Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: "Ohikulkijat huutelivat: ”Hyi v*ttu kun sä oot laiha” - sitten sairastuin vakavasti"

Vierailija
11.08.2018 |

https://www.iltalehti.fi/pinnalla/201807232201062318_iq.shtml

En tajua ihmisiä, jotka oikeasti huutelevat tuntemattomille heidän painostaan. Kyllä sitä itsekin joskus ajattelee, että kauhea kun joku on laiha/lihava ja onkohan hän sairas, mutta ei kyllä minulla pokka riittäisi siitä kenellekään huutelemaan.

Ja kirjoittajakin oli ilmeisesti ihan terve alipainoisena ja nyt sairaana hän on normaalipainoinen. Vaikka uskon, että vakava ylipaino altistaa sairauksille ja siitä kannattaa päästä eroon, niin ei se paino kaikkea ihmisen terveydentilasta kerro.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ihminen ei kommentoi kenenkään painoa, jos toinen ei pyydä kommenttia.

Ammattilaiset, mm. lääkärit kommentoivat tietenkin työnsä puolesta.

Vierailija
2/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää kommentointia on saanut kyllä osakseen, tuo tikku-ukko esim. Mulla on.ihan yhtä nöyryyttäviä kokemuksia vaikkakin ylipainosta johtuen. Aina joku pyytämättä ja yllättäen kommentoi jotain ikävää. Tsemppiä Linda!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset vaan ovat mulkeroita.

Vierailija
4/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella minkälaista kommentoida kenenkään painoa koska ikinä ei tiedä mitä taustalla on.

Mutta... olen varma että 180/50 mitoissa tämä henkilö on ollut niitä joka ei ole edes halunnut lihoa vaikka toista kertookin. Olen työni kautta tekemisissä tämän tyyppisten henkilöiden kanssa ja he kyllä säännöstelevät energiasaantiaan joko tahallisesti tai tahattomasti, eli eivät lisää energian saantiaan vaikka niin ohjeistettaisiin. Jos jäätelö, suklaa, ja kermaiset ruuat ei maistu niin vaikea sitä painoa on nostaa tavallisella terveellisellä ruokavaliolla.

Vierailija
5/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi nyyhkytarina kuvankauniilta naiselta. Kuule kyllä meillä rumilla on paljon rankempaa, vaikka olisimme normaalipainoisia. 

Vierailija
6/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää aina miten toisilla on mielestään oikeus huudella ihmisille kadulla ulkonäöstä. Muutenkin käsittämättömiä ihmiset jotka tuntematta toista ottavat asiaksi arvostella.

Vierailija
7/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en hyväksy mitään huutelua minkään painoisille, mutta onhan 180 cm pitkä 50-kiloinen nainen vaarallisen alipainoinen eli sinänsä ei ihme, että kommenttia tulee. Kyllä hän olisi varmasti saanut painoa kertymään esim. sairaalahoidossa, jos olisi halunnut, mutta eipä tarpeeksi näköjään halunnut. Todella kulunut syömishäiriöisten tekosyy olla sairaalloisen laiha tuo "oon aina ollut tosi hoikka :)"-heitto. 

Vierailija
8/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/pinnalla/201807232201062318_iq.shtml

En tajua ihmisiä, jotka oikeasti huutelevat tuntemattomille heidän painostaan. Kyllä sitä itsekin joskus ajattelee, että kauhea kun joku on laiha/lihava ja onkohan hän sairas, mutta ei kyllä minulla pokka riittäisi siitä kenellekään huutelemaan.

Ja kirjoittajakin oli ilmeisesti ihan terve alipainoisena ja nyt sairaana hän on normaalipainoinen. Vaikka uskon, että vakava ylipaino altistaa sairauksille ja siitä kannattaa päästä eroon, niin ei se paino kaikkea ihmisen terveydentilasta kerro.

Uskon myös, että muille ihmisille ilkeämieliseti huutaminen sairastuttaa.

On myös mielenkiintoista, ettei ihmiset ole läheskään niin huolestuneita siitä, jos joku ihminen vaikuttaa yksinäiseltä. Kuitenkin yksinäisyys on vaarallisempaa kuin ylipaino, niinkuin eräässä laulussakin hoilataan.

Moni muukin asia ihmisten elämäntavoissa/elämässä sairastuttaa kun yli- tai alipaino. Jostain syystä kuitenkin juuri se paino on joillakin suurennuslasin alla, ei taida olla ihan terve pääkoppa heillä.

Vierailija
9/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aivan sama kokemus.

Sain kuulla olevani zombi, elävä kuollut, raivostuneita kommentteja ja käskyjä mennä syömään jne.

Se meni niin pitkälle etten lopulta uskaltanut lähteä yksin esim. keskustaan. Yritin olla etteivät kommentit satuta, mutta kyllä se satuttaa! Ja kovaa! Ei auttanut vaikka kaveri oli mukana, se ei tukkinut turpia.

Minua ei uskottu kun kerroin tästä. Ihmiset väittivät että liioittelen ja yrittivät selittää asian pois päiväjärjestyksestä. Mitään pahaa kuulemma ei tarkoitettu mutta kun... jne.

Onneksi pääsin muuttamaan pois Suomesta. Nytkin saattaa olla että minua katsotaan, mutta kukaan ei huutele. Asun maassa jossa suurin osa ihmisiä on pitkiä ja hoikkia. (Hollannissa. Taitaa olla Euroopan pisimmät ihmiset?)  Tuntuu sille, että Suomessa laihuus ja normaalipainokin on myrkkyä. Lihavat valittaa mutta perustaa kuitenkin kaiken maailman "kehopositiivisuus"-liikkeitä, ja se positiivisuus on nimenomaa lihavuutta. Kaikki muu on tuomittavaa ja vapaata riistaa.

