Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero kait tulossa. Kysymys tietäville.

Vierailija
11.08.2018 |

Eli tähän on vissiin nyt sitten tultu. Lähinnä mietin, että miten tää talo. On virallisesti molempien omistuksessa, mutta koko tässä asutun ajan puoliso on pääasiassa huolehtinut siihen liittyvistä kuluista, koska itse olen ollut vuoron perään opiskelija ja minimivanhempainpäivärahalla/kotihoidontuella = köyhä. Puoliso myös sijoitti tähän edellisen oman asuntonsa myynnistä tulleet rahat. Nyt hän onkin sitä mieltä, ettei mulle kuulu tästä pennin jeesusta kun en ole mitään siitä maksanut. Paitsi oman osani kiinteistöverosta ja joitakin vesi/jäte/ym juoksevia kuluja. Ollaan jo monta vuotta asuttu tässä (avoliitto) ja olen hoitanut taloa sekä yhteisiä lapsiamme, ja puolisoni nimenomaan halusi taloa ostaessa että myös minun nimeni tulee omistajariville.
Mitä sanoo asiantunteva av-raati? Mitenkähän menee lain mukaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka talo olisi 100% miehen omistama, sinulle kuuluisi omaisuudesta puolet, ellei ole avioehtoa. Jos avioehto on, kumpikin omistaa omansaxeli sinä puolet talosta. Lisäksi on pikemminkin niin päin, että vaikka te.ette olisi naimisissa vaan vsin avoliitossakin, saisit miehektä oikeudessa taloudellisen hyvityksen siitä, että olet hoitanut kotona yhteisiä lapsia ja mahdollistanut muehelle työssäkäynnin.

Huoli pois, mies yrittää huijata ja pelotella vain. Ota yhteys yleiseen oikeusaputoimistoon, saat sieltä neuvoja. Älä allekirjoita mitään miehen kanssa.

Vierailija
2/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lain mukaan kuuluu puoliksi, jos kerran teidän omistussuhde on 50/50. Jos miehesi haluaa, hän voi tilisiirroista osoittaa valtaosan asunnon lainalyhennyksiä ym, jolloin hän varmaan voisi saada omaa osuuttaan suuremmaksi.

Jos minä olisin sinä, tekisin seuraavasti: mies saa aiemmasta asunnostaan tuomansa osuuden suoraan ja lopun voiton voitte jakaa puoliksi. Periaatteella liiton aikainen tuotto puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietinnässä, että mies ostais mut ulos tästä. Sais sitten itse miettiä, mitä tekee talollaan. Onko osuus silloin 50/50 vai jotenkin painotettu? Ajatellaanko hintaa jolla itse tästä kaupat tehtiin vai pitääkö sitä jollain indeksillä käsitellä?

Ap.

Vierailija
4/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte asunnon nykyhinnasta arvion kiinteistönvälittäjältä. Pyydä se, jos miehesi on ostamassa sinut ulos. Maksa vaikka itse. Asunnon arvo voi ainakin isoissa kaupungeissa nousta yllättävän nopeasti ja isosti, ja jos miehesi tietää tämän, hän saattaa sanoa että ei me semmoista tarvita ja laitetaan sillä hinnalla millä on ostettu. Pyydä arvio, niin tiedät.

Vierailija
5/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätte asunnon nykyhinnasta arvion kiinteistönvälittäjältä. Pyydä se, jos miehesi on ostamassa sinut ulos. Maksa vaikka itse. Asunnon arvo voi ainakin isoissa kaupungeissa nousta yllättävän nopeasti ja isosti, ja jos miehesi tietää tämän, hän saattaa sanoa että ei me semmoista tarvita ja laitetaan sillä hinnalla millä on ostettu. Pyydä arvio, niin tiedät.

Hyvä vinkki. Kiitos :)

Ap.

