilla kuin varpaanvälisilsakin ja niitä lääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä.
Muuta ruokavalioasi radikaalisti. Selvästi se mitä nyt syöt ei toimi sulle. Koita olla raapimatta, ettet tulehduta aluetta.
Ai ei vai? No mene lääkäriin ruikuttamaan pillereitä ja voiteita ja odota kunnes joku muu vaiva ilmenee ja taas kipikapi lääkäriin...
Tuota ruokavaliota olen miettinytkin. En vaan keksi, mikä siinä voisi tuota aiheuttaa.
Syö sinkkiä tupla-annos ja odota kuukausi niin oireet katoavat. Jatka sinkin syömistä normiannoksen verran. Ja osta se sinkki jostain muualta kuin marketista tai apteekista, mielellään sellainen kapselimallinen pilleri.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ruokavalioasi radikaalisti. Selvästi se mitä nyt syöt ei toimi sulle. Koita olla raapimatta, ettet tulehduta aluetta.
Ai ei vai? No mene lääkäriin ruikuttamaan pillereitä ja voiteita ja odota kunnes joku muu vaiva ilmenee ja taas kipikapi lääkäriin...
Ihan turha tällaista neuvoa. Ei mammat usko ravinnon vaikutusta terveyteen. Ne haluu lääkäriltä pillereitä jokaiseen oireeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Syö sinkkiä tupla-annos ja odota kuukausi niin oireet katoavat. Jatka sinkin syömistä normiannoksen verran. Ja osta se sinkki jostain muualta kuin marketista tai apteekista, mielellään sellainen kapselimallinen pilleri.
Niin ja ota allergialääkettä ainakin kuukauden helpottamaan kutinaa ja ärsytysreaktiota. Tarkasta myös pesuaineet ja vaihda hajusteettomiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ruokavaliota olen miettinytkin. En vaan keksi, mikä siinä voisi tuota aiheuttaa.
Kokeilemalla se selviää. Joo, se on tehtävä ihan itse.
Hoida ensin nivussilsa pois niillä apteekin lääkkeillä ja ala sitten tarkistelemaan ruokavaliotasi.
Luin kuvausta tuosta nivussilsasta. Nivusissa ei ole mitään ihottuman näköistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin kuvausta tuosta nivussilsasta. Nivusissa ei ole mitään ihottuman näköistä. Ap
Niin, täällä tehdään diagnooseja tosta vaan heittämällä :D:D:D
Mulla atooppinen iho aiheuttaa millon minnekin todella kutisevaa ihottumaa, jota nämä pitkät helteet pahensi todella paljon. Tuollainen kutiava ja tulehtunut ihottuma ei ainakaan minulla parane perusrasvoilla vaan ne pahentavat tilannetta. Kyse kun ei ole kuivasta ihosta.
Jos siis alueella on ihottumaa tai iho vaikuttaa olevan ihottuman kaltaisesti ärstynyt niin suosittelen pesemään alueen useasti päivässä. Nämä pesut rauhoittavat. Perusvoidetta ei kannata käyttää, se usein ärsyttää ihoa. Tällaisen ihottuman kanssa suosittelen käymään lääkärissä, jotta saat tarpeeksi vahvat voiteet ihottumaan.
Oli sitten kyseessä ihottuma, joka ei perusvoiteilla/kortisoneilla parane tai joku muu epämääräinen ihoa vaurioittava kutina, suosittelen ehdottomasti lääkärillä käyntiä.
Vetyperoksidi, 35% syö tehokkaasti pois pienetkin infektiot, mutta isompien infektioiden kanssa kannattaa olla varovainen, sillä se tuhoaa useinkin (mutta ei aina) kaiken mikä tulee eteen, ja jälki voi olla sen mukaista. Hienoon ja terveeseen ihoon vetyperoksidilla ei ole vaikutusta, mutta harvalla on näin mikrobivapaata pintakerrosta ihossa. Iho on jo erinomaisessa kunnossa, jos se ei reagoi mitenkään 12% liuokseen, vaikka sitä laittaisi reilusti. Tämä tulos ei kuitenkaan päde aina, jos on esim. immunosuppressiota, tai immuunipuolustus ei toimi normaalisti, niin reaktiot vetyperoksidiin jää laimeiksi tai olemattomiksi. Vetyperoksidin aiheuttamat oireet tulevat immuunipuolustuksen reaktiosta, ei itse aineesta.
Rasva, syötynä.