Koska termi "pupukurssi" vakiintui tällä palstalla?
Onko tuo käsite käytössä myös palstan ulkopuolella? Löytyykö jo Nykysuomen sanakirjasta?
Kommentit (14)
Onhan tuo sana vähän jokaisessa työttömyyttä tai hallitusta käsittelevässä ketjussa täällä. No jos ei se sanakirja ilmesty, niin mikäs lista se on, johon tulee aika uusia vakiintuneita sanoja?
Sitä käyttää muutama tyyppi (tai ehkä vain yksikin aktiivinen mutta työmarkkinoilla epäaktiivinen) ja luulevat olevansa sanan myötä jotenkin fiksun kekseliäitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sana vähän jokaisessa työttömyyttä tai hallitusta käsittelevässä ketjussa täällä. No jos ei se sanakirja ilmesty, niin mikäs lista se on, johon tulee aika uusia vakiintuneita sanoja?
Joillakuilla on aikaa päivystää täällä, samat kirjoittajat tunnistaa noissa ym. aiheen ketjuissa...
Vierailija kirjoitti:
Sitä käyttää muutama tyyppi (tai ehkä vain yksikin aktiivinen mutta työmarkkinoilla epäaktiivinen) ja luulevat olevansa sanan myötä jotenkin fiksun kekseliäitä.
Kyllä sitä minun lisäksi muutkin käyttävät. En vain tiedä edes itse, olenko oppinut täältä vai muualta. Ihan hyvä termihän tuo on.
On se ihan tunnettu termi tämän palstan ulkopuolellakin. Kuka lie keksinyt ensimmäisen kerran. Minusta ihan hyvä ja kuvaava nimi näille höpö-höpö kursseille jota työttömiä pakotetaan käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakuilla on aikaa päivystää täällä, samat kirjoittajat tunnistaa noissa ym. aiheen ketjuissa...
Miten sinä tunnistat? Itse en tietysti ole täällä niin paljon, mutta en kyllä alkuunkaan tajua, kuinka anonyymeistä kommenteista voisi ihmisiä tunnistaa samoiksi kirjoittajiksi. Olenko minä kirjoitellut täällä millaisia viestejä aiemmin?
Ihan on tuo termi tuotu journalistisin perustein mediaan ja sieltä otettu tänne käyttöön:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/201704112200097548_tb.shtml
--
Vierailija kirjoitti:
Nykysuomen sanakirjan jälkeen tuli perussanakirja, nyt on Kielitoimiston sanakirja.
Melkeinhän sitä toivoisi että tuolainen kohdistettaisiin itseen. En suostuisi noihin leikkeihin tai hiplaamiseen vaikka uhattaisiin karenssilla. Ottaisin puhelimen esiin, menisin hyvään kohtaan ja kuvaisin kun muut osallistuvat. Saisivat kutsua poliisin että lopettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä tunnistat? Itse en tietysti ole täällä niin paljon, mutta en kyllä alkuunkaan tajua, kuinka anonyymeistä kommenteista voisi ihmisiä tunnistaa samoiksi kirjoittajiksi. Olenko minä kirjoitellut täällä millaisia viestejä aiemmin?
Siinä vaiheessa kun joku paasaa suu vaahdossa, pistelee toista parhaansa mukaan, provosoi ja provosoituu jne, kyllä siitä vaan voi tunnistaa, että taas tuo sama tyyppi samoilla keinoilla tuossa vääntää. Ei pelkät sanavalinnat tietystikään riitä tunnistamiseen. Enkä edes sanoisi varsinaisesti tunnistavani vaan yhdistäväni, enhän anonyymiä tunnista mutta yhdistän siihen, että kirjoittaja on sama kuin esim. edellispäivänä vastaavia mielipiteitä kirjoittanut. Lisäksi voi hyvin olla että samantapaisia kirjoittajia on useita, matkivat tietoisesti tai tiedostamatta toistensa tyyliä ja sanastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun joku paasaa suu vaahdossa, pistelee toista parhaansa mukaan, provosoi ja provosoituu jne, kyllä siitä vaan voi tunnistaa, että taas tuo sama tyyppi samoilla keinoilla tuossa vääntää. Ei pelkät sanavalinnat tietystikään riitä tunnistamiseen. Enkä edes sanoisi varsinaisesti tunnistavani vaan yhdistäväni, enhän anonyymiä tunnista mutta yhdistän siihen, että kirjoittaja on sama kuin esim. edellispäivänä vastaavia mielipiteitä kirjoittanut. Lisäksi voi hyvin olla että samantapaisia kirjoittajia on useita, matkivat tietoisesti tai tiedostamatta toistensa tyyliä ja sanastoa.
No noin se juuri menee. Kielenkäyttötavat tarttuvat vähän kuin avokonttorissa.
En oo koskaan kuullut. Nykysuomen sanakirja on ilmestynyt vuosina 1951–1961, joten tällä palstalla kehittyneitä sanoja ei oikein sieltä voi löytyä.