Vierailija
6/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka talo olisi 100% miehen omistama, sinulle kuuluisi omaisuudesta puolet, ellei ole avioehtoa. Jos avioehto on, kumpikin omistaa omansaxeli sinä puolet talosta. Lisäksi on pikemminkin niin päin, että vaikka te.ette olisi naimisissa vaan vsin avoliitossakin, saisit miehektä oikeudessa taloudellisen hyvityksen siitä, että olet hoitanut kotona yhteisiä lapsia ja mahdollistanut muehelle työssäkäynnin.

Huoli pois, mies yrittää huijata ja pelotella vain. Ota yhteys yleiseen oikeusaputoimistoon, saat sieltä neuvoja. Älä allekirjoita mitään miehen kanssa.

Kiitos, paljon hyviä neuvoja. Ei olla tosiaan aviossa, mutta talo omistetaan puoliksi paperilla. Tuosta "mahdollistamisesta" mies just piruilee ja on sitä tiukasti sitä mieltä, että on täyttä hevonkukkua. Mitähän tuo taloudellinen hyvitys tarkoittaa käytännössä? Tää on niin inhottavaa jo muutenkin että tekisi vaan mieli antaa periksi :(

Ap.

Vierailija
7/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna periksi, koska olet kuitenkin ollut teidän yhteisten lasten kanssa kotona samalla kun mies on kartuttanut omaisuuttaan. Jotain kuuluu myös sinulle.

Vierailija
8/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää oikeusapua jos olet edelleen pienituloinen ja vaikka maksaa parista tunnista asianajajalle jos et maksutonta tukea saa. Tarvitset neuvoja kuitenkin esim. Elatusmaksuja koskien joten asianajan palkkaus on pieni satsaus siihen nähden kuinka Paljon voit menettää jos luovut talosta tai suostut puoleen elatusmaksusummasta puhumattakaan henkisestä tuskasta mitä tulee epätietoisuudestA ja siitä että kokee itsensä huijatuksi ja halveksituksi.

Olen kuullut paljon juttuja joissa naiset tyytyneet naurettaviin sopimuksiin kun eivät halua riidellä. Miehet ottaa omansa eivätkä surkuttele.

Vierailija
9/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna periksi, koska olet kuitenkin ollut teidän yhteisten lasten kanssa kotona samalla kun mies on kartuttanut omaisuuttaan. Jotain kuuluu myös sinulle.

Naiset on just tuommosia. Ensin vaaditaan kaikki lapsista taloon ja sitten kun saadaan kaikki se niin että mies kustantaa niin voikin hyvällä omalla tunnolla ottaa eron, kun miehelle ei ole enää käyttöä, ja saada työtä tekemättä massit taskuun.

Vierailija
10/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttomiehet ottaa myös oman siivunsa.

Vierailija
11/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioehdolla ei ole mitään tekemistä AVOLIITON kanssa.

Vierailija
12/22 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa verotoimistosta selville hänen viime vuoden ansiot,joidenka perusteella VIRALLISSESTI elatusmaksut määräytyy,Ja ehdottomasti lakihenkilöön yhteys joka sanoo miten asiat kuuluu mennä. Usein tuossa vaikeassa tilanteessa naiset antaa periksi,mutta sitä suurta erehdystä älä tee-tulet vielä katumaan,häviä kymppitonneja.

Ei avopuoliso millään muotoa ole sinulle ja lapsille lainkaan ystävällisempi,vaikka antaisit hänelle kaiken.

Omaisuus on pian uuden naisen käytössä.Pidä tiukasti puoliasi.

Hoida lastenhuoltajuus myös virallista tietä-maistraatissa vahvistettava.

Vierailija
13/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on just tuommosia. Ensin vaaditaan kaikki lapsista taloon ja sitten kun saadaan kaikki se niin että mies kustantaa niin voikin hyvällä omalla tunnolla ottaa eron, kun miehelle ei ole enää käyttöä, ja saada työtä tekemättä massit taskuun.