Vierailija
10/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia kuin tuolla toimittajalla. Itse tosin olen vieläpä ollut laihuuden lisäksi todella lyhyt. Olen sitten saanut kuulla että näytän lapselta, tai kyllähän tosinaisessa pitää muotoja olla jne. Vielä yli 30-vuotiaanakaan minulla ei ole terve suhtautuminen ulkonäkööni, vaan tunnen itseni jatkuvasti todella rumaksi. Vaikka nykyään olenkin lihonnut normaalipainoiseksi. Kyllähän se vaikuttaa, jos vuosikausia kuulee jatkuvasti negatiivista kommenttia ympäriltään. Olin myös lapsena koulukiusattu, joten valmiiksi jo huono pohja terveen itsetunnon kehittämiselle. 

Itselläni onneksi ei ole ollut ikinä mitään syömishäiriötä, mutta en ihmettele jos jatkuvan nälvimisen seurauksena jollekin sellainen syntyy. 

Milloin kehopositiivisuus alkaa puollustaa laihoja?

Vierailija
11/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 156cm ja 46kg. En haluaisi olla minkään muun kokoineb. Eikä kukaan ole huudellut, pieneksi joku työkaveri sanonut kun en yllä kahvikuppia hyllyltä ottamaan.

Vierailija
12/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kuulla olevani zombi, elävä kuollut, raivostuneita kommentteja ja käskyjä mennä syömään jne.

Se meni niin pitkälle etten lopulta uskaltanut lähteä yksin esim. keskustaan. Yritin olla etteivät kommentit satuta, mutta kyllä se satuttaa! Ja kovaa! Ei auttanut vaikka kaveri oli mukana, se ei tukkinut turpia.

Minua ei uskottu kun kerroin tästä. Ihmiset väittivät että liioittelen ja yrittivät selittää asian pois päiväjärjestyksestä. Mitään pahaa kuulemma ei tarkoitettu mutta kun... jne.

Onneksi pääsin muuttamaan pois Suomesta. Nytkin saattaa olla että minua katsotaan, mutta kukaan ei huutele. Asun maassa jossa suurin osa ihmisiä on pitkiä ja hoikkia. (Hollannissa. Taitaa olla Euroopan pisimmät ihmiset?)  Tuntuu sille, että Suomessa laihuus ja normaalipainokin on myrkkyä. Lihavat valittaa mutta perustaa kuitenkin kaiken maailman "kehopositiivisuus"-liikkeitä, ja se positiivisuus on nimenomaa lihavuutta. Kaikki muu on tuomittavaa ja vapaata riistaa.

Olen lihava, lapsesta saakka ollut. Lihominen ei ollut oma syyni, mutta en kerro tarinaani, koska sen tunnistaisi moni. Lihavuudesta johtui kuitenkin, että minua kiusattiin todella pahasti pienestä saakka. Teini-iässä se muuttui helvetilliseksi. En kestänyt sitä ja sairastuin masennukseen. Olen nyt aikuinen, ja sairastanut kymmeniä vuosia. En vuosiin uskaltanut poistua kotoa ihmisten ilkeiden kommenttien vuoksi. Tiedän kymmeniä ihmisiä, jotka ovat sairastuneet samasta syystä, eli lihavuudesta kiusaamisen vuoksi. Mielenterveysammattilaiset myös tietävät tämän. Jostain syystä en ole kyllä pahemmin nähnyt juttuja tästä, kun puhutaan lihavuudesta eli miten paljon hallaa se huutelu ja haukkuminen aiheuttaa.

Vierailija
13/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa. Päästiin jälleen kerran siihen, että syytetään lihavia kommenteistasi.

Hyvä, että voit nykyään paremmin, kun saat olla rauhassa.

Vierailija
14/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava, lapsesta saakka ollut. Lihominen ei ollut oma syyni, mutta en kerro tarinaani, koska sen tunnistaisi moni. Lihavuudesta johtui kuitenkin, että minua kiusattiin todella pahasti pienestä saakka. Teini-iässä se muuttui helvetilliseksi. En kestänyt sitä ja sairastuin masennukseen. Olen nyt aikuinen, ja sairastanut kymmeniä vuosia. En vuosiin uskaltanut poistua kotoa ihmisten ilkeiden kommenttien vuoksi. Tiedän kymmeniä ihmisiä, jotka ovat sairastuneet samasta syystä, eli lihavuudesta kiusaamisen vuoksi. Mielenterveysammattilaiset myös tietävät tämän. Jostain syystä en ole kyllä pahemmin nähnyt juttuja tästä, kun puhutaan lihavuudesta eli miten paljon hallaa se huutelu ja haukkuminen aiheuttaa.

Jatkan vielä: Ymmärrän, että näitä positiivissusliikkeitä perustetaan, koska halutaan tuntea, että on ihmisarvoa, vaikka onkin saanut kuulla ja kokea joka tuutista olevansa vääränlainen, ällöttävä ja ali-ihminen. Valitettavasti alussa tämä sitten voi mennä toiseen laitaan, eli laihuutta pidetään sitten pahana. Ketään ei saa haukkua tietenkään, kyse on vain vastareaktiosta, joka toivottavasti tasoittuu ajan kanssa. Itse en halveksi minkään näköisiä tai kokoisia ihmisiä tai koskaan huomauttele heidän ulkönäöstään, päinvastoin, yritän olla kannustava, jos joku sanoo itsestään jotain vähättelevästi.

Vierailija
15/15 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin kehopositiivisuus alkaa puollustaa laihoja?

Miten niin alkaa, sehän puoLustaa kaikkia, ihan kaikenlaisia kehoja. Jos ihmiset edes sen verran vaivautuisivat ottamaan selvää!