Just semmosia ne on joo. Meidän tapauksessa se oli kyllä mies joka halusi ehdottomasti ison omakotitalon, jotta on tilaa puuhastella. Halusi myös ehdottomasti minun nimeni kanssaan omistajiin, vaikka olin hiukan eri mieltä. Mä oon nyt jo useamman vuoden niska limassa puuhastellut, kun herraa ei kotityöt pahemmin kiinnosta. Eikä lastenhoito, vaikka nekin hommattiin kyllä ihan yhdessä. Näiden töiden lisäksi olen tehnyt keikkatyötä kodin ulkopuolella. Harmittaa etten ole pystynyt osallistumaan tasavertaisemmin kustannuksiin. Olen toki maksanut kaikki lasten kulut, omani ja lukuunottamatta miehen kaljoja kaikki päivittäistavarat. Vuoden päästä valmistun ja siirryn hyvin hankkivien joukkoon, mutta siitä ei nyt oo tähän kohti mitään iloa. Kuitenkin koen etten ihan osaton ole tästä talosta vaan nimenomaan tekemälläni Työllä ansainnut edes jotain.

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tuli tarpeeseen.

Ap.

Vierailija
14/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli omistatte 50 ja 50 % niin silloin sinulle kuuluu puolet. Jos olet miehellesi reilu niin vähennät omasta 50 % osuudestasi miehen aiemmin asuntoon sijoittaman edellisestä asunnostaan saamansa summan. Näin itse aikoinani tein kun pidin sitä oikeudenmukaisena. Virallisesti asunto on puoliksi, jos papereissa niin lukee.

Vierailija
15/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paperilla omistat puolet, omistat niin käytännössäkin. Kysy kunnallista oikeusapua tai sitten yksityistä, niin tiedät oikeutesi.

On niin suurista asioista ja summista kysymys, ettei niistä pienen riidan pelossa pidä mennä luopumaan. Ette kai te enää sydänystäviä ole muutoinkaan, joten pidäpä äiti-ihminen puolesi ja tarkkaan! Se on nimittäin lastesi etu myös, että heillä on turvanaan äiti, joka tietää mitä tekee.

Vierailija
16/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän mies nimesi omistajaksi aikoinaan halunnut juuri sen vuoksi, että jonkin tällaisen tilanteen edessä puolet talosta kuuluisi virallisesti sinulle.

Omistajuuden suhteen mennään virallisten kirjojen mukaan, eli jos siellä on 50/50 niin se on lähtökohta. Jos mies haluaa tuohon muutosta sillä perusteella että on maksanut enemmän, niin hän joutuu itse sitä oikeusteitse hakemaan.

Sinänsä saatte sopia asiasta miten haluatte: laki määrittää miten tilanne hoidetaan riitatapauksessa. Jos kuitenkin haluaisit luovuttaa koko talon miehelle (tai muu oma ratkaisu), niin mikään laki ei sitä vaadi tai toisaalta estä.

Reilua voisi tosiaan olla se, että pyydätte ammattilaisen arvioimaan talon hinnan. Sen jälkeen "armahdat" miestä sen osuuden suhteen mitä hän on taloon laittanut aiempaa rahaa, mutta sen jälkeisestä osuudesta vaadit puolet.

Vierailija
17/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toki maksanut kaikki lasten kulut, omani ja lukuunottamatta miehen kaljoja kaikki päivittäistavarat.

Ap.

MIKSI olet maksanut YKSIN kaikki yhteisten ladten kulut? Summat paperille ja sen kanssa sinne lakimiehen/oikeusavun juttusille!

Vierailija
18/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, paljon hyviä neuvoja. Ei olla tosiaan aviossa, mutta talo omistetaan puoliksi paperilla. Tuosta "mahdollistamisesta" mies just piruilee ja on sitä tiukasti sitä mieltä, että on täyttä hevonkukkua. Mitähän tuo taloudellinen hyvitys tarkoittaa käytännössä? Tää on niin inhottavaa jo muutenkin että tekisi vaan mieli antaa periksi :(

Ap.

Sä omistat puolet ja sillä selvä. Jos mies yrittää jotain muuta, niin menkööt oikeuden kautta ja silloin palkkaat juristin. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.

Vierailija
20/22 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ei tässä mitään mahdollistamisia tarvita. Sinä omistat 50 %, kuten papereissa lukee.